Takatukivarren helan pultin irroitus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

Takatukivarren helan pultin irroitus

ViestiKirjoittaja -Timo- » 7.6.2006 0:43

Ajoin tuossa auton montulle, kattelin aikani kuluksi tuohon takatukivarren helaan. Ongelma on takatukivarren helan kiinnityspultti ja jarruletku sattuu olemaan samalla linjalla, prkl. Letku tekee melkein kiepin tuossa pultin kohdalla.
Lähimain, kuin tuossa kolmas kuva.
http://ffp-motorsport.com/tuning/takapusl/index.php

edit: Eli pultti pitäis saada pois, mutta jarruletku ahdistaa.

Miten ootte ratkaissu tilanteen?
Jarruletku pitäisi varmaan katkaista. Kaikki muu menee, mutta ei huvittaisi leikkiä noilla jarrunesteillä. Varsinainen puslan vaihto oli alunperin tarkoitus tehdä itse.

Onko helpointa viedä auto vag-liikkeeseen? Antaa osat räpylään ja maksaa setelillä.

edit: Miten paljon tuo jarruletku kestää taivuttamista? Jos hieman taivuttaisi eri asentoon?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.6.2006 14:32

Toi letku on varmaan sen ikäinen että olis varmaan jo luonnostaan vaihtokunnossa...

Samalla vois vaihtaa jarrunesteet jos ei oo aikoihin vaihdettu :)

Eli ite ratkaisin letkun vaihtamalla.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 8.6.2006 0:16

No hitto, just vaihdatin ne jarrunesteet laakkosella jakohihnan yhteydessä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.6.2006 0:31

No sittehä ei tarvi ku ilmata...

Sit semmonenki jutska että jos joudut vaihtamaan sitä letkua niin se on pikkusta vaille mukavampi vaihtaa akseli lattialla kun akseli autossa kiinni.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 8.6.2006 21:04

Aihetta sivuten, vaihdoin puslia eteen. Varmaan alkuperäiset.
Pulttien aukaisu meni kiroillessa, hitto kun oli tiukassa. Jatkovartta kasvattaen aukesi 1m.
Toinen kallistuksenvakaajan tappi pamahti poikki ruuvia aukoessa. Oli aika kulahtanut, noin puolet entisestä.
Etualatukivarsien taemmat puslat olivat tosi väljät. Alapalliniveliä en vaihtanu, hyviltä vaikuttivat. Tarkistetaan syksyllä.

Takapuslien vaihtoa mietin seuraavan vapaapäivän tienoilla, vaikka oli tarkoitus vaihtaa ensin.

Edit: Vaihtoon meni noin 5h mukaan lukien, pakollinen ruoka- ja erikseen pakollinen kahvitauko.
Ratin tärinät vähenivät huomattavasti.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 30.6.2006 0:22

Takapuslat vaihdettu!
Oli muuten työ meni varmaan noin 70 tuntia. Suurin osa ajasta meni, odotellessa sateen loppumista, pitikin mennä purkamaan ulkona. Joutui nöyrtymään, liikkeisiin olisi ollut kauheat jonot, perä kolisi ja keljutti, oli pakko yrittää itse.

Jarruletku lähti helposti akselin puolelta liitoksesta auki. Vanha pusla irtosi melko helposti pois. Uusien laitto olikin kinkkisempi juttu puristin ei yltänytkään. Pitää tehdä sitten oma.

Seuraavana päivänä kävin ettimässä tarvikkeita puslan puristamiseen pultilla. Tuo kirottu sade hidasti tahtia, monta päivää löträsi vettä.

Vihdoin hitsailin puslalle vastakappaleen, jotta veto ei osuisi kumiin. Pultilla vetäen pusla tuli helposti paikalleen. Eka pultti, jonka tein 12mm -kierretangosta pamahti poikki.

Hyvältä vaikuttaa, huomenna pitää tarkistaa jarruputkien liitokset ja käydä testiajolla.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 30.6.2006 2:57

Mukava näin tuskailun jälkeen sanoa että powerflexin puslat menee käsin painaen paikoilleen. Tosin hintaa pikkusen enemmän.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 30.6.2006 9:29

Kivoja nuo volsujen alustan osat vanhemmiten: alapallonivelen iso pultti nöyrtyi sekin metrisellä putkella irti -kiinnitysmutteri oli irrotettu jo aikaisemmin 8)

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 30.6.2006 17:22

hmm... Vaikuttaa hyvältä, eikä tunnu, että jarrutkaan vuotais. Ilmasin ne eilen, en tiedä pitäisikö tehdä uudelleen?

Ennen kaikkea, perä tuntuu jäykemmältä. Kolinat vähentyneet. Olen tyytyväinen.

Liikkeet arvioivat työn kestoksi, noin 3h.
Laakkonen 67€/h.
Muumimaailma 47€/h
Joku nyrkkipaja 50€/h


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa