Jonojen välissä moottoripyörällä.
Valvoja: ffp jäsenet
Jonojen välissä moottoripyörällä.
En tiedä mitä tähän nyt sanoisi, mutta melkoisen lahopäistä toimintaa iltapäiväruuhkassa.
Keskisuomalainen uutisoi
Keskisuomalainen uutisoi
Splittaushan on täysin hyväksyttävää eikä siitä ole juuurikaan haittaa muulle liikenteelle. Siis oikein tehtynä. Ja pitäähän siitä jotai hyötyäkin olla kun prätkällä ajelee. Tämä on tajuttu ulkomailla, mutta ei täällä Suomessa.
Mutta. Tämähän ei ollut splittausta. Liikkuvaa autojonoa on täysin järjetöntä lähteä ohittelemaan. En rupea nyt jeesustelemaan sen enempää. Harmillinen tapaus jokatapauksessa, vieläpä kotikaupungissani. Taas yksi harrastajatoveri vähemmän.
Nimim. motoristi
Mutta. Tämähän ei ollut splittausta. Liikkuvaa autojonoa on täysin järjetöntä lähteä ohittelemaan. En rupea nyt jeesustelemaan sen enempää. Harmillinen tapaus jokatapauksessa, vieläpä kotikaupungissani. Taas yksi harrastajatoveri vähemmän.
Nimim. motoristi
[kukkahattujeesustelua] Itse annan kyllä aina tilaa niin paljon kuin tilanne vaan sallii, kun näen jonkun splittaavan matelevassa jonossa.
Keneltä se on pois kun pyörä menee ohi kun itse seisot ruuhkassa? Päin vastoin, jono saadaan tällöin ainakin yhtä mopotinta lyhyemmäksi. Kaiken lisäksi moottoripyöräilijät jopa muistavat kiittää saamastaan tilasta. Toisin on monen "kiireisen" autokuskin laita kun annetaan tilaa...
Onpa noita mopottimen kohdalla auton ovia aukovia mulkvistejakin näkynyt. Älyvapaata touhua, aivan kuten reilummin liikkuvan jonon splittauskin. [/kukkahattujeesustelua]
Keneltä se on pois kun pyörä menee ohi kun itse seisot ruuhkassa? Päin vastoin, jono saadaan tällöin ainakin yhtä mopotinta lyhyemmäksi. Kaiken lisäksi moottoripyöräilijät jopa muistavat kiittää saamastaan tilasta. Toisin on monen "kiireisen" autokuskin laita kun annetaan tilaa...
Onpa noita mopottimen kohdalla auton ovia aukovia mulkvistejakin näkynyt. Älyvapaata touhua, aivan kuten reilummin liikkuvan jonon splittauskin. [/kukkahattujeesustelua]
Viimeksi muokannut Petteri, 11.6.2006 1:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse annan kyllä aina tilaa kun näen taustapeilistä jonkun pujottelevan. Ikävää vaan että kerrankin harrikkamiehen buutsi viisti vähän kylkeä, vannetta ja lokasuojaa. Pysähtyäkkään ei ehtinyt kun oli niin perkeleen kiire... Lokasuojan ja vanteen maalipinta ottivat itseensä, kyljestä lähti kumi pois vahalla.
Onneksi rekisterikilven ehdin katsoa.
Onneksi rekisterikilven ehdin katsoa.
Ruuhkassa keskeltä ohi menijät ei haittaa ja maatielläkin jos näen pyörän roikkuvan perässä, väistän hieman oikealle että pääsee ohi. Osa uskaltaa ohittaa vaikka vastaan tulee autoja, osa ei. Ja jos pyörä ajaa hiljempaa edellä (todella harvinaista) niin en myöskään roiku perseessä kiinni, varmasti ikävä tunne pyöräkuskille jos auto on ihan perässä kiinni. Ja niin itellä ei ole pyöräkorttia...
Tohon onnettomuuspaikalle tullessa on 70km/h nopeusrajoitus, mikä vaihtuu 60km/h rajoitukseksi ennen noita liikennevaloja ja suurinosa sitä noudattaakin, koska risteyksen jälkeen on nopeusvalvontakamera (näkyy kuvassa). Ainakin noilla nopeuksilla paikan kyllä "selvittää", vaikka valot punaisiksi vaihtuvatkin.

Lutakon suunnasta ajanut kuski ohitteli pitkää autojonoa silminnäkijöiden mukaan kovaa vauhtia kahden samaan suuntaan kulkevan kaistan keskellä. Hän joutui tekemään äkkijarrutuksen, kun autojono pysähtyi punaisiin valoihin. Mies putosi pyörän kyydistä ja pyöri seisahduksissa olevien autojen sekaan. Kuski sai vammoja päähän ja olkapäähän. Ambulanssi saapui paikalle ripeästi, mutta elvytysyrityksistä huolimatta uhri menehtyi.
Kuskin pudottua kyydistä, pyörä jatkoi matkaansa vielä 100 metriä törmäten pakettiauton perään. Onnettomuus sattui suoralla tiellä 150 metriä ennen Mattilanniemen risteystä.

Njoo, siinä lähti yks mies joka oli ylä-asteen aikaan yks parhaista kavereista.
Ajotaitoa löytyi ihan riittävästi koska ajoi pikkupojasta asti erlaisilla pyörillä että ihan noviisina ei oltu splittailemassa. Vauhtiahan on hieman paha lähteä arvioimaan, ja onnettomuudessa saattaa olla taustalla tekijöitä joita en viitsi ruveta spekuloimaan, ne saa selvittää oikeuslääkäri.
Ajotaitoa löytyi ihan riittävästi koska ajoi pikkupojasta asti erlaisilla pyörillä että ihan noviisina ei oltu splittailemassa. Vauhtiahan on hieman paha lähteä arvioimaan, ja onnettomuudessa saattaa olla taustalla tekijöitä joita en viitsi ruveta spekuloimaan, ne saa selvittää oikeuslääkäri.
-
- -
Vaikkakaan en yleensä liikenneasioissa jeesustele niin tässä niin teen. Ainakaan henk. koht. en anna tilaa senttiäkään matelevassa jonossa puikkelehtivalle motoristille. Jos jonoon on joutunut, niin jokainen siinä kykkiköön sen aikaa kun tarve vaatii. Toivottavasti muut motoristit ottavat opikseen ja koittaisivat pelata sen mukaan kuin säännöt on. Tietyn tyyppisillä (ns. "bomberit", osalla kyykkykuskeista, harrikka tms. "helvetinperkeleet") motoristeilla kun vaan tuntuu olevan täysin omat säännöt liikenteessä, jotka leimaavat sitten muuten ok porukan.
Omalla kohdalla on kehällä aikasta monta kertaa ollut ylläri käsillä jonossa madellessa, kun pyörä on vilahtanut keskeltä autojen välistä ohi. Luulen, että aika harva autoilija osaa varautua kyseiseen tilanteeseen ja olla siten kuikuilemassa taustapeiliin koko ajan. Taitaapi olla pykälä tuota varten kehitelty ihan sen motoristin takia.
Kyllä ensimäisenä ollessa kannattaisi pitää se vaihde silmässä jo valmiiksi. Mulla ainakin on vaihde aina päällä, ehtii parikin autoa enemmän valoista läpi kun ei tarvi vaihdetta alkaa hakemaan. Jep, hieman jo OT.
Valitettavasti siellä jonon keulilla ei ole aina sinä tai minä. Siellä on myös naisia. (ps. kyllä se mopo silti siitä lähtee niin ettei hidasta muista)
Viikon sisään paras pellemotoristi sai päähänsä että kun olin lipunut ohi ja näytin vilkkua että tulen toiselle kaistalle, painaa hanaa samaan aikaan kun lähen kääntämään.
Eli ajoi tasaista 70kmh ja ku mun vilkku näkyny 3 kertaa ni painaa hanaa ja meinaa tulla päin.
Pellellä oli vielä kyytiläinen päällä. :S
Ens kerralla kun osuu kohdalle samanlainen tapaus - toivottavasti varoo, minä en.
On muutenkin niin ihme pumppukaasu-motoristeja liikenteessä että ei hyvää päivää. Yleensä pyrkinyt pitämään hyvät välit motoristeihin, mutta rupee pissaraja ylittymään jo nyt tältä kesältä.
Eli ajoi tasaista 70kmh ja ku mun vilkku näkyny 3 kertaa ni painaa hanaa ja meinaa tulla päin.
Pellellä oli vielä kyytiläinen päällä. :S
Ens kerralla kun osuu kohdalle samanlainen tapaus - toivottavasti varoo, minä en.
On muutenkin niin ihme pumppukaasu-motoristeja liikenteessä että ei hyvää päivää. Yleensä pyrkinyt pitämään hyvät välit motoristeihin, mutta rupee pissaraja ylittymään jo nyt tältä kesältä.
Valitettavasti noita paukapäämotoristeja näkee lähes päivittäin, viimeksi tänään yksi pujotteli autojen välistä moottoritiellä. Kyseisessä paikassa oli vieläpä 3 kaistaa (1 pitkä kääntymiskaista), joten autoilijan yleensä siirtyvät ko. paikassa kaistalta toiselle.
Suuri osa motoristeista ajaa asiallisesti, mutta näitä paukapäitä on seassa ihan liikaa :(
Edit: Hiljattain olin samalla motarilla ohituksen jälkeen vaihtamassa kaistaa oikealle (vilkku päällä) kun motoristi koukkasi oikealta ohi. Vauhtia mulla ~130km/h todellista nopeutta.
Suuri osa motoristeista ajaa asiallisesti, mutta näitä paukapäitä on seassa ihan liikaa :(
Edit: Hiljattain olin samalla motarilla ohituksen jälkeen vaihtamassa kaistaa oikealle (vilkku päällä) kun motoristi koukkasi oikealta ohi. Vauhtia mulla ~130km/h todellista nopeutta.
Toinen motoristi tapaus:
Vaimo soitti viime viikonloppuna tien päältä, että eikös noissa isommissa mopoissa pitäs olla voimaa jotta pääsee ohi. Oli juuri tavannut mopoilijakaverukset, joista eka oli mennyt ohi ihan Ok, mutta kun toinen ei heti ollut päässyt vaimon ohi, niin tämä edellinen "välkky" oli sitten "madellut" nopeuden 80-alueella noin 60-65, että kaverikin pääsee ohi. (ja ennen nopeusmittari heittoja, vaimo tietää mitä meidän mittari gps:n kanssa näyttää ja ajaa noin 30-40 tkm/a).
Että semmostakin....
Vaimo soitti viime viikonloppuna tien päältä, että eikös noissa isommissa mopoissa pitäs olla voimaa jotta pääsee ohi. Oli juuri tavannut mopoilijakaverukset, joista eka oli mennyt ohi ihan Ok, mutta kun toinen ei heti ollut päässyt vaimon ohi, niin tämä edellinen "välkky" oli sitten "madellut" nopeuden 80-alueella noin 60-65, että kaverikin pääsee ohi. (ja ennen nopeusmittari heittoja, vaimo tietää mitä meidän mittari gps:n kanssa näyttää ja ajaa noin 30-40 tkm/a).
Että semmostakin....
Kannattaa myös välillä katsoa itseään peilistä. Ei se vika ole aina muissa. Joskus ne sarvet voi myös löytyä omasta päästä.
Harmillistahan se on, että pieni ryhmä pystyy pilaamaan koko porukan maineen. Mutta niinkauan kuin motoristi ei vetäse siellä ruuhka liikenteessä satataulussa jonojen välissä vaan asiallisesti lipumalla ohittelee, niin minun päivääni hän ei pysty pilaamaan. Tarpeen tullen siirrän autoani myös hitusen sivuun hänenkin matkan tekoa jouduuttaakseni.
Harmillistahan se on, että pieni ryhmä pystyy pilaamaan koko porukan maineen. Mutta niinkauan kuin motoristi ei vetäse siellä ruuhka liikenteessä satataulussa jonojen välissä vaan asiallisesti lipumalla ohittelee, niin minun päivääni hän ei pysty pilaamaan. Tarpeen tullen siirrän autoani myös hitusen sivuun hänenkin matkan tekoa jouduuttaakseni.
Miettikääs jacquesit sun muut sitä kuinka paljon noita asennevammasia kusipäitä on myös tuolla autoilijoiden joukossa? Se vaan, et murto-osa tuosta autoilevasta kansasta omistaa myös kaksipyöräisen. Eli jos jokainen peelo pääsisi myös pyörän selkään olis härdelli varmasti melkonen. Pointtini oli se, et tuon pyörän kanssa on helpompi ajella kusipäisesti liikennevirran mukana ja tien päällä yleensäkin, kuin autolla, ja tulla näin noteeratuksi idioottina. Ja kyllä monelle autoilijalle pyöräilijät on oikein silmätikkuja ja v-käyrä kohoaa jo valmiiksi, kun niillä ylipäätään on mahdollisuus vetää kaistojen välistä. Veikkaanpa, et nämäkin jeesustelijat täällä ois ensimmäisenä ajamas itte ihan samalla lailla, jos pyörän omistaisivat...
Tässä taas jälleen kerran paistaa perisuomalainen kateus, kun ei mulla oo mahollisuutta eikä oikeutta ajella noin, niin ei saa kyllä olla tuollakaan. Suosittelisin jokaisen tässä avautuvan joskus mahdollisuuden tullen kokeilemaan tuota kaksipyöräisellä liikkumista, ellette oo jo kokeilleetkin. Epäilen kyllä vahvasti, jos näkökulma on noin mustavalkoinen...
En yllytä ketään rikkomaan lakia alla olevien pyörien lukumäärään katsomatta, mutta peräänkuuluttaisin suvaitsevaisuutta antaa tilaa mopomiehille. Järetön splittaus kovassa vauhdissa tietysti asia erikseen. Se on kuitenkin virkavallan tehtävä puuttua siihen, ei kanssa-autoilijoiden yrittää teurastaa avatulla ovella ohittavaa mopoilijaa. Ne on kummiski ihmisiä herran tähen...
nim. Neste rallissa kaverin emäntä pyörän selässä mustelmilla, kun sai kateellisen urpon ovesta kaverin ohittaessa paikallaan olevaa autojonoa...
Tässä taas jälleen kerran paistaa perisuomalainen kateus, kun ei mulla oo mahollisuutta eikä oikeutta ajella noin, niin ei saa kyllä olla tuollakaan. Suosittelisin jokaisen tässä avautuvan joskus mahdollisuuden tullen kokeilemaan tuota kaksipyöräisellä liikkumista, ellette oo jo kokeilleetkin. Epäilen kyllä vahvasti, jos näkökulma on noin mustavalkoinen...
En yllytä ketään rikkomaan lakia alla olevien pyörien lukumäärään katsomatta, mutta peräänkuuluttaisin suvaitsevaisuutta antaa tilaa mopomiehille. Järetön splittaus kovassa vauhdissa tietysti asia erikseen. Se on kuitenkin virkavallan tehtävä puuttua siihen, ei kanssa-autoilijoiden yrittää teurastaa avatulla ovella ohittavaa mopoilijaa. Ne on kummiski ihmisiä herran tähen...
nim. Neste rallissa kaverin emäntä pyörän selässä mustelmilla, kun sai kateellisen urpon ovesta kaverin ohittaessa paikallaan olevaa autojonoa...
Neste rallissa kaverin emäntä pyörän selässä mustelmilla, kun sai kateellisen urpon ovesta kaverin ohittaessa paikallaan olevaa autojonoa...
Oliko varmasti tahallinen temppu? Joskus kuumalla kelillä voi joku avata ovenkin tuulettaakseen autoa jos näkee että jono seisoo pitkään... tai vaikka muuten nousta autostaan pois katselemaan että mikä siellä edessä mättää kun jono ei liiku. Ei mulle ainakaan itelle tulisi mieleen alkaa peileistä tai muuten katsella tuleeko sieltä takaa joku motoristi.
tieliikennelaki 1.luku 29§ kirjoitti:Ajoneuvon ovea ei saa avata eikä ajoneuvoon nousta, siitä poistua taikka sitä kuormata tai sen kuormaa purkaa siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai tarpeetonta haittaa muulle liikenteelle tai ympäristölle.
Joten pidetään ne ovet kiinni.
juu tiedän, ei se splittauskaan laillista ole
Heikki&co: Oli se, ikävä kyllä. Tai itse asiassa nyt en ole ihan varma menikö se niin, että "koukkas" siinä kohdalla eteen kun näki et pyörillä oltiin tulossa ohi. Enivei en ollut tuota tilannetta paikan päällä näkemässä, mutta sen jalan näin ja onneksi selvisi mustelmilla...
Todellakaan tuo ei ollut vahinko ja kyllä tuolla ralliliikenteessä näkee muutenkin sellaisia suorituksia niin autoilijoilta, kuin mopoilijoiltakin, että ihmetellä täytyy kuinka vähän noissa sattuu..Enkä kyllä väitä, et mun kavereitten etenimenkään tuolla aina ihan kaikkien pykälien mukaan on mennyt. Vois kuitenkin sentään toisen ihmisarvoa ja terveyttä kunnioittaa, jos ei materiaa...
Ja unohtu aikasemmsta postauksesta: Pahoittelut läheisille ja tutuille topicin tapahtuman johdosta.
Todellakaan tuo ei ollut vahinko ja kyllä tuolla ralliliikenteessä näkee muutenkin sellaisia suorituksia niin autoilijoilta, kuin mopoilijoiltakin, että ihmetellä täytyy kuinka vähän noissa sattuu..Enkä kyllä väitä, et mun kavereitten etenimenkään tuolla aina ihan kaikkien pykälien mukaan on mennyt. Vois kuitenkin sentään toisen ihmisarvoa ja terveyttä kunnioittaa, jos ei materiaa...
Ja unohtu aikasemmsta postauksesta: Pahoittelut läheisille ja tutuille topicin tapahtuman johdosta.
Flashmn kirjoitti:Ois muuten eka kerta kun nään että joku avaa liikenteessä oven tuulettaakseen, yleensä kyllä avataan ikkuna.
Kokeile joskus, paikallaan olevassa autossa ilma kiertää aika paljon paremmin avoimista ovista kuin avoimista ikkunoista.
kilpijoki kirjoitti:Joten pidetään ne ovet kiinni.
Mä oon vähän eri mieltä tuosta tulkinnasta että voisin aiheuttaa vaaraa sillä että avaan oven paikallaan seisovassa jonossa. Ei taida olla edes autoilun ihmemaassa Saksassa kiellettyä nousta staussa autosta ulos, ainakin sitä siellä tapahtui. Toisaalta ne kai sitten on tottunut katsomaan paremmin ympärilleen aina ovia avatessa. Pitänee itsekin olla jatkossa huolellisempi.
Hyvä veli Victor,
Esim. lasken sinut ihan yhtä pahaksi kusipääksi tulet autolla tai prätkällä kaasu pohjassa päin kun olen vilkkua näyttänyt vaihtaakseni kaistaa, ja aikaisemmin vakkarin kanssa rauhassa lipunut ohitsesi.
Suvaitsen yleensä pyöriä hyvin ja jätän tilaa heille tarpeeksi.
Näitä idiootteja noin yleensä pitää varoa enemmän juurikin siitä syystä että se pelle sarvien kanssa teloo ittensä auton kylkeen ja sattuu vammautumaan/heittämään henkensä, joutuu siinä itse melkoiseen vyörytykseen kanssa.
Kyllä ihan puhdas totuus on että pellejä löytyy prätkän satulasta monin kerroin enemmän kuin autojen.
Minun puolestani prätkällä saa ajella ihan niinkuin autollakin miten haluaa, kunhan ei häiritse/vaaranna muita liikkujia.
... On muuten joskus autojonossa avattu ovi kun lähdetty esim kuselle. :D Kuka selvinpäin jaksaa jonotella.
Esim. lasken sinut ihan yhtä pahaksi kusipääksi tulet autolla tai prätkällä kaasu pohjassa päin kun olen vilkkua näyttänyt vaihtaakseni kaistaa, ja aikaisemmin vakkarin kanssa rauhassa lipunut ohitsesi.
Suvaitsen yleensä pyöriä hyvin ja jätän tilaa heille tarpeeksi.
Näitä idiootteja noin yleensä pitää varoa enemmän juurikin siitä syystä että se pelle sarvien kanssa teloo ittensä auton kylkeen ja sattuu vammautumaan/heittämään henkensä, joutuu siinä itse melkoiseen vyörytykseen kanssa.
Kyllä ihan puhdas totuus on että pellejä löytyy prätkän satulasta monin kerroin enemmän kuin autojen.
Minun puolestani prätkällä saa ajella ihan niinkuin autollakin miten haluaa, kunhan ei häiritse/vaaranna muita liikkujia.
... On muuten joskus autojonossa avattu ovi kun lähdetty esim kuselle. :D Kuka selvinpäin jaksaa jonotella.
Ja tämän jälkeen tuomioita jaettaessa virkavalta pitää sinua täysin syyllisenä tuosta aiheutuneeseen kolariin ja mahdollisiin vammojen tuottamisiin. Kaistaa vaihtaessa pitää aina varmistua siitä että siellä vieressä on myös sitä vapaata tilaa.
Victor: On kortti, ajettu sekä oltu kyydissä joten tiedän suurinpiirtein mitä homma on. Niin paljoa en kuitenkaan siitä kiksejä saanut, että olisin oman pyörän ostanut.
Kuten alussa sanoin, niin valtaosa porukasta on varmastikin ihan OK sakkia, mut sitten on nämä kaduilla keulijat/kiihdyttelijät/ parkkipaikalle mustan ympyrän piirtäjät joille sympatioita ei minulta heru. Henk. koht. ei vois vähempää kiinnostaa miten niille käy liikenteessä, mutta kun ne vaan nyt sattuvat aiheuttamaan toiminnallaan haittaa koko kansalle (automaattisen)valvonnan lisääntymisen kautta, rahallista menoa osapuolille, sekä omaisille mielipahaa, niin siksi moinen pelleily pitäisi saada kuriin jollain tavalla. Molemmista ryhmistä, niin autoiljoista kuin moottoripyöräilijöistäkin löytyy näitä pösilöitä jotka ovat ovat olleet tupakilla järkeä jaettaessa, mutta pyöräilijöissä niitä on prosenttuaalisesti verrattuna enemmän, joten siten erottuvat joukosta paremmin ja leimaavat myös muun porukan maineen.
Kuten alussa sanoin, niin valtaosa porukasta on varmastikin ihan OK sakkia, mut sitten on nämä kaduilla keulijat/kiihdyttelijät/ parkkipaikalle mustan ympyrän piirtäjät joille sympatioita ei minulta heru. Henk. koht. ei vois vähempää kiinnostaa miten niille käy liikenteessä, mutta kun ne vaan nyt sattuvat aiheuttamaan toiminnallaan haittaa koko kansalle (automaattisen)valvonnan lisääntymisen kautta, rahallista menoa osapuolille, sekä omaisille mielipahaa, niin siksi moinen pelleily pitäisi saada kuriin jollain tavalla. Molemmista ryhmistä, niin autoiljoista kuin moottoripyöräilijöistäkin löytyy näitä pösilöitä jotka ovat ovat olleet tupakilla järkeä jaettaessa, mutta pyöräilijöissä niitä on prosenttuaalisesti verrattuna enemmän, joten siten erottuvat joukosta paremmin ja leimaavat myös muun porukan maineen.
Ja tämän jälkeen tuomioita jaettaessa virkavalta pitää sinua täysin syyllisenä tuosta aiheutuneeseen kolariin ja mahdollisiin vammojen tuottamisiin. Kaistaa vaihtaessa pitää aina varmistua siitä että siellä vieressä on myös sitä vapaata tilaa.
Aivan, ja he***tin törkeänä siksi pidän sitä että kun näytän vilkkua - on se toiselle merkki painaa kaasua ja tulla päin.
Vahinkoja sattuu,tässä pk-seudulla näkee joka ikinen päivä jonkun auton kietoutuneena liikennemerkkiin..minkäköhänlaisia kusipäitä niitä autoja on kuskannu kun keskellä päivää ajetaan pitkin turvakaiteita jne? :)
Kyllä niin pyörällä kuin autolla koheltajia riittää ihan kumminkin puolin joten turha siitä on alkaa väittelemään.Mutta kyllä sen on huomannu että joillakin autoilijoilla on jo valmiiks negatiivinen asenne prätkiä kohtaan.
Suomen liikenteessä ehkä niitä alinopeutta ajavia vanhuksiakin enemmän ärsyttäviä kuskeja ovat juuri ne jotka ajavat ajatus "minä minä,mulla on kovin kiire" korvien välissä.
En sano että prätkällä splittailu olisi mitenkään oikein mutta on näillä ilmoilla siinä jonossa vähän v*tun kuuma(saattaa ehkä muutama hikipisara valua enemmän siihen autoilijaan nähden kuka istuu siellä ilmastoidussa autossa) kun lämmin ilma koneesta hohtaa vielä reisille kaupanpäälliseksi.Joten jos tilanne näyttää sopivalta niin mikä ettei siinä hissukseen lipua ohi mutta nimenomaan sillä varauksella että joku ei välttämättä sinua huomaa.Näin omalta kohdalta,en tietenkään kehoita ketään moiseen.
Jos jokanen alkaa nyt kertomaan tänne kreisejä tarinoita kun moottoripyöräilijä tai autoilija on kohdellut juuri sinua kaltoin liikenteessä ja on v*tuttanu aivan sairaasti kun yksi ajoneuvo on päässyt sinun eteen mikä on aiheuttanut sinulle myöhästymisen ja päivä on ollut pilalla niin en nää siinä kyllä mitään järkeä.Kyllä näitä iltalehti-juttujakin riittää ihan joka viikko kun joku on liikenteessä pelleillyt vähemmän tai vähän enemmän renkaiden määrästä riippumatta.Aamen.
Ja tosiaan pahoittelut tapahtuneesta.
Kyllä niin pyörällä kuin autolla koheltajia riittää ihan kumminkin puolin joten turha siitä on alkaa väittelemään.Mutta kyllä sen on huomannu että joillakin autoilijoilla on jo valmiiks negatiivinen asenne prätkiä kohtaan.
Suomen liikenteessä ehkä niitä alinopeutta ajavia vanhuksiakin enemmän ärsyttäviä kuskeja ovat juuri ne jotka ajavat ajatus "minä minä,mulla on kovin kiire" korvien välissä.
En sano että prätkällä splittailu olisi mitenkään oikein mutta on näillä ilmoilla siinä jonossa vähän v*tun kuuma(saattaa ehkä muutama hikipisara valua enemmän siihen autoilijaan nähden kuka istuu siellä ilmastoidussa autossa) kun lämmin ilma koneesta hohtaa vielä reisille kaupanpäälliseksi.Joten jos tilanne näyttää sopivalta niin mikä ettei siinä hissukseen lipua ohi mutta nimenomaan sillä varauksella että joku ei välttämättä sinua huomaa.Näin omalta kohdalta,en tietenkään kehoita ketään moiseen.
Jos jokanen alkaa nyt kertomaan tänne kreisejä tarinoita kun moottoripyöräilijä tai autoilija on kohdellut juuri sinua kaltoin liikenteessä ja on v*tuttanu aivan sairaasti kun yksi ajoneuvo on päässyt sinun eteen mikä on aiheuttanut sinulle myöhästymisen ja päivä on ollut pilalla niin en nää siinä kyllä mitään järkeä.Kyllä näitä iltalehti-juttujakin riittää ihan joka viikko kun joku on liikenteessä pelleillyt vähemmän tai vähän enemmän renkaiden määrästä riippumatta.Aamen.
Ja tosiaan pahoittelut tapahtuneesta.
Mahtuuhan kilipäitä kaikkialle. Itse vain ehkä avauduin sen takia että autoiliajana saa pahaa jäljelä motoristiin liian helposti - ja hermo voi mennä äkisti jos prätkällä ajetaan täysin erilailla kuin pyrkii ennakoimaan.
Mun puolesta sillä pärrällä saa lipua autojen ohi, kunhan vaan käyttää malttia. Maantien valoista saa mun puolesta kans painaa joka kerta kahva pohjassa jos siltä tuntuu, ei haittaa.
Kateutta en sekota tähän, kyllä sen pyörän kukin voi ostaa jos tarpeeksi haluaa.
Tulee mieleen erikoisemmilla autoilla ajavat jotka luulevat että jokainen utelias silmäpari katsoo kateudesta. :)
Mun puolesta sillä pärrällä saa lipua autojen ohi, kunhan vaan käyttää malttia. Maantien valoista saa mun puolesta kans painaa joka kerta kahva pohjassa jos siltä tuntuu, ei haittaa.
Kateutta en sekota tähän, kyllä sen pyörän kukin voi ostaa jos tarpeeksi haluaa.
Tulee mieleen erikoisemmilla autoilla ajavat jotka luulevat että jokainen utelias silmäpari katsoo kateudesta. :)
Taiwanissa skoottereille sun muille oli joka liikennevaloissa oma ruutunsa jonon keulilla ja punaisiin pysähdyttäessä ne kerääntyivät sinne. Kun vihreät syttyivät, kaksipyöräiset katosivat paikalta ja autot aloittivat kiihdyttämisen. Huomattavasti enemmän vaaratilanteita olisi aiheutunut, jos sama määrä mopoja olisi ajellut autojen välissä koko ajan.
Tosin Taiwanissa oli älyttömän paljon skoottereita :)
Tosin Taiwanissa oli älyttömän paljon skoottereita :)
Oonko mä syönyt sun eväät vaikka tuossa jälkimmäisessä toki hymiö olikin?!
Mulle on sinällään sama miten menettelet mopoilijoitten kohdalla, koska ite en sellasella tätä nykyä liiku. Suvaitsevaisuus ei vaan tuntunut noista kommenteista juurikaan välittyvän, lähinnä juuri tuo minä, minä-meininki. Mutta niinku tanttu tuossa totesi, turha kait siitä on väitellä kummasta ryhmästä niitä vatipäitä enemmän löytyy. Edelleen suosittelen kokeilemaan myös tuota kaksipyörällä liikkumista vaikka sitten lainapyörällä, niin huomaa millasia teiden ritareita noista autoilijoista löytyy vaikka ite ajaisit ihan kaikkia pykäliä noudattaen...
Miten sotket mun ärräpää-tilanteen eväiden syömiseen. :)
Todistin myös eilen kehä1:llä prätkän joka ajoi nätisti liikenteen vauhtia, kaikki pitivät siihen rakoa enemmän kuin ympärillä olevaan toiseen autoon. Näin tein myös minä suvaitsevaisuuden puutteesta huolimatta.
Eihän sitä oikeasti kosteta toiselle mitä joku muu on tehnyt. ;)
Kyllä kilipäitä löytyy autojenkin ratista, huomaa sen välillä vaikka lipuisi liikenteen mukana ihan oikeanpuoleista kaistaa. Pakettiautot tulevat ensimmäisenä - minun, Jeesuksen - mieleen.
Se on oma valinta ajaako pärrällä vai autolla liikenteessä, se on oma valinta kikkaileeko siellä ärsyttäen muita. Se on sitten mun oma valinta jos kikkailen ärsytettynä takaisin peltilehmällä.
Noin yleensä, olen saanut kunnian todistaa töistä näköala-paikalta kun prätkäilijä oli vetänyt itsensä ja pyöränsä palasiksi ruoholahdessa pari vuotta sitten.
Toinen on ollut helsingin keskustassa tiellä jossa on peräkkäin monet liikennevalot. Kaveri lähti kiihdyttämään suoraan punasiin keulien ja jatkoi keulimista 3-4 punasista vielä edessä.
Autoilijoilta en ole vielä nähnyt moista esitystä, vaikken sitä mahdottomana pidä.
Todistin myös eilen kehä1:llä prätkän joka ajoi nätisti liikenteen vauhtia, kaikki pitivät siihen rakoa enemmän kuin ympärillä olevaan toiseen autoon. Näin tein myös minä suvaitsevaisuuden puutteesta huolimatta.
Eihän sitä oikeasti kosteta toiselle mitä joku muu on tehnyt. ;)
Kyllä kilipäitä löytyy autojenkin ratista, huomaa sen välillä vaikka lipuisi liikenteen mukana ihan oikeanpuoleista kaistaa. Pakettiautot tulevat ensimmäisenä - minun, Jeesuksen - mieleen.
Se on oma valinta ajaako pärrällä vai autolla liikenteessä, se on oma valinta kikkaileeko siellä ärsyttäen muita. Se on sitten mun oma valinta jos kikkailen ärsytettynä takaisin peltilehmällä.
Noin yleensä, olen saanut kunnian todistaa töistä näköala-paikalta kun prätkäilijä oli vetänyt itsensä ja pyöränsä palasiksi ruoholahdessa pari vuotta sitten.
Toinen on ollut helsingin keskustassa tiellä jossa on peräkkäin monet liikennevalot. Kaveri lähti kiihdyttämään suoraan punasiin keulien ja jatkoi keulimista 3-4 punasista vielä edessä.
Autoilijoilta en ole vielä nähnyt moista esitystä, vaikken sitä mahdottomana pidä.
Voivoivoi... Kyllä se vaan on hirveää kun jollakin on nopeampi ja
kätevämpi tapa edetä jonossa. Itse en jää hetkeksikään paikalleni
seisovassa autojonossa jos olen mopolla liikenteessä.
Vastaavasti autolla liikkuessani en ole väistelemässä antaen tilaa
ja erityisesti tarkkaile jonosplittaajia, koska mopolla ennakointi on
paljon helpompaa jos ihmiset eivät yritä väistellä mopoja, vaan
ajavat omaa ajoaan. Pitkissä jonoissa tai erityisen hitaassa vauhdissa
on helppoa antaa tilaa mopolle ennakoiden.
Idioottina pidän kavereita jotka nähtyään mopon yrittävät kiilata
tai estää jononvalissä ajamisen, tai jopa avata oven sen estämiseksi.
Tämä on varmin tapa menettää peilinsä tai saada osumaa.
Lisäksi voi kuvitella mitä tapahtuu kun avoimesta ovesta puskee
sisälle parisataa kiloa metallia. Jättäkää ne hellapoliisin elkeet kotiin,
ja liikenteen valvonta ja rankaisu poliisille.
Ja turha tästä splittaamisesta on jeesustella, menkää eurooppaan missä
liikenteen voluumi on pikkasen isompi ja seuratkaa siellä motoristien
ja autojen yhteiseloa. Siellä mopot saavat tilaa. Suomessa ollaan enemmän
"minä,minä,minä" mentaliteetillä liikenteessä.
Tässä topicin alussa olleessa onnettomuudessa on kyllä vika ollut
varmasti kuskissa jos vauhtia on niin paljon ollut. Hankala siitä mopon
päältä on jonossa tippua ja mopon jatkaa 100m matkaa jollei vauhtia
ole ollut aika reilusti...
kätevämpi tapa edetä jonossa. Itse en jää hetkeksikään paikalleni
seisovassa autojonossa jos olen mopolla liikenteessä.
Vastaavasti autolla liikkuessani en ole väistelemässä antaen tilaa
ja erityisesti tarkkaile jonosplittaajia, koska mopolla ennakointi on
paljon helpompaa jos ihmiset eivät yritä väistellä mopoja, vaan
ajavat omaa ajoaan. Pitkissä jonoissa tai erityisen hitaassa vauhdissa
on helppoa antaa tilaa mopolle ennakoiden.
Idioottina pidän kavereita jotka nähtyään mopon yrittävät kiilata
tai estää jononvalissä ajamisen, tai jopa avata oven sen estämiseksi.
Tämä on varmin tapa menettää peilinsä tai saada osumaa.
Lisäksi voi kuvitella mitä tapahtuu kun avoimesta ovesta puskee
sisälle parisataa kiloa metallia. Jättäkää ne hellapoliisin elkeet kotiin,
ja liikenteen valvonta ja rankaisu poliisille.
Ja turha tästä splittaamisesta on jeesustella, menkää eurooppaan missä
liikenteen voluumi on pikkasen isompi ja seuratkaa siellä motoristien
ja autojen yhteiseloa. Siellä mopot saavat tilaa. Suomessa ollaan enemmän
"minä,minä,minä" mentaliteetillä liikenteessä.
Tässä topicin alussa olleessa onnettomuudessa on kyllä vika ollut
varmasti kuskissa jos vauhtia on niin paljon ollut. Hankala siitä mopon
päältä on jonossa tippua ja mopon jatkaa 100m matkaa jollei vauhtia
ole ollut aika reilusti...
Jaa, että autolla keulien läpi 3-4 liikennevalon? =)
http://www.streetturbo.fi/ - heti löytyy kaveri valmiina. :P
Minäkin olen jo jeesustellut tarpeeksi asiasta, varmasti mulkun leiman saanut.
Mutta jos ei prätkän splittauksessa ole kysymys "minä,minä,minä" asenteesta, niin mistä.
Mutta jos ei prätkän splittauksessa ole kysymys "minä,minä,minä" asenteesta, niin mistä.
Siitä, että turha seista jonossa jos ohikin pääsee. Ihan puhdas hyötynäkökohta, josta ei kyllä muille ole vaivaa kun se oikein tehdään, päin vastoin, kuten ensimmäsiessä viestissäni jo sanoin, onpahan jono ainakin yhtä mopoa lyhyempi.
Edelleenkin se on myös autoilijan etu jos pyörä ei vie tilaa jonossa. Ja suurimman osan on ihan turha puhua "minä,minä,minä"-asenteesta, tuskin teistä kovinkaan moni oikeasti tarvii henkilöautoa muuhun kuin oman olemassaolonsa helpottamiseen.
Lisäksi, tieliikennelaki ei kiellä kahta ajoneuvoa jakamasta samaa kaistaa. Vai luulitteko että leveäkaistatiet on tehty sen takia että siellä päin liikkuu poikkeuksellisen leveitä kuorma-autoja?
Lieköhän monikin loukkaantunut, tai peräti kuollut siihen parkkipaikalle jääneeseen mustaan ympyrään? Minulla on vielä näkemättä keuliminen jossa olisi vaarannettu ketään muita kuin omaa itseään. Ylinopeudetkin pyörällä ovat vaarallisuusasteella aivan toista luokkaa kuin autolla ajettaessa. Missään nimessä se, että pyörällä kikkailussa loukkaa 99% vain itsensä, ei tietenkään ole mikään peruste tehdä niin. Kuitenkin haluan tuoda esiin sen, että kyllä ne liikenteen pommit on ihan muualla kuin pyörän selässä.Kuten alussa sanoin, niin valtaosa porukasta on varmastikin ihan OK sakkia, mut sitten on nämä kaduilla keulijat/kiihdyttelijät/ parkkipaikalle mustan ympyrän piirtäjät joille sympatioita ei minulta heru.
-
- -
OT:
Naristaan nyt sitten pilkesilmäkulmassa noista motoresteista. Liikenteessä heistä ei minulle ole haittaa (poislukien oma pyöräkuume). Mutta kun sopivaan aikaan menee käymään huoltoasemalla niin paikka on täynnä "jääkiekkovarusteet" päällä olevia äijiä joilla on kahvikupit ja kypärät kädessä, yritä nyt siinä maksaa bensat ja muut ostokset kun ei mahdu lähellekkään koko tiskiä.
;)
Naristaan nyt sitten pilkesilmäkulmassa noista motoresteista. Liikenteessä heistä ei minulle ole haittaa (poislukien oma pyöräkuume). Mutta kun sopivaan aikaan menee käymään huoltoasemalla niin paikka on täynnä "jääkiekkovarusteet" päällä olevia äijiä joilla on kahvikupit ja kypärät kädessä, yritä nyt siinä maksaa bensat ja muut ostokset kun ei mahdu lähellekkään koko tiskiä.
;)
Entäs toisinpäin, kuten kaistaviivaa pitkin ajava tekee? Yleensä liikennevaloja ennen on vielä valkoinen sulkuviiva, jonka ylittäminen on kiellettyä. Kyllä laki tässä kohtaa on kaistojen välissä pujottelua vastaan.Lisäksi, tieliikennelaki ei kiellä kahta ajoneuvoa jakamasta samaa kaistaa. Vai luulitteko että leveäkaistatiet on tehty sen takia että siellä päin liikkuu poikkeuksellisen leveitä kuorma-autoja?
Ei mua tosin ainakaan hirvittävästi häiritse, jos joku hitaasti etenee seisovien autojonojen välissä. Tosin tuossa tilanteessa vauhtia ei saisi olla paljoa kävelyvauhtia enempää, harvoin näin on :(
Mua ei sinänsä haittaa jos pysähtyneessä jonossa moottoripyörä menee ohi mutta tilaa mä en ala antamaan, ohi vaan jos mahtuu. Mutta eikö mopoilijoiden itsesuojeluvaisto sano mitään, liikkeellä olevan jonon ohittaminen keskiviivaa pitkin on aivan p**keleen vaarallista touhua, siis jos liikennettä on molempiin suuntiin. Mulla ei kantti antaisi periksi.
Eilen oli just jännät paikat kun yksi mopoilija ajoi aivan mun takapuskurissa kiinni, ohittamaan hän ei suostunut. Jos mä olisin joutunut painamaan jarrua kaveri olis ollut mun takaluukussa ja mulla koko loppu elämäni tunnontuskat kyseisen tyypin vammauttamisesta/tappamisesta.
Eilen oli just jännät paikat kun yksi mopoilija ajoi aivan mun takapuskurissa kiinni, ohittamaan hän ei suostunut. Jos mä olisin joutunut painamaan jarrua kaveri olis ollut mun takaluukussa ja mulla koko loppu elämäni tunnontuskat kyseisen tyypin vammauttamisesta/tappamisesta.
Missään nimessä se, että pyörällä kikkailussa loukkaa 99% vain itsensä, ei tietenkään ole mikään peruste tehdä niin. Kuitenkin haluan tuoda esiin sen, että kyllä ne liikenteen pommit on ihan muualla kuin pyörän selässä.
Sattuipa taas tuossa 1h sitten n.500m päässä tämän topicin onnettomuuspaikasta kolari. Mikäli oikein näin niin moottoripyöräilijä oli ajanut suojatiellä polkupyöräilijän päälle. Poliisi mittasi jarrutusjälkiä, paikalla 50 tai 40 rajoitus.
Oli kyllä sen verran mustaa vanaa että oli varmaan pikkasen enemmän vauhtia.Siinä kuokkalan sillan jälkeen, sataman kohdalla.
Tää viimeinen kuuluu sarjaa herneenkokoiset omat aivot ja rossin kaasukäsi, jopa euroopassa motoristit osaa antaa tilaa suojatietä ylittävälle mummolle. Olen nähnyt jopa linja-autonkin pysähtyvän suojatien eteen.
Mitä tulee splittaukseen, niin hyväksyn jos se tehdään lähes liikkumattomassa ruuhkassa, missää (edes italiassa) ei splitata jos jono on rehdisti liikkeellä (30-40km/h).
Mitä tulee splittaukseen, niin hyväksyn jos se tehdään lähes liikkumattomassa ruuhkassa, missää (edes italiassa) ei splitata jos jono on rehdisti liikkeellä (30-40km/h).
Olen kyllä saanut maailman parhaat naurut kun olen tätä threadia lukenut, thank juu very many.
Olen katsellut liikennekulttuuria ja osallistunut siihen Uralilta Mexicoon ja luulisi että siitä minulla on jonkin moinen käsitys.
Suomessa jossa ei ole pahempia ruuhkia, vaan jota kuinkin liikenne täällä aina sujuu, niin täällä todella paheksutaan tuota jonosta ohi ajamista. Täällä ajetellaan että se aika on jotenkin minulta pois, jos toinen ohittaa.
Euroopassa ajatukset on toiset, myös ruuhkat ja nopeudet on toiset. Esim Saksassa on _toivottavaa_ että elä hyvä mies roiku kenenkään auton perässä, vaan aina erillään autojonosta. Jos jono pysähtyy niin _heti_ keskiviivan päälle ja noin 20-30kmh nopeempaa voit alkaa ajaa jonosta ohi. Ja miksi näin? Siksi että Saksassa on joka paivaista ne 40 auton ketjukolarit bahnalla. Motoristi on aika turvaton siellä välissä, ei ole koria ympärillä. Siksi itsekin aina otan heti pyörän pois jonosta, kun jono pysähtyy ruuhkan takia, en norm. liikennevaloissa.
On tää kyllä ihmemaa ajella autolla ja mopoilla, kun tiet on maailman leveimmät ja ei mahdu ohitse ei, ei mopot ei autot. Tilaa on norm. tiellä vaikka olisi 5 autoa rinnakkkain, mutta ohi ei saa mennä. Ihme "reviiri" ajattelu tapa on suomalaisilla. Ajatellaan että jos joku nyt tulee mun 5metrin reviirille, niin se joutaa takas autokouluun jos sillä on parempi auto kun mulla, mutta jos on huonompi, niin minäpä pikkise kohta seuraavissa valoissa näytän. (ja voin kertoa heti ne liikenteen vaarallisimmat autot, joita varon, mutta myös joskus pahimmille näytän miten perhefarmari etenee. Autot ovat. S/V40 Volvo, Ford Mondeo ja Avensis (uusin malli) Nämä ovat jotain sellaisia keskiluokan autoja, että kerrankin on ukko saanut uuden alle ja nyt näytetään muille. Nämä juuri ajavat ylinopeutta ja ajelevat törkeesti, useammin kuin muut mallit.)
Toinen asia mikä motoristina heti pisti silmään....
On varmaan ollut aika aloittelija kun on takajarrua käyttänyt. Voisin kertoa että takajarrua ei kannata paljon käyttää muuten kuin liikennevaloissa paikallaan pysymiseen. Siitä ei norm. pulliaiselle on mitään hyötyä. päin vastoin. Jos käytät takajarrua ja tulee hätätilanne, niin silloin vaistollasi myös käytät sitä, jos se lukkiintuu, niin menetät poulet hyrrävoimista, jotka pyörää pystyssä pitää. Ja jos ehdit huomata lukkiintumisen, niin joudut löysää jarruja, ja taas menee pitkäksi. Motoristin kannattaa opetella pelkän etujarrun käyttö, se on paljon turvallisempaa ja tehokkaampaa. RR-ajajillakin on takalevy sorvattu alumiinista ja sitä käytetään oikeastaan vain pyörän kaatamiseen jos tiukka paikka tulee. Se kestää vain muutaman hipaisun.
En tiedä, mutta voisin näistä asioista rupatella vaikka 6h täydelle salille, kuinka meidän kaikkien pitäis huomioda toisemme tuolla liikenteessä. Koska kaikki alkaa oikeesti meistä itsestämme. Pientä suvaitsevaisuutta ja joustavaisuutta kun olisi, niin lopulta se jopa heijastuisi hintoihin ja parempiin teihin yms. Näin se vain on.
Olen katsellut liikennekulttuuria ja osallistunut siihen Uralilta Mexicoon ja luulisi että siitä minulla on jonkin moinen käsitys.
Suomessa jossa ei ole pahempia ruuhkia, vaan jota kuinkin liikenne täällä aina sujuu, niin täällä todella paheksutaan tuota jonosta ohi ajamista. Täällä ajetellaan että se aika on jotenkin minulta pois, jos toinen ohittaa.
Euroopassa ajatukset on toiset, myös ruuhkat ja nopeudet on toiset. Esim Saksassa on _toivottavaa_ että elä hyvä mies roiku kenenkään auton perässä, vaan aina erillään autojonosta. Jos jono pysähtyy niin _heti_ keskiviivan päälle ja noin 20-30kmh nopeempaa voit alkaa ajaa jonosta ohi. Ja miksi näin? Siksi että Saksassa on joka paivaista ne 40 auton ketjukolarit bahnalla. Motoristi on aika turvaton siellä välissä, ei ole koria ympärillä. Siksi itsekin aina otan heti pyörän pois jonosta, kun jono pysähtyy ruuhkan takia, en norm. liikennevaloissa.
On tää kyllä ihmemaa ajella autolla ja mopoilla, kun tiet on maailman leveimmät ja ei mahdu ohitse ei, ei mopot ei autot. Tilaa on norm. tiellä vaikka olisi 5 autoa rinnakkkain, mutta ohi ei saa mennä. Ihme "reviiri" ajattelu tapa on suomalaisilla. Ajatellaan että jos joku nyt tulee mun 5metrin reviirille, niin se joutaa takas autokouluun jos sillä on parempi auto kun mulla, mutta jos on huonompi, niin minäpä pikkise kohta seuraavissa valoissa näytän. (ja voin kertoa heti ne liikenteen vaarallisimmat autot, joita varon, mutta myös joskus pahimmille näytän miten perhefarmari etenee. Autot ovat. S/V40 Volvo, Ford Mondeo ja Avensis (uusin malli) Nämä ovat jotain sellaisia keskiluokan autoja, että kerrankin on ukko saanut uuden alle ja nyt näytetään muille. Nämä juuri ajavat ylinopeutta ja ajelevat törkeesti, useammin kuin muut mallit.)
Toinen asia mikä motoristina heti pisti silmään....
cool blue kirjoitti:...Oli kyllä sen verran mustaa vanaa että oli varmaan pikkasen enemmän vauhtia...
On varmaan ollut aika aloittelija kun on takajarrua käyttänyt. Voisin kertoa että takajarrua ei kannata paljon käyttää muuten kuin liikennevaloissa paikallaan pysymiseen. Siitä ei norm. pulliaiselle on mitään hyötyä. päin vastoin. Jos käytät takajarrua ja tulee hätätilanne, niin silloin vaistollasi myös käytät sitä, jos se lukkiintuu, niin menetät poulet hyrrävoimista, jotka pyörää pystyssä pitää. Ja jos ehdit huomata lukkiintumisen, niin joudut löysää jarruja, ja taas menee pitkäksi. Motoristin kannattaa opetella pelkän etujarrun käyttö, se on paljon turvallisempaa ja tehokkaampaa. RR-ajajillakin on takalevy sorvattu alumiinista ja sitä käytetään oikeastaan vain pyörän kaatamiseen jos tiukka paikka tulee. Se kestää vain muutaman hipaisun.
En tiedä, mutta voisin näistä asioista rupatella vaikka 6h täydelle salille, kuinka meidän kaikkien pitäis huomioda toisemme tuolla liikenteessä. Koska kaikki alkaa oikeesti meistä itsestämme. Pientä suvaitsevaisuutta ja joustavaisuutta kun olisi, niin lopulta se jopa heijastuisi hintoihin ja parempiin teihin yms. Näin se vain on.
Paitsi esimerkiksi Brasiliassa, jossa tuo on ihan yleistä myös esimerkiksi moottoritien ruuhkissa. Tokihan se liikenne sielläkin ison osan ajasta seisoo, mutta ei se jonon eteneminenkään tunnu splittaamista haittaavan. Vauhtia noilla idiooteilla on vieläpä melko reilusti ja poliisin mielestä toiminta lienee hyväksyttävää, poliisiauton ohi voi pyyhkäistä huoletta :(missää (edes italiassa) ei splitata jos jono on rehdisti liikkeellä (30-40km/h).
Edit: Missään sivistysvaltiossa moista ei onneksi näe kuin äärimäisen harvoin.
Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta ...
Kannattaa muistaa tuolla liikenteessä, että etenkin hitaasti etenevissä jonoissa mielenkiinto herpaantuu.
Muutama sekunti saattaa helposti lipsahtaa itse ajamisesta ohi silmien, vaikkei olisi tarkoitus.
Viereisellä kaistalla on hieno auto.
Perhana taas se radion kanava hävis.
Oho, vau miten kaunis nainen ja vähissä vaatteissa.
Heti, kun valot vaihtuu punaisille avaan oven ja käyn kertomassa edessä olevalle, takarenkaassa on vähän ilmaa/ peräkärryn kiinnitys on irtoamassa.
Prk, miksi ton edessä olevan auto piti juuri tohon hyytyä, ei auta, pitää mennä työntämään.
Mitäs se pomo mulle tänään karjui, ajatukset puskee esiin.
Ostin uuden extra hyper super tuotteen ja pitäisi heti mennä kotiin niin voi kokeilla, silloin tällöin katse menee tuotteeseen, joka on apukuskin penkillä.
Lapset huutaa, amppari on sisällä.
Joku oksentaa niskaan.
Keväisin, kun lämpimiä ilmoja alkaa tulla, moni ei ole tottunut, että pitäisi nauttia enemmän juotavia aineita. Nestehukkaa.
Keväällä menee hetki ennen kuin totutaan taas m-pyöriin. Liikkuvat nopeasti, ei heti näy peileistä.
Menin tässä vanhempieni luo reipasta matkavauhtia. Matkalla oli edessä auto joka ajeli noin 65-70km/h. Tiesin tutulla tiellä, missä on hyviä ohituspaikkoja ja pidin välimatkaa. Edessä ajava mummo kyllä piti huolen siitä, että niissä ei ohi päässyt. Keskellä tietä ajaessaan vastaan tulevalla mahdollisella autolla, etenkään rekalla ei olisi ollut paikkaa tiellä. Eli kaikki eivät tarvitse peilejä, moni myöskään vilkkuja.
Varovaisuutta tarvitaan, puolin ja toisin, ehkä monesti olisi helpompi jos ajoissa huomaisi, ohittajan. Siirenit katolle =).
Kannattaa muistaa tuolla liikenteessä, että etenkin hitaasti etenevissä jonoissa mielenkiinto herpaantuu.
Muutama sekunti saattaa helposti lipsahtaa itse ajamisesta ohi silmien, vaikkei olisi tarkoitus.
Viereisellä kaistalla on hieno auto.
Perhana taas se radion kanava hävis.
Oho, vau miten kaunis nainen ja vähissä vaatteissa.
Heti, kun valot vaihtuu punaisille avaan oven ja käyn kertomassa edessä olevalle, takarenkaassa on vähän ilmaa/ peräkärryn kiinnitys on irtoamassa.
Prk, miksi ton edessä olevan auto piti juuri tohon hyytyä, ei auta, pitää mennä työntämään.
Mitäs se pomo mulle tänään karjui, ajatukset puskee esiin.
Ostin uuden extra hyper super tuotteen ja pitäisi heti mennä kotiin niin voi kokeilla, silloin tällöin katse menee tuotteeseen, joka on apukuskin penkillä.
Lapset huutaa, amppari on sisällä.
Joku oksentaa niskaan.
Keväisin, kun lämpimiä ilmoja alkaa tulla, moni ei ole tottunut, että pitäisi nauttia enemmän juotavia aineita. Nestehukkaa.
Keväällä menee hetki ennen kuin totutaan taas m-pyöriin. Liikkuvat nopeasti, ei heti näy peileistä.
Menin tässä vanhempieni luo reipasta matkavauhtia. Matkalla oli edessä auto joka ajeli noin 65-70km/h. Tiesin tutulla tiellä, missä on hyviä ohituspaikkoja ja pidin välimatkaa. Edessä ajava mummo kyllä piti huolen siitä, että niissä ei ohi päässyt. Keskellä tietä ajaessaan vastaan tulevalla mahdollisella autolla, etenkään rekalla ei olisi ollut paikkaa tiellä. Eli kaikki eivät tarvitse peilejä, moni myöskään vilkkuja.
Varovaisuutta tarvitaan, puolin ja toisin, ehkä monesti olisi helpompi jos ajoissa huomaisi, ohittajan. Siirenit katolle =).
Mitekäs toi muuten virallisesti menee kun joku ajaa yllättäen avattua ovea päin, eli kumpi on syyllinen?
Oletetaan nyt vaikka,että tilanne on se että joku on parkeerannut tien varteeen, avaa oven ja toinen tulee ovea päin autolla/moottoripyörällä/jollain muulla, vielä vaikka niin että oven aukasia on takapenkin matkustaja?
Itse näkisin tilanteen niin, että "perään" ajaja teki virheen, mutta mikä on oikea tulkinta?
Oletetaan nyt vaikka,että tilanne on se että joku on parkeerannut tien varteeen, avaa oven ja toinen tulee ovea päin autolla/moottoripyörällä/jollain muulla, vielä vaikka niin että oven aukasia on takapenkin matkustaja?
Itse näkisin tilanteen niin, että "perään" ajaja teki virheen, mutta mikä on oikea tulkinta?
Tuli vaan mieleen, että nämä kaistojen välissä ajelevat motoristit varmaan tykkäävät myös siitä, että heidät ohitetaan yhtä läheltä samanlaisella nopeuserolla maantiellä? =)
Mikä jottei. Jos ajan mopottimella maantiellä noin 3 km/h (kuten splitattavat jonot yleensä), niin ei kun ohi vaan metrin päästä vaikkapa huimaa 15 km/h vauhtia (kuten itse ajan jos splittaan)... ole hyvä.
cool blue Posted: 16.6.2006 19:05 Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
Quote:
Sattuipa taas tuossa 1h sitten n.500m päässä tämän topicin onnettomuuspaikasta kolari. Mikäli oikein näin niin moottoripyöräilijä oli ajanut suojatiellä polkupyöräilijän päälle. Poliisi mittasi jarrutusjälkiä, paikalla 50 tai 40 rajoitus.
Oli kyllä sen verran mustaa vanaa että oli varmaan pikkasen enemmän vauhtia.Siinä kuokkalan sillan jälkeen, sataman kohdalla.
Joop, eipä sinänsä mikään ylläri. Itse asun siellä sillan toisessa päässä ja ei tosiaan voi olla näkemättä ja kuulematta, kun sieltä liikenneympyrästä lähdetään hyvin usein suurinpiirtein hana pohjassa kaupungin suuntaan. Mielestäni sais olla siinä sillan puolessa välissä automaattitutka, illalla liikkuessa sillalla nopeudet ovat monesti varmasti tuplat rajoitukseen nähden, joka ei ole hyvä juttu siihen jalankulkija ja pyöräiljä määrään, jota siinä myös hyvin runsaasti molemmin puolin on. Mutta en sitten tiedä miten nuo tutkat toimii moottoripyöräilijöiden kohdalla...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”