G3 1.8 variantin päästöt ongelmana

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

G3 1.8 variantin päästöt ongelmana

ViestiKirjoittaja Toitsu » 9.6.2006 12:47

Kone siis se tehottomin 1-piste ruisku. Päästöt on kutakuinkin tuplat liian isot mutta käy nätisti ja ei savuta. Ajettu 225tkm. Kulutus maantiellä jotain 7-8L/100km.

Pari kysymystä...

Helpoin tapa korjata leimalle, lambdan kaapeli poikki? (ollut joskus poikki kun auton ostin joten katti varmaan pilattu jo?)
Lambdaa en ole vielä mitannut, mutta jos on rikki, niin lähteekö ilman kohtuullista väkivaltaa irti? Auto siis vm 94.

Lambdan jännite kai pitäs soutaa välillä 0,9-1,9v?

Voisikohan vika olla lämpötila anturissa?

Muistaakseni HC oli kohtuullinen, eli ilmeisesti ei ole ilmavuoto.

Kylmänä lähtee vetään nuhasesti jos se nyt jotain osviittaa antaa johonkin. :)

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 9.6.2006 21:49

No niin.. Uusi lämpöanturi paikallaan ja vaikutti jotenkin käyntiin sillä röpötys hävisi...

Happianturin kaapeli oli jälleen irronnut liittimestä ja se takaisin. Jännite on tyhjäkäynnillä 0,45 ja n. 1500 kierrosta ja 0,55.. Pitäisköihän sen olla missäpäin? Anturi on kaksi kaapelinen.

Vetoja tuli reilusti takaisin ja nuhaisuus hävisi sen sileän tien. Eli jotain vaikutusta oli jo noillakin.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 10.6.2006 12:52

normaali ajotilanteessa lambdajännitteen tulisi seilata n. 0.2 ja 0.8 voltin välillä noin sekunnin välein.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 12.6.2006 9:15

Taitaa olla ettei tuo ale mittari pysy vaan perässä noin nopeissa jännitten muutoksissa.. Ihan tarkassa lukemassa ei pysy, vaan vaeltaa jonkin verran. Eli pitääpä ottaa päästöt nyt ja katsoa mitä näyttää...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.6.2006 10:36

Rouvalla oli aikaisemmin tuollainen golffi ja siinä herätti ihmetystä, kun lambda-arvo pakoputken päästä mitattuna oli koholla.
Syyksi osoittautui pieni reikä pakarissa katalysaattorin jälkeen. Ei siis oikeasti vaikuttanut päästöihin millään tavalla, mutta huijasi mittaria imemällä ilmaa välistä.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 12.6.2006 19:26

Ja lämpöjen kanssa ongelmaa..

Eli tänään lämmöt huiteli siinä 100 - 110 astetta ja termari on muistaakseni Korjaus: 87 astetta!

Liittyykö valvonta anturi mitenkään flektin ohjaukseen? Koska vanha flekti oli tosi raihnainen ja ujelteli pahasti, vaihdoin sen uuteen ja samalla jäähyn kyljestä sen lämpöanturin (ollut rikki tai mennyt rikki jokaisesta vw tuotteesta jota mulla on ollut.. Vainoako?). Flekti lähtee päälle siinä 100 asteen kieppeillä. Valehteleeko lämpömittarini vai liittyykö tosiaan tuo valvonta anturi (4 napaa) jotenkin tuohon?

Kumpiakin antureita on sinistä ja mustaa. Itsellä molemmat oli mustat ja mustiin vaihdoin molemmat. Olisko sininen alemmalla lämpöasteikolla?? Mikä on niiden ero..?

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 13.6.2006 18:30

Lämpöjen kanssa tuskailin. Ostin kemistin mittarin ja mittasin paisuntasäiliöstä lämmöt, niin 89 astetta ja flekti lähtee puhaltaan ja pudottaa lämmöt 82 asteeseen. Kun kemistin mittari näyttää 89 astetta, näyttää auton mittari 110 astetta. Vesi ei kiehu, eli lämpömittari siis valehtelee. Pitänee ostaa se sininen valvonta anturi, josko auttaisi mittari vaivoihin...? Muilla vastaavia kokemuksia?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.6.2006 18:41

Kai se lämpötila on vähän eri riippuen mittauspaikastakin...

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 13.6.2006 19:24

Itseasiassa se lämpötila on kuumassa koneessa aika sama joka paikassa, koska pumppuhan sitä kierrättää (termari täysin auki). Suuria heittoja ei ole, ainakaan 20 asteen heittoja..

Yleensä käsittääkseni jos kone keittää, niin se vesi kirjaimellisesti kiehuu. Siihen en ole vielä törmännyt kuin yhdessä koslassa jonka kerran omistin.. :)

Veikkaisin kuitenkin, että valvonta anturin kalibraatio on väärä mittariston lämpömittarille, eli kyseessä on väärä anturi. Lienee syytä hakea motikka ylihintaan VW:ltä, sillä jos anturi pistää väärin lämpötila mittarin lukemat, niin on syytä olettaa, että se pistää vääräksi myös muut säädöt..?

Tosin suhteellisen äkkiähän tänkin kokeilee.. Kone kuumaksi uudella anturilla ja vaihto vanhaan. Muuttuneeko lukema normaaliksi.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 15.6.2006 7:51

No niin.. Hain VW:ltä anturin ja lämmöt näyttää taas oikein. Metusalem kertoi, että anturissa pitää olla sininen rantu (jota vanhassa ei ollut). Nyt kuitenkin lämpömittari toimii normaalisti ja seuraavaksi siis pakokaasutestiin katsoon onko arvot ok vai meneekö katti vaihtoon.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 11.7.2006 10:51

Laitetaas tännekin nyt lopputulos. Eli päästöt tippui takaisin normaali lukemiin VW:lta haetun valvonta anturin myötä. :) Case closed, leima paperissa..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 34 vierailijaa