Mikähän meni mönkään nestepään asennuksessani?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

Mikähän meni mönkään nestepään asennuksessani?

ViestiKirjoittaja Krisse » 29.5.2006 23:24

Moro, 1.9tdi (AFN) 110hp, vaihdoin tänään 11mm nestepään autooni ja nyt ei enää käynnisty, aivan niinkuin ei tekisi kunnolla painetta, ei varmaan avaa suuttimia tai jotain ku ei tuu painetta. Mistä tämä voisi johtua/minkä osan mahdollisesti laitoin väärin? Piti alkaa nyt ottaan asennuskaljaa ku ei meinannu luonnistua, pitää huomenna yrittää jatkaa, josko teidän vinkkien avulla vika löytyisi.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 29.5.2006 23:54

Pumppu pitää saada ensin täyteen manuaalisesti ja sitten vielä ilmata starttaamalla suutinputket eli putket löysälle suuttimien päistä. Jos käytit pumpun irti niin onko ajoitus kohdallaan? Pumpun kantta voi joutua liikuttamaan jotta saa ruiskutusmäärän (IQ) kohdalleen.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 30.5.2006 0:07

itse pumppu ei ollu irti, suoritin vaihtotyön sen kiinniollessa, irroitin vain pumpun kannen jotta sain pidettyä nokkalevyn / pumpun osat kasassa kun kiinnitin nestepäätä. Tota ilmausta en tehnyt, pitääpäs tehdä se heti huomenna, Pumppu oli hetkessä täynnä dieseliä kun koitin startata ja aukaisin uudelleen, joten pumppupuoli toimii, mutta jostain syystä ei anna painetta putkiin.

Asennuksen aikana yks mutteri putosi auton pohjamuovin päälle ja otin sitä sellaisella "jousikouralla" sainkin sen sieltä mutta otti vähän laturiin ja maadoitti sitte, tarkistin kyllä kaikki kojelaudan kyljessä olevat sulakkeet ja olivat ehjiä. Ja magneettiventtiilille tulevaan johtoon tulee sähkö. Eihän tossa passatissa oo muualla enää tarkistettavia sulakkeita?

Vaikuttaisko tuo pumpun kannen asento myös käynnistymiseen? Vai saako sillä tota iq:ta niin pahoin pieleen ettei käynnistyisi?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 30.5.2006 0:31

Se vaikuttaa niin paljon että ei lähde käyntiin.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 30.5.2006 8:56

Joo, tein ton ilmauksen eikä lähtenyt ainakaa vielä käyntiin, meenpä nyt säätelemään tota kantta josko se auttaisi.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 30.5.2006 9:56

Nyt kun vielä kerrotte että minne suuntaan (nestepään vai hihnan) kantta pitää siirtää että syöttö suurenee.

Saattaapi olla sama vika omassa :)

Lisäksi siinä on yksi pultti erikoiskannalla. Onko ideaa, millä saisi auki?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 30.5.2006 10:25

Nestepään suuntaan.
Kokeile siirtää aukaisematta erikoispulttia, kun monet sanoo ettei sitä tarttee löysätä ollenkaan.
Mutta jos tarvii niin vaikka dremelillä ajat uran kantaan niin lähtee meisselillä auki.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 30.5.2006 10:25

Onko se erikoiskanta sellainen kolmio? Luulen ettei sitä tarvitse avata, ainakaan mun kotterossa ei tarvinnut. Ainoastaan ne kolme torxia. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistaakseni syöttö suureni (IQ pieneni) kun kantta naputteli vauhtipyörää kohti.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 30.5.2006 10:31

Etuvetosissa pumpun yläosaa kun siirtää vaihteistoon päin, syöttö suurenee. Se liike on sitten vain 1mm. Joten todella tarkasti pitää naputella auto käynnissä. Vag-Com koko ajan auki, josta näkee IQ arvon muutoksen. Mitä pienempi, sitä enemmän syöttöä. Yleensä 2.0mg on rajana syötölle, jolloin tyhjäkänti alkaa rytkyttämään.

Muistutan vielä, sitä ylempää kantta ei voi siirtää, vaan koko pumpun yläosaa pitää siirtää (toinen torx-pultti rivistö ylhäältä päin.)

Se erikois pultti. Toiset sanoo ettei sitä tarvitse löysätä, mutta hyvä sitä olisi löysätä, kun kumminkin se pitää kantta kiinni. Itse ajoin Dremelillä siihen keskelle uran, jolloin sen saa ruuvarikärjellä ja räikällä auki. Samalla kannattaa vaihtaa se pultti vaikka samanlaiseksi torx kuin muutkin.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 30.5.2006 11:55

1 mm on jo todella iso liike tuossa säätämisessä. Ja aina nestepään suuntaan suurenee syöttö (vitoskoneissa pumppu on toisinpäin) ja hihnanpyörän suuntaan pienenee.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 30.5.2006 11:59

Laitoithan sen "Control Sleeve" renkaan oikein perin siihen mäntään? Terävä reuna sinne nestepäähän päin. Kasasin ensimmäisen kerran oman pumpun kiireessä ja se säätörengas lipsahti väärinpäin. Silloin ei takuulla käynnisty ja tuntuu, että ei tule dieseliäkään suuttimille asti.

Kuva

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 30.5.2006 13:10

Joo laitoin ton control sleeven oikeinpäin muistaakseni, siinä toisella puolella oli semmonen pieni reikä ja just sillä puolella ne terävät reunat. Tilasin ajan diisselihuoltoon, vaihdatan samalla isommat suuttimet :D

Joo, ite tein kans uran siihen erikoispulttiin js sit ruuvarilla vaan.

Btw, siinä pumpun kannessahan on sellanen nippa joka liikkuu, eikös se nyt kuitenkin pitänyt tulla juuri tohon control sleeve renkaan koloon kiinni? Ainaski sen siihen tähtäsin.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 30.5.2006 14:33

Hain paikallisesta tiisselihuollosta avaimen lainaan + tilasin mokoman itsellekkin. Sanoivat kannen liikkeen olevan niin pieni, ettei onnistu helpolla. Kuulemma jopa ruuvien kiristyksen aiheuttama liike muuttaa monesti arvon persiilleen.

Sen ekan kannen alta voi asian koettaa liikuttamalla siellä olevaa vipua käsin, kun toinen starttaa. Tällöin auton saa käymään ainakin tilapäisesti, mikäli vika todellakin on ruiskutusmäärässä.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 30.5.2006 14:43

No ne paikalliset dieselpajat kertoo hirveitä kauhukuvia, kun joku itse veinaa säätää oma pumppuaan. Kokemuksia on tästä minullakin. Luuleekohan että nuo pumput on jotain salatiedettä vai mitä, en tiedä :D

Ja niitä pultteja ei sitten ihan auki oteta, vaan löysätään sopivasti, jotta voi napauttelemalla sitä kantta siirtää. Näin pystyy ihan 0.1mg/R tarkkuudella sen säätää. Aika helppo se on säätää.
Normaalistihan tuo syöttö säädetään niin isoksi kuin voidaan, ja sitten katsastukseen pienelle jotta menee savuista läpi...

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 30.5.2006 17:19

Heh, sanoin akalle, että joutuu vaihtaan niin paljo osia että saa kuntoon. N500-1000€ remontti, mut empä kertonu ettei niitä suuttimia olisi ollut ihan pakko laittaa :D

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 31.5.2006 2:04

No niin, jopa lähti käymään. Saapa nähdä löytyykö kynnenvikoja. Kolmen kuukauden rakentelun jälkeen hieman helpottaa...

Pe iltana Karalaan ja La aamuna Alastaroon kiihdyttään. Uusi sekuntiluku kiikarissa. Toivottavasti paikat kestää...

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 8.6.2006 1:18

Nonnii... olin sitte laittanu yhet prikat väärälle puolelle niin rullissa jotka on nokkalevyn takana... vähä lastua ja nokkalevy uusiksi...korjaamolasku senkuin kasvaa...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.6.2006 22:50

Paljon muuten maksoi nokkalevy?

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 9.6.2006 23:39

oli se jonki verran yli satasen vissiin ovh, tänään sain auton huollosta :D vaihdettiin samalla pp520 suuttimet, ilmamäärämittari...nyt toimii....eikä maksanutkaan kuin 1050€....noh kantapään kauttahan sitä opitaan....

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 9.6.2006 23:40

missä vaihdatit?

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 9.6.2006 23:56

Pohjanmaan diesel-huolto seinäjoki, on ainut firma sjoella mikä tajuaa oikeesti noiden vag-kulkineiden päälle. Ja tota hintaa ei kannata pelästyy sillä kyllä ne oli saaneet töitäkin tehdä... pumppu käteen ja silleen :D

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 9.6.2006 23:58

jup. sama paja missä oon myös ite käyttäny.
noo. onko sitä woimaa ny sit;)

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 10.6.2006 7:32

Ihan mukavasti vetää :D, varsinki kun en ees ollu ite huomannu että toi ilmamäärämittariki oli ollu paska :D HEH, tänään pitääs mennä ostamaan vielä evry-modiin tarvikkeet ja laittaa se siksi aikaa kunnes olis lompsas sen verran painetta että sais viedä Karalalle, Toisaalta ennen sitä pitäis laittaa välijäähy, kytkin, alustaa...tulispa kenolla vähä paalua.. :P

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 10.6.2006 8:19

Olisit asennuttanut RACE:t samalla, niin ei tarvitsisi evryjä kyhätä. Toiminta olisi varmasti parempaa kuin modin kanssa. Corvette68 voi varmaan asian vahvistaa...

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 10.6.2006 8:31

Joo puntaroitiin racejakin mutta päädyttiin sitten noihin. Uskoisin kuitenkin että Karalan jälkeen autoni liikkuu ihan tarpeeksi mulle, kun jo nyt tuli se mukava lisäripaus vetoa. Mun ei ole tarkoitus saada maxeja tosta koneesta irti, vaan tilkkanen lisää :D. Niin ja mainitsinkin jo että toi evry olisi vain väliaikainen ratkaisu rahanpuutteen vuoksi, mut jos joku haluaa sponssata niin voin laittaa tarran takalasiin :D

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 10.6.2006 10:10

Pikkusormi siis meni. Vain tilkkanen lisää tehoa. Joo-o, siihen se jää. ;)

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 10.6.2006 10:17

Onhan tuo nähty ennenkin miten siinä käy kun vaan pikkasen haluaa piristää :D

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 10.6.2006 10:38

Heheh, sitä täs vähä itekin pelkää :D

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 10.6.2006 11:19

homma on kuule niin ettei se liiku koskaan tarpeeksi. itse olen asian ainakin todennut. mutta kiva kuulla että taas hetken auto on pirteä;)

onko sulla vag-comia? jos on niin anna soppaa lisää vähän iq säädöllä

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 10.6.2006 13:19

Ei oo vielä, olis suunnitelmissa sekin ostaa, tossa myynnissäkin oli vähän aikaa sit usb-liitäntäinen vag-kaapeli, onko kokemuksia miten pelittää? Kävin tos päivällä Sjoella aikeissani ostaa tarvikkeet evryä varten mutta prkl, oli kiinni pulju mistä meinasin ostaa vermeet. Tyydyin sit vaan vahaamaan ja puunaamaan auton :P Meni vähä kaljaa samalla :D

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 10.6.2006 13:44

itsellä on usb-liitäntäinen com kaapeli ja toimii kuin unelma...

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 10.6.2006 16:41

Saat 30€ :D

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 10.6.2006 16:53


Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 12.6.2006 23:46

vähä OT., mut tein tänään evryn pasuunaani. Kaikkine johtoineen/osineen koko homman tuli maksamaan noin 15€. Ostin kytkentärasian, 220 ohmisen vastuksen, 0-1Kohm säätövastuksen, kytkimen, n. 5m lattakaapelia, relekytkimen ja liittimiä. Kytkin sen niin että kun laittaa valot päälle niin valot kytkee releen toimintaan, lisäksi siinä johdossa minkä rele kytkee päälle on erikseen päälle/pois kytkin (katsastus). Kytkentärasian toin kapiiniin passatin vasemmassa reunassa olevaan lokeroon. Muutaman testiajon jälkeen sain säädettyä evryn niin ettei se heitä enää ns. vikatilaa päälle. Siinä kun tyhjäkäynnillä alkaa "rynkyttämään" niin sai kääntää aika reilusti takaspäin jos halusi ettei sen kesken kiihdytyksen heitä vikatilaa päälle (joka kuittaantuu kun sammuttaa/käynnistää uudelleen boxi pois päältä). Merkkasin boksiin kohdan kun alkoi olla kohillaan. Ero oli huomattava, autossa nyt lisäksi pp520 suuttimet ja 11mm nestepää. Summa summarum : KANNATTI!!

KYSYMYS : Auttaisko katin tyhjennys vielä tohon vikatilan päälle menemiseen, eli virtaus varmaan paranis ja saisi vähä vielä säätää enemmän tavaraa?

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 29.6.2006 20:09

No niin. Mä en ole vielä edes ehtinyt yrittää käyntiin, kokoan vasta päätä (pumppu autossa kiinni). Ongelma on tämä: voiko käydä niin että nokkalevy menee 180 astetta väärin paikoilleen. Se putosi sieltä kun irrotin päätä ja nyt kun laitoin takaisin, huomasin että menee kahdessa asennossa. Kumpi on oikein?

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 29.6.2006 21:31

voi asentaa 180 astetta väärin ja helposti.prkl kun en millään muista kummin päin sen nokkalevyn piti olla käyttöakseliinsa nähden:/

ootteko ihan tosissanne että vaihdatte nestepään pumpun ollessa paikoillaan?=O
hurjia jätkiä;)

kyllä mitä itse vaihdoin nestepään niin sen verran pientä osaa sieltä tahtoo helposti kimpoilla että ei tulis mieleenkään mennä vaihtamaan sitä pumppu paikoillaan ollessa.no autohan on ikä loppu 1.6td.onko sitten tdi vehkeisiin helpompi vaihtaa nestepää niin sitähän minä en tiedä;)

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 29.6.2006 22:48

Koitin jo tulille, mutta ei lähtenyt. En kyllä edes ilmannut pumppua. Täytin sen vaan riisselillä ja jätin suutinputket suuttimilta auki. Kyllä se sieltä vähän tihutteli, mutta tuloletkussa meni ilmaa runsaasti. Mitenkä se ilmaus menee? Korjausopas neuvoi että jollain pumpulla imemällä siitä suodattimelle menevästä paluuletkusta, onko tuo hyvä vai löytyykö parempaa konstia?
Jos nyt onkin niin että se ei ilmattunakaan lähde, olis kiva jos jollain olis antaa vinkkiä siitä mitenpäin se nokkalevy pitää asentaa. Toivottavasti ei ole rikkonut paikkoja jos onkin väärinpäin.

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 29.6.2006 23:05

Nokkalevysä oleva nestepäänpyöritys tappi akselin kiilauran puolelle. Eikä se mitään riko vaikka väärin olisikin jos ei pumppua jaksa avata niin voi pyöräyttä pumppua jakopäästä 180 astetta ajaa saman asian.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 29.6.2006 23:06

Et saa sillä mitään rikki. Tappi samaan asentoon kuin pumpun kiilaura...
TDI:n pään vaihto on helpompi kuin TD:n, siellä ei ole niitä pieniä jousia ollenkaan. Vasta lauantaina vaihdoin nestepään pumpun ollessa kiinni.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 29.6.2006 23:11

Nyt joudutte vääntään rautalangasta... Onko se kiilaura siellä hihnapyörän puolella vai missä? Kiitoksia vastauksista!

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 30.6.2006 0:44

^juuri se hihnapyörän/käyttöakselin kiilaura

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 30.6.2006 13:38

Toimii! Kyllä se oli 180 astetta persiillään. Otin sen auki ja käänsin, kun ei ilmauksen jälkeenkään lähtenyt. Kävin jo vähän koeajolla, hyvin tuntuisi pelaavan. Tosin alkuun IQ oli välillä 0-1 niin silloin rynkytti aika pahasti. Nostin sen neljään ja nyt toimii. Kakkosella kun otin lyhyitä vetoja niin tuntui että olis tullu löylyä lisää, mutta täytyy vielä mittailla tarkemmin. Kiitoksia vinkeistä!

dbltrbl
-
Viestit: 22
Liittynyt: 26.5.2004 23:39

ViestiKirjoittaja dbltrbl » 7.7.2006 18:46

vielä tosta control sleevestä, mulla on toinen puoli renkaasta tasainen ja toisella puolella pykälä eli kumpi puoli nestepäähän päin? tai onko tuo varma tieto että reiälllinen puoli nestepäätä vasten?

kristian

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 7.7.2006 20:03

Katsoppa tuota mustavalkokuvaa hieman ylempänä tässä topicissa. Kuvasta näkyy, että kummin perin sen control sleeven pitää olla.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 24.1.2008 14:46

Miten saa pumpun helpoiten täytettyä, kun se on asennettuna?

Ei ota ainakaan suodattimelta tulevasta letkun liittimestä sisään polttoainetta.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 24.1.2008 15:27

Imemällä paluupuolen banjoliittimestä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 16 vierailijaa