Ahtamisen laillisuus
Valvoja: ffp jäsenet
Ahtamisen laillisuus
Eli saako sellaisen auton turbottaa nykylainsäädönnön mukaan mitä ei ole ikinä tehty turbolla?
Tuohan rinnastetaan moottorinvaihtoon?
Mitä jos autossa on luvat turbolle mutta se ei ole kiinni, voiko siihen silloin laittaa minkä tahansa ahtimen jos tehorajaa ei ole annettu?
Jos tehorajaa ei ole otteessa, onko mitään teho/painosuhde rajaa olemassa?
Jos otteessa rajoitetaan auton teho esim. 150v, pystyykö auton leimaamaan kuvitellulla 0.5 ahdoilla, vaikka pienellä säätämisellä saisi 300hv/1.5?
Minä vuonna muuten tuo laki muuttui vaikeammaksi?
Ennenhän auton saattoi ahtaa ilman tehorajaa.
Vähän ot: Voiko autoon vaihtaa esim. vahvemman perän eri merkkisestä autosta?
Ilmeisesti.
Harmi kun lainsäätäjät kieltävät kaiken kivan ja vanhoilla papereilla olevia autoja ei ihan jokaisessa kadunkulmassa ole myynnissä.
Tuohan rinnastetaan moottorinvaihtoon?
Mitä jos autossa on luvat turbolle mutta se ei ole kiinni, voiko siihen silloin laittaa minkä tahansa ahtimen jos tehorajaa ei ole annettu?
Jos tehorajaa ei ole otteessa, onko mitään teho/painosuhde rajaa olemassa?
Jos otteessa rajoitetaan auton teho esim. 150v, pystyykö auton leimaamaan kuvitellulla 0.5 ahdoilla, vaikka pienellä säätämisellä saisi 300hv/1.5?
Minä vuonna muuten tuo laki muuttui vaikeammaksi?
Ennenhän auton saattoi ahtaa ilman tehorajaa.
Vähän ot: Voiko autoon vaihtaa esim. vahvemman perän eri merkkisestä autosta?
Ilmeisesti.
Harmi kun lainsäätäjät kieltävät kaiken kivan ja vanhoilla papereilla olevia autoja ei ihan jokaisessa kadunkulmassa ole myynnissä.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Siis minkä tahansa EI-vähäpäästöisen auton voi turbottaa, kunha menee konttorille muutaman paperin kanssa. Ja nämä paperit on: Paperi mistä ilmenee että auto on mallisarjan tehokkain tai että laitettu vastaamaan sitä muuten teknisesti, sekä mallisarjan tehokkaimman tehot. Toinen paperi on virallinen tehonmittauspaperi jostain dynosta, missä näkyy käytetty ahtopaine, sekä auton teho ja teho ei saa olla suurempi kuin toi mallisarjan tehokkain+20%
Onko toi "turbon jälkiasennuksessa aina mallisarjan tehokkain"-sääntö jossain säädöksissä mainittu/missä? Linkkiä akeen tms. voisi laittaa jos tietoa löytyy.
Eikö ole mahdollista nostaa ahtimella tehot vastaamaan isompaa saman mallisarjan moottoria, ei välttämättä isointa? Jos siis ei ylitetä sen tehoja yhtään. Ja jarrut ym. kyseisen mallin mukaan. Moottorinvaihdossahan luulisi onnistuvan, ja ahtimen asennushan siihen pitäisi rinnastaa.
Vai pitääkö olla G60 jarrut ym. jos laitan g2 1.3:seen 1.6 koneen?
EDIT: Tietoa näyttääkin löytyvän aken sivuilta: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... ottori.htm
Turbon asennus ja tehorajat: moottorin muuttaminen ja kohta 4
Eikö ole mahdollista nostaa ahtimella tehot vastaamaan isompaa saman mallisarjan moottoria, ei välttämättä isointa? Jos siis ei ylitetä sen tehoja yhtään. Ja jarrut ym. kyseisen mallin mukaan. Moottorinvaihdossahan luulisi onnistuvan, ja ahtimen asennushan siihen pitäisi rinnastaa.
Vai pitääkö olla G60 jarrut ym. jos laitan g2 1.3:seen 1.6 koneen?
EDIT: Tietoa näyttääkin löytyvän aken sivuilta: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... ottori.htm
Turbon asennus ja tehorajat: moottorin muuttaminen ja kohta 4
Viimeksi muokannut V-P_N, 4.7.2006 8:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiedän kyllä tuon 20% rajan, se nyt on lähinnä naurettava.
Mutta jos auton teho on vakiona ~100hv, ja auton katsastaa esim. Garret T3/T4E ahtimella 120hv tehoilla, meneekö leimasta läpi jos on dynolappu@120hv?
Paistaahan tuollainen tietysti läpi, ellei katsastusmies ole täysin pihalla asioista.
Jos moottori on ahdettu, luvat turbolle eikä tehorajaa, voiko laittaa minkä tahansa ahtimen silloin kiinni?
Vai meinaako tuo ei tehorajaa juuri tuota 40/60% sääntöä?
Mutta jos auton teho on vakiona ~100hv, ja auton katsastaa esim. Garret T3/T4E ahtimella 120hv tehoilla, meneekö leimasta läpi jos on dynolappu@120hv?
Paistaahan tuollainen tietysti läpi, ellei katsastusmies ole täysin pihalla asioista.
Jos moottori on ahdettu, luvat turbolle eikä tehorajaa, voiko laittaa minkä tahansa ahtimen silloin kiinni?
Vai meinaako tuo ei tehorajaa juuri tuota 40/60% sääntöä?
Siis mikä ihme on tehorajaton auto? Pelto-auto, polku-auto vai joku muu-auto mitä ei koske tieliikennelaki?
Vanhaan hyvään turbolupahakemusten aikaan kun laitto 60hv datsuniin ahtimen niin lupapapereissa oli laskennallinen teho 60hv + 40% eli 84hv ja rekisteriotteessa tehojen kohdalla A eli ahdettu. Mikä on mun datsunin tehoraja essonbaarissa tai ffp:n foorumilla? 300hv, 600hv, 900hv vai ihan rajoitukseton?
Ekasta postauksesta jäin ihmettelemään miten muka rek. ote voi rajoittaa tehoja? Kyllä vieläkin tulee pelkkä A otteeseen jälkiasennusturbotuksissa mutta yleensä rek. otteen lisätieto-osaan tulee ahtimen merkki, käytetty ahtopaine & teho ko. ahdolla ja välijäähy jos löytyy. Mutta se on konttorikohtaista lukeeko siellä mitään. Mutta automallille suurin sallittu teho ei koskaan lue rekisteriotteessa tai itse sellaista en ole nähnyt.
Vanhaan hyvään turbolupahakemusten aikaan kun laitto 60hv datsuniin ahtimen niin lupapapereissa oli laskennallinen teho 60hv + 40% eli 84hv ja rekisteriotteessa tehojen kohdalla A eli ahdettu. Mikä on mun datsunin tehoraja essonbaarissa tai ffp:n foorumilla? 300hv, 600hv, 900hv vai ihan rajoitukseton?
Ekasta postauksesta jäin ihmettelemään miten muka rek. ote voi rajoittaa tehoja? Kyllä vieläkin tulee pelkkä A otteeseen jälkiasennusturbotuksissa mutta yleensä rek. otteen lisätieto-osaan tulee ahtimen merkki, käytetty ahtopaine & teho ko. ahdolla ja välijäähy jos löytyy. Mutta se on konttorikohtaista lukeeko siellä mitään. Mutta automallille suurin sallittu teho ei koskaan lue rekisteriotteessa tai itse sellaista en ole nähnyt.
Eipä ole hirveästi tullut asiaan perehdyttyä, joten siksi kysyn ja vittuilun voi jättää muualle.
Näkeehän noita autoja joskus myynnissä ja mainitaan että tehorajaa ei ole.
Eli silloin on se 40/60% sääntö rajana?
Jos autossa on se 100hv ja laskennallinen teho 100hv +60% eli 160hv, mutta autossa on oikeasti esim. Garret T4e (tai joku vastaava mille luvat on myönnetty) ja 300hv, tuleeko leima vai ei?
Sitä tässä haetaan takaa mikä on laillista vanhoilla papereilla ja mikä ei.
Ilmeisesti siis mikään auto turbotettuna 100hv@300hv ei ole laillinen?
Näkeehän noita autoja joskus myynnissä ja mainitaan että tehorajaa ei ole.
Eli silloin on se 40/60% sääntö rajana?
Jos autossa on se 100hv ja laskennallinen teho 100hv +60% eli 160hv, mutta autossa on oikeasti esim. Garret T4e (tai joku vastaava mille luvat on myönnetty) ja 300hv, tuleeko leima vai ei?
Sitä tässä haetaan takaa mikä on laillista vanhoilla papereilla ja mikä ei.
Ilmeisesti siis mikään auto turbotettuna 100hv@300hv ei ole laillinen?
Ei ole tarkoitus v***uilla vaan herättää keskustelua aiheesta. On totta että mm. nettiauton myynti-ilmoituksissa lukee usein "ei tehorajaa" tai "ei prosentteja" jos niitä ei ole mainittu otteessa. Mahdotonta sanoa yrittääkö niissä myyjä kusettaa tahallaan vai tietämättään ostajia. Jos on maahantuoja tai joku muu vaihtanut vaikkapa aluvanteet alle niin silloin on jo tekniikanvaihto-% autossa vaikkei ne lue rek. otteessa.
Kysymykseesi en osaa vastata. Soita AKE:lle tai kysy konttorilta tekeekö vanhoilla luvilla enää mitään jos auto on välillä poissa kilvistä tai ollut välillä vaparina. Oma veikkaus on että menee uudestaan muutoskatsastuksena eli vanhat luvat ei kelpaa.
Kysymykseesi en osaa vastata. Soita AKE:lle tai kysy konttorilta tekeekö vanhoilla luvilla enää mitään jos auto on välillä poissa kilvistä tai ollut välillä vaparina. Oma veikkaus on että menee uudestaan muutoskatsastuksena eli vanhat luvat ei kelpaa.
ja sen verran pitää sotkea soppaa että jos on muutoskatsastanut jollekin ahtimelle, vaikka sitä ei sitten otteeseen kirjoitettaisikaan tarkkaa mallia, jos sen vaihdat niin sittehän se uusi pitää taas katastuttaa jos lakia haluaa noudattaa, mä en nyt oikein hiffaa mitä haet tällä, parissa ekassa postauksessa on koko asia jo käsitelty.
Ja sitten se seuraava näsäviisas joka sanoo että eihän renkaitakaan muutoskatsasteta kevät-syksyisin, niin nehän laitetaan sinne kohtaan vaihtoehtoiset
Ja sitten se seuraava näsäviisas joka sanoo että eihän renkaitakaan muutoskatsasteta kevät-syksyisin, niin nehän laitetaan sinne kohtaan vaihtoehtoiset
Eiköhän tuo homma nyt ole suunnilleen selvillä.
Vanhat luvat 60% säännöllä= periaatteessa oman maun mukaan potkua.
Uudet luvat= aika pyllystä.
Kysyin kun ei sitä tiedä vaikka mk2 turbo Escortin saisi joskus laitettua, uusilla luvilla homma voi olla laillisesti hieman hankalaa jos 300 pollea on tavoitteena.
Eikä tuo nyt niin mahdoton tavoite ole, toki ilmaiseksi tuollainen ei irtoa.
200 hevosta irtoaa kyllä vaparina jos osaa, puhaltimella tietysti paljon enemmän.
Vanhat luvat 60% säännöllä= periaatteessa oman maun mukaan potkua.
Uudet luvat= aika pyllystä.
Kysyin kun ei sitä tiedä vaikka mk2 turbo Escortin saisi joskus laitettua, uusilla luvilla homma voi olla laillisesti hieman hankalaa jos 300 pollea on tavoitteena.
Eikä tuo nyt niin mahdoton tavoite ole, toki ilmaiseksi tuollainen ei irtoa.
200 hevosta irtoaa kyllä vaparina jos osaa, puhaltimella tietysti paljon enemmän.
On totta että mm. nettiauton myynti-ilmoituksissa lukee usein "ei tehorajaa" tai "ei prosentteja" jos niitä ei ole mainittu otteessa. Mahdotonta sanoa yrittääkö niissä myyjä kusettaa tahallaan vai tietämättään ostajia. Jos on maahantuoja tai joku muu vaihtanut vaikkapa aluvanteet alle niin silloin on jo tekniikanvaihto-% autossa vaikkei ne lue rek. otteessa.
Valitettavan yleinen käsitys, että ei-prosentteja tarkoittaa suurinpiirtein sama, kuin että autoa saa varustella mielin määrin.
Juuri katsastutin alustasarjan: otteeseen merkittiin vain mitat renkaan keskiöstä lokarin reunaan, sarjan speksejä (vaatimuksenmukaisuustodistus) vaaditaan vasta -98 mallista eteenpäin tjsp. Periaatteessa voisin vaihtaa sarjan toiseen, mutta mittojen "pitäisi" pysyä ennallaan.
PeteTK: Mitä vaikeata siinä on, katsastat auton sille teholle jolla se mene läpi. Ajat rata-alueelle ja nostat auton tehon halutulle alueelle. Ei tuossa ole mitään laitonta.
300 HP käytettynä Mk2 korissa liikenteen seassa on joka tapauksessa laitonta kun nopeasti kiihdyttäminen 0...60 km/h on liikenteen vaarantamista...elämä on, yhtä vaarantamista :-)))
300 HP käytettynä Mk2 korissa liikenteen seassa on joka tapauksessa laitonta kun nopeasti kiihdyttäminen 0...60 km/h on liikenteen vaarantamista...elämä on, yhtä vaarantamista :-)))
Eikai noissa nykyään ole muuta kuin 20% tehokkaimmasta ja täts it, vaikka turbonkin laittais. Ja jos on vähäpäästöinen niin turbon laiton jälkee lappu vtt:ltä ja se on siinä. Ja jos mennää 20% yli niin pitää anoa erikoislupa. Ja nykyään on autot (vanhat ainakin) sen verta halpoi, ettei kannata muuta kun mallisarjan tehokkain ostaa virittämismieles? ;))[/i]
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Minkä takia ei normaali päästömittaus riitä, eikö sen lukemat voi ottaa 2000rpm, tai oikeastaan vaikka millä kierroksilla, joka periaatteessa on ajon aikainen (koska moottorissa on korkeat kierrokset) päästötulos. Tuntuu et toi on lähinnä valtion rahastamiseen suuntautunut vaatimus, VTT:hän on Valtion teknillinen tutkimuskeskus, joskin test-center tiililä on toinen vaihtoehto.
Ne ei ymmärtääkseni ole maailman luotettavimpia vehkeitä ne katastusaseman mittausvehkeet. Tossa kolmannen osapuolen päästötestissä (vtt) pistetään auto yöksi pakkaseen ja aamulla startataan ja otetaan kaikki savut pussiin. Tai näin olen käsittänyt.
Työkaveri oli kyselly noista valmiista remmi-kiteistä, missä tulee tuv-lappu mukana, akelta ja sieltä oli sanottu, että se lappunen kai ainakin periaatteessa käy. Tosin sillä on tähtäimessä joku semmonen setti missä taas se 20% tehoraja meni yli, jolloin pitäisi hakea erikoislupia. Toisaalta jos tehoja taas olisi laskenut, tuo lappunen ei aken mukaan enää käy ja vaaditaan vtt...
Työkaveri oli kyselly noista valmiista remmi-kiteistä, missä tulee tuv-lappu mukana, akelta ja sieltä oli sanottu, että se lappunen kai ainakin periaatteessa käy. Tosin sillä on tähtäimessä joku semmonen setti missä taas se 20% tehoraja meni yli, jolloin pitäisi hakea erikoislupia. Toisaalta jos tehoja taas olisi laskenut, tuo lappunen ei aken mukaan enää käy ja vaaditaan vtt...
Minkä takia ei normaali päästömittaus riitä, eikö sen lukemat voi ottaa 2000rpm, tai oikeastaan vaikka millä kierroksilla, joka periaatteessa on ajon aikainen (koska moottorissa on korkeat kierrokset) päästötulos.
Se, että autoa hiukan kaasutellaan paikallaan, ei kyllä vastaa vähääkään sitä, että autoa oikeasti kuormitetaan. Näkee sen jo dieseleissäkin, pumppua saa ruuvata ja lastua pistää aikalailla, että katsastuksessa jää kiinni. Tien päällä on sitten maailma täynnä mustaa savua samoilla asetuksilla.
Ja sitten ihmetellään miksi suomen teillä kulkee tuhansia laittomia autoja... Ei paljoa nappaa laittaa 2000€ kiinni tosiaan yhteen paperiin kun se on käytännössä puolet esim. mun auton arvosta. Eri asia kyl sellasis autois joiden hinta on korkeampi. Mulle o iha sama siin vaihees onko auto 30 vai 32 tonnia.
Tosta korvausten eväämisestä on itseasiassa täällä naapurissa esimerkkitapaus viritetyllä autolla ajamisesta.
Oikeudessa selvittivät että rikottiinko liikennesääntöjä törkeästi vai ei? Syy tähän oli se että vakuutusyhtiö ei korvaa jos "Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen" tai "Törkeä rattijuopumus" on todettu. Oikeus totesi että kyseessä oli vain liikenteen vaarantaminen, ei siis törkeä ja kaskon korvaukset tuli täysimääräisenä.
Oikeudessa selvittivät että rikottiinko liikennesääntöjä törkeästi vai ei? Syy tähän oli se että vakuutusyhtiö ei korvaa jos "Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen" tai "Törkeä rattijuopumus" on todettu. Oikeus totesi että kyseessä oli vain liikenteen vaarantaminen, ei siis törkeä ja kaskon korvaukset tuli täysimääräisenä.
Joskus, olisko 5v sitten kaveri jolla oli ahdettu mazda. Ei tietenkään muutoskatsastettuna. Poliisit pysäytti rampista lähdön jälkeen, koska epäilivät että auto ei ole vakio. "Pakottivat" avaamaan pellin ja ahtimen kun löysivät niin ei siinä muuta kuin kilvet irti.
Toi muutoskatsastuskin oli vaan kaverin omaa laiskuuttaan jäänyt, mutta eipä polisit mitään kysellyt että miksi. Kilvet kuitenkin sai sitten konttorilta katsastus+muutoskatsastus keikalla takaisin. Ei sakkoja tai muuta.
Toi muutoskatsastuskin oli vaan kaverin omaa laiskuuttaan jäänyt, mutta eipä polisit mitään kysellyt että miksi. Kilvet kuitenkin sai sitten konttorilta katsastus+muutoskatsastus keikalla takaisin. Ei sakkoja tai muuta.
Tossa "VTT-päästötestissä" ei kai pitäis olla mitään mystistä.
Katsastuksessa vaaditaan todistus, että auton päästöt ovat jonkun standardin mukaiset. Standardin numero varmaan mainitaan asetuksissa tai viimeistään direktiiveissä, mutta en jaksa sitä nyt alkaa etsimään.
Testit voi siis tehdä ja todistuksen/testiraportin kirjoittaa mikä tahansa hyväksytty laboratorio, jolla on tarvittavat laitteet. Onko suomessa muita, jotka noita tekevät kuin VTT, sitä en tiedä.
Ja tosiaan. Sehän ei riitä, että testi on tehty. Se pitää myös olla läpäisty.
Kaivakaa joku sen standardin numero ja ottakaa yhteyttä VTT:lle ja kysykää hintaa testeille, niin sillähän se selviää.
Katsastuksessa vaaditaan todistus, että auton päästöt ovat jonkun standardin mukaiset. Standardin numero varmaan mainitaan asetuksissa tai viimeistään direktiiveissä, mutta en jaksa sitä nyt alkaa etsimään.
Testit voi siis tehdä ja todistuksen/testiraportin kirjoittaa mikä tahansa hyväksytty laboratorio, jolla on tarvittavat laitteet. Onko suomessa muita, jotka noita tekevät kuin VTT, sitä en tiedä.
Ja tosiaan. Sehän ei riitä, että testi on tehty. Se pitää myös olla läpäisty.
Kaivakaa joku sen standardin numero ja ottakaa yhteyttä VTT:lle ja kysykää hintaa testeille, niin sillähän se selviää.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=820592
Pistetääs yks url tännekki jeesusteluihi ;)
http://www.testcenter.fi/nayta_tuote.php?id=252
Ja vaikka toinenki. Tuolla on jotain lakitekstejäki.
Pistetääs yks url tännekki jeesusteluihi ;)
http://www.testcenter.fi/nayta_tuote.php?id=252
Ja vaikka toinenki. Tuolla on jotain lakitekstejäki.
Hintaakaan tarvii tuskin arpoa kun nyt joku vaan soittaa sinne TestCenter:iin ja kysyy. Kertovat todennäköisesti kaiken olennaisen päästömittauksesta jos pyydetään.
Ei tarvii täällä kaverintutunkumminkaiman varmaa tietoa pyörittää.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pätee varmasti. Päivän latteus tähän paikkaan.
Ei tarvii täällä kaverintutunkumminkaiman varmaa tietoa pyörittää.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pätee varmasti. Päivän latteus tähän paikkaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa