Tielakijeesustelua...
Valvoja: ffp jäsenet
Tielakijeesustelua...
Tosin ei Suomen vaan Ahvenanmaan. Tuossa tekniikkaossatolla olevaa juttua lueskennellessani mietin mitä eroa on Suomen ja Ahvenanmaan tielailla (<-perusmuoto "tielaki") vai noudatetaanko siellä Suomen ja Norjan välisen maakaistaleen lakeja?
Niinkuin noin suurinpiirtein tietoa
-KAtsastus miten?
-voiko sieltä tuoda auton suomeen veroitta? (eikös niillä ole omat kilvetkin prkl)
-ym tälläistä
-onko siellä edes poliiseja? =)
Niinkuin noin suurinpiirtein tietoa
-KAtsastus miten?
-voiko sieltä tuoda auton suomeen veroitta? (eikös niillä ole omat kilvetkin prkl)
-ym tälläistä
-onko siellä edes poliiseja? =)
voiko sieltä tuoda auton suomeen veroitta? (eikös niillä ole omat kilvetkin prkl)
En tiedä mitä sellainen asia vaikuutta, mutta Ahvenanmaatahan ei lasketa EU-alueeksi, eli siinä tulee jotain kommervenkkejä ilmeisesti tuohon tuontikuvioon.
e: Tässä tulli-käytännöstä
Viimeksi muokannut - Mikko -, 5.7.2006 15:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei noi hinnat aikankaan kovin tax-freeltä vaikuta: http://www.tidningen.aland.net/se/bilwe ... 2&brand=84
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Tulisko Ruotsista kovat verot?
Jos tekis "oman" auton, eli tuunais niin maan perkeleesti mutta kuitenkin niin että Ruotsissa saa laillisesti liikenteeseen vaikka omalla merkki/mallinimellä.. Rekisteröinti maksaa melko paljon, mutta se on toisarvonen juttu.
Suomessahan kuitenkin saa yleensä käyttöön muualla rekisteröidyn auton..
Jos tekis "oman" auton, eli tuunais niin maan perkeleesti mutta kuitenkin niin että Ruotsissa saa laillisesti liikenteeseen vaikka omalla merkki/mallinimellä.. Rekisteröinti maksaa melko paljon, mutta se on toisarvonen juttu.
Suomessahan kuitenkin saa yleensä käyttöön muualla rekisteröidyn auton..
Tulisko Ruotsista kovat verot?
Jos tekis "oman" auton, eli tuunais niin maan perkeleesti mutta kuitenkin niin että Ruotsissa saa laillisesti liikenteeseen vaikka omalla merkki/mallinimellä.. Rekisteröinti maksaa melko paljon, mutta se on toisarvonen juttu.
Suomessahan kuitenkin saa yleensä käyttöön muualla rekisteröidyn auton..
Ruotsista tulee samat verot mitkä muualtakin, mutta tuo idea ei välttämättä toimi, se auto kelpaa ruotsin liikenteeseen mutta kun ei ole e-hyväksytty auto niin ei kelpaa suomeen, tosin ruotsin kansalaisena ja ruotsin kilvillä saat ajella suomessakin, eli kortteeri tukholmaan ja ruotsiin kirjoille ja ajele hyvillä autoilla.
Sebastian kirjoitti: Tosin ei Suomen vaan Ahvenanmaan. Tuossa tekniikkaossatolla olevaa juttua lueskennellessani mietin mitä eroa on Suomen ja Ahvenanmaan tielailla (<-perusmuoto "tielaki") vai noudatetaanko siellä Suomen ja Norjan välisen maakaistaleen lakeja?
Niinkuin noin suurinpiirtein tietoa
-KAtsastus miten?
-voiko sieltä tuoda auton suomeen veroitta? (eikös niillä ole omat kilvetkin prkl)
-ym tälläistä
-onko siellä edes poliiseja? =)
Nyt voin päteä paikallisena ;)
Ahvenanmaalla noudatetaan Ahvenanmaan tielakia joka on identtinen suomen tielain kanssa. Ainoa ero on yleinen nopeusrajoitus 70kmh, tiemerkinnät ja muut nopeusrajoitukset. Liikennemerkistö on sama. Eli ahvenanmaalla käytetään 50, 70, 90 ja 110kmh rajoituksia ja tien oikeassa laidassa EI ole sulkuviivaa vaan katkoviiva, joten tienpientareella saa ajaa kuten ruotsissa. 110kmh koemielessä poistettu 2006 keväällä.
Katsastus on kuten suomessa, eli ake hoitaa sen, mutta resurssipulan takia (8-10kk jono) kilvellisellä, katsastamattomalla ajoneuvolla ajaminen ei ole ollut rangaistava teko 1.1.2005 alkaen ja poliisi ei siis pysty edes puuttumaan siihen. Ahvenanmaalla katsastettu auto ei ole kelvollinen suomeen tuotaessa, vaan se pitää maahantuontikatsastaa kuten esim. saksasta tuotu auto pienien katsastussäädös eroavaisuuksien takia. Esim. korissa olevat ruostereijät ei ole asia josta tulisi hylätty, tämä siis vastaa ruotsin käytäntöä. Suomessa katsastettu auto pitää myös tullata ahvenanmaalle tuotaessa, mutta autoa ei tarvi katsastaa, vaan saa kilvet heti hakemalla.
Ahvenanmaalta suomeen autoa tuodessa, auton iästä riippuen, joudutaan maksamaan 0-8% arvonlisäveroa lisää, koska ahvenanmaalla ei ole ollut aina sama alv. kuin suomessa. 92 jälkeen on alv. ollut sama, mutta tullista pitää jokatapauksessa hakea 0-veropäätös. (muistaakseni 84-92 alv oli 18% eli maksettava tuo 4% erotus). Tämä erotus maksetaan siitä summasta minkä maksoit autosta.
Omat kilvet on ollut parikymmentä vuotta, ja uudet värilliset ei tehdä enää samassa vankilassa mannersuomessa, vaan ne tehdään Cainby firman toimesta ja maksavat 30€ enemmän kuin suomalaiset vakiokilvet. 7 kirjainta on mahdollista ostaa erikoiskilpiin, esim "Sergey", ennen tämä oli normaalinhintainen kilpi, mutta nykyään ne maksaa sen 740€ kuten suomessa.
Ahvenanmaalla sattuu suhteellisesti suomen eniten onnettomuuksia tieliikenteessä, ja en yhtään ihmettele miksi... Jengi ei osaa yksinkertaisesti ajaa. Useimmat ajaa vuodessa ehkä 2-3000km jos sitäkään joten autoissa on hyvin vähän kilometrejä. Ahvenanmaalainen ajaa jokapaikassa 70kmh, oli rajoitus sitten 30 tai 110. Kolmiota luullaan yleisesti STOP-merkiksi ja vasemmaltakin tulevia väistetään. Liikenneympyröissä ei osata käyttää vetoketjusysteemiä, vaan odotetaan että ympyrä on koko näkyvyysalueella tyhjä. Suurin syy kuitenkin on peurat, joita on joka pusikossa päivin ja öin. Niitä pitää oikeasti varoa kokoajan. Kun ajan jokapäivä töihin menopaluu 75km, näen vähintään kerran päivässä 1-10 peuraa, satoja lampaita ja joutsenia, jotka ovat kans tientukkona.
Poliiseja on vähän, mutta ne on sitäkin tehokkaammin ratsioita pitämässä, tai ei oikeastaan, muttakun ei ole kuin 3 päätietä ja minnekään ei ole kaupungista 45km enempää matkaa, niin mahdollisten paikkojen määrä on hyvin pieni.
Kuka tahansa pääsee liikenne- ja järjestyspoliisiksi, siis ilman poliisikoulutusta! Mutta ilman sakkojenkirjoitusoikeutta, pidätysoikeutta ja aseenkantolupaa. Nämä tilapäispoliisit tekeekin yleensä tutkaukset, puhalluskokeet ja liikenteen ohjailut onnettomuuspaikoilla silläaikaa kun oikeat koulutuksen saaneet poliisit tekee virallisen työn osan, eli sakkojen kirjottelun, ammuskelun jne. ;)
Ahvenanmaalla on 920km päällystettyä tietä jotka on erittäin hyvässä kunnossa, suosittelen ajelemaan merkattuja pyöräilyreittejä pitkin niin maisematkin on hienot, etenkin itäisellä ahvenanmaalla. Motoristeille saari on hiukan pieni, mutta mielikuvituksella saa hyvät päivämatkat. Itse en aja pääteitä moottoripyörällä ikinä, koska päätiet 1, 2 ja 3 on luotisuoria, eli tylsiä.
Mitä vielä? En muista...
Niinkuin noin suurinpiirtein tietoa
-KAtsastus miten?
-voiko sieltä tuoda auton suomeen veroitta? (eikös niillä ole omat kilvetkin prkl)
-ym tälläistä
-onko siellä edes poliiseja? =)
Nyt voin päteä paikallisena ;)
Ahvenanmaalla noudatetaan Ahvenanmaan tielakia joka on identtinen suomen tielain kanssa. Ainoa ero on yleinen nopeusrajoitus 70kmh, tiemerkinnät ja muut nopeusrajoitukset. Liikennemerkistö on sama. Eli ahvenanmaalla käytetään 50, 70, 90 ja 110kmh rajoituksia ja tien oikeassa laidassa EI ole sulkuviivaa vaan katkoviiva, joten tienpientareella saa ajaa kuten ruotsissa. 110kmh koemielessä poistettu 2006 keväällä.
Katsastus on kuten suomessa, eli ake hoitaa sen, mutta resurssipulan takia (8-10kk jono) kilvellisellä, katsastamattomalla ajoneuvolla ajaminen ei ole ollut rangaistava teko 1.1.2005 alkaen ja poliisi ei siis pysty edes puuttumaan siihen. Ahvenanmaalla katsastettu auto ei ole kelvollinen suomeen tuotaessa, vaan se pitää maahantuontikatsastaa kuten esim. saksasta tuotu auto pienien katsastussäädös eroavaisuuksien takia. Esim. korissa olevat ruostereijät ei ole asia josta tulisi hylätty, tämä siis vastaa ruotsin käytäntöä. Suomessa katsastettu auto pitää myös tullata ahvenanmaalle tuotaessa, mutta autoa ei tarvi katsastaa, vaan saa kilvet heti hakemalla.
Ahvenanmaalta suomeen autoa tuodessa, auton iästä riippuen, joudutaan maksamaan 0-8% arvonlisäveroa lisää, koska ahvenanmaalla ei ole ollut aina sama alv. kuin suomessa. 92 jälkeen on alv. ollut sama, mutta tullista pitää jokatapauksessa hakea 0-veropäätös. (muistaakseni 84-92 alv oli 18% eli maksettava tuo 4% erotus). Tämä erotus maksetaan siitä summasta minkä maksoit autosta.
Omat kilvet on ollut parikymmentä vuotta, ja uudet värilliset ei tehdä enää samassa vankilassa mannersuomessa, vaan ne tehdään Cainby firman toimesta ja maksavat 30€ enemmän kuin suomalaiset vakiokilvet. 7 kirjainta on mahdollista ostaa erikoiskilpiin, esim "Sergey", ennen tämä oli normaalinhintainen kilpi, mutta nykyään ne maksaa sen 740€ kuten suomessa.
Ahvenanmaalla sattuu suhteellisesti suomen eniten onnettomuuksia tieliikenteessä, ja en yhtään ihmettele miksi... Jengi ei osaa yksinkertaisesti ajaa. Useimmat ajaa vuodessa ehkä 2-3000km jos sitäkään joten autoissa on hyvin vähän kilometrejä. Ahvenanmaalainen ajaa jokapaikassa 70kmh, oli rajoitus sitten 30 tai 110. Kolmiota luullaan yleisesti STOP-merkiksi ja vasemmaltakin tulevia väistetään. Liikenneympyröissä ei osata käyttää vetoketjusysteemiä, vaan odotetaan että ympyrä on koko näkyvyysalueella tyhjä. Suurin syy kuitenkin on peurat, joita on joka pusikossa päivin ja öin. Niitä pitää oikeasti varoa kokoajan. Kun ajan jokapäivä töihin menopaluu 75km, näen vähintään kerran päivässä 1-10 peuraa, satoja lampaita ja joutsenia, jotka ovat kans tientukkona.
Poliiseja on vähän, mutta ne on sitäkin tehokkaammin ratsioita pitämässä, tai ei oikeastaan, muttakun ei ole kuin 3 päätietä ja minnekään ei ole kaupungista 45km enempää matkaa, niin mahdollisten paikkojen määrä on hyvin pieni.
Kuka tahansa pääsee liikenne- ja järjestyspoliisiksi, siis ilman poliisikoulutusta! Mutta ilman sakkojenkirjoitusoikeutta, pidätysoikeutta ja aseenkantolupaa. Nämä tilapäispoliisit tekeekin yleensä tutkaukset, puhalluskokeet ja liikenteen ohjailut onnettomuuspaikoilla silläaikaa kun oikeat koulutuksen saaneet poliisit tekee virallisen työn osan, eli sakkojen kirjottelun, ammuskelun jne. ;)
Ahvenanmaalla on 920km päällystettyä tietä jotka on erittäin hyvässä kunnossa, suosittelen ajelemaan merkattuja pyöräilyreittejä pitkin niin maisematkin on hienot, etenkin itäisellä ahvenanmaalla. Motoristeille saari on hiukan pieni, mutta mielikuvituksella saa hyvät päivämatkat. Itse en aja pääteitä moottoripyörällä ikinä, koska päätiet 1, 2 ja 3 on luotisuoria, eli tylsiä.
Mitä vielä? En muista...
kilvellisellä, katsastamattomalla ajoneuvolla ajaminen ei ole ollut rangaistava teko 1.1.2005 alkaen ja poliisi ei siis pysty edes puuttumaan siihen.
Eli mitä tossa katsastuksessa on sitte oikein se pointti? :D Mut perkele toihan on aika asiallinen juttu. Mitenkäs sinne ahvenanmaalle pysty muuttamaan? ;)
No pointtihan on se, että jos rikot liikennesääntöjä katsastamattomalla autolla, saat sen jälkeen sakot ihan normaalisti, mutta se ei ole siis itseisarvo jonka takia poliisi sinut pysäyttäisi. Mutta siinäkin on sellanen juttu, että jos auto on ihan selvästi tieliikenteeseen kelpaamaton, niin sitten ne puuttuu kyllä, verukkeena liikenteen vaarantaminen :)
Eli niin kauan kun auto on suht ok etkä toheloi, ei ne saa puuttua siihen esim rutiinitarkastuksella. Saa nähdä millon täällä otetaan käyttöön katsastus jokatoinen vuosi. Autoilla kun ajetaan keskimäärin 4x vähemmän vuodessa kuin suomessa tai ruotsissa keskimäärin. Eikä täällä edes suolata teitä.
Niin, tänne vaa muuttaa kunhan on työpaikka ja asunto :) Asuntoja oli viimeviikon lehdessä tarjolla 2 ja hakijoita oli n. 800. Useimmiten tarjolla on nolla asuntoa. Kunnallisia asuntoja ei ole käytännössä edes mahdollista saada ellei ole asunut 5v ja siten saanut kotiseutuoikeuden, jonka jälkeen saa ostaa maata ja kiinteistöjä.
Eli niin kauan kun auto on suht ok etkä toheloi, ei ne saa puuttua siihen esim rutiinitarkastuksella. Saa nähdä millon täällä otetaan käyttöön katsastus jokatoinen vuosi. Autoilla kun ajetaan keskimäärin 4x vähemmän vuodessa kuin suomessa tai ruotsissa keskimäärin. Eikä täällä edes suolata teitä.
Niin, tänne vaa muuttaa kunhan on työpaikka ja asunto :) Asuntoja oli viimeviikon lehdessä tarjolla 2 ja hakijoita oli n. 800. Useimmiten tarjolla on nolla asuntoa. Kunnallisia asuntoja ei ole käytännössä edes mahdollista saada ellei ole asunut 5v ja siten saanut kotiseutuoikeuden, jonka jälkeen saa ostaa maata ja kiinteistöjä.
Olipa siinä asiaa affenammaalta.
Suomen kilvet muuten tekee joku saksalainen firma (muistaakseni) nyt kun voitti tarjouskilvan :)
"Katsastus on kuten suomessa, eli ake hoitaa sen, mutta resurssipulan takia (8-10kk jono) kilvellisellä"
Onkos siellä joku AKEn monopoli katsastukseen vai voisko sinne kuka tahansa (tarpeellisen koulutuksen omaava) perustaa oman aseman helpottamaan jonoja?
Suomen kilvet muuten tekee joku saksalainen firma (muistaakseni) nyt kun voitti tarjouskilvan :)
"Katsastus on kuten suomessa, eli ake hoitaa sen, mutta resurssipulan takia (8-10kk jono) kilvellisellä"
Onkos siellä joku AKEn monopoli katsastukseen vai voisko sinne kuka tahansa (tarpeellisen koulutuksen omaava) perustaa oman aseman helpottamaan jonoja?
Tota mä oon itekki funtsinut. Siinähän on selvä bisneksen paikka. En oo ehtinyt ottaa selvää, mutta mitä paikallislehtiä lukenut niin se on luvanvaraista hommaa, ja täällähän lupia ei saa ellet ole jonkun maakuntaviskaalin bestis.
Paikallinen poliitikkokin ajoi meiltä lainatun Dodge Viperin paskaks ja ilmalentoa oli n. 80m, auto päätyi 100m päähän paikasta josta se oli tieltä suistunut ja sai sakot liikenteen vaarantamisesta 40 päiväsakkoa 26€/kpl.
Ei edes ylinopeudesta vaikka VTT ja AKE:n asiantuntijat ja pari ruotsista lainattua vastaavaa vakuutusyhtiön asiantuntijaa arvioi nopeudeksi vähintään 134kmh ja rajoitus oli 50. Eli todellisuudessa törkeä liikenteen vaarantaminen. Saa nähddä tekeekö vakuutusyhtiö valituksen päätöksestä, vakuutusyhtiön TJ on ko. henkilön serkku.
"Säikähdin peuraa ja mulla on niin isot kengät että painoin vahingossa kaasua enkä jarrua!" Oli selitys. Kyydissä oli tietenkin isotissinen superblondi. Sillähän ei ollu asian kanssa mitään tekemistä, vai kuinka?
Paikallinen poliitikkokin ajoi meiltä lainatun Dodge Viperin paskaks ja ilmalentoa oli n. 80m, auto päätyi 100m päähän paikasta josta se oli tieltä suistunut ja sai sakot liikenteen vaarantamisesta 40 päiväsakkoa 26€/kpl.
Ei edes ylinopeudesta vaikka VTT ja AKE:n asiantuntijat ja pari ruotsista lainattua vastaavaa vakuutusyhtiön asiantuntijaa arvioi nopeudeksi vähintään 134kmh ja rajoitus oli 50. Eli todellisuudessa törkeä liikenteen vaarantaminen. Saa nähddä tekeekö vakuutusyhtiö valituksen päätöksestä, vakuutusyhtiön TJ on ko. henkilön serkku.
"Säikähdin peuraa ja mulla on niin isot kengät että painoin vahingossa kaasua enkä jarrua!" Oli selitys. Kyydissä oli tietenkin isotissinen superblondi. Sillähän ei ollu asian kanssa mitään tekemistä, vai kuinka?
Ihmeellistä kyllä että isokenkäiset herrat pääsee noista toilauksistaan kuin koira veräjästä.
Jos meikäläinen olis ollut ratin takana olis tullut varmaan linnaa.
Itse vedin nimittäin kesällä täydellisellä kelillä suoralla tiellä sunnuntaiaamuna klo 05 kehä kolmosella 50-alueella 135 tutkaan (ei kirjaimellisesti ketään missään, ja aivan uusi 8-kaistainen pätkä jossa remontti oli jo valmis mutta 50-rajoitus unohtunut). Heilahti 2,5kk ajokieltoa (vaikka tarvitsen korttia työssäni) törkeästä liikenteen vaarantamisesta , sekä 45kpl päiväsakkoja.
Terveisiä Ahvenanmaalle vaan!
EDIT: Niin, ei kirjaimellisesti ketään missään, paitsi se mondeo joka tuli takana olevasta rampista perään..
Jos meikäläinen olis ollut ratin takana olis tullut varmaan linnaa.
Itse vedin nimittäin kesällä täydellisellä kelillä suoralla tiellä sunnuntaiaamuna klo 05 kehä kolmosella 50-alueella 135 tutkaan (ei kirjaimellisesti ketään missään, ja aivan uusi 8-kaistainen pätkä jossa remontti oli jo valmis mutta 50-rajoitus unohtunut). Heilahti 2,5kk ajokieltoa (vaikka tarvitsen korttia työssäni) törkeästä liikenteen vaarantamisesta , sekä 45kpl päiväsakkoja.
Terveisiä Ahvenanmaalle vaan!
EDIT: Niin, ei kirjaimellisesti ketään missään, paitsi se mondeo joka tuli takana olevasta rampista perään..
Viimeksi muokannut Dmind, 27.7.2006 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^ Kehäteillä on poliisia ja tutkaa nimenomaan aina kun siellä ei ole sitä liikennettä, olen monasti ihmetellyt, että vaikka omassa mittarissa välistä nopeus on liki sataa, eli 90 km/h tienoilla, niin silti monet lasettaa +20-30 km/h ohi RUUHKASSA. Täytyy kyllä myöntää että kun nuo tietyöt ovat loppusuoralla, niin kukaan ei tosiaan enää välitä rajoituksista.
Tässä ylinopeuden ajossa tuntuu olevan niin, että kun yksi tekee päänavauksen ja lasettaa 120 km/h, niin hetkessä sen perään lähtee kolme muuta ja koko jono ajaa sitä melkoisen reilua ylinopeutta.
Tässä ylinopeuden ajossa tuntuu olevan niin, että kun yksi tekee päänavauksen ja lasettaa 120 km/h, niin hetkessä sen perään lähtee kolme muuta ja koko jono ajaa sitä melkoisen reilua ylinopeutta.
Dmind
Juuri tuon takia (yksin, ei muuta liikennettä ja muutenkin olosuhteet ok) oletkin saanut vain tuon verran ajokieltoa ja vain tuon verran sakkoja, edes vähemmän pahemmassa tapauksessa korttis olis ollu vuoden pois jonka jälkeen Inssi.ajo uusiks ja sakkoja olis tullu n. 80 jollei 120 kpl plus oikeudenkäynti kulut...
Itse vedin nimittäin kesällä täydellisellä kelillä suoralla tiellä sunnuntaiaamuna klo 05 kehä kolmosella 50-alueella 135 tutkaan (ei kirjaimellisesti ketään missään, ja aivan uusi 8-kaistainen pätkä jossa remontti oli jo valmis mutta 50-rajoitus unohtunut). Heilahti 2,5kk ajokieltoa (vaikka tarvitsen korttia työssäni) törkeästä liikenteen vaarantamisesta , sekä 45kpl päiväsakkoja.
Juuri tuon takia (yksin, ei muuta liikennettä ja muutenkin olosuhteet ok) oletkin saanut vain tuon verran ajokieltoa ja vain tuon verran sakkoja, edes vähemmän pahemmassa tapauksessa korttis olis ollu vuoden pois jonka jälkeen Inssi.ajo uusiks ja sakkoja olis tullu n. 80 jollei 120 kpl plus oikeudenkäynti kulut...
Ruotsista tulee samat verot mitkä muualtakin, mutta tuo idea ei välttämättä toimi, se auto kelpaa ruotsin liikenteeseen mutta kun ei ole e-hyväksytty auto niin ei kelpaa suomeen, tosin ruotsin kansalaisena ja ruotsin kilvillä saat ajella suomessakin, eli kortteeri tukholmaan ja ruotsiin kirjoille ja ajele hyvillä autoilla.
Pääsisiköhän tässä hyödyntämään kaksoiskansalaisuutta? Kun eipä siitä mitään hyötyä ole tähän päivään mennessä ollut. :D aina se pieni pilke silmäkulmassa.
Kuinka halvalla sieltä sitten pääsee tuolla ruottinmaalla käymään? Jos kerran siellä tankkaaminen kannattaa..
Menopaluuu 6,70€. Eli tankillinen bensaa säästää lipun hinnan. Itseasias viime viikolla siel oli bensa melkeen tasan 1€, joten hintaero oli 35c. Mut niil oli taas hintasota, se vakio hinta on siin 1,15 edelleen.
Samalla käy ruokakaupat jne läpi ja ostaa kaikenmailman lihannekset ja vihannekset 50-60% halvemmalla kuin K-kaupasta. Ja se taxfree tuossa välillä... Kerran kuussa siis suunilleen. ja meidän 2 hengen talous säästää 300€/kk helsingin hintoihin verrattuna, ahvenanmaan hintoihin 5-10% säästö lisää.
Niin tuosta Viper kohusta. Vakuutusyhtiö ei valittanut tuomiosta vaan tyytyi maksamaan.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa