Transporter T4 2.4D -92 lämpenee

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

skaartin
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.6.2006 11:32

Transporter T4 2.4D -92 lämpenee

ViestiKirjoittaja skaartin » 7.6.2006 12:12

Ongelma on siis seuraavan lainen:

Starttasin kylmällä koneella, ajoa noin 10 min ja mittari kipusi tasaisesti noi 115 astetta. Tien reunassa todettiin flekti ei pyöri, syyläri ja alaletku kylmät. Ajettiin lämppärit täysillä n. 30km kotiin lämmöt 105-110+.

tehty: vaihdettu termostaatti, vanha testattu kattilassa ja toimi, vaihdettu lämpömittarin anturi lohkon kyljestä, edelleen samat oireet. Vesipumpun siipipyörä testattu termostaatin aukon kautta, ei pyöri akselilla ainakaan ihan valtoimenaan, lisäksi koneen käydessä työntää letkun kautta nestettä paisariin. Ei työnnä järjestelmään kovin kummoista painetta tai paisariin hirmuista määrää kuplia, ei hukkaa nestettä. Auto käytetty vw merkkiliikkeessä ja tuomiona kannen tiiviste.

Onko muita vaihtoehtoja? Vai ovatko vaan avaamassa kantta kun muuta ei ole keksitty?

vw-t4
-
Viestit: 258
Liittynyt: 26.7.2003 16:14

ViestiKirjoittaja vw-t4 » 7.6.2006 15:58

Näissä on tyypivikana myös tuo mittaristo joka sekoilee.
Kannattais tarkistaa tavallisella mittarilla veden lämmöt jos kerta ei pukkaa painetta paisariin.

skaartin
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.6.2006 11:32

ViestiKirjoittaja skaartin » 7.6.2006 16:46

Nyt on taas tutkittu ja hutkittu lisää. VW:llä käytön jälkeen totesin, että paisariin tosiaan tulee hieman pientä kuplaa, jonka näkee kun säiliön täyttää piripintaan. Mitään hirmuista painetta ei kyllä tosiaan tule edelleenkään. Mittariston toiminta kuulemma testattu anturin vaihdon yhteydessä ja pitäisi olla ok. Pitänee kuitenkin vielä etsiä jokin mittari jonka voi tyrkätä paisariin ja tarkastaa todelliset lämmöt.

wees
-
Viestit: 4
Liittynyt: 23.2.2006 22:08

ViestiKirjoittaja wees » 7.6.2006 22:50

Joo noissa on kyllä tosiaan sitä vikaa että polttoaine- ja lämpömittarit näyttää mitä sattuu.

skaartin
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.6.2006 11:32

ViestiKirjoittaja skaartin » 9.6.2006 12:17

Joopasen joo, mittaristo tosiaan tuntuu näyttävän pieleen, vaikka vw:llä kuulemma testasivat... Paisarista mitattuna näyttää nesteen lämpötilaa 85-90 astetta ja samaan aikaan mittaristo näyttää 90-100. Mites noita on korjattu vai ei mitenkään? Koko mittaristo irti ja etsimään jotain kylmäjuotosta? Onko kukaan testannut säätövastuksella anturin piuhoista millaisia vastuksia kuuluu olla?

Mittariston irroituksesta kokemuksi Toyota Hiace -86, mutta ei vw. Hiacessa helppo homma, mites nyt?

eeberi
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 2.7.2005 0:14

ViestiKirjoittaja eeberi » 11.6.2006 1:12

Kannattaa kokeilla vaihtaa jännitteentasaaja. Pura mittaristo ja irrota piirilevy. Siellä on sellanen kynnenkokonen musta osa peltiruuvilla kiinnii piirilevyssä. Uuden saa vw tiskiltä eikä ole kallis.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.6.2006 1:39

Jep, juurikin tuo (pieni musta lirpukka) aiheuttaa niitä onkelmia. Nyrkin isku kojelautaan auttaa aluksi hetkeksi, mutta kun se sekoaa, niin sitten ei auta edes väkivalta.

skaartin
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.6.2006 11:32

ViestiKirjoittaja skaartin » 12.6.2006 7:45

Pitänee siis katella tuota mittaristoa hieman. Onko hyviä vinkkejä irroittamiseen, mitä kaikkea pitää repiä irti?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 12.6.2006 8:29

Noin viiden minuutin homma jos tietää mitä tekee.

Äänimerkin "kuoret" repäisemällä irti ja sitten ratti irti keskiömutteri irroittamalla. Ohjausakselin suojamuovit pois, siinä tolpan alla on kolme ruuvia, joilla kiinni.

Kolme keskiössä olevaa tasapääkantaista ruuvia irti, jolloin viikset irtoavat. Ainakin toinen viiksi (vilkku tai valo) pois, lähtee vetämällä varovasti kun tutkit miten irtoaa.

Mittariston kehys on kahdella ruuvilla kiinni yläreunastaan, ne irti ja kehys pois (longista meisselillä yläreunasta). Mittaristo on kiinni kahdella ruuvilla aivan oikeasta ja vasemmasta reunastaan. Kun otat nuo irti, niin mittariston saa jo liikkumaan jonkin verran. Sitten käsi sinne mittariston taakse ja nopeusmittarin vaijeri, sekä sähköliitin irti. Mittarinvaijeri on keskellä takana ja sähköliitin vasemmassa reunassa. Molemmissa on painolirpake, jota painamalla liitin irtoaa. Nyt mittaristo lähteekin irti.

Sitten kaksi ruuvia irti mittariston reunoista niin suoja"lasi" lähtee irti. Tämän jälkeen irroitat oikeanpuoleisen mittarin (kiekkamittari tai kello) ihan vaan vetämällä sitä varovasti ylöspäin. Jos siinä näkyy ruuveja, niin toki ne irti, mulla ei ole kummassakaan T4:ssä ollut. Tämän oikeanpuoleisen mittarin alla, oikeassa yläreunassa on piirilevyssä reikä, jossa tuo pieni musta lirpake on. Sen hoksaa siitä, että se on tosiaan ruuvilla kiinni mittariston rungossa. Sen kun vaihdat niin jokohan pelaisi...

Pistä sitten kommenttia korjaantuiko vika.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 15.6.2006 7:58

Onko se mittari korjaantunut sillä lirpukan vaihdolla? Kerro kokemuksia skaartin!

skaartin
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.6.2006 11:32

ViestiKirjoittaja skaartin » 15.6.2006 8:38

Kävin hakemassa osan, mutta menee vaihto vasta viikonloppuun kun ei oo työkaluja käsillä. Toivottavasti korjaantuu tuolla.

vw-t4
-
Viestit: 258
Liittynyt: 26.7.2003 16:14

ViestiKirjoittaja vw-t4 » 15.6.2006 21:45

ja jos omistat tinakolvin niin samalla tinaisin kaikki juotokset piirilevystä uudelleen.
omassa piti tehdä niin ennen kun alkoi toimimaan.

skaartin
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.6.2006 11:32

ViestiKirjoittaja skaartin » 17.6.2006 17:13

Eipä auttanut jännitteentasaajan vaihto... Tinailin samalla joitakin kehnomman näköisiä juotoksia, mutta en jaksanut tökkiä kaikkia. Kai ne on sitten käytävä kaikki läpi. :(

skaartin
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.6.2006 11:32

ViestiKirjoittaja skaartin » 18.6.2006 12:10

Pystyykö mittaria kalibroimaan mittaritaulun takana olevista potikoista? (musta nupikka ja ilmeisesti ruuvitaltalla käännettävä säädin, omat nupikat polttoaine sekä lämpömittarille) Kummasta tapahtuu ja mitä? Onko kukaan kokeillut?

skaartin
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.6.2006 11:32

ViestiKirjoittaja skaartin » 5.7.2006 10:39

Mistähän päin noita maadoitusvikoja kannattaa lähteä etsimään, onko jotain vakiopaikkoja jossa liittimet hapettuu? Mittaristo ilmeisesti maadoitettu sulakerasiaan, josta lähtee maadoituskaapeli akun napaan. Nämä liitokset tarkastettu ja vaihdettu osa liittimistä, mutta ei auttanut.

Tilanne siis nykyisin se, että myös polttoainemittarin näyttämä pari pykälää ylhäällä. Mihin jännitteeseen tuo mittariston jännite on tasattu? Voiko jännitteen tasaaja olla väärin päin asennettu ja mitä se aiheuttaa? (ei ollut samanlainen kuin alkuperäinen)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa