2.5 TDI-kone A6:ssa
Valvoja: ffp jäsenet
2.5 TDI-kone A6:ssa
No nih.
Millainen kone on kyseessä, onko ongelmallinen, onko porukalla näistä kokemuksia? Kyse on siis tosta noin kymmenisen vuotta vanhasta padasta jota oli vielä vanhan liiton A6:ssa...ja millainen se auto on kuluiltaan, kulutukseltaan ja ylläpidoltaan?
Millainen kone on kyseessä, onko ongelmallinen, onko porukalla näistä kokemuksia? Kyse on siis tosta noin kymmenisen vuotta vanhasta padasta jota oli vielä vanhan liiton A6:ssa...ja millainen se auto on kuluiltaan, kulutukseltaan ja ylläpidoltaan?
poislukien se, että mikään kauhea talousihmehän tuo ei ole
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Joo kyllä se ihan varma peli on!! kotona on kaks noita vuosimalli haarukkaan 91-94 meneviä 100 2.5tdi (AAT) toisessa mittarissa 400tkm ja toisessa 200tkm eikä kyllä mitään valittamista oo ollut, kulutus siinä 5.5 ja 6.5 välillä ja uskon että se A6 menee sen alle! Ja kans kuullut huonoja kokemuksia siitä V6 ei vissiin ne nokat oikeen saa rasvaa:)
Tuommoinen ekan mallin (C4 korimallin) 2.5TDI A6 Quattro Avant olisi harkinnassa eikä nyt osunut silmiin passelimpaakaan ketjua tiedustella asiasta...
Eli käsittääkseni kyseessä on varsin pomminvarma kone? Ajettu Volvoissa, Audeissa ja ainakin Transportereissa suuria kilometrejä maltillisin huolloin taloudellisella kulutuksella.
Mitenkäs millaisia trimmejä moiselle on tehtävissä ja on tehty? Lastulla näkyvät tuohon Audin versioon lupaavan 175hv/350nm lukemia mutta entäpä tämän jälkeen?
Parempi putkisto, pakosarja, välijäähy, muuttuvasiipinen ahdin (vakio ei liene muuttuvilla?), isommat suuttimet ja softa, onko vekottimesta mahdollista saada esimerkiksi 1.9TDI puristettuja +100hv/litra hyötysuhteita? Entä miten taloudellinen moinen vekotin sitten olisi (tietääkseni ainakin lastutettu TDI voi olla jopa taloudellisempi kuin vakio) arkiajossa? Entä luotettavuus, kestävyys? Päästöt (katsastus) ja savutus?
Jossain yhteydessä lukenut että tuo savuttelu johtuisi liian vähäisestä ilman määrästä suhteessa polttoaineen määrään tai että sillä olisi jotain tekemistä liian pienien suutinten kanssa jolloin suuttimen aukioloaika venyy liian pitkäksi. Onko näissä mitään perää ja onko sopivilla järjestelyillä mahdollista pitää viritetynkin dieselin sauhuttelu järkevänä? Mieleen nousee näitä TD mersupätkiä jossa 2,5" torvi työntää minkä jaksaa, sivistynyttä. Eli olisiko muuttuvasiipinen ahdin (riittävä määrä ilmaa mahdollisimman laajalla alueella koneeseen?) ja riittävän isot suuttimet (mahdollisimman lyhyt aukioloaika) ratkaisuja moiseen?
Eli käsittääkseni kyseessä on varsin pomminvarma kone? Ajettu Volvoissa, Audeissa ja ainakin Transportereissa suuria kilometrejä maltillisin huolloin taloudellisella kulutuksella.
Mitenkäs millaisia trimmejä moiselle on tehtävissä ja on tehty? Lastulla näkyvät tuohon Audin versioon lupaavan 175hv/350nm lukemia mutta entäpä tämän jälkeen?
Parempi putkisto, pakosarja, välijäähy, muuttuvasiipinen ahdin (vakio ei liene muuttuvilla?), isommat suuttimet ja softa, onko vekottimesta mahdollista saada esimerkiksi 1.9TDI puristettuja +100hv/litra hyötysuhteita? Entä miten taloudellinen moinen vekotin sitten olisi (tietääkseni ainakin lastutettu TDI voi olla jopa taloudellisempi kuin vakio) arkiajossa? Entä luotettavuus, kestävyys? Päästöt (katsastus) ja savutus?
Jossain yhteydessä lukenut että tuo savuttelu johtuisi liian vähäisestä ilman määrästä suhteessa polttoaineen määrään tai että sillä olisi jotain tekemistä liian pienien suutinten kanssa jolloin suuttimen aukioloaika venyy liian pitkäksi. Onko näissä mitään perää ja onko sopivilla järjestelyillä mahdollista pitää viritetynkin dieselin sauhuttelu järkevänä? Mieleen nousee näitä TD mersupätkiä jossa 2,5" torvi työntää minkä jaksaa, sivistynyttä. Eli olisiko muuttuvasiipinen ahdin (riittävä määrä ilmaa mahdollisimman laajalla alueella koneeseen?) ja riittävän isot suuttimet (mahdollisimman lyhyt aukioloaika) ratkaisuja moiseen?
Jaa niin, yksi mielenkiintoinen harvemmin tehodieseleiden parissa keskusteltu asia tuli mieleen: kun tehoa aletaan kaivaa reilummin, miten kulutukselle käy?
Jotain juttua kuullut että esimerkiksi 90hv lastuttaminen sinne 115hv lukemiin jopa pudottaisi kulutusta. No kai se on jotenkin perusteltavissakin. Entä jos aletaan kaivella suurempia lukemia, 1.9 tekniikasta esimerkiksi +150hv jne. Tottakai ne kuluttaa vaikka mitä jos nilkka suorana ajaa mutta noin arkikäytössä normaalilla ajolla?
Jotain juttua kuullut että esimerkiksi 90hv lastuttaminen sinne 115hv lukemiin jopa pudottaisi kulutusta. No kai se on jotenkin perusteltavissakin. Entä jos aletaan kaivella suurempia lukemia, 1.9 tekniikasta esimerkiksi +150hv jne. Tottakai ne kuluttaa vaikka mitä jos nilkka suorana ajaa mutta noin arkikäytössä normaalilla ajolla?
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
evry+putkisto vapaammin virtaavaksi = 180-190 hv siihen loppuu sitten halpa virittäminen. kai tuo 250hv onnistuu noilla muutoksilla mitä LongJohn luettelit. riippuu tietenkin mitä ahdinta käytät. samoin suuttimien osalta.
koneesta saat tietoa hyvin kun audicllubin puolella pistät hakusanaksi AEL
huonoin asiahan noissa on se nokkahihna. sen vaihdon jos missaa tai ei vaihda kaikkia siihen pakettiin kuuluvia osia niin kalliiksi tulee.
koneesta saat tietoa hyvin kun audicllubin puolella pistät hakusanaksi AEL
huonoin asiahan noissa on se nokkahihna. sen vaihdon jos missaa tai ei vaihda kaikkia siihen pakettiin kuuluvia osia niin kalliiksi tulee.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
hihnanvaihtoväli on SUOMESSA 90 tkm. saksassa ovat vaihdelleet 90 tai 120 tkm. hihnanvaihdon hinta on alkaen 600€ ja siitä ylöspäin. riippuu missä teettää (tuntihinta, työtunnit jne.)
gurut (TDIfreak, trompi, valonviejä ja muut) tietää kertoa paremmin yksityiskohtia ja kokemuksia noihin kovempiin virityksiin.
gurut (TDIfreak, trompi, valonviejä ja muut) tietää kertoa paremmin yksityiskohtia ja kokemuksia noihin kovempiin virityksiin.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 9.8.2004 10:44
Tuo kone on aikalailla niin taloudellinen kuin 15 vuotta vanhaa tekniikkaa oleva 2.5l 103kW kone voi tuon painoisessa korissa olla. Uudempi V6-kone C5-korissa syö selvästi enemmän, vaikka painoa autoilla on suunnilleen saman verran. C4- ja C5-korisia saa 81kW pikkudieselilläkin, mutta ainakin C4:n tapauksessa ero kulutuksessa on lähinnä nimellinen. Ohjekirjan mukaan 6-vaihteisella pääsee 4,4 l/100km kulutukseen 80km/h vauhdissa. Kaupungissa 7,5l/100km.
Omien kokemusten nuo lukemat mukaan pitävät paikkansa, vaikka omallakin on jo ajettu 230tkm. Mulla korkein tankillisen keskikulutus on ollut 6,8l/100km, josta n. 80% kaupunki-/taajama-ajoa. Sekalaisessa maantieajossa kesäaikaan ilmastointi päällä menee 5,2-5,5l/100km. Omat lukemat ovat tankkausten perusteella laskettu pidemmällä aikavälillä. Ajotietokoneen lukemiahan on turha vertailla.
Edit:
Kulkupuolta on vakiona riittävästi omiin tarpeisiin. Moottorin ääni on selvästi miellyttävämpi (ainakin sisällä) kuin noissa 90-luvun 1.9 TDI-koneissa. Ei siis pidä aivan samanlaista säksätykstä. Ylläpitokulujen puolesta olen ollut hyvin tyytyväinen ekan kahden vuoden jälkeen. Ei nuo normaalit kuluvat osat tunnu maltaita maksavan. Jakohihnaremontti maksaa mitä maksaa 90tkm välein. Savuahan tuosta tulee, jos jotain negatiivia puolia pitää sanoa.
Omien kokemusten nuo lukemat mukaan pitävät paikkansa, vaikka omallakin on jo ajettu 230tkm. Mulla korkein tankillisen keskikulutus on ollut 6,8l/100km, josta n. 80% kaupunki-/taajama-ajoa. Sekalaisessa maantieajossa kesäaikaan ilmastointi päällä menee 5,2-5,5l/100km. Omat lukemat ovat tankkausten perusteella laskettu pidemmällä aikavälillä. Ajotietokoneen lukemiahan on turha vertailla.
Edit:
Kulkupuolta on vakiona riittävästi omiin tarpeisiin. Moottorin ääni on selvästi miellyttävämpi (ainakin sisällä) kuin noissa 90-luvun 1.9 TDI-koneissa. Ei siis pidä aivan samanlaista säksätykstä. Ylläpitokulujen puolesta olen ollut hyvin tyytyväinen ekan kahden vuoden jälkeen. Ei nuo normaalit kuluvat osat tunnu maltaita maksavan. Jakohihnaremontti maksaa mitä maksaa 90tkm välein. Savuahan tuosta tulee, jos jotain negatiivia puolia pitää sanoa.
Kiitoksia kokemuksista. Vaikuttaisi ihan vakavasti harkittavalta peliltä. Lieneekö noissa ekoissa A6 sitten esimerkiksi A4 parempi ääneneristys?
Yksi vaihdon peruste olisi sekin. Tuo Skoda osaa olla melkoinen metelöijä maantiellä. Rengastus kyllä vaikuttaa asiaan ja onhan farmari aina sedania meluisampi mutta kyllä siinäkin äänieristyksessä olisi parannettavaa.
Jos en ole ynnäillyt ihan väärin savuttelu taitaisi johtua liian vähäisestä määrästä ilmaa moottorissa eli pyörii hieman rikkaalla tuottaen savua. Onko dieseleistä yleensä saatavissa miten vähäsavuisia ja auttaisiko esimerkiksi tuon moottorin osalta KKK(?) ahtimen vaihtaminen modernimpaan muuttuvasiipiseen (joka kai pitäisi ahtoa paremmin saatavilla ja ilma-polttoaineseoksen "ideaalisempana" eri kierroksilla?) ja pientä säätöä säätöihin?
Miten käyttökelpoinen noissa on tuo kuudes vaihde? Voiko sillä ajaa porukkaa kyydissä esimerkiksi 80-90km/h vai onko se puhtaasti moottoritievaihde?
Yksi vaihdon peruste olisi sekin. Tuo Skoda osaa olla melkoinen metelöijä maantiellä. Rengastus kyllä vaikuttaa asiaan ja onhan farmari aina sedania meluisampi mutta kyllä siinäkin äänieristyksessä olisi parannettavaa.
Jos en ole ynnäillyt ihan väärin savuttelu taitaisi johtua liian vähäisestä määrästä ilmaa moottorissa eli pyörii hieman rikkaalla tuottaen savua. Onko dieseleistä yleensä saatavissa miten vähäsavuisia ja auttaisiko esimerkiksi tuon moottorin osalta KKK(?) ahtimen vaihtaminen modernimpaan muuttuvasiipiseen (joka kai pitäisi ahtoa paremmin saatavilla ja ilma-polttoaineseoksen "ideaalisempana" eri kierroksilla?) ja pientä säätöä säätöihin?
Miten käyttökelpoinen noissa on tuo kuudes vaihde? Voiko sillä ajaa porukkaa kyydissä esimerkiksi 80-90km/h vai onko se puhtaasti moottoritievaihde?
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
äänieristys on kunnossa. ei tuolla kabiinissa tarvi huutaa että kaveri vieressä kuulee. kyllähän moottorin tietenkin dieseliksi tunnistaa varsinkin kylmänä, mutta on tuossa parempi ääni ku nelipyttysissä. kutosta tulee käytettyä matka-ajossa jo tuolla 80-90 km/h. turha sillä on kuitenkaan yrittää kiihdyttää. melko hengetön tuo on alakierroksilla. elämä alkaa vasta 1800-1900 rpm tienoilta. älä enää epäröi vaan käy ostaan itelles tilava ja mukava auto... :)
On tuossa pieni projekti etsiä hyvä yksilö. On noilla kuitenkin se 10v jo ikää ja kunto on hieman vaihteleva mutta houkuttelevalle vaikuttaa. Vielä kun joku osaisi valottaa noista laittomahdollisuuksista.
Siis onko 80-90 vauhdissa kutosella kierrokset alle tuon 1800-1900? No kai se on ymmärrettävää, yleensä nuo ahtimet alkaa heräillä tuolla vajaalla 2000rpm, tiedä sitten saisiko muuttuvasiipisellä modernimmalla siihenkin parannusta. Toki piristyksessä pitäisi muistaa se että tuo kutonen olisi edelleen kiva vaihde muuallakin kuin motarilla joten se toimivan kierrosalueen ylemmäs nostaminen ei oikein vetele.
Siis onko 80-90 vauhdissa kutosella kierrokset alle tuon 1800-1900? No kai se on ymmärrettävää, yleensä nuo ahtimet alkaa heräillä tuolla vajaalla 2000rpm, tiedä sitten saisiko muuttuvasiipisellä modernimmalla siihenkin parannusta. Toki piristyksessä pitäisi muistaa se että tuo kutonen olisi edelleen kiva vaihde muuallakin kuin motarilla joten se toimivan kierrosalueen ylemmäs nostaminen ei oikein vetele.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
80 km/h ja kutonen silmässä ni kierrokset on 1500 rpm
120 km/h ja kutonen silmässä ni kierrokset on 2100 rpm
120 km/h ja kutonen silmässä ni kierrokset on 2100 rpm
Viimeksi muokannut Markus_K (make80), 31.8.2006 9:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 9.8.2004 10:44
Jos ylläpitokulut ja luotettavuus kiinnostavat, niin kovien tehojen puristaminen ei oikein sovi samaan yhtälöön. Normilastulla tuosta saa irti 165-175hv. Väännön lisääntyessä vauhtipyörä alkaa jyristämään, mikä ei paranna ajomukavuutta. Joku kunnollinen lastu maltillisella väännönlisäyksellä lienee turvallisin vaihtoehto.
Kierrokset kutosvaihteella taitaa olla ~110km/h vauhdissa ~2000rpm. Turbo tulee mukaan 1900rpm paikkeilla. Tuon alueen alapuolellakin kutosella tulee ajeltua, mutta isommissa ylämäissä tulee vaihdettua vitoselle, vaikka kutosellakin jaksaisi nousta. Käyttökelpoisin alue on 100km/h->. Toisaalta 80km/h vauhdissa kutosen käytöstä ei ole muuta hyötyä kuin pienempi kulutus, koska moottorin ääni ei maantiellä kuulu vitosellakaan sen enempää (eikä kyllä juuri nelosellakaan tuossa vauhdissa). Siksi ajankin talvella yleensä vakkari päällä vitosella, kun ei viitsi turhan päiten vatkata.
Näin syksyn tullen voisi mainita lämpenemisestä sen verran, että talvella autossa tarkenee kovillakin pakkasilla aivan ok. Kovemmilla pakkasilla kaupungissa ei tule turhan kuuma, mutta maantiellä -25 asteessakin tarkenee oikein hyvin ilman takkia tms rekvisiittaa. Ilmastoidussa C4-korisessa akku on takapenkin alla, mikä rajoittaa akun kokoa. Startti ei jaksa uudenkaan akun voimin pyörittää kovilla (= <-20C) pakkasilla tuota 5-pyttyistä konetta häävisti, jos kone on aivan jäässä (öljyt 5W-40). Mulla on lohkolämppäri+akkulaturi ja eberi, joten noita ongelmia ei ole ollut. On kyllä tullut testattu käynnistystä -25 asteessa, kun auto oli seissyt yön yli: surkeasti pyöritti, mutta "räjähti" välittömästi käyntiin armottoman kalinan kera.
Kierrokset kutosvaihteella taitaa olla ~110km/h vauhdissa ~2000rpm. Turbo tulee mukaan 1900rpm paikkeilla. Tuon alueen alapuolellakin kutosella tulee ajeltua, mutta isommissa ylämäissä tulee vaihdettua vitoselle, vaikka kutosellakin jaksaisi nousta. Käyttökelpoisin alue on 100km/h->. Toisaalta 80km/h vauhdissa kutosen käytöstä ei ole muuta hyötyä kuin pienempi kulutus, koska moottorin ääni ei maantiellä kuulu vitosellakaan sen enempää (eikä kyllä juuri nelosellakaan tuossa vauhdissa). Siksi ajankin talvella yleensä vakkari päällä vitosella, kun ei viitsi turhan päiten vatkata.
Näin syksyn tullen voisi mainita lämpenemisestä sen verran, että talvella autossa tarkenee kovillakin pakkasilla aivan ok. Kovemmilla pakkasilla kaupungissa ei tule turhan kuuma, mutta maantiellä -25 asteessakin tarkenee oikein hyvin ilman takkia tms rekvisiittaa. Ilmastoidussa C4-korisessa akku on takapenkin alla, mikä rajoittaa akun kokoa. Startti ei jaksa uudenkaan akun voimin pyörittää kovilla (= <-20C) pakkasilla tuota 5-pyttyistä konetta häävisti, jos kone on aivan jäässä (öljyt 5W-40). Mulla on lohkolämppäri+akkulaturi ja eberi, joten noita ongelmia ei ole ollut. On kyllä tullut testattu käynnistystä -25 asteessa, kun auto oli seissyt yön yli: surkeasti pyöritti, mutta "räjähti" välittömästi käyntiin armottoman kalinan kera.
Aivan. Akku penkin alla kuulostaa hyvälle toteutukselle poppisasennusta varten. :)
Lieneekö tuolle vauhtipyörälle tehtävissä jotain? Vaihtaa jyrisemättömään?
Eikös noissa ole suht "vanhanaikainen" tuo ahdin verrattuna näihin moderneihin? Saisiko muuttuvasiipisellä ahtimella ahdot nousemaan aikaisemmin ja mahdollisesti käyriä arkikäyttöä ajatellen tasaisemmiksi, ehkä hieman voimaa lisää? Sopivilla suuttimilla ja softalla tietenkin.
Lieneekö tuolle vauhtipyörälle tehtävissä jotain? Vaihtaa jyrisemättömään?
Eikös noissa ole suht "vanhanaikainen" tuo ahdin verrattuna näihin moderneihin? Saisiko muuttuvasiipisellä ahtimella ahdot nousemaan aikaisemmin ja mahdollisesti käyriä arkikäyttöä ajatellen tasaisemmiksi, ehkä hieman voimaa lisää? Sopivilla suuttimilla ja softalla tietenkin.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 9.8.2004 10:44
Kyllä sieltä Saksasta niitä oikeasti alle 200tkm ajettujakin löytyy. Sellaista hakiessa kannattaa vaan lähteä siitä, että pitää löytyä täydellinen huoltokirja + muuta todistusaineistoa ja ostaa auto merkkiliikkeestä. Joka tapauksessa ennemmin hyvä 300tkm ajettu kuin epämääränen "180tkm" ajettu. Enemmän ajettua ostaessa säästää ostohinnassa/veroissa sen verran, että voi vaikka vähän uusia kuluvia osia niillä rahoilla. Ja jos se enemmän ajettu on hyvin huollettu, niin ei ne ylläpitokulutkaan päätä huimaa.
Eikös saksassa kaikki ole vähän ajettuja?
Ei minun mielestäni. Kyllä siellä on ihan yhtä lailla niitä yli 300tkm veivattuja kuin Suomessakin. Jos viiden ja 80 miljoonan ihmisen maissa löytyy yksi vähän ajettu kahdenkymmenen paljon ajetun joukosta, niin 80 miljoonan ihmisen maassa niitä hittejä vaan tulee enemmän...
Näkyy olevan tuolla tekniikalla olevat Quattro 100 aika harvassa jo Saksassa. A6 nimikkeellä olevia joitain vuosia tuoreempia vielä esiintyy.
Mitenkäs te jotka kommentoitte kulutuksiin, autonne ovat ilmeisesti etuvetoisia ainakin sen perusteella miten se on signeeraukseen kirjoitettu? Quattro mallille lupailevat 4,9 litran matkakulutusta, eikai nuo EU kulutukset ihan hihasta kiskottujakaan voi olla ja jos välitykset on tuommoiset kuin etuvetoisessa eikai se paljoa kuluttele.
Sinänsä koomista kun 1610kg omapainon omaava nelivetoinen ilmastoitu Audi kuluttaa EU ilmoitusten mukaan 1,6 litraa vähemmän matka-ajossa ja 3,2 litraa vähemmän kaupungilla kuin tuo 1350kg etuvetoinen karvalakkivarusteltu bensa-Skoda.
Osaisiko joku valottaa mikä ahdin tuossa moottorissa on vakiona? Ja onko tuo ajatus muuttuvasiipisen ahtimen nopeammasta heräämisestä ja tasaisemmasta ahtamisesta harhakuvitelmaa?
Tuon tyyppiseen kai tuo muuttuvasiipisyys noihin on tehty, ainakin maalaisjärjen perusteella. Pienemmillä kierroksilla suuremmat lapakulmat jolloin ahdin herää pienemmästä pakokaasuvirrasta. Kierrosten noustessa pienentää lapakulmaa ja ahdin ei puudu isoillakaan kierroksilla. Eli teoriassa turbiini pyörisi kohtuullisen laajalla alueella lähes vakiokierroksilla tarjoten näin ollen suht vakiomäärän painetta pönttöön (jos sille on tarvetta).
Jos vakio ei sitten ole muuttuvasiipinen (tuliko ne vasta noihin tuoreempiin TDI malleihin?) eikös tuommoinen olisi ihan järkevä päivitys tuohonkin vanhempaan tekniikkaan? Heräisi aikaisemmin, alavääntöä, tasaisempaa käyrää, jaksaisi ehkä ylös asti..
Mitenkäs te jotka kommentoitte kulutuksiin, autonne ovat ilmeisesti etuvetoisia ainakin sen perusteella miten se on signeeraukseen kirjoitettu? Quattro mallille lupailevat 4,9 litran matkakulutusta, eikai nuo EU kulutukset ihan hihasta kiskottujakaan voi olla ja jos välitykset on tuommoiset kuin etuvetoisessa eikai se paljoa kuluttele.
Sinänsä koomista kun 1610kg omapainon omaava nelivetoinen ilmastoitu Audi kuluttaa EU ilmoitusten mukaan 1,6 litraa vähemmän matka-ajossa ja 3,2 litraa vähemmän kaupungilla kuin tuo 1350kg etuvetoinen karvalakkivarusteltu bensa-Skoda.
Osaisiko joku valottaa mikä ahdin tuossa moottorissa on vakiona? Ja onko tuo ajatus muuttuvasiipisen ahtimen nopeammasta heräämisestä ja tasaisemmasta ahtamisesta harhakuvitelmaa?
Tuon tyyppiseen kai tuo muuttuvasiipisyys noihin on tehty, ainakin maalaisjärjen perusteella. Pienemmillä kierroksilla suuremmat lapakulmat jolloin ahdin herää pienemmästä pakokaasuvirrasta. Kierrosten noustessa pienentää lapakulmaa ja ahdin ei puudu isoillakaan kierroksilla. Eli teoriassa turbiini pyörisi kohtuullisen laajalla alueella lähes vakiokierroksilla tarjoten näin ollen suht vakiomäärän painetta pönttöön (jos sille on tarvetta).
Jos vakio ei sitten ole muuttuvasiipinen (tuliko ne vasta noihin tuoreempiin TDI malleihin?) eikös tuommoinen olisi ihan järkevä päivitys tuohonkin vanhempaan tekniikkaan? Heräisi aikaisemmin, alavääntöä, tasaisempaa käyrää, jaksaisi ehkä ylös asti..
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 9.8.2004 10:44
Quattro lisää kulutusta sillä noin puolella litralla, eli 5l/100km paikkeille lienee nelivetoisella mahdollisuus päästä. Oma on etuvetoinen. A6:ssa ahdin on vakiona KKK K14. 150-heppainen versio tuosta 5-syl 2.5TDI:stä vissiin käyttää KKK K16 ahdinta. Ei moni vastaavan painoinen ja kokoinen nykyautokaan <=2 litran koneillakaan pääse tämän mallin kulutuslukemiin. Jos pääsee, niin ei ainakaan paljon laita paremmaksi.
Aivan. Vaihdelaatikko ja välitykset lienee nelivetoisen ja etuvetoisen välillä samat? Jossain ketjussa tuli vastaan sen tyyppistä juttua että tuoreemmissa kuusivaihteisissa olisi nelivedon ja etuvedon välillä vaihteiden välityseroja.
4,9 litraa sataselle on tuon Quattro Avantin ilmoitettu matkakulutus. Ilmoitetaanko se nyt 90km/h nopeudella virallisesti. Jos noista mainituista kierrosluvuista kuusivaihteisena päättelisi kierroksia olisi silloin joku 1800rpm motissa. Suositus 100km/h+ nopeuksille kuutosvaihteella taas johtaisi tuohon 1900rpm jossa ahdin herää, varsin johdonmukaista. Kulutuksenkasvun 1800rpm (90km/h) esimerkiksi moottoritienopeuteen (100-120km/h, 1900-2100rpm) ei luulisi olevan mitään katastrofaalista luokkaa. Monessa muussa autossa, mukaanlukien tuo oma, tuolla 130km/h mittarinopeuksissa motti kuitenkin hihkuu jo jonkun 3700-3800 kierrosta jossa alkaa sitten soppaakin mennä.
Nuo KKK ahtimet taitavat olla vielä näitä normaaleja? Eikös vnt ole muuttuvasiipisten tunnus? Harmi kun näistä ei voi niin avoimesti joka paikassa keskustella, isoveli valvoo ja jos muutoskatsastukset on tekemättä (jota ei taas tarvitse ihmetellä)... ;)
4,9 litraa sataselle on tuon Quattro Avantin ilmoitettu matkakulutus. Ilmoitetaanko se nyt 90km/h nopeudella virallisesti. Jos noista mainituista kierrosluvuista kuusivaihteisena päättelisi kierroksia olisi silloin joku 1800rpm motissa. Suositus 100km/h+ nopeuksille kuutosvaihteella taas johtaisi tuohon 1900rpm jossa ahdin herää, varsin johdonmukaista. Kulutuksenkasvun 1800rpm (90km/h) esimerkiksi moottoritienopeuteen (100-120km/h, 1900-2100rpm) ei luulisi olevan mitään katastrofaalista luokkaa. Monessa muussa autossa, mukaanlukien tuo oma, tuolla 130km/h mittarinopeuksissa motti kuitenkin hihkuu jo jonkun 3700-3800 kierrosta jossa alkaa sitten soppaakin mennä.
Nuo KKK ahtimet taitavat olla vielä näitä normaaleja? Eikös vnt ole muuttuvasiipisten tunnus? Harmi kun näistä ei voi niin avoimesti joka paikassa keskustella, isoveli valvoo ja jos muutoskatsastukset on tekemättä (jota ei taas tarvitse ihmetellä)... ;)
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 9.8.2004 10:44
Etuvetoisen ja nelivetoisen 6-vaihteisten laatikoiden koodit ovat ainakin erilaiset. En tiedä sitten mitä mahdollista eroa sisuskaluissa on, mutta kyllä ne vaihteiden välitykset ovat vähintäänkin hyvin lähellä toisiaan. Motarilla etuvetoinen ei vie ainakaan paljoa yli kuuden litran satasella. Täytyypä tarkistaa manuaalista joskus.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Pistetääs Markus_k:ta paremmaksi. Ajelen työmatkaa n.1200km viikoittain ja 99% motaria, vakkarilla säädetty mittariin 130-135km/h. Kulutus juurikin 7l/100km ympärillä eli n.1000km tankilla. Moottorina rivi-5 TDI AAT ja 5-lov manuaali. RPMmät huitelee 2800 kierroksen tuntumassa.
Autosta ei pahaa sanottavaa 200tkm ajalta, nyt mittarissa 360tkm. Tai no kuskin penkki voisi olla hiukan parempi, kun omassa ei ole ristiseläntukea ja jatkettavaa reisitukea..Ässästä sitten jossain välissä raapasen ;)
Autosta ei pahaa sanottavaa 200tkm ajalta, nyt mittarissa 360tkm. Tai no kuskin penkki voisi olla hiukan parempi, kun omassa ei ole ristiseläntukea ja jatkettavaa reisitukea..Ässästä sitten jossain välissä raapasen ;)
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 9.8.2004 10:44
Kyllä se AEL:n kulutus moottoritiellä (120km/h vauhdissa) pitäisi olla 6,1l/100km 6-vaihteisella loodalla. Tässä yhdistetyt otokset manuaalista:
http://www.netikka.net/irk/kulkine/Audi%20C4%20kulutukset.jpg
http://www.netikka.net/irk/kulkine/Audi%20C4%20kulutukset.jpg
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 9.8.2004 10:44
Joo, näinhän se näyttää olevan. Yllättävän suuri ero sedanilla ja avantilla motarilla (0,3l/100km). Kylmästöinti luonnollisesti tekee oman osansa. Meikäläinen ottaa monesti ilmastoinnin pois päältä, jos sitä ei selvästi tartte (=kaikki tehot hyötykäyttöön;), mutta kesäaikaan on ollut 80-90 prosenttisesti päällä.
Onko tuo moottori muuten vakiona millainen "traktori"? Ottaako kierroksia kipakasti ym. Esimerkiksi noilla Fordin bensatekniikoilla Mondeoissa ajaneena niitä on pitänyt aika laiskoina reagoimaan mihinkään vaikka niissä noin periaatteessa on sama voima kuin pirteämmin reagoivissakin, mistä sekin sitten johtunee.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 9.8.2004 10:44
Näin uutena AATun omistajana kiinnostaa himpan samat asiat kuin LongJohniakin. Onko kukaan tehnyt tai tietääkö kukaan kenenkään tehneen VNT-konversiota noihin rivivitosiin? Oma ainakin tuprauttelee ihan miehekkäitä savuja (AFN:n verrattuna), joskin pintakaasulla kiihdyttäessä savutus on melko olematonta ja kulkukin tuntuisi olevan ihan pirteätä noin isolle autolle.
Toinen mielenkiinnon kohde on voimansiirto. Mitä tuommoinen 5-gang-manuaali sietää, tai sen kytkin?
Mitenkäs suuttimet, mihin asti piisaavat? Ilmeisesti ovat samat, kuin 66kW-neloskoneissa?
Toinen mielenkiinnon kohde on voimansiirto. Mitä tuommoinen 5-gang-manuaali sietää, tai sen kytkin?
Mitenkäs suuttimet, mihin asti piisaavat? Ilmeisesti ovat samat, kuin 66kW-neloskoneissa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa