Aurauskulmat

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

Aurauskulmat

ViestiKirjoittaja fastfox » 28.6.2006 21:25

Kaikki täällä tuntuu säätelevän aurauskulmia ja olen varmaan ainoa joka ei tiedä mitkä niiden pitäsi olla. Eli siis auto on skoda octavia combi -03. Onko se kulma ihan nolla vai laitetaanko haritusta?

Onko joku tullut joskus mitanneeksi paljonko on eroa jos mittaa kulmat paino renkailla ja renkaat ilmassa?

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 28.6.2006 21:45

Kotikonstein aurauskulmien mittaaminen tarkasti on aika haastavaa hommaa, että en ainakaan itse lähtisi omien mittauksien mukaan niitä muuttelemaan (varsinkaan jos oikeat arvot eivät varmasti ole selvillä).

Mikäli renkaat eivät kulu epätasaisesti tai auto ohjaudu epätavallisesti, niin nukkuisin yöni hyvin aurauskulmien osalta. Mielenrauhan säilyttämiseksi aurauskulmien tarkistuttaminen rengasliikkeessä ei 50 euroa enempää varmaan maksa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 28.6.2006 21:51

^^ En nyt varsinaisesti ole mitannut eroja, mutta joskus piti kesken säätöjen nostaa etupäätä ilmaan, ja kyllä ne kulmat meni perseelleen, ainakin mittalaitteen näytöllä, mutta pyörilleen lasku palautti tilanteen lähes ennalleen, vielä kun ravisteli autoa niin arvot oli takas siinä missä ne oli ennen nostoa..

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja fastfox » 29.6.2006 20:15

Luulin pyörän laakerin olevan romuna kun rupesi ääntämään, mutta ei se ääni sieltä tullutkaan(vaihdoin sen). Pitää karseeta jurinaa kun ajaa suoraan tai mutkaa vasemmalle, mutta oikealle kääntäessä ääni häviää. Ajattelin seuraavaksi tarkistaa sen takia voisiko noi kulmat olla pielessä.

...ainakaan itse lähtisi omien mittauksien mukaan niitä muuttelemaan...


Mä muutan aina ja kaikkea tajusinpa mitä teen tai en =) Isukki on joskus tehnyt semmoisen ohmin merkin muotoisen mittaustyökalun, jolla noi kyllä 1-2mm toleranssilla varmasti saa haluamaansa kohtaan. Kun vaan tietäisi mikä se kohta on...

...ja kyllä ne kulmat meni perseelleen...


Niin vähän arvelinkin, että ylhäällä niitä on turha mittailla.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 29.6.2006 20:25

fastfox; Vetoakselin ulompi nivel? Ja ihmettelen miksi ei pyöränlaakerilla parantunut. Niitä menee octavioissa aikas paljon.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.6.2006 22:21

Vaihdoitko oikean pyöränlaakerin? Äänen suuntaa kun on autossa aika vaikea päätellä, nimim. väärän puolen takalaakerin vaihtanut :)

Edit: Pyöränkulmat saa jotakuinkin kohdilleen itsekin, ainakin jos ruuvaa aurauksen ja camperin nollille. Noin tein luotilangan (camper) ja pitkän alumiinilinjarin (auraus) avulla. Tosin autoa joutuu nostamaan aina säätääkseen, mittaus auto pyörien varassa. Menettelee hätätilassa, ainakin rengas kuluu ihan normaalisti vaikka pari vuotta on jo noilla säädöillä menty.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.6.2006 23:34

Höylätty patikka jonka päällä laserosoitin. Sillä saa just niin tarkalleen aurauksen kun jaksaa säätää :)

E: Niin ja geometrian kaavasto, paperia ja laskukone on kans aika hyvä olla...

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 30.6.2006 12:54

täälläkin on joskus vaihdettu väärä pyörän laakeri;)
olin melkein 100 varma äänen perusteella kumpi laakeri äänteli mutta väärän laakerin silti vaihdoin;P

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 30.6.2006 18:29

Pitää karseeta jurinaa kun ajaa suoraan tai mutkaa vasemmalle, mutta oikealle kääntäessä ääni häviää. Ajattelin seuraavaksi tarkistaa sen takia voisiko noi kulmat olla pielessä.


aivan varmaan laakeri sökö.
Ei kai nuo aurauskulmat ääntä pidä....

Miksi vaihtaa väärä laakeri? eikö kannata kokeilla kumpi on rikki ennen kun vaihtaa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.6.2006 18:49

eikö kannata kokeilla kumpi on rikki ennen kun vaihtaa?
Eli pyörä ilmaan ja kokeilemaan. Tosin joskus risakin laakeri saattaa ilmassa pyöriteltäessa kuulostaa ihan hyvältä ja paino päällä tilanne muuttuu. Tosin tässä tapauksessa laakerissa on selvästi väljää koska ääni muuttuu mutkassa.

OT: Itse pyörittelin ilmassa sitä puolta josta epäilin äänen kuuluvan. Koska se rahisi jonkin verran, vaihdoin sen. Jälkikäteen totesin että toinen rahisee vielä pahemmin ja oli se varsinainen syyllinen ääneen :) Ei se toinenkaan kyllä ihan kunnossa ollut...

Tästä opimme sen, että kokeilemme molempia puolia ennen johtopäätöksen tekoa.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 30.6.2006 22:32

Aina ei ääni kuulu tai kuuluu muuta rohinaa,mutta kun ottaa jousesta kiinni niin sormenpää on yllättävän tarkka "anturi". Tai jos etupyörän laakeria kuuntelee etuvetoisessa,niin auto ylös ja vaihdetta silmään ja kaasupohjaan.Ja tämän jälkeen antaa rullata.Kuuluu yllättävänkin selvästi vaikkei painoa olisikaan päällä.Tietysti niin ettei toinen pyörä pyöri,sillä muuten ääni kantautuu toisellekkin puolelle.
On kyllä ollut niin tarkkakorvaisiakin asiakkaita,että on joutunut päättelemään,minkä laakerin vaihtaa.Eli ensin täytyy vaan paikantaa onko etu vai taka. Ja tämän jälkeen juuri tuolla tavalla,että kumpaan suuntaan kääntäessä se hiljenee.

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja fastfox » 30.6.2006 22:38

Miksi vaihtaa väärä laakeri?


No en kait mä sitä huvikseni vaihtanut... Olen vaan kädetön... Koitin potkia ja pyöritellä ja heilutella molempia ja ne tuntui samanlaisilta. Eli ehjiltä. Ei rahinoita ja klappia. Päätin sitten vaihtaa sen josta olevinaan ääni kuului, mutta taisi mennä pieleen.

Tarvii varmaan laittaa lottokone pyörimään ja vaihtaa toinen puoli seuraavaksi. Mitenköhän kauan kestää tuosta jurinasta siihen, että laakeri sanoo poks? Tarviis huomenna ajella 600km reissu.

Niin siis onko se aurauskulma toi 0?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.6.2006 23:14

Niin siis onko se aurauskulma toi 0?
Riippuu autosta, kakkosgolfista ruuvasin suunnilleen nollille kun oli helpoin tehdä säätö noin. Ei ole ko. autossa kovin kaukana ohjearvosta.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 1.7.2006 12:19

Auraus on yleensä tuo nolla, koska jos aurausta/haritusta on kumpaankaan suuntaan, menee rengas "kylki edellä" ja kuluu.. Mitä pienempi auraus/haritus sitä vähemmän rengas kuluu, ite säädin kolmos golffin aurauksen nolliin, ja ainakin kys. mittapukin ohjearvokin oli se 0..

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 1.7.2006 13:31

Auraus on yleensä tuo nolla, koska jos aurausta/haritusta on kumpaankaan suuntaan, menee rengas "kylki edellä" ja kuluu..


itse en kyllä tähän hätään muista että,oisin kovinkaan moneen autoon säätänyt nolliin.Aina jommalle kummalle,autosta riippuen.Jos auraus on nollassa,saattaa rengas silti kulua jommasta kummasta reunasta.Tiedän monia tapauksia kun on säädelty auraukset nolliin ja unohdettu muut kulmat.Tulos on -renkaat kuluu ja auton ajo-ominaisuudet on mitä sattuu.Vaikka se tuntuukin aika pienelle ja mitättömälle ero,esim.jos kokonaisaurauksen pitäisi olla luokkaa 6min. haritusta ja se onkin nollissa saattaa sen vaikutus olla yllättävänkin suuri.Tai sitten vaan itsestäni tuntuu sille ja asiakkaat vaan puhuvat,että minä en ihan masentuisi.
Ja taitaa vielä korostua tuo asia,jos on niin kun on monissa nykypäivän kulkineissa,että ei pysty vaikuttamaan kun etuauraukseen.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 2.7.2006 20:20

Kyllä se vw,ssä on 0 se kulma, mytta kun sinne hyppää kuski pukille niin eipä olekaan, vaan kääntyy lievästi haritukselle,ainakin vakio jousilla. Jäykemmillä jousilla säätö mutkikkaampi, koska kori ei juurikaan painu. Aurauksen vielä onnistuu kotikonsteinkin säätämään, mutta muut kulmat onkin sitten mutkikkaampi juttu.

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja fastfox » 5.7.2006 21:07

Halipatsuipa, Nyt vaihdoin sen "hiljaisen" puolen laakerin ja äänet katosi. Eli vaikka melkein meinasin laittaa nakin pölkylle, että ääni tulee vasemmalta niin oikealta se kuitenkin tuli. Haritusta tossa näkyi olevan jokunen milli renkaan kyljestä mitattuna. Tarvii koittaa laittaa se tuohon nollaan jahka jaksaa niin näkee vaikuttaako mitään.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 5.7.2006 22:34

JanneV kirjoitti:Tiedän monia tapauksia kun on säädelty auraukset nolliin ja unohdettu muut kulmat.

Mites nyt niin on päässyt käymään? Nelipyöräsuuntauksessa säädetään ensin takapää, koska se vaikuttaa etupään säätöiin, ja camber säädetään ennen aurausta, koska se vaikuttaa auraukseen.. Eli jos on säädetty vaan etu auraus, ei asiakas ole saanut sitä mistä maksaa.. Paitsi tietty nämä nyky ritsat, missä ei ole varsinaisia säätöjä muille kuin tuolle auraukselle..

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 6.7.2006 10:09

Mites nyt niin on päässyt käymään? Nelipyöräsuuntauksessa säädetään ensin takapää, koska se vaikuttaa etupään säätöiin, ja camber säädetään ennen aurausta, koska se vaikuttaa auraukseen.. Eli jos on säädetty vaan etu auraus, ei asiakas ole saanut sitä mistä maksaa..


Sitä sopii kysyä näiltä meidän seudun rengasliikkeiltä. Montaa lappua olen ihmetellyt,viimeisin oli erään tutun v40 volvo joka oli käynyt nelipyöräsuuntauksessa.Tulos-auto ei kulkenut hetkeäkään suoraan.
Takapään säätöihin ei oltu koskettukkaan ja olivat aivan hanurista(toinen puoli).Ainoa mitä oli säädetty oli etupään auraus,ja takapää meni vain enemmän perseelleen.

lasseafi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 17.9.2004 12:50

ViestiKirjoittaja lasseafi » 6.7.2006 10:46

Onkos teillä tietoa pystyykö 2002 vuosimallin A4:sta säätämään etupäästä camberia? Mulla oli A4 ohjauskulmien säädössä ja siitä oli säädetty takapää ok ja edestä auraus mutta camberiin ei oltu koskettu vaikka se ei ole ohjearvojen sisäpuolella. Ratti oli kyllä saatu suoraan, mutta auto kaartaa vieläkin hieman oikealle.

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 17.1.2008 7:21

Onko uuden auton luovutushuollon yhteydessä tehtävä pelkkä pikatesti eli aurauskulmien tarkastus Stenhoj:n "drive in laitteella" riittävä ja muuallakin kuin allekirjoittaneen kohdalla tapahtunut yleinen käytäntö?

Myyjäliike vakuuttaa että pyörät ovat kohdillaan pelkän aurausmittauksen turvin ja tämä kyseinen toimenpide tietysti vapauttaa heidät vastuusta (epänorm. kuluminen). Mites caster / camber?

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 17.1.2008 9:19

Saakos tuossa vanhassa Octaviassa säädettyä pelkästään etupäätä? Itse käytin suuntauksessa ja sen jälkeen kulahti takarenkaat sisäreunasta ihan oudosti. Renkaan sisäreunan pinta kului porrasmaisesti. Joka toinen enemmän kuin toinen. Eikös tuo silloin harita?

Ja sellaista jurinaa mölinää kuuluu mullakin oikealta edestä mutta laakeri on kuulemma ehjä. Vasemmalle eteen onkin jo vaihdettu.

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 17.1.2008 10:41

Kertokaa miten on Seat Leonin (1,8T) alustan säätöjen kanssa? Kyseiseen autoon laitettiin KW Var II alustasarja ja KW:n etukallistuksen vakaajasarja. Tämän jälkeen auto vietiin 4-pyöräsuuntaukseen, jossa säädettiin vain auraus-haritus nollaan raidetankoja pyörittämällä. Auto pois pukilta ja kotia kohti. Ratti oli kuitenkin vinossa ja palasin sanomaan asiasta. Sain uuden ajan muutaman päivän päähän. Sitten taas samat toimenpiteet, mutta tällä kertaa ratti jäi vielä enemmän vinoon. Taas sanomaan asiasta ja sovittiin että tuon sen vielä myöhemmin sovittuna ajankohtana suuntaukseen.

Ratti lukittiin kyllä ihan asiallisesti suoraksi ennen ruuvailua, mutta loppujen lopuksi ratti ei kuitenkaan jää suoraan? Ennen alustasarjan laittoa ratti oli suorassa, joten kyllä se pitäisi saada nytkin suoraan. Väittivät että rattiakselissa on välystä (ratti liikkuu hieman vaikka renkaat eivät liiku), jonka takia rattia ei saada suoraan. Keskustelin sitten korjaamolla kavereiden kanssa, jotka sanoivat sen olevan vain tekoselitys… Olihan tämä ”välys” jo ennen alustasarjan asentamistakin. Ja tämä välys on todella mitätön, joten se taitaa olla jo ihan alkujaankin näissä autoissa?

Onko raidetangossa olevaa kierrettä oltava esillä yhtä- tai lähes yhtä-paljon molemmilla puolilla? Vai onko sillä mitään merkitystä asiaan? Tällä hetkellä toisella puolella näkyy kierrettä noin 5mm enemmän.
JanneV kirjoitti:
Tiedän monia tapauksia kun on säädelty auraukset nolliin ja unohdettu muut kulmat.

Salmi kirjoitti:
Mites nyt niin on päässyt käymään? Nelipyöräsuuntauksessa säädetään ensin takapää, koska se vaikuttaa etupään säätöiin, ja camber säädetään ennen aurausta, koska se vaikuttaa auraukseen.. Eli jos on säädetty vaan etu auraus, ei asiakas ole saanut sitä mistä maksaa.. Paitsi tietty nämä nyky ritsat, missä ei ole varsinaisia säätöjä muille kuin tuolle auraukselle..

Entäpä sitten säätämisen kanssa. Kysessähän on ”4-pyöräsuuntaus”, mutta vain auraus-haritus arvoa säädettiin etupäästä! Takapäähän, eikä camper- ja caster-arvoihin koskettu ollenkaan, koska niitä ei kuulemma voi säätää tässä autossa? Pitääkö paikkansa?

Auto on nyt tietyssä korkeudessa, mutta jos sitä vielä hieman lasketaan tai nostetaan niin vaikuttaako tämä huomattavasti auras-haritus arvoon?

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 17.1.2008 14:19

^Kyllähän siinä seatissa pystyy taka-akselia kääntelemään jos en nyt aivan väärin muista. Mihin suuntaan se ratti on vinossa? Ottiko suuntaaja sen huomioon että isommat tiet ovat yleensä kallellaan? Renkaan kuluneet? Miten camber ja caster-kulmat, samanlaiset molemmin puolin? Onko suuntaus tehty symmetrisesti vai kulkukulmalla? Pajonko suuntauksen jälkeen symmetria virhettä? jne jne...
Nuo suuntaus hommat on joskus vähän perseestä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen :)

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 17.1.2008 15:29

Skannasin suuntausraportit
ensimmäinen kerta
toinen kerta
Kuvia saa suurennettua sieltä oikeassa yläkulmassa olevasta suurennuslasista.
Huomaa, että toisella kerralla auraus-haritus arvo oli muuttunut kun välissä oli ajettu noin 350km!? Tätä perusteltiin mittalaitteiden epätarkkuudella, likaa etc.
edit. huomasin että siellähän on taka-akselillakin eri arvot toisella mittauskerralla, vaikka sinne ei koskettu ollenkaan.. mikä kyllä todellakin puhuu epätarkoista mittalaitteista!

Tomi K
-
Viestit: 68
Liittynyt: 19.12.2005 17:53

ViestiKirjoittaja Tomi K » 17.1.2008 17:08

Eihän seatissa vain ole helat pehmenneet tai joku pikku välys keulassa? Rengaspaineet ok? (vaikuttaa yllättävän paljon) Taka-akselilla näyttää olevan turhan reilusti aurausta ja kulkukulma ei ole ihan kohdallaan. Onko akseli saanut joskus osumaa?

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 17.1.2008 20:29

Ja onko vanteet suorat?

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 17.1.2008 20:45

Aurauskulmien säätö kotona? :P

No napataan eukolta 1kpl verhotanko, pöytälaatikosta nitoja ja könytään auton alle. Ammutaan renkaisiin nitojanpaukut samoille kohtaa ja vedellään verhotanko paukkujen väliä vastaavaan mittaan. Työnnetään autoa sen verran eteenpäin että nitojanpaukut ovat pyörähtäneet täyden kierroksen, ja pällistetään tangolla montako senttiä sitä haritusta/ aurausta ennen säätöä on. Säätöä ja uudelleen työntelyä. :D

En siltikää kiellä ketään käymästä nelipyöräsuuntauksessa, mutta näin meillä, eikä nämä lossit kumia kantiltaan syö. :) (No pikkusen nää vetää ojaan päin ja kulkee ovi edellä, mutta ei kai se niin nöpönuukaa ole. Sopivassa sivutuulessa menevät lipo suoraan.)

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 19.1.2008 14:18

Eihän seatissa vain ole helat pehmenneet tai joku pikku välys keulassa?
Pitää tutkia asiaa. Alusta- ja vakaajasarjan vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös raidetangonpäät ja alapallonivelet.
Rengaspaineet ok? Ja onko vanteet suorat?
Rengaspaineet yhtäsuuret joka kulmassa. Vanteet ovat suorat. Renkaat ovat kuluneet tasaisesti.
Taka-akselilla näyttää olevan turhan reilusti aurausta ja kulkukulma ei ole ihan kohdallaan. Onko akseli saanut joskus osumaa?
Niin näyttäisi olevan arvot hakusessa. Tottakai se on voinut saada joskus osumaa. Vaikka minun aikana sitä on ajettu ja pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Kaikille se vaan ei ole itsestäänselvyyys valitettavasti. Olen auton 3omistaja ja sillä on jo rullattu 130tkm. Eivätkä varmaan vaadi mitään kummallista osumaa että arvot muuttuu?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.1.2008 18:30

itse voisin epäillä huolimatonta/ammattitaidotonta suuntaajaa tai puslat loppu. ookko potkinu renkaaseen??? siis edestä päin? jos rengas liikkuu edes takaisin niin puslat on loppumaisillaan ja voi todellaki vaikuttaa siihen. entä renkaiden kunto? onko runko ehjä renkaista eli onko kulunu tasaisesti? itselläni oli golffissa runkovaurioinen rengas ja puolsi niin maan prkleesti ojaan... vaihdoin renkaat ja nyt kulkee suoraan.

ja uskon että siellä on camberin ja casterin säädöt ku gakkiksessaki on

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.1.2008 23:00

ja uskon että siellä on camberin ja casterin säädöt ku gakkiksessaki on
Miten kakkiksessa säädetään casteria?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 20.1.2008 14:13

Ei mitenkään tai rälläkällä ja hitsauskoneella.

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 20.1.2008 17:28

sen verran täsmennetään, että auto menee suoraan eikä puolla mihinkään suuntaan. mutta sitä rattia ei tunnuta saavan suoraksi. ja renkaat on hakkapeliitta 4:set toista talveä käytössä eivätkä ole edes kovin kuluneet.. ja tuossa pari kuukautta sitten lumien tultua kun ne itse vanteille laitoin ja tasapainoitin, niin ei mitään ongelmia tasapainoituksen tai muunkaan kanssa (eli ei ole runkovikainen rengas).

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.1.2008 19:28

no muistaakseni kun kävin säädättämässä kulmat niin se joka sääti niin sanoi että hän joutui tekeen kompromissin casterin ja aurauksen välillä että ei puoltais.


käytä rattia irti ja vaiha asentoa jos sillä paranis

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 22.1.2008 21:56

käytä rattia irti ja vaiha asentoa jos sillä paranis
juurikaan tuohon en lähde, eikä lähde kyllä 4-pyöräsuuntausta tekevä henkilökään! jos suuntauksesta maksaa suolaisen hinnan, niin kyllä se ratti on saatava jollain muulla kuin "vippas konsteilla" takaisin suoraan.

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 22.1.2008 22:13

No kumpaan suuntaan se ratti on vinossa? Ennakkoa vaan siihen rattiin silloin kun säätää. Yleensähän nuo jäävät vasemmalle vinoon kun tie vie oikealle ja sitä rataa...

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 23.1.2008 6:39

Suuntauksen yhteydessä lyötte vaan ratin alle sellasen laitteen mikä lukitsee sen ratin suoraan :) Sitten vaan säädätte raidetangon päistä aurauksen kohdilleen ja ratti asettuu suoraan ajaessa! Näin me ollaan tehty ja hyvin on pelittäny.. :) Jopa useimmissa suuntauslaitteissa käsketään jarru ja ratti lukitsemaan...

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 23.1.2008 17:37

ratti ja jarru lukittiin suuntauksen ajaksi. ratti on vinossa oikealle ajaessa, vaikka lukittiin suoraan. mut ei se mitään. vien sen jälleen uudelleen säädettäväksi perjantaina, niin saa pojat harjoitella.

jtmattila
-
Viestit: 283
Liittynyt: 27.10.2005 17:41

Aihetta sivuten

ViestiKirjoittaja jtmattila » 23.1.2008 18:39

Ongelmana tossa 4Motionissa on että takapää "hakee"hieman kokoajan.
Vaihdoin taakse puslat millä taka-akselit tulee runkoon kiinni.
Käytin suuntauksessa jotta sain akselit suoraan.Taakse jäi muistaaksesi hieman liikaa aurausta kun säädöt loppui.
Auto ei puolla mutta perä tuntuu elävän ihan puhtaalla ja kuivalla asfaltillakin.

Voiko tämä hakeminen johtua liiasta aurauksesta?
Saan kyllä samaan rahaan uuden säädön jos hieman suurennan kiinnikkeiden reikiä.

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 25.1.2008 19:10

no niin, ratti tuli suoraan. syy oli viallisissa suuntauslaitteissa... olivat asentaneet aivan uudet suuntauslaitteet joilla homma tuli kuntoon.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 30.8.2008 14:02

Osaisiko joku viisaampi tulkita seuraavaa mittauspöytäkirjaa

Kuva

Tuloksena ratti n. 45 astetta vinossa. Ratti pyörii oikealle kierroksen ja vajaan puolikkaan. Vasemmalle kierros ja reilu kolme varttia. Lisäksi pelkääjän puolen eturengas normaaalisti lokarin sisässä, mutta vasemman puoleinen onkin sitte selvästi ulkona.

Oma päätelmäni on, että etupäässä ei ole kohdallaan (tai siis ohjearvojen sisässä) kuin auraus ja oikea camber.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.8.2008 14:20

olisko tosakin joku käpä käyny käyttäjällä tai vehkeissä vikaa... ei silmällä pitäs selkeesti noilla arvoilla huomata mitää

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.8.2008 15:11

Lisäksi pelkääjän puolen eturengas normaaalisti lokarin sisässä, mutta vasemman puoleinen onkin sitte selvästi ulkona.


Olisiko auton etuakselisto ottanut joskus kipeää. Ei tuommoisia eroja pitäisi olla, eikä saa kyllä pyöränkulmia säätämälläkään aikaan, eikä varsinkaan korjattua...

Rubu
-
Viestit: 134
Liittynyt: 19.4.2007 18:06

ViestiKirjoittaja Rubu » 30.8.2008 18:06

Minkäs auton paperi tuo on? Ikä ja auto?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 30.8.2008 18:35

Seat Cordoba vm. -00

Ei oo aiemmilla kerroilla ilmenny mitään vastaavaa suuntauksessa, kolmasti oon tuon käyttäny suuntauksessa. Kerran jopa tuossa samassa paikassa ja silloin olin tulokseen tyytyväinen.

Rubu
-
Viestit: 134
Liittynyt: 19.4.2007 18:06

ViestiKirjoittaja Rubu » 30.8.2008 22:03

Sehän taitaa olla vielä ns. 3-koppaisen golfin alustalla?
Jos näin on niin siitä pystyy säätämään iskarin alapäästä camberit ja ainakin lapun perusteella toinen on positiivisella puolella ja toinen negatiivisella.

Vasemmalta puolen rengas on kuin zetorin etupyörä...:)
Uudelleen suuntaus pistää autosi kuntoon...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 9.12.2010 10:14

Voisiko joku myös tulkita tätä raporttia...
Onko nuo kuinka pielessä, kun ELSAn mukaan ne pitäis olla: eessä ja takana

Olisko tuon firman säätömasiinassa ollu väärät arvot.
Ratti on nyt ehkä yhden hampaan vinossa ja pitänee kääntää suoraks ja sopeuttaa anturi.

e: postattu tuonne http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=790290#790290


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa