Passat "hakee" tietä??!!
Valvoja: ffp jäsenet
Passat "hakee" tietä??!!
Mikähän vaiva on kyseessä...passat on tunnetusti vakaa auto ajettava mutta nyt on ilmennyt sellaista vaivaa että korjausliikkeitä täytyy tehdä useasti ja muutenkin on vetelän oloinen. Korjaamo heppu sanoi kaiken olevan ok...mutta renkaista se kehu ettei kaikki ole kiitellyt niitä. Alla continental winter viking 1 196/65/15.
Pian saa kesäpyörät alle niin tuntee sitten miten menee, mutta oudolta tämä tuntuu jos ei autosta mitään vikaa löytyny.
Alkutalvesta ei ainakaan samanlaista ollut auton käyttäytyminen...oiskohan talven jäljiltä tiet niin urilla?? Ainakin uraherkkä tää on kaupungissakin pienellä nopeudella.
Kiitos vastanneille!
Pian saa kesäpyörät alle niin tuntee sitten miten menee, mutta oudolta tämä tuntuu jos ei autosta mitään vikaa löytyny.
Alkutalvesta ei ainakaan samanlaista ollut auton käyttäytyminen...oiskohan talven jäljiltä tiet niin urilla?? Ainakin uraherkkä tää on kaupungissakin pienellä nopeudella.
Kiitos vastanneille!
Ennen kuin alkaa tehdä radikaleja asioita (ts. kuluttamaan rahaa uusiin osiin), perusasioita kannattanee tarkastaa: eli renkaat (esim. rungon kunto, paineet jne.) Kesärengaskausi alkaa kohtapuolin, niin ehkä kannattaisi odottaa ja kärsiä :) siihen saakka, kunnes saa kesätassut alle. Itse ainakin tekisin niin, mutta minähän en mistään mitään tiedä :D.
EDIT: Lisätään vielä "perusasioihin" rengaskulmien tarkastaminen.
EDIT: Lisätään vielä "perusasioihin" rengaskulmien tarkastaminen.
Passat "hakee" tietä??!!
Tänään on tarkistettu ohjauskulmat...tulivarret kunnossa...pitäis olla.
Jos jollain olis kokemuksia ko.renkaista niin tietäis heittäiskö niillä vesilintua.
Totta...pian saa kesätassut alle ja sen jälkeen jos vielä vika ilmenee niin niihin surullisen kuuluisiin tukivarsiin tarkempi syyni.
Jos jollain olis kokemuksia ko.renkaista niin tietäis heittäiskö niillä vesilintua.
Totta...pian saa kesätassut alle ja sen jälkeen jos vielä vika ilmenee niin niihin surullisen kuuluisiin tukivarsiin tarkempi syyni.
WV2:lla olen todennut saman asian. Mitä lämpösempi keli, niin sitä löysemmät ovat ja näin keväällä tarttuvat uriin selkeästi. Talvipakkasilla toimivat aivan mainiosti ja melukin katoaa. Contin renkaathan ovat aika suuntaavia, ainakin aiemmat kokemukset kesärenkaista. Joten kokeile kesärenkailla, kunhan eivät ole nekin Contin tekemät.
Passat "hakee" tietä??!!
Laitoin kesärenkaat ja ongelma ei hävinnyt!!
Mutta takarenkaita laittaessa huomasin taka-akseliston puslan olevan väljä?!!
Toinen ei ainakaan antanut periksi kun auto oli taka-akselistosta ylhäällä silloin kun kiristin pyöränpultteja.
matti.l...joko sulla ongelma tuli korjattua ja miten vanha auto???
Mutta takarenkaita laittaessa huomasin taka-akseliston puslan olevan väljä?!!
Toinen ei ainakaan antanut periksi kun auto oli taka-akselistosta ylhäällä silloin kun kiristin pyöränpultteja.
matti.l...joko sulla ongelma tuli korjattua ja miten vanha auto???
Passat "hakee" tietä??!!
Mä olen käyttäny kahdessa liikkeessä ja kummassakaan eivät löytäneet vikaa mistään vaikka tuntuu perä levottomalta.
Konin iskarit mulla on ja syyksi epäilivät löysiä takaiskareita???
Tarttee varmaan ottaa iskarit pöydälle ja vähän jäykistää, nyt löysimmällä.
Konin iskarit mulla on ja syyksi epäilivät löysiä takaiskareita???
Tarttee varmaan ottaa iskarit pöydälle ja vähän jäykistää, nyt löysimmällä.
Orkkis takapuslien hinta/ 3b uretaanipuslat - saako mistään?
matti.l: Muistatko mitkä oli puslan mitat? Ite just soittelin ad-osiin ja mulle kauppasivat ~36 € hintaan/kpl takapään puslia. Mitat kyseiselle osalle olivat 12mmx65mmx80mm jäi vaan mietityttään, et olikohan oikee osa, kun myyjä ei ollut oikein vakuuttava.
Toinen kymysys, saako tohon kulkineeseen keneltäkään valmistajalta uretaanipuslia? Powerflex:ä olen jo tutkaillut, lähin alusta johon saa jotain on A4 etupää... :-)
Toinen kymysys, saako tohon kulkineeseen keneltäkään valmistajalta uretaanipuslia? Powerflex:ä olen jo tutkaillut, lähin alusta johon saa jotain on A4 etupää... :-)
Sekin myyjä joka mulle myi noi AD:lta etsi jonkun 15min noita puslia varaosaohjelmastaan.(Ovat kuulemma jotenkin oudosti suomennettuina sielä) Kun ensin yrittivät tarjota nelivedon takakelkan puslia useeseen otteeseen.
Oikeissa puslissa on kiinni alumiininen kiinnike rauta, jolla pusla on kiinni rungossa. Eli pelkkää puslaa ei saa. Tulee aina kiinnikeraudan kassa. Mistä ilmeisesti johtuu korkeahintakin. Laakkosen hinta taisi olla jotain n.160e/kpl
Voisin kuvata osan, jos v.loppuna tulee talilla käytyä.
Oikeissa puslissa on kiinni alumiininen kiinnike rauta, jolla pusla on kiinni rungossa. Eli pelkkää puslaa ei saa. Tulee aina kiinnikeraudan kassa. Mistä ilmeisesti johtuu korkeahintakin. Laakkosen hinta taisi olla jotain n.160e/kpl
Voisin kuvata osan, jos v.loppuna tulee talilla käytyä.
Kävin tänään tosiaan kyseleen puslia Petikon AD:lta ja edelleen kauppasivat tuota halvempaa puslaa takapäähän. Varaosa kirjasen kuvan mukaan sellainen "tynnyrin" muotoinen pötkylä. Olivat tilaustavaraa, joten ei voinut verrata paikallaan olevaan. Jos matti.l. kehtaisit/muistaisit ottaa oikeasta osasta kuvatuksen, niin olisi enemmän kuin sata jänistä... Ma:na pitäs illalla käydä vertaan osia.
Keravan Laakkonen pyysi osasta muistaakseni 147 €, joten sitä ei ihan heti mennä tilaamaan. Alla oleva näytti myös sen verran repaleiselta (pieniä halkeamia, ts. sierrottumaa joka paikassa), et en enää yhtään ihmettele perän eloisuutta...
Keravan Laakkonen pyysi osasta muistaakseni 147 €, joten sitä ei ihan heti mennä tilaamaan. Alla oleva näytti myös sen verran repaleiselta (pieniä halkeamia, ts. sierrottumaa joka paikassa), et en enää yhtään ihmettele perän eloisuutta...
Eipä ollut osia tullut - oikeita. Tuliko noi kaikki tarvikeosan mukana, vai pelkästään ton alumiinisen rungon sisältö eli pusla? Oisko sulla sitä varaosanumeroa + valmistajaa jossain tallessa, kuitissa tms. Entä liike josta ostit? Petikossa AD:lla selattiin kaikki kirjaset läpi ja mitään tohon viittaavaa ei löytynyt.
Juu siis tuli kummatkin mukana. Eli runko+pusla, kun pelkkää puslaa ei löytynyt. Ja osan varaosa numerot oli jostain kumman syystä hiottu pois? Joten niitä ei siitä saanut.
Niin ja kirjoista muuten tuota osaa ei löytynyt, vaan kaivoivat koneelta sen esiin. Ja tampereen ad:sta hatanpäältä ostin.
Koitan kaivella kuitin esiin, mutta jos ei löydy niin soita tampereen toimipisteeseen ja kysy niiltä osa nro. Jos vaikka siellä löytäisivät sen oikean osan helpommin.
Ainakin itellä löysivät ekalla kertaa heti puhelimessa osan ja hinnan mutta kun kävin seuraavana päivänä eri myyjältä tilamassa paikanpäältä osan niin kesti n.15min, että ko. osa löytyi järjestelmästä.
Niin ja kirjoista muuten tuota osaa ei löytynyt, vaan kaivoivat koneelta sen esiin. Ja tampereen ad:sta hatanpäältä ostin.
Koitan kaivella kuitin esiin, mutta jos ei löydy niin soita tampereen toimipisteeseen ja kysy niiltä osa nro. Jos vaikka siellä löytäisivät sen oikean osan helpommin.
Ainakin itellä löysivät ekalla kertaa heti puhelimessa osan ja hinnan mutta kun kävin seuraavana päivänä eri myyjältä tilamassa paikanpäältä osan niin kesti n.15min, että ko. osa löytyi järjestelmästä.
Paraniko ajettavuus puslien vaihdon jälkeen.
Uraherkältä tuo itselläni ainakin vielä tuntuu, mutta voisiko esim. heikossa kunnossa olevat takaiskarit aiheutaa lisä huojuntaa urissa? Vai onko siellä alla edes enää mitään muuta vaihdettavaa, ko. ongelman tiimoilta?
edit: Siinä on muuten pusla saanut "sopivasti" lisää hintaa tullessaan suomeen :)
Uraherkältä tuo itselläni ainakin vielä tuntuu, mutta voisiko esim. heikossa kunnossa olevat takaiskarit aiheutaa lisä huojuntaa urissa? Vai onko siellä alla edes enää mitään muuta vaihdettavaa, ko. ongelman tiimoilta?
edit: Siinä on muuten pusla saanut "sopivasti" lisää hintaa tullessaan suomeen :)
Se on varmaan toi suomesta saatava orkkis osa kehitelty meidän vaativia olosuhteita varten ja siitä se lisähinta :-)
Iskarit tottakai vaikuttaa kulkuun. Itellä vuoden vanha ns. alkuperäis alusta (hintaa en kehtaa edes sanoa...) joka on "löysä". Saa nähdä tuleeko parannusta uraherkkyyteen puslajumpalla vai meneekö jouset ja iskaritkin vielä uusiksi.
Eli kalikoita ei olla vielä laitettu paikalleen. Kesäloma alkaa juhannukselta, jonka jälkeen auto nousee pukeille ja alkaa remppa. vaihtoon menee alatukivarsien sisäpuslat, kallistuksenvaimentimen kumekset, moottorin kumit kuten laatikostakin, sekä noi takapään kumit. Tuloksia varmaan tossa viikko jussin jälkeen, jahka saa föönin takas paikalleen ja sisustan siihen iskuun et voipi ajaa koelenkin...
Iskarit tottakai vaikuttaa kulkuun. Itellä vuoden vanha ns. alkuperäis alusta (hintaa en kehtaa edes sanoa...) joka on "löysä". Saa nähdä tuleeko parannusta uraherkkyyteen puslajumpalla vai meneekö jouset ja iskaritkin vielä uusiksi.
Eli kalikoita ei olla vielä laitettu paikalleen. Kesäloma alkaa juhannukselta, jonka jälkeen auto nousee pukeille ja alkaa remppa. vaihtoon menee alatukivarsien sisäpuslat, kallistuksenvaimentimen kumekset, moottorin kumit kuten laatikostakin, sekä noi takapään kumit. Tuloksia varmaan tossa viikko jussin jälkeen, jahka saa föönin takas paikalleen ja sisustan siihen iskuun et voipi ajaa koelenkin...
passat hakee tietä
Mulla laittoivat liikkeessä ne konit. Jäykistin niitä takimmaisia hieman...parani vähän.
Pahimmat oireet on sivutuulella ja kun ohituksen jälkeen palaa omalle puolelle niin silloin jos tiessä on uraa, silloin perä kyllä "heittää". Vw huoltomies vakuuttunut ettei puslat ole vaihtokuntoiset ja pyöränlaakerit kunnossa.
En taas usko oireen olevan kiinni renkaistakaan (nyt nokian nre 205/55/16). Huomenna kokeilen nokian Z 225/40/18 niin ei luulis ainakaan renkaiden antavan periksi.
Tää mun passat on todella makee ajella mutkaisella tiellä mut suoralla saa korjailla vähän väliä...sivu tuulelle tosi herkkä. Pyöräkulmat katsottu kaksi erikertaa mut kyllä samassa paikassa eikä kyllä syö renkaita mitenkään oudosti.
Pahimmat oireet on sivutuulella ja kun ohituksen jälkeen palaa omalle puolelle niin silloin jos tiessä on uraa, silloin perä kyllä "heittää". Vw huoltomies vakuuttunut ettei puslat ole vaihtokuntoiset ja pyöränlaakerit kunnossa.
En taas usko oireen olevan kiinni renkaistakaan (nyt nokian nre 205/55/16). Huomenna kokeilen nokian Z 225/40/18 niin ei luulis ainakaan renkaiden antavan periksi.
Tää mun passat on todella makee ajella mutkaisella tiellä mut suoralla saa korjailla vähän väliä...sivu tuulelle tosi herkkä. Pyöräkulmat katsottu kaksi erikertaa mut kyllä samassa paikassa eikä kyllä syö renkaita mitenkään oudosti.
Laitetaan tänne, jos jotain auttaa joskus.
Tuo oma Golffi haki tietä kaikkien urien ja töyssyjen kohdalla ja kun raidetangonpään vaihdettuani käytin suuntautuksessa, niin siellä sanottiin että kaikki on ohjearvojen sisällä. No sovittiin että laitetaan todella lievästi aurausta (0.5 astetta), kuten ilmeisesti VW:kin suosittelee. Vaikutus sillä oli se että ohjaus rauhoittui ja auto kulkee suoraan. Ei nyi töyssyissä rattia sivuille ja rattikin on vihdoin suorassa, kun pyysin säätämään. Tänään kun vielä renkaat vaihdan vähemmän kuluneisiin, niin jo pitäisi olla hyvä ajaa taas.
Kuulemma myös tuollaiset renkaat, joissa on ohut terävä ura renkaan reunassa aiheuttavat vetelyä.
Kiitoksia Lahden Euromasterille että säätävät asiakkaan toiveiden mukaan.
Tuo oma Golffi haki tietä kaikkien urien ja töyssyjen kohdalla ja kun raidetangonpään vaihdettuani käytin suuntautuksessa, niin siellä sanottiin että kaikki on ohjearvojen sisällä. No sovittiin että laitetaan todella lievästi aurausta (0.5 astetta), kuten ilmeisesti VW:kin suosittelee. Vaikutus sillä oli se että ohjaus rauhoittui ja auto kulkee suoraan. Ei nyi töyssyissä rattia sivuille ja rattikin on vihdoin suorassa, kun pyysin säätämään. Tänään kun vielä renkaat vaihdan vähemmän kuluneisiin, niin jo pitäisi olla hyvä ajaa taas.
Kuulemma myös tuollaiset renkaat, joissa on ohut terävä ura renkaan reunassa aiheuttavat vetelyä.
Kiitoksia Lahden Euromasterille että säätävät asiakkaan toiveiden mukaan.
Viimeksi muokannut jmr, 12.7.2006 7:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
passat hakee tietä
Mitenköhän tuo auraus vaikuttaa renkaiden kulumiseen?
Vähän mulla on ollut sellainen olo että aurausta tarttis olla kun tuo ohjaus on maantienopeuksissa niin kevyt?!
Vähän mulla on ollut sellainen olo että aurausta tarttis olla kun tuo ohjaus on maantienopeuksissa niin kevyt?!
omassa audissa suurinosa vetelystä hävisi kun vaihdettiin alatukivarret, puslat ei ollut vielä kokonaan rikki mutta pehmenneet. vajaa puolivuotta piti itkeä tästäkin huoltoon että suostuivat vaihtaamaan ne.. Kaikki oli kuulemma kunnossa heidän mielestään.
Nyt vielä kun saisi tuuliherkkyyden pois, ei meinaa puuskittaisella tuulella kaistat riittää... Tyynellä menee nyt hienosti
Nyt vielä kun saisi tuuliherkkyyden pois, ei meinaa puuskittaisella tuulella kaistat riittää... Tyynellä menee nyt hienosti
No joo, olihan niissä puslissa sittenkin vikaa kun vanhat irroitettiin loman aikana. Puslan sisällä menevä metallihela oli rispautunut päistä irti kumista ja niitä pienehköjä halkeimia oli kauttaaltaan. Samassa laakissa vaihdettiin alustaan myös muut osat mitä oli aikeissa. Nyt takas etelään ajellessa oli meno tasaista enkä havainnut vetelyä ja huojuntaa kulussa, auto kulki suoraan vaikka kulmiakaan ei ole vielä tarkistettu :-) Vielä odotellaan tuulista keliä jotta saa tuntuman sivutuulesta. Mittarissa nyt se pari satkua.
passat hakee tietä
Ei vaan ole vieäkään löytynyt passatista kunnon ajettavuutta.
Mamman fiesta voittaa 5-0.
Kaikki etupään nivelet vaihdettu.
Takapuslista ei vikaa löydy.
Kulkee kuin käärme...nyt alkaa olee mitta täysi.
Vielä ennen vaihtoon viemistä kokeilen vakioalustaa mut sen jälkeen saa paska olla.
Mamman fiesta voittaa 5-0.
Kaikki etupään nivelet vaihdettu.
Takapuslista ei vikaa löydy.
Kulkee kuin käärme...nyt alkaa olee mitta täysi.
Vielä ennen vaihtoon viemistä kokeilen vakioalustaa mut sen jälkeen saa paska olla.
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 5.1.2004 21:07
Mulla kans alko kiermurtelemaan kosla aluista sarjan asennuksen jälkeen tai oikeastaan sen jälkeen ku asennnutin uudet talvirenkaat.
etupää on tosi jämäkkä mut ku esim. kaistan vaihdossa tekee S-liikkeen niin tuntuu siltä että auto olis nelipyörä ohjattava. Pesä vähän niinku seuraa jäljessä...
Vaki alistalla ei tollasta tehnyt. Nyt ku lumi suli niin talvinakeillakin meno o kohtuu kivaa mutta liukkaalla kelillä oli tosi v-mäistä ajella ku ohjaus haki kokoajan jonnekkin ja perä seuras... pyörän kulmien säädön teetätin enne alusta sarjaa mutta nyt olis vissiin paikallaan tehtä se uudelleen.
Viimekerralla kun säädätytin niin asentaja tuumas että tässä "octavia" ei taida olla muuta säädettävää ku tuo auraus.... Mihis se alapallonivelen soiket kolme reikää sit vaikuttaa muuhu ku pyörän kulmiin. Eli pitäskos niiden säätää myös nuo ruuvit kohdalleen ?
etupää on tosi jämäkkä mut ku esim. kaistan vaihdossa tekee S-liikkeen niin tuntuu siltä että auto olis nelipyörä ohjattava. Pesä vähän niinku seuraa jäljessä...
Vaki alistalla ei tollasta tehnyt. Nyt ku lumi suli niin talvinakeillakin meno o kohtuu kivaa mutta liukkaalla kelillä oli tosi v-mäistä ajella ku ohjaus haki kokoajan jonnekkin ja perä seuras... pyörän kulmien säädön teetätin enne alusta sarjaa mutta nyt olis vissiin paikallaan tehtä se uudelleen.
Viimekerralla kun säädätytin niin asentaja tuumas että tässä "octavia" ei taida olla muuta säädettävää ku tuo auraus.... Mihis se alapallonivelen soiket kolme reikää sit vaikuttaa muuhu ku pyörän kulmiin. Eli pitäskos niiden säätää myös nuo ruuvit kohdalleen ?
Samaa ropleemaa täälläkin. Talvella huomasin ongelman etenkin liukkailla keleillä. Hiljaisissa nopeuksissa levotonta käyttäytymistä ei huomaa, mutta vauhdin noustessa suuremmaksi kuin 80km/h alkaa auto menee laidasta laitaan ja saa tehdä korjausliikkeitä vähän väliä. Ajattelin odottaa kunnes saan kesäpyörät alle, mutta nyt kesäpyörien vaihdon jälkeen ongelma ei ole hävinnyt.
Auto on -97 vuosimallia ja mittarissa noin 193 000km. Alla on FK:n korkeussäädettäväsarja. Pyöränkulmia en ole tarkastuttanut vielä. Etupää myös kolisee terävissä töyssyissä vähäsen ja hiljaisessa vauhdissa kääntäessä oikealle kuuluu rutinaa edestä, mutta vasemmalle kääntäessä ei pidä ääntä. Osaako joku sanoa mistä tuo rutina voisi johtua? Ja kannattaako tarkistaa nuo pyöränkulmat ensiksi vai etsiä vikaa tuolta takapuslista, jotta tuon purkin saisi kulkemaan suoraan myös motarilla?
Tukivarret on todettu kunnossa oleviksi katsastuksessa ja olen käyttänyt myös eräässä pajassa, eikä sielläkään huomattu mitään väljää tukivarsissa.
Auto on -97 vuosimallia ja mittarissa noin 193 000km. Alla on FK:n korkeussäädettäväsarja. Pyöränkulmia en ole tarkastuttanut vielä. Etupää myös kolisee terävissä töyssyissä vähäsen ja hiljaisessa vauhdissa kääntäessä oikealle kuuluu rutinaa edestä, mutta vasemmalle kääntäessä ei pidä ääntä. Osaako joku sanoa mistä tuo rutina voisi johtua? Ja kannattaako tarkistaa nuo pyöränkulmat ensiksi vai etsiä vikaa tuolta takapuslista, jotta tuon purkin saisi kulkemaan suoraan myös motarilla?
Tukivarret on todettu kunnossa oleviksi katsastuksessa ja olen käyttänyt myös eräässä pajassa, eikä sielläkään huomattu mitään väljää tukivarsissa.
Mikäli etupää kolisee töyssyissä niin varmastikin siellä silloin väljää on, sanoi pellen paja mitä tahtoo. Ehjä etuakselisto ei pidä ääntä. Rutinan käännettäessä voisi arvella kuuluvan lopussa olevasta vetonivelestä - tai ainakin ite sieltä lähtisin vikaa hakemaan. Nivelet ensin kuntoon jonka jälkeen kulmat ois oma resepti.
Juu, näin tuppaa tekemään.
Täytyy nyt ensiksi varmaan vaihdella noi tukivarret, jos sais kolinat loppumaan ja sit säädellä pyöränkulmat. Jos ei auta niin sen jälkeen täytyy etsiä vikaa noista takapuslista.
Nyt huomasin väljän jo, kun käänsin rattia paikoillaan edes takas ja aina kun vaihtoi suuntaa kuului pieni lonksahdus.
Täytyy nyt ensiksi varmaan vaihdella noi tukivarret, jos sais kolinat loppumaan ja sit säädellä pyöränkulmat. Jos ei auta niin sen jälkeen täytyy etsiä vikaa noista takapuslista.
Nyt huomasin väljän jo, kun käänsin rattia paikoillaan edes takas ja aina kun vaihtoi suuntaa kuului pieni lonksahdus.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
mks900: takapuslien vaihto auttoi "melkein loput" vetelyn oireisiin. Ohje:
http://www.passatplus.de/arbeitshilfen/ ... /index.htm
(Omassa 3B Variantissa vetely ja nyökkiminen oli melkoista, kunnes loppukesällä vaihdoin etupään nivelet ja iskarit. Ajettavuus normalisoitui. Tukivarsien kumeissa (vanhat) ei näkynyt ulospäin senkummempaa vikaa, mutta kun käsin hiplasi, oli kuin löysää taikinaa olisi vaivannut.)
3B5 vm. 96-01 takapuslat varaosakoodi 4B0 501 521 E ja -522 E (l&r, v/o) (vähän alle 100e pari pultteineen kotiovelle toimitettuna.)
Jos on tunkki ja pukit sekä 18 ja 22mm avasia, ei homma ole pultinkääntöä kummempaa. On sitten hieman tiukassa pultit, ja kiinnekin pitää kiriä... http://www.passat3b.de/phpBB2/viewtopic ... b0+501+522
http://www.passatplus.de/arbeitshilfen/ ... /index.htm
(Omassa 3B Variantissa vetely ja nyökkiminen oli melkoista, kunnes loppukesällä vaihdoin etupään nivelet ja iskarit. Ajettavuus normalisoitui. Tukivarsien kumeissa (vanhat) ei näkynyt ulospäin senkummempaa vikaa, mutta kun käsin hiplasi, oli kuin löysää taikinaa olisi vaivannut.)
3B5 vm. 96-01 takapuslat varaosakoodi 4B0 501 521 E ja -522 E (l&r, v/o) (vähän alle 100e pari pultteineen kotiovelle toimitettuna.)
Jos on tunkki ja pukit sekä 18 ja 22mm avasia, ei homma ole pultinkääntöä kummempaa. On sitten hieman tiukassa pultit, ja kiinnekin pitää kiriä... http://www.passat3b.de/phpBB2/viewtopic ... b0+501+522
Itse vaihdoin -97 vuoden sedaniin nuo takakelkan puslat ja luikertelu loppui siihen. Tämän huomasi lähinnä kovissa vauhdeissa, kun oli ennen tosi rasittavaa ajaa motarilla. Minulla oli juuri samalla tapaa haljenneet nuo kumit, kuten noissa ylemmän linkin kuvissa. Pajalla vaihdatin ja sanoi, että muuten helppo homma, mutta olivat hapettuneet aika pahasti kiinni. Ei muuta ongelmaa, mutta piti varoa etteivät pultit katkenneet.
Niin ja aikaisemmin vaihdoin myös kaikki etupään tukivarret, joissa oli myös pari väljää kohtaa...mutta puslien vaihto lopetti vasta kokonaan vetelyt.
Niin ja aikaisemmin vaihdoin myös kaikki etupään tukivarret, joissa oli myös pari väljää kohtaa...mutta puslien vaihto lopetti vasta kokonaan vetelyt.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
Make72: Hinta alle satasen posteineen kotiovelle, valmistaja muistaakseni Febi, pultteineen. Hinnat, esim urli:
Pitkä linkki
Varaosakoodi siis 4B0 501 521 E ja -522 E.
Hyvin on 6-7 viikkoa toiminu, ja vetely loppu
Mks900: Näkyy passatde sivuilla (ja korjausoppaassa) olevan 120 Nm + 90 astetta kiristys.
Pitkä linkki
Varaosakoodi siis 4B0 501 521 E ja -522 E.
Hyvin on 6-7 viikkoa toiminu, ja vetely loppu
Mks900: Näkyy passatde sivuilla (ja korjausoppaassa) olevan 120 Nm + 90 astetta kiristys.
passat hakee tietä
Aikanaan kun hain vikaa passatin ajettavuudesta niin vika ei ollukaan taka/etu akselissa vaan...liian vähässä ohjaustehostimen nesteessä!!! En sitä lisännyt kun oli puol välissä, mut silloin sain jostain ohjeen täyttää "yli" viivan ja siitähän se ajettavuus parani.
Silloin se oli niinkuin trukkia ajelis, sai olla kokoajan korjailemassa puolelta toiselle.
Silloin se oli niinkuin trukkia ajelis, sai olla kokoajan korjailemassa puolelta toiselle.
Slamitilta tulee keulaan tuo "vahvistettu" tankosarja, onko siittä kokemuksia?
Hinta on niin edullinen verrattuna marmoritiskin hintoihin, että taitaa olla paskaa taas tulossa:)
Pitänee laitaa niveliin injektio ruiskulla extra rasvaa, vois hiukan pidentää nivelien ikää.
Pitää tuo tehostimen öljy määrä kattoa omastakin, siihen käynee ihan normaali tehostajan öljy?
Hinta on niin edullinen verrattuna marmoritiskin hintoihin, että taitaa olla paskaa taas tulossa:)
Pitänee laitaa niveliin injektio ruiskulla extra rasvaa, vois hiukan pidentää nivelien ikää.
Pitää tuo tehostimen öljy määrä kattoa omastakin, siihen käynee ihan normaali tehostajan öljy?
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 21.2.2008 8:52
Noniin, nyt on puslat vaihdettu ja vetely ainakin väheni. Työ ei ollut vaikea, tosin hemmetin kiireessä oli orkkisasenneksun jäljiltä... Positiivinen yllätys oli se, että Lemföderin paketeissa olikin orkkisosat, joista oli vaan audin logo hiottu pois. Alkuperäiset osanumerot oli alumiinivalussakin jäljellä ja sopivuus/istuvuus 100%. =)
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 21.2.2008 8:52
Mä hain kanssa nuo Motonetin puslat ja vaihdoin eilisiltana. Ihan laadukkaan näköiset nuo puslat oli ja tosiaan audin osanumerot oli stanssattuina.
Mutta mulla ongelma tuohon kiemurteluun ei kadonnut yli 100km/h nopeuksissa, pienemmissä kylläkin.
Kulmat tarvii käydä tarkastuttamassa ja jos ei sieltä apua löydy niin vahvistettu etupään tukivarsisarja nivelinenen vaihtoon. Samolin takaiskarit pitäisi vaihtaa kun ne tuppasivat -25 pakkassessa hieman jäätymään.... Onhan ne jo 1½ vuotta vanhat, Kybin kaasut.
Mutta mulla ongelma tuohon kiemurteluun ei kadonnut yli 100km/h nopeuksissa, pienemmissä kylläkin.
Kulmat tarvii käydä tarkastuttamassa ja jos ei sieltä apua löydy niin vahvistettu etupään tukivarsisarja nivelinenen vaihtoon. Samolin takaiskarit pitäisi vaihtaa kun ne tuppasivat -25 pakkassessa hieman jäätymään.... Onhan ne jo 1½ vuotta vanhat, Kybin kaasut.
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 21.2.2008 8:52
Voiko vakaajan välitangon puslat aiheuttaa lotkotusta väljistyessään,
niin paljon että se kantautuu sisään asti vaikkakin melko vaimeasti?
Tämän kuule vain pienissä montuissa ja ääni ei ole terävä.
Omaa passattia kun on tutkittu katsastuksessa ja pajalla, mutta nivelistä ei ainakaan
ole löytynyt väljää. Iskunvaimennin voisi myös olla yksi vaihtoehto, mutta katsastuksessa
antoivat yli 70 arvoja ja eivät vuoda.
niin paljon että se kantautuu sisään asti vaikkakin melko vaimeasti?
Tämän kuule vain pienissä montuissa ja ääni ei ole terävä.
Omaa passattia kun on tutkittu katsastuksessa ja pajalla, mutta nivelistä ei ainakaan
ole löytynyt väljää. Iskunvaimennin voisi myös olla yksi vaihtoehto, mutta katsastuksessa
antoivat yli 70 arvoja ja eivät vuoda.
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 21.2.2008 8:52
No jatkuihan se vetely vaikka kulmatkin oli säädetty. Tosin eilen huomasin, että oikeanpuolen alempi etummainen tukivarsi oli todella etukelkan päädystä. Pienellä sorkkaraudalla väännettäessä tuntui koko silmukka olevan irti sen sisäpuolella olevasta puslasta. Silmukka liikkuin hieman väännettäessä jopa 2-3cm... Vasemmalla puolella vastaava varsi ei antanut periksi juuri laisinkaan...
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 21.2.2008 8:52
Vittu siellä tukivarsissa mitään vikaa ollu, saatana soikoon!!! Alkaa usko jo mennä kun vikaa ei löydy ja vetely jatkuu. Meinas taas perjantaina motarilla mennä mettään kun kaistaa vaihto, tosin oli kyllä helvetin liukastakin.
Onkos noissa 3B Passatin ohjausvaihteissa ollut väljää??? Onnistuuko kiristää???
Onkos noissa 3B Passatin ohjausvaihteissa ollut väljää??? Onnistuuko kiristää???
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 21.2.2008 8:52
Mutta miten tuo ohjausvaihde, voiko siellä olla välystä ja onnistuuko sitä kiristää?
Voi olla väljää ja on noita vaihdettukin näihin vehkeisiin. Siihen löytyy kyllä säätökin, kiristämällä voi kokeilla häviääkö väljyys. Jos ei säätö riitä niin vaihtoon. Auto etupäästä pukeille tai nosturille. Sitten pitkällä jatkovarrella hylsyn kaa hammastankoon kiinni. Siellä on sellai säätömutteri, mitä noin 30 astetta pitäis kerrallaan kääntää muistaakseni ja kokeilla auttaako. Kannattaa muistaa säädettäessä, että tsekkaa palautuuko ratti vielä ajossa.
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 21.2.2008 8:52
Nostetaan
Eli 3b tdi passatti vetelee niin perkuleesti maantie urissa. Nyt kun pyrytti ja oli peili pinta, lähti perä 70km/h vauhdista irtoamaan kun urat veteli autoa mihin sattui. Joutui 150km ajaan 60-70km/h kun oli niin surkeeta ajaa uraisella täristävällä asfaltilla. Rohkeimmat paineli ohi aika haipakkaa..
Alla on madallus, kaikki etu tukivarret vaihdettu ja renkaina 17" 224/45 Kitkat.. Dunlop 3D edessä ja Ice navit takana. (noi etu renkaat on RunFlatit) kuivalla menee kuin juna mutta liukkaalla urissa on Vaarallinen ajettava jos vauhtia yli 70km/h
Taitaa olla rengastus osa syyllinen, otaksuisin näin.
Eli 3b tdi passatti vetelee niin perkuleesti maantie urissa. Nyt kun pyrytti ja oli peili pinta, lähti perä 70km/h vauhdista irtoamaan kun urat veteli autoa mihin sattui. Joutui 150km ajaan 60-70km/h kun oli niin surkeeta ajaa uraisella täristävällä asfaltilla. Rohkeimmat paineli ohi aika haipakkaa..
Alla on madallus, kaikki etu tukivarret vaihdettu ja renkaina 17" 224/45 Kitkat.. Dunlop 3D edessä ja Ice navit takana. (noi etu renkaat on RunFlatit) kuivalla menee kuin juna mutta liukkaalla urissa on Vaarallinen ajettava jos vauhtia yli 70km/h
Taitaa olla rengastus osa syyllinen, otaksuisin näin.
Tänään pätkä asfalttia ajettuna, rengas paineet oli eilen 2.2/2.4 nostin ne tänään 2.6/2.7 ja ainakin suunta vakaus parani (ei ole kyllä niin liukastakaan kuin eilen) mutta aivan järjetön täristys ja rengasmelu karheella uraisella asfaltilla.. Tasaisella sitten onkin ihan mukava.. Eli 225/45 rengastus on aika susi madalluksen kanssa näin talvisin., Oli kyllä viimeiset kitkat ja 17" vanteet jotka talveksi tulee.. Vähän liian jännää jäisellä tiellä.. Kaupungissa kyllä ihan ok.
Täytyy saada auto ylös ja tarkistaa noi takapään puslat vielä.
Pyöränkulmat säädetty 1tkm sitten ja vanteiden Et45 (tai 40) audi a6 oem vanteet.
Mikähän se oikea et kuuluis olla? Kesällä et35 1" leveemmällä vanteella oli ihan ok ajaa.
Täytyy saada auto ylös ja tarkistaa noi takapään puslat vielä.
Pyöränkulmat säädetty 1tkm sitten ja vanteiden Et45 (tai 40) audi a6 oem vanteet.
Mikähän se oikea et kuuluis olla? Kesällä et35 1" leveemmällä vanteella oli ihan ok ajaa.
Joo vois auttaa, mutta ei uskalla riskeerata jos meneekin ojasta allikkoon ja perä lähtee karkaileen. Taka puslat vaikuttaa vielä ihan päteviltä, mutta vois nekin varuiks joku päivä vaihdella.
Mikähän se on ihan oikea rengas paine tollasille 225/45/17 kitkoille?
Tuntuu olevan mielipide haarukka niin suuri ettei löydy sitä kultaista keskitietä.
Joku lähemmäks 3bar tuntuu jo aika kovalta kun nytkin jo näillä 2.6 on kivireki.. Hampaat kalisee aakkosellisesti yhteen kun huonoo tietä ajaa.
Mikähän se on ihan oikea rengas paine tollasille 225/45/17 kitkoille?
Tuntuu olevan mielipide haarukka niin suuri ettei löydy sitä kultaista keskitietä.
Joku lähemmäks 3bar tuntuu jo aika kovalta kun nytkin jo näillä 2.6 on kivireki.. Hampaat kalisee aakkosellisesti yhteen kun huonoo tietä ajaa.
siellähän ne on tankin luukussa esillä. muistetaan talvipaineisiin +0,3bar enemmän.
tee testi. laita kesärenkaat alle (jos on) ja käy kokeileen miten se auto käyttäytyy (semmosella tiellä missä on varmasti turvallista) niiden kanssa jolloin tiedät että vika on renkaissa kun et näemmä usko muuta. kyselit jo asiaa syksyllä että voiko laittaa johon sait vastauksen mutta näemmä et uskonut ja nyt ihmettelet kun auto on paska ajaa asfaltilla.
tee testi. laita kesärenkaat alle (jos on) ja käy kokeileen miten se auto käyttäytyy (semmosella tiellä missä on varmasti turvallista) niiden kanssa jolloin tiedät että vika on renkaissa kun et näemmä usko muuta. kyselit jo asiaa syksyllä että voiko laittaa johon sait vastauksen mutta näemmä et uskonut ja nyt ihmettelet kun auto on paska ajaa asfaltilla.
Ne tankin luukun ilmanpaineet on suositukset kylmille VAKIOKOKOISILLE renkaille kun ulkona on +20 astetta. Jokaista 10 asteen pudotusta kohden saa pistää +0.1 bar lisää. Eli talvella kun ulkona -20 saa pistää huoletta +0.4bar suosituksiin nähden.
Renkaan kyljessäkin voi lukea suosituspaineet, tai ne voi myös löytää vaikka camskillin sivuilta renkaan infopläjäyksestä.
17"-18" matalaprofiilikumeille tuo 3bar on kesälläkin ihan ok, eli talviaikaan saisi jopa olla päälle 3bar.
( ja se tärinä johtunee halpisalustasta eikä suinkaan kumeista? :) )
Renkaan kyljessäkin voi lukea suosituspaineet, tai ne voi myös löytää vaikka camskillin sivuilta renkaan infopläjäyksestä.
17"-18" matalaprofiilikumeille tuo 3bar on kesälläkin ihan ok, eli talviaikaan saisi jopa olla päälle 3bar.
( ja se tärinä johtunee halpisalustasta eikä suinkaan kumeista? :) )
Noniin reilu 100km ajettuna 3bar paineilla ja voin sanoa että yllätyin miten iso vaikutus paineilla on. Se hakeminen loppui lähes kokonaan, ratti pysyy ryhdissään eikä tien epätasaisuus enään tunnu ratissa vetelynä ja täristyksenä.
Aamusti kylmistä renkaista mittasin ja siellä oli 2.5bar nyt edessä +0.5 lisää taakse +0.6
Oli pitkästä aikaa ihan mukava ajaa ilman jatkuvia korjaus liikkeitä, enkä tiedä miten isommat rengas paineet voi saada tuon kovan jyristämisen ja rengasäänet vaimenemaan? Sama tie oli ja sama 80 nopeuskin.
Aamusti kylmistä renkaista mittasin ja siellä oli 2.5bar nyt edessä +0.5 lisää taakse +0.6
Oli pitkästä aikaa ihan mukava ajaa ilman jatkuvia korjaus liikkeitä, enkä tiedä miten isommat rengas paineet voi saada tuon kovan jyristämisen ja rengasäänet vaimenemaan? Sama tie oli ja sama 80 nopeuskin.
Itellä oli e46 bemarissa 19 vanteet ja niillä 225/35 ja 255/30 renkaat(ei enään koskaan tule autoon 19tuumasta vannetta ainakaa tolla rengastuksella) ja haki tietä ihan hulluna, oli todella vaaralliset. Nostin rengaspaineet 2bar->3.2 ja vetely hävis melkein kokonaan, lopun vetelyn ois varmaan saanu pois aurauskulmiensäädöllä. Vaikuttaako tuohon pyöriensuuntaukseen renkaiden paineet? Jos sulla on ollu säädettäessä 2 bar ja jos siellä kuuluis olla vaikka 2.8bar niin meneekö säätö nappiin? vai onko niin pieni vaikutus että sitä ei huomaa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa