Ensimmäinen auto hakusessa

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

aZu
-

Ensimmäinen auto hakusessa

ViestiKirjoittaja aZu » 29.5.2006 14:26

No niin! Sainpahan tunnukset tehtyä vaikka viikkoja olen jo näitä foorumeita lueskellut.
Nyt olisi sellainen tilanne, että ensimmäistä autoa olisin hankkimassa. Tai no visaisin kysymys tässä varmaan onkin se, että ostaakko omaa autoa lainkaan kun talosta löytyy jo kaksi vanhempien autoa joita olen ihan kiitettävästi saanut lainailla. Lisäksi kesät ajelen mieluiten moottoripyörällä. Tulojakaan ei kesässä kerkeä kertyä joten lisämenoja ei tietenkään toivota. Mutta talvi tulee väistämättä kerran vuodessa ja tuolloin olisi kiva päästä liikkumaan muutenkin kuin julkisilla kulkuneuvoilla. Sitten päästäänkin itse aiheeseen.
Sukulaispiiristä liikenisi juurikin näillä hetkillä tuollainen -91 1.8 cl golf. Ihan ensimmäinen kysymys onkin, että minkälainen auto tuo ylipäätään on? Siis ihan mallina. Golffithan yleisesti ovat aika hyvässä maineessa ja muutenkin. Mutta millainen on tuon tyyppinen moottori ja auto ylipäätään? Autoa en muutamaan vuoteen ole sen tarkemmin vilkuillut, mutta yleisesti ottaen se on ihan hyvässä kunnossa. Tietysti jotain ruostetta aina tuon ikäisistä autoista tuppaa löytymään. Ainoa vika on se että auto "keittää" silloin tällöin. Missähän mahtaa tällöin olla vika ja minkälainen on korjata? Millainen mahdollisuus on siihen että kansi olisi kierona?
Entäpä paljonkohan tuollaisen kotteron arvo olisi? Nettiautoa olen selaillut, mutta hintahaitari tuntuu jokseenkin suurelta. Hinnan arviointi on tietenkin vaikeaa itse autoa näkemättä, mutta heittäkääpä joitakin lukuja joita kannattaisi lähteä tarjoamaan.

Typerät kysymykset ansaisevat typerät vastaukset ja jos nämä osuvat siihen kategoriaan niin sen ne sitten saavat. Olisi vain mukavaa jos joku voisi vähän helpottaa tätä tilannetta. :)

mane_
-

ViestiKirjoittaja mane_ » 29.5.2006 15:15

ajokilometrit vaiuttaa hintaan aika kovasti. Kaveri möi viimeviikolla tollasen ysiykkösen 1.8i:n n.500-600e, 330tkm ajettu ja katsastettu. vähemmän ajettuna, peruskunnossa ja katsastettuna tollasest pystyy (tietty muu kunto huomioiden) maksaa 1000-1500e?! En tiiä sit, toi on mun mielipide.

Antti Narvanen
-

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 29.5.2006 15:31

No joo... Kuulostaa kansirempan paikalta, mikäli siis jäähdytysjärjestelmä muuten on kunnossa. Kannattanee katsoa ettei ko. järjestelmä vuoda mihinkään suuntaan.

Käyttökiesiksi vanha kolffi ei ole lainkaan paha ratkaisu, riippuu toki siitä mitä hakee/mihin tyytyy... Vanhaan autoon tosin saa tehdä aikalailla remonttia ennenkuin siitä saa omansa tuntuisen.

Itse olen tehnyt -86 kolffiin kansirempan (sis. kannen koneistuksen, uudet nostajat, yms.), jossa uusinut kaikki tiivisteet. Lisäksi olen uusinut: termostaatin, sytkäosat, eteen alatukivarret, puslat ko. varsiin, iskarit (kaikki), jouset (kaikki), takajarruputket, takajarruletkut, käsijarruvaijerit ja siinä ohessa tehnyt takajarruille täyden rempan. Niin joo taisihan sitä tulla vaihdettua tuo sisäkennokin ja etummainen moottorintukikumi.

Vielä pitäisi rempata nuo etujarrut ja sitten alkaa kiesi olemaan pikkuhiljaa siinä kunnossa että se on ns. omilla jäljillä
Viimeksi muokannut Antti Narvanen, 30.5.2006 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mr.Crossfire
-

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 29.5.2006 20:19

Ottamatta kantaa auton kuntoon yms, tommonen peruskolffi on pirun hyvä ensimmäiseks autoks. Halpa pitää, yksinkertaista tekniikkaa ja asiallinen ajaa. Ajelee sillä vuoden-kaks, kun sinä aikana tuppaa käymään niitä pikku hipaisuja erinäisiin kohteisiin. Ei harmita niin paljoo, kun ei oo ihan tuore maalipinta tulilinjalla. Ostaa sen jälkeen sitte jonku Oikeen Auton (TM), kun on vähä miettiny että millasta haluaa.

Hampsu
-

ViestiKirjoittaja Hampsu » 29.5.2006 21:32

Tota halpa peruskäyttö auto juttuu mäkin luulin kun mun 1.6 raaserin hommasin. Loppu ajal se kulutti iha homon ja osiakin sai uusia melkosesti. Kerkesin ajaa vissiiki 11kk mut kai mä sit vaan ostin paskan.

KariS
-

ViestiKirjoittaja KariS » 29.5.2006 22:03

Itellä myös menny tohon kulkineeseen rahaa enemmän ku tarpeeks ja nyt ku sen on saanu kuntoon ja mielyttäväks ni joutuu jo myymään pois, mutta melkeen tärkein pointti itellä että oon ton auton takia oppinu autojen tekniikasta enemmän ku oisin mitenkä muuten.

hexxi
-

ViestiKirjoittaja hexxi » 30.5.2006 15:14

Sullahan on oikein realistiset ja järkevät suunnitelmat. Tässä muutamia neuvoja rahansa tuhlanneelta:

a) jos vielä jaksat, niin ole ilman autoa...mitä pidemmälle patikoit sitä enemmän rahaa säästyy (ja kunto kasvaa). Sitäpaitsi linja-autoissa näkee tyttöjä.

b) halvat autot kannattaa ehdottomasti ostaa tutuilta ihmisiltä

c) minkä auton ikinä ostatkin: jos huomaat tehneesi huonot kaupat eli autossa on jotain isompaa(=kalliimpaa) vikaa niin myy auto saman tien pois, vaikka pienellä tappiolla

d) halpaa käyttöautoa etsiessa kannattaa maksaa mieluummin muutama satku enemmän hieman parempikuntoisesta laitteesta. Hintahaitari on laaja tosiaankin ja niin on kuntokin.

e) sitten kun ruoste alkaa haittaamaan katsastusta on aika (viimeistään) laittaa auto eteenpäin (eikä hankkia hitsivehkeitä)

aZu
-

ViestiKirjoittaja aZu » 31.5.2006 15:45

Kiitoksia kaikille

Pitää tässä viikonloppuna mennä katselemaan kotteroa vähän tarkemmin.
Hinnasta ollaan jo päästy aika pitkälti sopuun, tietysti jos jotain muuta erityistä vikaa autosta löydän pitää siitä vielä neuvotella. Mutta tällä hetkellä hinta on mielestä erittäin alhainen. Eikä se nyt varmaa ole ostanko tuota lainkaan.

Niin ja hitsausvälineet ja hyvät tilat löytyvät jo ja tässä talossa ei ole ikänään nähty sellaista autoa jossa jotain laitettavaa ei olisi/tulisi. :)

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”