Ahtamisen laillisuus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

PeteTK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 23.1.2006 11:40

Ahtamisen laillisuus

ViestiKirjoittaja PeteTK » 28.6.2006 0:49

Eli saako sellaisen auton turbottaa nykylainsäädönnön mukaan mitä ei ole ikinä tehty turbolla?
Tuohan rinnastetaan moottorinvaihtoon?
Mitä jos autossa on luvat turbolle mutta se ei ole kiinni, voiko siihen silloin laittaa minkä tahansa ahtimen jos tehorajaa ei ole annettu?
Jos tehorajaa ei ole otteessa, onko mitään teho/painosuhde rajaa olemassa?
Jos otteessa rajoitetaan auton teho esim. 150v, pystyykö auton leimaamaan kuvitellulla 0.5 ahdoilla, vaikka pienellä säätämisellä saisi 300hv/1.5?
Minä vuonna muuten tuo laki muuttui vaikeammaksi?
Ennenhän auton saattoi ahtaa ilman tehorajaa.

Vähän ot: Voiko autoon vaihtaa esim. vahvemman perän eri merkkisestä autosta?
Ilmeisesti.

Harmi kun lainsäätäjät kieltävät kaiken kivan ja vanhoilla papereilla olevia autoja ei ihan jokaisessa kadunkulmassa ole myynnissä.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 28.6.2006 8:24

Siis minkä tahansa EI-vähäpäästöisen auton voi turbottaa, kunha menee konttorille muutaman paperin kanssa. Ja nämä paperit on: Paperi mistä ilmenee että auto on mallisarjan tehokkain tai että laitettu vastaamaan sitä muuten teknisesti, sekä mallisarjan tehokkaimman tehot. Toinen paperi on virallinen tehonmittauspaperi jostain dynosta, missä näkyy käytetty ahtopaine, sekä auton teho ja teho ei saa olla suurempi kuin toi mallisarjan tehokkain+20%

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 28.6.2006 10:22

Eikös enää ole voimassa 40% tehonnousu ahtimella ja 60% välijäähdyttimen kanssa? Nämä prosenttirajathan ainakin oli käytössä jos ei ole esittää dynopapereita.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.6.2006 10:29

^ ikinä moisista kuullutkaan. +20% tehoa mallisarjan tehokkaimpaan ja +25% iskutilavuutta.

Lehtonen
-
Viestit: 95
Liittynyt: 23.8.2003 12:00

ViestiKirjoittaja Lehtonen » 28.6.2006 12:46

Kuahari sunkin pitäisi taas alkaa laittelemaan näitä turpoautoja uudestaan tällä vuosituhannella kun tommosia ehdottelet ;) Taisi noi 40/60 tehonkasvuoletukset poistua -98.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 28.6.2006 13:23

Tai ainaki katsastamaan? Joo -98 onnistu viimeks...

V-P_N
-
Viestit: 36
Liittynyt: 14.1.2005 20:56

ViestiKirjoittaja V-P_N » 28.6.2006 14:21

Onko toi "turbon jälkiasennuksessa aina mallisarjan tehokkain"-sääntö jossain säädöksissä mainittu/missä? Linkkiä akeen tms. voisi laittaa jos tietoa löytyy.

Eikö ole mahdollista nostaa ahtimella tehot vastaamaan isompaa saman mallisarjan moottoria, ei välttämättä isointa? Jos siis ei ylitetä sen tehoja yhtään. Ja jarrut ym. kyseisen mallin mukaan. Moottorinvaihdossahan luulisi onnistuvan, ja ahtimen asennushan siihen pitäisi rinnastaa.
Vai pitääkö olla G60 jarrut ym. jos laitan g2 1.3:seen 1.6 koneen?

EDIT: Tietoa näyttääkin löytyvän aken sivuilta: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... ottori.htm

Turbon asennus ja tehorajat: moottorin muuttaminen ja kohta 4
Viimeksi muokannut V-P_N, 4.7.2006 8:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 28.6.2006 14:27

Mä oon onnistunut käyttämään "välimallejakin" vertailumalleina, mutta ei ilmeisesti yleensä onnistu.

Mallisarjaan kuuluvan moottorin vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä ja vaihdetaan vain tarvittavat osat.

PeteTK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 23.1.2006 11:40

ViestiKirjoittaja PeteTK » 28.6.2006 18:29

Tiedän kyllä tuon 20% rajan, se nyt on lähinnä naurettava.
Mutta jos auton teho on vakiona ~100hv, ja auton katsastaa esim. Garret T3/T4E ahtimella 120hv tehoilla, meneekö leimasta läpi jos on dynolappu@120hv?
Paistaahan tuollainen tietysti läpi, ellei katsastusmies ole täysin pihalla asioista.

Jos moottori on ahdettu, luvat turbolle eikä tehorajaa, voiko laittaa minkä tahansa ahtimen silloin kiinni?
Vai meinaako tuo ei tehorajaa juuri tuota 40/60% sääntöä?

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 28.6.2006 18:41

Noi vanhat "turboluvat" sisältää yleensä tuon A-merkinnän lisäksi jonkun lisäselvityksen, josta käy ilmi ahdin ja polttoaineen syöttö. Nämä tiedot eivät välttämättä näy otteessa, vaan ovat jossain konttorin arkistossa tms.

PeteTK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 23.1.2006 11:40

ViestiKirjoittaja PeteTK » 28.6.2006 18:44

Eli ahdinta ei voi vaihtaa.
Valmis auto olisi tietysti helpoin vaihtoehto, tosin yhden valmiin ja yhden tehorajattomilla papereilla olevan yksilön olen netistä bongannut ~½v aikana.

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 29.6.2006 0:03

Siis mikä ihme on tehorajaton auto? Pelto-auto, polku-auto vai joku muu-auto mitä ei koske tieliikennelaki?

Vanhaan hyvään turbolupahakemusten aikaan kun laitto 60hv datsuniin ahtimen niin lupapapereissa oli laskennallinen teho 60hv + 40% eli 84hv ja rekisteriotteessa tehojen kohdalla A eli ahdettu. Mikä on mun datsunin tehoraja essonbaarissa tai ffp:n foorumilla? 300hv, 600hv, 900hv vai ihan rajoitukseton?

Ekasta postauksesta jäin ihmettelemään miten muka rek. ote voi rajoittaa tehoja? Kyllä vieläkin tulee pelkkä A otteeseen jälkiasennusturbotuksissa mutta yleensä rek. otteen lisätieto-osaan tulee ahtimen merkki, käytetty ahtopaine & teho ko. ahdolla ja välijäähy jos löytyy. Mutta se on konttorikohtaista lukeeko siellä mitään. Mutta automallille suurin sallittu teho ei koskaan lue rekisteriotteessa tai itse sellaista en ole nähnyt.

PeteTK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 23.1.2006 11:40

ViestiKirjoittaja PeteTK » 29.6.2006 0:42

Eipä ole hirveästi tullut asiaan perehdyttyä, joten siksi kysyn ja vittuilun voi jättää muualle.
Näkeehän noita autoja joskus myynnissä ja mainitaan että tehorajaa ei ole.
Eli silloin on se 40/60% sääntö rajana?
Jos autossa on se 100hv ja laskennallinen teho 100hv +60% eli 160hv, mutta autossa on oikeasti esim. Garret T4e (tai joku vastaava mille luvat on myönnetty) ja 300hv, tuleeko leima vai ei?
Sitä tässä haetaan takaa mikä on laillista vanhoilla papereilla ja mikä ei.
Ilmeisesti siis mikään auto turbotettuna 100hv@300hv ei ole laillinen?

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 29.6.2006 1:07

Ei ole tarkoitus v***uilla vaan herättää keskustelua aiheesta. On totta että mm. nettiauton myynti-ilmoituksissa lukee usein "ei tehorajaa" tai "ei prosentteja" jos niitä ei ole mainittu otteessa. Mahdotonta sanoa yrittääkö niissä myyjä kusettaa tahallaan vai tietämättään ostajia. Jos on maahantuoja tai joku muu vaihtanut vaikkapa aluvanteet alle niin silloin on jo tekniikanvaihto-% autossa vaikkei ne lue rek. otteessa.

Kysymykseesi en osaa vastata. Soita AKE:lle tai kysy konttorilta tekeekö vanhoilla luvilla enää mitään jos auto on välillä poissa kilvistä tai ollut välillä vaparina. Oma veikkaus on että menee uudestaan muutoskatsastuksena eli vanhat luvat ei kelpaa.

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 29.6.2006 8:20

ja sen verran pitää sotkea soppaa että jos on muutoskatsastanut jollekin ahtimelle, vaikka sitä ei sitten otteeseen kirjoitettaisikaan tarkkaa mallia, jos sen vaihdat niin sittehän se uusi pitää taas katastuttaa jos lakia haluaa noudattaa, mä en nyt oikein hiffaa mitä haet tällä, parissa ekassa postauksessa on koko asia jo käsitelty.

Ja sitten se seuraava näsäviisas joka sanoo että eihän renkaitakaan muutoskatsasteta kevät-syksyisin, niin nehän laitetaan sinne kohtaan vaihtoehtoiset

PeteTK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 23.1.2006 11:40

ViestiKirjoittaja PeteTK » 29.6.2006 18:11

Eiköhän tuo homma nyt ole suunnilleen selvillä.
Vanhat luvat 60% säännöllä= periaatteessa oman maun mukaan potkua.
Uudet luvat= aika pyllystä.

Kysyin kun ei sitä tiedä vaikka mk2 turbo Escortin saisi joskus laitettua, uusilla luvilla homma voi olla laillisesti hieman hankalaa jos 300 pollea on tavoitteena.
Eikä tuo nyt niin mahdoton tavoite ole, toki ilmaiseksi tuollainen ei irtoa.
200 hevosta irtoaa kyllä vaparina jos osaa, puhaltimella tietysti paljon enemmän.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.6.2006 18:43

On totta että mm. nettiauton myynti-ilmoituksissa lukee usein "ei tehorajaa" tai "ei prosentteja" jos niitä ei ole mainittu otteessa. Mahdotonta sanoa yrittääkö niissä myyjä kusettaa tahallaan vai tietämättään ostajia. Jos on maahantuoja tai joku muu vaihtanut vaikkapa aluvanteet alle niin silloin on jo tekniikanvaihto-% autossa vaikkei ne lue rek. otteessa.

Valitettavan yleinen käsitys, että ei-prosentteja tarkoittaa suurinpiirtein sama, kuin että autoa saa varustella mielin määrin.
Juuri katsastutin alustasarjan: otteeseen merkittiin vain mitat renkaan keskiöstä lokarin reunaan, sarjan speksejä (vaatimuksenmukaisuustodistus) vaaditaan vasta -98 mallista eteenpäin tjsp. Periaatteessa voisin vaihtaa sarjan toiseen, mutta mittojen "pitäisi" pysyä ennallaan.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 29.6.2006 23:17

Ei ahtaminen tarkoita automaattisesti lupia... Luvat anotaan ja ahdettuja autoja on leimattu ilman niitä melko pitkään.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 30.6.2006 9:02

PeteTK: Mitä vaikeata siinä on, katsastat auton sille teholle jolla se mene läpi. Ajat rata-alueelle ja nostat auton tehon halutulle alueelle. Ei tuossa ole mitään laitonta.

300 HP käytettynä Mk2 korissa liikenteen seassa on joka tapauksessa laitonta kun nopeasti kiihdyttäminen 0...60 km/h on liikenteen vaarantamista...elämä on, yhtä vaarantamista :-)))

PeteTK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 23.1.2006 11:40

ViestiKirjoittaja PeteTK » 30.6.2006 18:53

Voihan ne ahdot nostaa leiman jälkeen, aika pieni riski olisi tienpäällä jäädä kiinni.
Olet ilmeisesti saanut sakot nopeasta kiihdyttelystä?
Lainsäätäjät ovat kyllä ihan pihalla, joku 1/3 teho/painosuhde mitään vaaraa liikenteessä aiheuta, kun saahan prätkilläkin laillisesti ajaa.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 30.6.2006 23:22

Eikai noissa nykyään ole muuta kuin 20% tehokkaimmasta ja täts it, vaikka turbonkin laittais. Ja jos on vähäpäästöinen niin turbon laiton jälkee lappu vtt:ltä ja se on siinä. Ja jos mennää 20% yli niin pitää anoa erikoislupa. Ja nykyään on autot (vanhat ainakin) sen verta halpoi, ettei kannata muuta kun mallisarjan tehokkain ostaa virittämismieles? ;))[/i]

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 1.7.2006 23:12

Mitäs toi VTT-lappu kustantaa? Mansikoita?

PeteTK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 23.1.2006 11:40

ViestiKirjoittaja PeteTK » 1.7.2006 23:57

Jotain 700-1000€?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.7.2006 2:56

Enemmänki 1200-1800

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 2.7.2006 9:56

Mutta se on jännä ku kaikki vauhkoo tuosta "VTT-lapusta" ja sen kalleudesta, mutta samalla heebolla voi olla se kiloeuro jo kiinni poppivehkeissä tai vanteissa. Se on suhteellista.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.7.2006 12:09

Joo, no jos on 1000e kiinni vaikka alustassa niin siitä on konkreettisesti jotain hyötyä, kuin 1000e arvosesta paperista jolla voi kerta-katsastuksen jälkeen pyyhkiä vaikka perseensä.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 2.7.2006 12:28

Mut eiköstä sen jälkeen voisi myydä sen lapun kopioita muille, jotka haluais vastaavan setin katsastettua? eiköstä toi vastaa vähän niinkuin tyyppihyväksyntää

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.7.2006 15:38

Ei koska siihen tulee muistaakseni auton runkonumero, että se on autokohtainen. Voin olla väärässä tosin.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 2.7.2006 15:46

Ihan vaan ajatuksena, onko sellasessa paperissa jotain vesileimoja yms sheissea ettei voi photoshopilla tms vaan vaihdella noita tietoja?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.7.2006 17:15

Kai siinä on ainaki testaajan nimi allekirjoitus, tiedä sitte varmasti, kun koskaan sellasta lappua ole nähny, mut luulis et on, koska muutenhan se ei periaattessa ole virallinen.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 2.7.2006 21:36

Flashmn: Etkö katso konkreettiseksi hyödyksi sitä, että auto olisi laillinen? Minusta se olisi aika isokin hyöty.

Onhan se pelleilyä kyllä tommonen lappujen kanssa vehtuu. Suomessa on suurempiakin ongelmia ku jälkiahdetut uudet autot maantiellä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.7.2006 21:57

Minkä takia ei normaali päästömittaus riitä, eikö sen lukemat voi ottaa 2000rpm, tai oikeastaan vaikka millä kierroksilla, joka periaatteessa on ajon aikainen (koska moottorissa on korkeat kierrokset) päästötulos. Tuntuu et toi on lähinnä valtion rahastamiseen suuntautunut vaatimus, VTT:hän on Valtion teknillinen tutkimuskeskus, joskin test-center tiililä on toinen vaihtoehto.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 3.7.2006 8:08

Ne ei ymmärtääkseni ole maailman luotettavimpia vehkeitä ne katastusaseman mittausvehkeet. Tossa kolmannen osapuolen päästötestissä (vtt) pistetään auto yöksi pakkaseen ja aamulla startataan ja otetaan kaikki savut pussiin. Tai näin olen käsittänyt.

Työkaveri oli kyselly noista valmiista remmi-kiteistä, missä tulee tuv-lappu mukana, akelta ja sieltä oli sanottu, että se lappunen kai ainakin periaatteessa käy. Tosin sillä on tähtäimessä joku semmonen setti missä taas se 20% tehoraja meni yli, jolloin pitäisi hakea erikoislupia. Toisaalta jos tehoja taas olisi laskenut, tuo lappunen ei aken mukaan enää käy ja vaaditaan vtt...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 3.7.2006 8:52

Minkä takia ei normaali päästömittaus riitä, eikö sen lukemat voi ottaa 2000rpm, tai oikeastaan vaikka millä kierroksilla, joka periaatteessa on ajon aikainen (koska moottorissa on korkeat kierrokset) päästötulos.

Se, että autoa hiukan kaasutellaan paikallaan, ei kyllä vastaa vähääkään sitä, että autoa oikeasti kuormitetaan. Näkee sen jo dieseleissäkin, pumppua saa ruuvata ja lastua pistää aikalailla, että katsastuksessa jää kiinni. Tien päällä on sitten maailma täynnä mustaa savua samoilla asetuksilla.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 3.7.2006 19:10

Se, että autoa hiukan kaasutellaan paikallaan, ei kyllä vastaa vähääkään sitä, että autoa oikeasti kuormitetaan.

No dynometri ja pakokaasuanalysaattori siihen kiinni, ei luulis olevan niin hankalaa :D

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 4.7.2006 16:07

Kerropas lisää Flashmn tuosta VTT:n testistä kun tunnut tietävän millainen se on, kiinnostaa meinaan minua ja varmaan muutamaa muuta.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 4.7.2006 19:53

En mä siitä oikeestaan mitenkään hirveesti tiedä.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 4.7.2006 20:48

>>En mä siitä oikeestaan mitenkään hirveesti tiedä.

No ehkä sitten ei kannata kovasti kommentoida onko se hankalaa mitata oikeita päästöjä vai eikö ole :-)

Sillä savutestillä nyt ei ole mitään tekemistä päästöjen kanssa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 4.7.2006 21:56

Sillä savutestillä nyt ei ole mitään tekemistä päästöjen kanssa.

Ai ei vai? Mua on selkeesti kusetettu!

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 7.7.2006 1:11

Eatonin sivuilla väittivät että moottorin emissiot ei muutu mainittavasti remmiahdettaessa. Aika omituinen väite, mutta pitääkö se paikkaansa? Eli periaatteessahan sillon vähäpäästöiseksi merkityn auton saisi siis remmiahtaa ja katsastaa ilman tuota VTT:n lappua?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 7.7.2006 1:53

Tipahtaahan jotkut päästöt turboahtimellakin, ja toiset taas hieman (ei ratkaisevasti) nousee. Mutta silti tarvitsee esittää mustaa valkoisella siitä että se täyttää eu normit edelleen, eli Tüv/ECE-normien todistuspaperi.

Jarkko T
-
Viestit: 231
Liittynyt: 15.2.2004 8:21

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 24.7.2006 16:44

Hieman OT: Onko kenelläkään näyttää faktaa siitä että mitä tuo pelätty "vtt:n testi" maksaa? Kun tuntuu olevan tälläkin foorumilla mutut aina 500€ tuonne 1800€?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 24.7.2006 17:11


Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 24.7.2006 17:13

Testin hinta riippuu vetojen ja säätöjen määrästä, minimi taksa taitaa nykyään olla lähemmäksi 2000e meni sitten läpi tai ei.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 11.8.2006 0:02

Mitäs toi VTT-lappu kustantaa? Mansikoita?


Erään ahdetun Porschen katsastus keskeytettiin, koska katsastusmies epäili tehoja kasvatetun liiaksi. Auton tehot mitattiin VTT:llä ja lysti maksoi 80€

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 11.8.2006 0:05

Nii pelkät tehot.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 12.8.2006 18:10

Ja sitten ihmetellään miksi suomen teillä kulkee tuhansia laittomia autoja... Ei paljoa nappaa laittaa 2000€ kiinni tosiaan yhteen paperiin kun se on käytännössä puolet esim. mun auton arvosta. Eri asia kyl sellasis autois joiden hinta on korkeampi. Mulle o iha sama siin vaihees onko auto 30 vai 32 tonnia.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 12.8.2006 18:57

Aivan... eli katsastukseen vakio hilppeet paikalleen ja katsastuksen jälkeen ahdin kiinni. Ei ole estänyt ennenkään, eikä estä vieläkään. Kuitenkin kadulla jos ajaa ihmisiksi, niin kiinnijäämisen todennäköisyys on hiton pieni.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 25.8.2006 0:13

Puhumattakaan siitä että tolla 2000€ saa maksettua aika monet uusintakatsastukset. Mikähän tällaisesta on rangaistuksena? Kilvet pois... Sakkoja?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.8.2006 0:22

Joo kilvet pois ja sakkoja kait... ja jos kolari tulee niin vakuutusyhtiöt voi evätä korvauksia tms. dunno tarkasti.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 25.8.2006 13:48

Tosta korvausten eväämisestä on itseasiassa täällä naapurissa esimerkkitapaus viritetyllä autolla ajamisesta.

Oikeudessa selvittivät että rikottiinko liikennesääntöjä törkeästi vai ei? Syy tähän oli se että vakuutusyhtiö ei korvaa jos "Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen" tai "Törkeä rattijuopumus" on todettu. Oikeus totesi että kyseessä oli vain liikenteen vaarantaminen, ei siis törkeä ja kaskon korvaukset tuli täysimääräisenä.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 25.8.2006 15:10

Joskus, olisko 5v sitten kaveri jolla oli ahdettu mazda. Ei tietenkään muutoskatsastettuna. Poliisit pysäytti rampista lähdön jälkeen, koska epäilivät että auto ei ole vakio. "Pakottivat" avaamaan pellin ja ahtimen kun löysivät niin ei siinä muuta kuin kilvet irti.

Toi muutoskatsastuskin oli vaan kaverin omaa laiskuuttaan jäänyt, mutta eipä polisit mitään kysellyt että miksi. Kilvet kuitenkin sai sitten konttorilta katsastus+muutoskatsastus keikalla takaisin. Ei sakkoja tai muuta.

Forsbacka
-
Viestit: 3
Liittynyt: 1.6.2006 11:34

ViestiKirjoittaja Forsbacka » 25.8.2006 16:07

Tossa "VTT-päästötestissä" ei kai pitäis olla mitään mystistä.
Katsastuksessa vaaditaan todistus, että auton päästöt ovat jonkun standardin mukaiset. Standardin numero varmaan mainitaan asetuksissa tai viimeistään direktiiveissä, mutta en jaksa sitä nyt alkaa etsimään.
Testit voi siis tehdä ja todistuksen/testiraportin kirjoittaa mikä tahansa hyväksytty laboratorio, jolla on tarvittavat laitteet. Onko suomessa muita, jotka noita tekevät kuin VTT, sitä en tiedä.
Ja tosiaan. Sehän ei riitä, että testi on tehty. Se pitää myös olla läpäisty.

Kaivakaa joku sen standardin numero ja ottakaa yhteyttä VTT:lle ja kysykää hintaa testeille, niin sillähän se selviää.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 26.8.2006 10:54

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=820592

Pistetääs yks url tännekki jeesusteluihi ;)

http://www.testcenter.fi/nayta_tuote.php?id=252

Ja vaikka toinenki. Tuolla on jotain lakitekstejäki.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 26.8.2006 13:03

Hintaakaan tarvii tuskin arpoa kun nyt joku vaan soittaa sinne TestCenter:iin ja kysyy. Kertovat todennäköisesti kaiken olennaisen päästömittauksesta jos pyydetään.
Ei tarvii täällä kaverintutunkumminkaiman varmaa tietoa pyörittää.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pätee varmasti. Päivän latteus tähän paikkaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 26.8.2006 13:18

Ja tosiaan. Sehän ei riitä, että testi on tehty. Se pitää myös olla läpäisty.

Toi se pointti onkin, kun olen kuullut juttuja ettei edes tehtaan tuotantolinjalta tullu uusi auto välttämättä läpäise testejä, hyvä siinä sitten viedä viritetty pulkka kokeiluun...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa