MK2 8V ja huohotus ilmanputsarikoteloon

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

MK2 8V ja huohotus ilmanputsarikoteloon

ViestiKirjoittaja Migu » 17.6.2006 13:43

Golfiin (1.6 EZ) pitäs vaihtaa ilmanputsarin suodatin, kun tuo vanha on taas ihan öljystä märkä. Ennen vaihtoa olis kiva selvittää vähän miksi se puskee tuonne koteloon niin paljon tuota ölkkää, ettei uus suodatin oo heti viikon päästä saman näkönen ku vanha. Eli mikäs tuota huohotusta nyt aiheuttaa ja mikä tuohon olis parempi konsti ku ottaa huohotusletku irti ja antaa tiputella tielle öljynsä, mikä ei kuulosta kovinkaan hyvältä?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 17.6.2006 15:10

Kuulostaa väljälle koneelle...

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 17.6.2006 17:23

En usko, että tuo 250 tkm ajettu nyt mitenkään erikoisen väljä on. Eihän se toki uuskaan enää ole. Eei se suodatin nyt ihan kyllästetty sillä öljyllä ole, mutta aika hyvin sotkussa kuitenkin. Eniten tässä nyt kiinnostaisi tietää mikä tuota huohotusta tonne koteloon aiheuttaa ja mitä sille vois tehä.

golopallo
-
Viestit: 169
Liittynyt: 9.5.2004 18:31

ViestiKirjoittaja golopallo » 17.6.2006 18:04

Mulla ainaki autto ku tein moottorin peruskorjauksen...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.6.2006 18:52

Siis, kun huohotushan syntyy kun männänrenkaiden ohi kampikammioon pääsee vuotamaan männän yläpuolelta paineen aikana ilmaa/pakokaasuja/bensaa. Kampikammioon syntyy ylipaine. tämä paine pitää päästää jostain pois ettei tiivisteet pullahda ulos. huohotuskanavat menevät kannen läpi ja venttiilikopasta putsariin. Huohotinletku on vedetty imupuolelle paristakin syystä. Huohottimesta tulevat hiilivetyhöyryt eivät pääsisi sisäilman sekaan tuulettimen kautta. Kaasut saadaan kerättyä talteen ja uudelleen kierron kautta pakoputkesta ulos. Putsarinkotelossa vallitsee yleensä pieni alipaine jolloin kaasut periaatteessa imetään pois. Tämä auttaa myös moottoriöljyn pysymiseen tiivisteiden oikealla puolella. Huohotin kaasut/höyryt eivät ainakaan mitenkään auta/paranna palamistapahtumaa. Ne itseasiassa lisäävät nakutusherkkyyttä. Ja koska imuilma ei ole puhdasta ei myöskään happea pääse niin paljoa sylinteriin kun olisi mahdollista.

Voit laittaa ventiilikopan letkulähtöön pienen suodattimen tai tosiaankin vetää letkun jonnekin auton alle.

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 17.6.2006 19:07

Kiitos Kimille tyhjentävästä vastauksesta. Ongelmien kans on paljon helpompi elää, kun ymmärtää mistä ne johtuu. :)
Pitääpä kehitellä tohon joku parannus.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.6.2006 19:15

<-- Tuo öljyää myös ilmansuodatinta ja on tehnyt ihan samaa jo viimeiset 200tkm, ei liene kovinkaan vaarallista. Ei se suodatin tosin kokonaan öljyinen ole, vaan lähinnä alareunastaan kastuu. Suodatinta olen kyllä vaihdellut ainakin kerran vuodessa (max. 30tkm välein), hintakin on vajaat 7e.

Edit: Hieman auttaa, kun etsii sellaisen suodattimen jossa "kumireunus" nousee mahdollisimman korkealle ja paperi alkaa ylempää. Suodattimen pinta-alahan tuosta hieman pienenee muttei se missään tunnu.

Öljystä on ainakin se hyvä puoli, että ainakin osa suodattimen läpi menevistä pölyistä tarttuu öljyiseen putsarikoteloon :)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 17.6.2006 20:05

Ittelläkin tahto olla imupuoli öljynen. Tein vaan raaksti että otin huoholetkun pois putsarikotelosta ja laitoin sen sojottaan suoraa maahan päin. Eipä oo öljynny enää. Huohotuskin tosin väheni RVS:n jälkeen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa