audi 100 -1992 kokemuksia?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

audi 100 -1992 kokemuksia?

ViestiKirjoittaja kalevius » 2.7.2006 21:46

Olen tässä katsellut autoa, ja muutaman mielenkiintoisen yksilön löytänyt. koneena 2.3 5-syl, etuveto. Eikös tällaisessa ole 136hp? Onko näissä vielä miten paljon tyyppivikoja? Ohjaustehostimen vuotoja? Miten ilmastointi kestää? Ja onko ne mitenkä "laivamaisia" ajaa? Ruoste murheita tuskin on jos pesty hyvin? Ite olen vielä harkinta asteella, joten jos tietoa/kokemuksia löytyy niin saa kertoa..

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 2.7.2006 22:15

Ei nuissa isompia murheita ole kunhan pysyt kuutoskoneista ja automaateista kaukana. Laivamainen se on ajaa vakioalustalla; eli on todella mukava ja "ison auton tuntua" riittää mutta onhan se vähän löllerö. Enemmän semmoseen nautiskelevaan matka-ajoon tarkoitettu. Audiinhan maksaa kaikki olemattomat osatkin mitä sattuu, eli kannattaa varata rempparahaa. "Jarrupommi" kannattaa testata ennen ostoa...eli jos auto sammuksissa jarrua ei kestä painella kuin muutaman kerran ennen jarrupolkimen kovettumista niin vaihdon tarpeessa on. Audifinnsiltä löytyy haulla paljon tietoa: www.audiclub.fi/audifinns

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 3.7.2006 0:35

Kaverilla olis 5s 100audi menossa,laatu autoja.
Yhessä audissa oli kans hajalla,muuten toiminu todella hyvin kaikki on ollu 5s pyttysellä koneella.

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 3.7.2006 19:15

miten sinkityssä autossa leviää ruoste? ei helposti? Entäs onko noissa jo mitään vikakoodin luku mahdollisuuksia/ajotietokonetta? Ja onko niissä öljynpaine/lataus/öljynlämpö mittareita?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 3.7.2006 19:31

Sinkityssä autossa leviää ruoste lähinnä siten että auto kolhitaan niin että sinkitys lähtee kolhitusta kohdasta, eli käytännössä ovat aika ruosteettomia korin osalta. Mutta isommat kiveniskeymät ja sen sellaiset hoitamattomana laittavat ruosteen alulle siinä missä muissakin autoissa.

Vikakoodinlukumahdollisuus löytyy (oli ainakin mulla '93 2.6 V6:ssa) ja ajotietokone on joissain...lähinnä S4:ssa mutta löytyy kai tuota lisävarusteena tms. optiona muistakin. Öljynpaine/lataus(?)/öljynlämpömittarit ovat myös "lisävaruste" joka on mahdollisesti seurannut esim. V6-koneen mukana. Harvemmin löytyy vielä perus viitoskoneisista, ei ole kaikissa kuutoskoneisissakaan. Mutta tietohan lisää vain tuskaa ja ne mittarit aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa...alkaa se öljynpainemittari sekoilemaan vanhemmuuttaan ja sitä saa sitten sydän syrjällään miettiä rikkoutunutta öljypumppua ja laakerien ym. pilalle menemistä... Kyllä se öljykannu sitten syttyy kun oikeasti on hätä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 3.7.2006 19:56

Ajotietokone on optio, kuin myöskin lisämittarit. Eli välttämättä perus karvis malleissa moisia ei ole. Nuokin alkaa olla jo "vanhoja" autoja.. joten kannattaa ostaa sellainen yksilö, jota pidetty hyvin.. ja remppojakin olisi tehty.

Kait se 2,3 (ke-jetronic) 5-kone on se luotettavin.. Mutta, mä en dissaisi V6 koneitakaan. Eikai noissa V6 koneissakaan muuta ole, kuin että kun jotain hajoaa, niin on hiukan enemmän osia uusittavana sitten.
Petrillä kai kävi hiukan kehnosti omansa kanssa, muttei se kai V6 koneita niin huonoiksi tee..

Suurelta osin V6 (2,6 V6 150hv? ja 2,8 V6 174hv? -muistaakseni) koneiden "huono" maine johtuu siitä, että kulutus on tehoon nähden kova, eikä viripotentiaalia juurikaan ole. (ja ihan oikeasti, on olemassa ihmisiä jotk eivät ole kiinnostuneita auton virittämisestä..)
Mulle ainakin jäi ihan ookoo maku suuhun, kun joskus ajelin tuollaista automaatilla ollutta, 2,8 V6 pannulla ollutta 100:sta.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 3.7.2006 20:25

^Kieltämättä katkeruus valtaa mielen puhuttaessa kyseisestä automallista ;) Mutta onhan nuita murheita on saanu lukea muiltakin. V-koneissa on se että useasti potentiaalisia korjauskohteita on kaksi kappaletta; eli on kaksi kantta ja kannentiivistettä, kaks pakosarjaa, kaks kattia, lambdaa jne... Kulutus ainakin näin 2000-luvulla on järjetön tehoihin nähden ja yli 200tkm ajettua kuutoskoneellista kun rupeat "huoltamaan" niin että saat kaikki nakutukset ja öljyvuodot kuriin niin siihen menee sievoinen summa. Mutta tokihan se kone on toimivana mukava ajaa, ja onhan kyseessä 15 vuotta vanha Audi joten turha odottaakaan kovin pieniä ylläpitokuluja tms. taloudellisuutta. Kuutoskoneista valitsisin 2.8:n jo sen vuoksi ettei niissä ole sitä muovista v*tun imuilmanäänenvaimennuslaatikkoa imusarjassa. Jos automaattivaihteiset alkaa kiinnostaa niin varaa puoli tuntia aikaa ja lueskele audifinnsiltä +3000€ laatikkohuolia.

edit: Täytyy kuitenkin lisätä, että minusta se Audi oli helvetin hyvä ajaa. Hakkaa uudet pikkuautot mennen tullen, ja mielestäni C4-koppa on yks Audin hienoimpia. Viisas ottaa kuitenkin vanhan Audin harrastuksena, ei kulkuvälineenä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 3.7.2006 21:13

Juurikin. Sitä juuri tarkoitankin, että tuon ikäistä autoa ostaessa kannattaa pitää mielessä se, että ostaa sellaisen yksilön jota aiemmatkin omistajat pitäneet huolella.. Eikä vain kulkivälineenä, jota korjataan vasta sitten kun se jättää tielle. Ja kalis auto uutena, lienee myös selvää että osatkin maksaa aavistuksen perus corollaa enemmän. Toki ajettavuus/mukavuuskin on eri planeetalta.
- Toki varmasti näkyy hinnassakin.. mutta eikös se ole niinkin, ettei köyhän kannata ostaa huonoa...

Mulla ei oikeastaan mitään kokemusta automaateista, mutta jotenkin olisi sellainen kuva, että jos ne öljyt on vaihdettu ajallaan niin automaattikin toiminee hyvin. Taitaa monessa autom. rikossa ollut taustalla kumminkin se, ettei niitä öljyjä pahemmin oltu vaihdeltu.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 3.7.2006 22:10

alkaa se öljynpainemittari sekoilemaan vanhemmuuttaan ja sitä saa sitten sydän syrjällään miettiä rikkoutunutta öljypumppua ja laakerien ym. pilalle menemistä... Kyllä se öljykannu sitten syttyy kun oikeasti on hätä.


Tuo on totta, itellä just menossa tuo episodi. Öljykannukin syttyy, vaikkei ole hätää. Uusi anturi tilauksessa.

Mittaristoissa muutenkin häikkää vanhemmiten, siihen auttaa tinausten korjailu, btdt. Vikakoodien luku löytyy tosta omasta 91 mallistakin. Latausmittari tulee öljynlämpömittarin tilalle A6 mallissa. Mukava auto kaikinpuolin ja ajettavuus on hyvä. Jos ei pidä lullamaisuudesta, niin madallusjousta vaan kehiin, omassa parani ajo-ominaisuudet niiden myötä ja tuli jämäkkyyttä kulkuun. Kuutonen on mukavan vääntävä ja aluks tuntuu tehokkaalta, mutta siihen tottuu. Omassa kutosessa ei ainakaan ole vielä *ko kop* ollut mitään ongelmaa. Pientä nykimistä on joskus alakierroksilla, mutta tuntuu olevan ominaisuus. Öljyvuotojen kanssa myös pärjää, jos ei niistä välitä ja muistaa tarkistaa öljyt sillon tällön. Oma on ajettu mittarin mukaan n. 201tkm ja öljyä katoaa n.1,5l/10tkm, lätäköitä ei jätä. Keskikulutus tässä 2,5v aikana on pyörinyt kympin korvilla. Maantiellä menee kasin korville, jopa alle jos ajaa ihmisiksi.

Nimim. kannun hälytysjohto irti tässä ajellaan.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 3.7.2006 23:04

Joo, alustalla saa ihmeitä aikaan. typ44 Lötkökin aika herkullinen ajella Bilstein Sprint iskareilla, -60/-45 jousisarjalla höystettynä. Samalla uusittiin kaikki mahdollinen tukivarsi/puslasysteemi alustaan.. "Hieman" vaikutti, vaikkei vanhatkaan ihan loppu olleet..
Eikä edes ihan hullu kivireki tuosta tullut vaikka hieman pelkäsinkin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.7.2006 9:44

Viikonloppuna ajelin lainassa olevalla kaksisatasellani, joka on valmistettu aika tarkalleen 22 vuotta sitten. Hymy oli korvissa suurinpiirtein koko reissun ajan.
Piti taas kerran ihmetellä, mikseivät uudet autot kuitenkaan ole niin valtavan paljon parempia kuin annetaan ymmärtää.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 4.7.2006 20:01

Tuosta 2.3E koneesta vielä se että se on 133hv AAR-tyyppiltään ja ruisku on tarkalleen ottaen KE III-Jetronic. Vuoden 91 TM:ssä oli testi kyseisetä ajokista ja mittasivat 0-100km/h 10.8s(jos jotain kiinnostaa). Tärkeämpi ominaisuus tuossa onkin sitkeys, jota riittää. Kone itsessään on lähes ydiniskun kestävä ja varma. Mutta tuo ruisku saattaa vanhemmuuttaan kettuilla. Herkkä imuvuodoille ja sen semmosille. Mutta yleensä niihinkin apu löytyy.

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 29.10.2006 11:45

Tietäisikö joku että onko vm.1995 80 2.6 avantissa sitä imuilmanvaimennin laatikkoa, joka hajoaa joskus? Auto on käyttöön otettu 27.12.94 ja mistä voisi etsiä tähän suomenkielistä ohjekirjaa?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 29.10.2006 15:08

^Ei tuosta taida mitään varsinaista tietoa olla, mutta suosittelisin ennemmin vaikka tarkastamaan tilanteen kuin odottamaan. Periaatteesa '95 avantti on kyllä jo aivan viimisiä kasikymppejä tuolla koneella, mutta olihan niitä ABC-koneita sitten A4/A6 vielä jälkeenkin. Koska lie korjattu? Minun Audi oli ensirekisteröity keväällä 1993 ja siitä tuo löyty.

Tuolla Esa on kirjoitellut operaatiosta, pieni hinta ja vaiva siihen nähden miten mulle kävi saatikka meinasi käydä. Ohjekirjoja voi kysellä merkkiliikkeestä, myyvät varmaankin valokopionipun sulle. Lisäksi kannattaa laittaa ostoilmoitus vaikka audifinnsille ja kysellä romuttamoilta...

edit: Hoplaa! Tuolla lukee että 12/93 asti olis ollu imuilmanäänenvaimennuslaatikoita.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa