Lasikuitu

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

Lasikuitu

ViestiKirjoittaja Leskinen » 9.6.2006 18:48

Pikkupikku kysymys että kun otan muotin/mallin takavaloista niin millä suojaan lampun lasit ettei hartsiseos tartuta siihen lasikuitua ettei valot mee pilalle?

Pakkaus/jeesusteippiä? Alumiinifoliota?

juk1
-
Viestit: 51
Liittynyt: 24.7.2005 12:06

ViestiKirjoittaja juk1 » 9.6.2006 19:22

Alumiinifolio on ihan hyvä vaihtoehto, teipillä saat sen kiinni.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 9.6.2006 19:25

tai sitten jokin vaha. ite oon käyttänyt menestyksekkäästi puu/huonekaluvahaa ja on irronneet osat muotista helposti.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 9.6.2006 21:04

Simoniz "hikivaha" tai Meguairsin Mirror Glaze 8. Itse oon Simonizia käyttäny ja kun kolmisen kertaa vahaa kappaleen niin hyvin on pompannu irti.
Vahaa puoltaa se että pinta on niin priimaa kun alkuperäinenkin. Tässä siitä ei taida hyötyä kyllä olla.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 9.6.2006 22:03

tai jopa elmukelu sopii jos ei ola muotista kyse

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 9.6.2006 22:09

muotinhan voi valaa vaikka kipsiin... öljyää vain pinnan josta tekee muotin.

http://www.autosound.fi/tietoa_lasikuitu.htm

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 9.6.2006 23:31

kirjanpäällystys kontaktimuovi, tahi sitte pakkausteippi tietenki ruskea vois olla jees niin näkee että on joka paikassa...

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 10.6.2006 11:33

Periaatteessa mitä vaan muovia mutta kannattaa nyt kokeilla miten se sitten reagoi hartsin kanssa ettei sula yllättäen.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.6.2006 12:08

Jos tosiaan olet muotteja tekemässä takavaloista, niin...

1) Perusteellinen pesu
2) Kunnon vahaus esim. muottivahalla. 2-5 kerrosta
3) Gelcoat pintaan
4) Laminointi ohuella kuituharsolla

Valmiin osan valmistus samalla periaatteella, eli muotin vahaus -> Gelcoat -> Valmis tuote.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 11.6.2006 13:08

tarviiko tuon Gelcoatin antaa kuivua pitkään enen laminointia? Ja saako jostain muualta kuin lasikuituliikkeistä muottivahaa?

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 11.6.2006 15:41

Sen aikaa, että se kuitumatto vielä tarttuu siihen gelcoattiin kiinni.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 11.6.2006 20:24

Lainaan vähän topiccia, sorry. Itsellä alkaa olemaan useammankin projektin kanssa tulossa muotinvalmistusvaihe ja siitä haluaisin vielä vähän rautalangasta vääntöä.

Muottivaha, mistä sitä saa pk-seudulla? biltemat ja moponetit on käyty läpi tuloksetta vaikka niistä tuntuu muita iaheeseen liittyviä juttuja saavan. Joku mainitsi käyttävänsä huonekaluvahaa, onko mahdollisesti halvempaa ja onko jotain erityisvaatimuksia? Terpolin sivuilla ainakin kehoitetaan käyttämään aina muotiivahaa koska muut vahat eivät mahdollisesti kestä hartsista syntyviä kaasuja (ksyleeni-?)

gelcoat, Mikä on sen virka tässä operaatiossa? Mitä olen lukenut niin olen saanut käsityksen että kyse on hyvin pitkälti samantyyppisestä aineesta kuin peruspolyesterihartsi!? Biltema myy gelcoattia ainoastaan parin desin purkeissa ja järki sanoo että yhden puskurin päällystämiseen sitä helposti kulumaan litran, varsinkin jos laittaa useamman kerroksen. Mitä eroa on top coatilla ja gelcoatilla? Topcoattia saa ainakin sieltä biltemasta isommissa purnukoissa -> halvempaa..

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 11.6.2006 21:39

http://www.pakcem.com/ tuolta löytyy pdf jossa muottivahausohje.

Mun käsityksen mukaan gelcoat on sellanen hienompi aine, ei tuu ryppyjä/ilmakuplia, topcoat on sellanen joka ei päästä vettä läpi (tuolta pakcemin sivulta tämmönen tieto).

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.6.2006 23:18

Muottivahaa luulis saavan vaikka juuri Terpolista.
Turku Fiber -nimisestä putkasta itse ostin Meguiar's:ia

Gelcoat on "maali", jolla sekä muotin, että kappaleen lopullinen pinta muodostuu. Saa eri värisinä ja on päällemaalattavissa.
Gelcoat kuivuu vain ilmattomassa tilassa, eli muotin ja laminoinnin välissä.

Topcoat on ihan samaa gelcoatia, johon on lisätty parafiinia, joten sitä voi käyttää ihan "maalina"
Maalauksen jälkeen parafiini nousee pintaan ja muodostaa näin ilmatiiviin kerroksen, joten taas gelcoat kuivuu ilmattomassa tilassa.

Eivät muutkaan maalit juuri vettä läpäise, mutta pelkkä "raaka" lasikuitupinta kyllä imee veden kuituja pitkin sisäänsä.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 11.6.2006 23:25

No... Simoniz original vaha maksoi alta kympin Motonetissä ja nuo oikeat muottivahat tuplasti. Ainakin mulla helmat irtos muotistaan, pinta oli virheetön ja maali tallella. Kait se riittää että on luonnonvahapohjainen eikä synteettinen. Että en Autoglymillä lähtis kokeilemaan.

Kevra Oy myy ainakin gelcoatia yksityisille ja sieltä löytynee muukin tarvittava. Tai sitten tilaa Terpolilta 3 litran pönikkä gelcoattia ja muut oheistarvikkeet.

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 12.6.2006 10:58

klaukkalasta saa kans, sen niminen yritys kuin velhonpesä (on siinä klaukkalaan menevän tien varrella metsäkylän shellin jälkeen) ja hinta ei todennäköisesti päätä huimaa.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 20.6.2006 15:57

On olemassa myös ihan lasikuituosien tekemiseen tarkoitettua irroitusainetta. Sitä vois kannattaa kysästä vaikka Deco-Väristä AleksisKivenKadulta. Se on toiminut mulla vahoja paremmin. Pinnan ei *mun mielestä* tarvitse olla läheskään yhtä viimeistelty kuin vahoja käytettäessä.

Gelkoatin käytön tärkein funktio *mun mielestä* esim puskureissa on se, että ilman sitä kuumalla säällä puskurista pukkaa kuitukuvio maalipinnan läpi. Kun laminoinnissa on käyttänyt gelkoattia, niin tuon kuitukuvion ilmaantumisesta ei ole pelkoa. Homma perustuu hartsista vapautuvaan styreeniin. Gelkoatti tekee tiiviin pinnan ja styreeni ei pääse siitä läpi aiheuttaen hassuja kuvioita kappaleen pintaan.

Viimeksi tämä gelkoatin käyttö sai aikaiseksi jollain voorumillä järjettömän juupas-eipäs-väittelyn. Joten, jos jonkun mielestä tuota gelkoattia ei tarvita, niin hyvä. Kukin tehkööt miten itse parhaimmaksi näkevät.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 20.6.2006 16:50

No jos se kappale tehdään "oikein", niin gelcoat kuuluu siihen juuri mainitsemastasi syystä.

Irroitusainetta käytettäessä kappaleen pinnasta ei tule niin hyvää, kuin muottivahan kanssa vaikka muotti olisikin tehty todella huolellisesti, koska se irroitusaine muodostaa ohuen kalvon muotin ja kappaleen väliin. Kalvon virheet kopioituu kappaleeseen.

Vaha toimii hyvin, kun sitä malttaa laittaa monta (10) kerrosta ja antaa vahan kuivua kunnolla vahauksien välissä. Eli vaha, kiillotus, kuivuminen (min 8h oikean muottivahan kanssa), uusi vaha jne.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 20.6.2006 17:25

Jeps, vahalla saa paremman pinnan. Etenkin koveriin tai kuoppamaisiin kohtiin tuo irroitusaine helposti valuu ja keräytyy paksummaksi kerrokseksi.

Jos osan kuitenkin maalaa, niin ainakin itse mielummin pyyhkäsen pari kertaa hiomapaperilla sitä valmiin puskurin pintaa kuin levittelen ja tahkoon vahaa muottiin. Etenkin muottia tehdessä luontainen laiskuus ei millään tahdo antaa periksi hioa ja vahaa kertakäyttöistä mallinetta lukemattomia kertoja. Irroitusainetta käytettäessä mallineen voi jättää yllättävän paljon karkeammaksi.

Mutta, jokainen tavallaan. Nää on enemmin tai vähemmin myös tapauskohtaisia juttuja. Ihan alkuperäiseen kysymykseen jos palataan, niin itse käyttäisin takavaloista muottia tehdessä irroitusainetta. Sillä saa monin verroin paremman pinnan ja helpommalla kuin pakkausteippiä käytettäessä. Jeesusteipistä tai alumiinifoliosta puhumattakaan. On myös ensikertalaiselle luotettavampi vaihtoehto kuin vaha. Mutta, oikein superhyvää muottia tehtäessä uskoisin, että vaha varmasti on paras vaihtoehto. En ole itse koskaan tehnyt muottia varsinaisesta valosta/lasista.

Toi kilpijoen linkki ja ehdotus kipsimuotista on hyvä. Tota täytyy joskus kokeilla. Olisko jollain ihan omakohtaisia kokemuksia ja/tai neuvoja kipsimuotin käytöstä ??

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 23.9.2014 20:36

Millä topcoatia voi sävyttää?

Ostin pakcem topcoatia, luonnonvalkoista, mutta missään ei myydä esim. Mustaa että saisi harmaan sävyn aikaiseksi.

Biltemasta löytyi vaikka mitä. Oli jotain pohjamaalin sävytysainetta pienessä pullossa. Jotenkin vaan kaikki bilteman tuotteet vaikutti oudosti suomennetuilta, etten oikein tajunnut mitä ne ovat. Myyjät ei tajua niistä mitään..

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 30.9.2014 22:54

Yhtäkkiseltään sanoisin ettei millään, muuten kuin sekoittelemalla erivärisiä topcoatteja keskenään. En ole varma, mutta just kun on vähän nurinkurinen tuo kuivumisprosessi niin en yhtäkkiä usko että esim maalin sävytykseen tarkoitettu pasta kuivuisi. Kokeilla toki kannattaa :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa