Mikä laturi käy Corradon alk per tilalle? Ja muuta ihmetystä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

Mikä laturi käy Corradon alk per tilalle? Ja muuta ihmetystä

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 8.6.2006 15:42

Corrado g60 vm90 niin mikä isompi laturi (90A) käy bolt-on? Ja eikö laturin toimivuuden voi testata yleismittarilla ottamalla jännitteen navoista (isompi johto PUN lienee plus)? Mittari näytti -0.28V niin vähän epäilyttää että kaikki ei oo kohdallaan, hiilet katoin jo että on ok, jännitteentasaajaa en saanut irti koska ruuvi on hapettunut mukavasti (tapellaan huomenna). Auto käy tyhjäkäyntiä, valot ei oo päällä eikä poppikone. Akku pääs tyhjentyy (jäi valot päälle) ja muutenkin tuntuu että jokin vie virtaa koko ajan. Milläs pystysin tätä alkaa haarukoimaan?
Viimeksi muokannut Jeo_, 10.6.2006 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.6.2006 15:48

Ja jostain vikapaikasta oot jännitteen mitannu jos tommosen lukeman saat. Mittaa kun navoista kun auto käy. Pitäs olla ainakin yli 13,5 V ja alle 14,6 V.

Jos ei jännite oo noissa rajoissa niin vaihda latausjännitteen säädin ja mittaa käydessä jännite uudestaan.

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 8.6.2006 15:50

ok, no akku antaa about 13V jännitettä. Eli se latausjännitteensäädin lienee se toinen mikä on laturin kyljessä kiinni?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.6.2006 15:53

Siinähän se.

Tuan näköinen ainaki mulla:
Kuva

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 8.6.2006 15:55

ok no ton saan irti helposti, siinä on hiiletkin vielä ihan ok..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.6.2006 15:57

Hiilissä pitää olla yllättävän paljon mittaa että toimii...

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 8.6.2006 15:58

no kolvataan tänään sitte uudet ku hain jo yhdet tohon. semmonen ~1.5cm tulee sieltä ulos..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.6.2006 16:18

Kyl se noilla varmaan pitäs toimia. Voihan se olla muuten sökö.

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 9.6.2006 5:14

Nyt pienen miettimisen ja mittailun jälkeen epäilen vahvasti että akku on sökö. Noi normi akut ei vissiin oikeen tykkää täyspurkauksista. Ainakaan se ei ota tolla akkulaturilla niin virtaa vastaan kunnolla. Mutta kokeillaan nyt tänään kun pääsee duunista että joko latais normaalisti.

axel
-
Viestit: 341
Liittynyt: 2.8.2003 1:01

ViestiKirjoittaja axel » 9.6.2006 13:46

Kannattaa ehdottomasti kokeilla myös jotain järeämpää laturia jos normilaturi ei jaksa ladata, ollaan nimittäin herätetty jo monia "rikkinäisiä" syväpurkautuneita akkuja taas henkiin kunnon laturilla (huomaa kuitenkin akun ikä/laatu).

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 10.6.2006 15:34

No nyt on yellow top konepellin alla, ainakin pitäs akun toimia, jätetään toi normi akku tohon varastoon ja heitetään se paikalles ku saadaan takakontti asennus yellow topille. Laturi antaa jännitteeksi 13.6 mutta akku saa vaan 13.3. Missähän vika? Laturiin saa kuulemma myös korkeamman arvon jännitteentasaajia ja Saksasta tuoduissa olis alempi jännite mitä "suomalaisissa", tämmösen huhun kuulin. Mistäs tolle akulle kannattaa ottaa lisämaadoitus? Digivaffi on vaan maadoitettu runkoon niin ehkä sillekin vois toi akun maadoitus tehdä hyvää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.6.2006 18:48

Ihan siedettävä jännitehäviö 0,3 V. Vähän korkeampi sais jännite olla.

Latausjännitteensäätimiä saa usealla jännitteellä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.6.2006 18:56

14V on aika yleinen latausjännite Boschin latureissa, 14V tai jopa 14,5V säätimiä saa lähes mistä tahansa varaosapuljusta.

Tosin jos nuo arvot on mitattu jollain halpahallin yleismittarilla, voi jännite todellisuudessa ollakin 14V.

Mittasitko kierrosten kanssa vai vaiin tyhjäkäynnillä?

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 11.6.2006 8:44

tyhjäkäynnillä mutta ei kierrosten nostaminen auttanut lainkaan, eli jännite pysyi siinä 13.6. Sitä kuinka paljon kierrokset nousi niin en tiedä mutta korvakuulolla varmaan ~1400-1600 välille

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 11.6.2006 13:05

no se yleensä mitataan +2000 rpm se korkeampien kierrosten lataus


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa