PG-koneen tyhjäkäynti aivan liian korkea
Valvoja: ffp jäsenet
PG-koneen tyhjäkäynti aivan liian korkea
Autoni on 1990 Corrado G60 jenkkimodel ilmastoinnilla, ajotietokoneella yms...
Nyt alkaa meikän (erittäin) vajavaiset mekaanikon lahjat loppua:
Talven jälkeen lopetti nestelämpömittari toimintansa tyystin. Samoihin aikoihin on ilmennyt tyhjäkäynnissä käynnistyksen jälkeen seuraavanlaisia ongelmia:
1. Liikennevaloissa/pysähdyttäessä tyhjäkäyntikierrokset jäävät noin 2200-2500rpm:n kohdalle
2. Polttoaineen kulutus on korkealla (matka-ajossa jenkkimallin mpg-luku 25-26=9,5l/100km), kun ennen oli 29-31=7-8l/100km
3. Tyhjäkäynti jää yleensä pitemmän ajon jälkeen 1200rpm kohdalle, seilailee +-100 kiekkaa (kestää about 10-15s että laskee tuolta 2000:n päältä alas)
Epäilin aluksi sinistä nestelämpöanturia (lohkon etupuolella kaksinapainen), joten vaihdoin sen uuteen ilman minkäänlaista vaikutusta...
Voisiko syynä olla Lambda-sondi tahi jokin muu häppäsvärkki?
EDIT: Lisäsin ton litroiksi satasella luvun helpottamaan kulutuksen arviointia
Kokemuksia ja neuvoja kaipaillaan
Nyt alkaa meikän (erittäin) vajavaiset mekaanikon lahjat loppua:
Talven jälkeen lopetti nestelämpömittari toimintansa tyystin. Samoihin aikoihin on ilmennyt tyhjäkäynnissä käynnistyksen jälkeen seuraavanlaisia ongelmia:
1. Liikennevaloissa/pysähdyttäessä tyhjäkäyntikierrokset jäävät noin 2200-2500rpm:n kohdalle
2. Polttoaineen kulutus on korkealla (matka-ajossa jenkkimallin mpg-luku 25-26=9,5l/100km), kun ennen oli 29-31=7-8l/100km
3. Tyhjäkäynti jää yleensä pitemmän ajon jälkeen 1200rpm kohdalle, seilailee +-100 kiekkaa (kestää about 10-15s että laskee tuolta 2000:n päältä alas)
Epäilin aluksi sinistä nestelämpöanturia (lohkon etupuolella kaksinapainen), joten vaihdoin sen uuteen ilman minkäänlaista vaikutusta...
Voisiko syynä olla Lambda-sondi tahi jokin muu häppäsvärkki?
EDIT: Lisäsin ton litroiksi satasella luvun helpottamaan kulutuksen arviointia
Kokemuksia ja neuvoja kaipaillaan
Syynä on luultavasti tyhjäkäyntimoottorin likaisuus. Tämän voit testa ottamalla tyhkäyntimoottorin johdot irti. Tyhjäkäyntimoottori löytyy venttiilikopan päältä imusarjan puolelta, kun olet ottanut johdot irti tyhjäkäyntimoottorinpäästä moottori käy tyhjäyntiä mutta huonosti. Käy ajelemassa ja kokeile tippuuko kierrokset suoraan tyhjäkäyntikerroksille. Mikäli näin on. Olet löytänyt vian ja tämän jälkeen voit koittaa puhdistaa kyseistä osaa. Itse liuottelin pinelinellä, kuivasin paineilmalla ja voitelin tämän jälkeen crc:llä. Tulos ei ollut kummoinen pelaa muttei täydellisesti.
Eikös tuo joutokäynninvakain likaisena lähinnä aiheuta kierrosten pomppimista ja koneen melkein sammumista? Tai ainakin tuollaisista oireista olen lähinnä kuullut ja omakohtaisesti kokenut. Itse puhdistin ko. mokkulan bensassa ja liotin sitä yön yli siinä. Mitään CRC:tä en laittanut ja pelaa ihan hyvin.
Levis, liikkuiko ennen liotusta mikään siellä mokkulan sisällä, kun laittoi piuhan kiinni ja virrat päälle? Liuotuksen jälkeen eikun paineilmalla enimmät pois ja kiinni vai annoitko kuivata sen pari päivää? Käytitkö 98 vai 95 bensaa? Taidanpas kokeilla itekkin Leviksen ohjetta..
ps. anteeksi tuo viimeinen kysymys, oli vaan pakko laittaa :))
ps. anteeksi tuo viimeinen kysymys, oli vaan pakko laittaa :))
Bensaa laskin monet kerrat sen läpi, kunnes ihan puhdasta. Vielä siis yön liottelun jälkeen. En edes se suuremmin kuivannut sitä, ravistin lähinnä. Haihtuuhan se sieltä ajan kanssa. En nyt muista oliko 95 vai 98, jos et saa toimimaan ekalla, koita sitten toisella laadulla ;) Tosin jos sitten ei toimi vieläkään, ni ehkä se väärä laatu pilas sen!
Tänään tutkiessani isäni kanssa autoni konehuonetta huomasimme, että Corradon vasemmanpuoleisen etuvalon takana olevasta 5cm korkeasta, mustasta lieriöstä oli yksi punamusta johto poikki. No juotettiin sitten ko. johto uudelleen paikoilleen ja kas kummaa käynti tasaantui, moottorin PA-kulutus pieneni alle 7:n litran satasella ja minusta tuli hieman onnellisempi...
En yhtään tiedä mikä ko. osa on, mutta näytti tehneen jotakin tärkeää, kun tyhjäkäynti alkoi pelittää oikein.
En yhtään tiedä mikä ko. osa on, mutta näytti tehneen jotakin tärkeää, kun tyhjäkäynti alkoi pelittää oikein.
iikennevaloissa/pysähdyttäessä tyhjäkäyntikierrokset jäävät noin 2200-2500rpm:n kohdalle
On ollut sama itselläni kaksi kertaa.Ensin puhdistin tuon joutokäynnin vakaimen,auttoin viikon päivät.Sitten vaihdoin suosiolla toisen tilalle.
Talven jälkeen lopetti nestelämpömittari toimintansa tyystin.
Noin kävi myös itselleni nyt,kun auto seisoi talven yli,lisäksi puneinen merkkivalo saattoi vilkkua ja rauhottui,kun sammutti auton ja käynnisti uudelleen.Räpläsin vain antureiden liittimiä ja rupesi toimimaan,joten ei ole tarvinnut enempää asiaan perehtyä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa