Ivecon 4/12R nestepää - ongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

Ivecon 4/12R nestepää - ongelma

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 23.5.2006 1:59

Voihan Iveco!
Eipä mene 4/12R männän kanta ainakaan De110 nokkalevyn sisään ilman jommankumman kappaleen työstämistä. Eli männän kannan halkaisija on hitusen liian suuri, menee pikkuisen mutta jumahtavat kiinni toisiinsa ennen kuin shimmi tai se painelaakeri männän ja nokkalevyn välissä edes ottaa kiinni.

Suomeksi sanottuna tuo Ivecon -874 loppuinen pää ei mene pulttaa kiinni -periaatteella TDI-koneeseen.

Nokkalevyn työstäminen on vaikeaa ilman nastan poistamista. Männän kantaa voisi hioa varovasti mutta miten sen saa enää pyöreäksi ei mitenkään. Sorviinkin aika vaikea kai panna kiinni?

Joku osaavampi koneistaja toivottavasti keksii ratkaisun tähän.

Kokeilin viimeksi tilattua VAG 11mm päätä ja se on kyllä ihan oikein mitoitettu, onneksi.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 23.5.2006 6:34

Olikos näitä Ivecon päitä vaan tässä uusimmassa tilauksessa vai oliko siinä edellisessäkin? En ole vielä saanut aikaiseksi sen aikanaan tilatun pään asentamistakaan :D

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 23.5.2006 13:25

Ei ole varmaan moni muukaan asentanut edellisen tilauksen päitä, silloinkin tuli samoja Ivecon päitä. :D

Mittaan vielä paljonko on halkaisijaeroa VW ja Ivecopäällä, ei se paljosta ole kiinni.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 23.5.2006 15:00

Kanta on 0,2-0,3 mm paksumpi. Sorvaaminen sopivaksi onnistuu ja ainakin Hämeen Diesel on tuommoisia työstöjä tehnyt.
Samalla vaihtavat nokkalevyn tapin sopivan paksuiseksi, kun sekin pitää olla Ivecon päälle vähän paksumpi. :/

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 23.5.2006 17:23

Voihan räkä.... no eipähän tuon asentamisella vielä kiire edes ole kun joutuu ensin hoitamaan nuo turbohuolet kuntoon ennen kun siitä löpöstä olis mitään hyötyä.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 23.5.2006 18:06

Eipä mene 4/12R männän kanta ainakaan De110 nokkalevyn sisään

Voiko olla että käy toisenlaiseen nokkalevyyn? Ei ole kyllä hajuakaan minkälainen tuossa 1Z-moottorin pumpussa on... Kai siinä jokatapauksessa tulee ongelma sen tapin kanssa vai kuinka?

RabaFari
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.3.2006 7:10

ViestiKirjoittaja RabaFari » 23.5.2006 21:28

Juu,saman probleeman huomasin just kun paremmin tutkin tota ivecoa... ei ainakaan toyotan pumpusta otettuun nokkalevyyn istu paikoilleen. Voi olla että mitsun pumppuun johon tuo nestepää on menossa voikin sopia mutta epäilen että tuskin.Elikäs sorvailua vaatii muttei paljoa,onneksi.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 23.5.2006 21:58

Olisko mahdollista hoitaa joku kimppasorvaus näille?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.5.2006 0:34

Omani ajattelin kyllä vetää mirkelissä ihan käsivaralta. On niin kovaa ainetta ettei sitä ihan helpolla soikeaksi vedä (kokeilin jo paperilla hioa). Vähän mittailee välillä niin hyvä siitä tulee.

Tuli muuten kolmelta dieselammattilaiselta kovin erilaiset lausunnot:
1. ei voi sorvata, liian kovaa. Eikä voi kiinnittää mäntäosasta sorvin pakkaan eikä mihinkään muuhunkaan.
2. sorvin pakkaan mäntosasta kiinni ja eikun sorvilla lastu pois.
3. ei voi sorvata vaan pitää kivellä hioa. Voi ajaa käsivaralta, koska ei haittaa jos menee vähän enemmän väljäksi kuin alunperin on.


Kuka haluaisi sorvauskimppaan? Voin kysyä hintaa kun tiedetään suunnilleen monta tulee. Tai saa joku muukin kysyä, kuka tietää/tuntee sopivia pajoja.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 24.5.2006 6:09

Kuinkas se tappi?

Commo
-
Viestit: 221
Liittynyt: 27.7.2003 18:23

ViestiKirjoittaja Commo » 24.5.2006 10:51

Minkäs päitä ne olivat jotka sopivat suoraan? Omaan ostin kaverilta ja sopi suoraan, oli tilattu jenkeistä ennen kuin oli tietoa tuosta kiinan puljusta. Enkä tiedä minkä vehkeen pää mahtaa olla.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.5.2006 12:53

Cumminsin pää kävi nokkalevyyn, mutta siinä taas ei ollut palautinjousien koloja koneistettuna -> tdi:n jouset ei käy suoraan.

899-loppuinen pää on kait kaikilta osin suoraan käypäinen eli sellaisia kannattaa tilata jatkossa. Varmistelen tuon sopivuuden vielä.

Tappihan on nokkalevyssä eli pumppu pitää olla purettuna. Omani vein juuri konepajalle tapin vaihtoon.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 24.5.2006 15:40

Eikös nyt olis hyvä tekosyy tilata niitä uusia nokkalevyjä sieltä kinuskeilta ;)

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 24.5.2006 19:40

Kysyin Hämeen Dieselistä hinta-arviota hommasta. Noin 550 euroa. Just just. Täytyy katsoa saisko sille jotain tehtyä itse...

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.5.2006 19:50

Kysy Seppo K:lta nestepään vaihtoa ja muokkausta.

Pelkkä tapin vaihto maksoi 30 euroa Helinin konepajalla Kuopiossa. Männän kannan smirklasin kaverin pajalla, omasta mielestä onnistui hyvin. Sorvissahan se kannattaa tehdä, niin säilyy symmetria varmemmin.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 24.5.2006 21:05

Onkohan siinä sorvaamisessa riskinä sen männän naarmuttaminen eli tuhoaminen. Tuskin niin pahaa tuhoa voi saada aikaan sen kannan smirklaamisella.

Passat31
-
Viestit: 195
Liittynyt: 27.7.2003 17:50

ViestiKirjoittaja Passat31 » 24.5.2006 21:23

hiomakoneessa nätein tehä ja holkki-istukkaan paperi väliin ettei tuu jälkiä.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 24.5.2006 23:11

Kuinka paksu alkuperäinen tappi on ja kuinka paksu pitää olla Ivecon päälle?

RabaFari
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.3.2006 7:10

ViestiKirjoittaja RabaFari » 25.5.2006 0:05

En tiedä minkämoinen tappi muiden nokkalevyissä on,mutta pikaisesti lethermanilla mitattuna tuossa tojon nokkalevyssä on 3 mm:n tappi ja ivecon päälle yhtä "tarkalla" mittausmetodilla tulisi 4 mm.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 25.5.2006 11:09

No niinhän se näyttää olevan. Männän kannassa oleva ura on n. 4,2mm ja siihenhän se tappi tulee. Kuinka se tappi on kiinni nokkalevyssä? Porataanko alkuperäinen tappi pois? Kuinka uusi kiinnitetään tilalle? Uuden tapin täytyy vissiin olla yhtä kovaa kuin alkuperäinen.... Onko kellään hajua mistä Tampereella voisi kysellä tuollaista hommaa? Onnistuu varmaan melkein missä vaan koneistamossa jos itse pystyy vähän kertomaan miten homma pitää tehdä...

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 25.5.2006 11:32

Tappi on kiinni ihan puristusliitoksella, eli lyömällä pois. Samoin kuin uusi sisään. Esim. 4mm poranterästä tai pultista noita oon tehny menestykkäästi.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 25.5.2006 11:56

Hyvähyvä, kiitti vinkistä! Taidan yrittää itse. Se on niin hankalaa jos ei tunne ketään alan ammattilaista. Ei ainakaan täälläpäin nuo koneistamot ole kauhean kiinnostuneita tekemään tällasia pikkujuttuja.

I_me
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.5.2005 1:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja I_me » 25.5.2006 12:48

Itselle tuli edellisessä tilauksessa 11 ivecon pää. Hioin sen karan sopivaksi siten että kiedoin muutaman kierroksen teippiä karan päälle kara kiinni porakoneen isukkaan ja viilan ja hiomapaperin kanssa hieroin sen sopivaksi. Nokkalevyn tappi on toistaiseksi vielä orkkis, eli liian pieni kun ei siihen hätään sattunut tallista löytymään yhtään 4mm poranterää, onneksi on nuita 1.6D pumpun nokkalevyjä muutama ylimmääräinen.
Hyvin on pelannut kaikesta huolimatta.
Tapin vaihdan kunhan jaksan irroittaa pumpun.

Jussi K
-
Viestit: 21
Liittynyt: 2.11.2004 16:34

ViestiKirjoittaja Jussi K » 25.5.2006 12:52

Muutamia muutoksia on tullu tehtyä. Yleensä jos mäntä ei sovi nokkalevyyn on myös tappi eri paksunen, joten tappi irti ja nokkalevy sorviin ja lastu pois. tapit oon tehny kierretapin varresta, poranterän varsi on ihan pehmyttä tyskin kestää miljoonaa ajaa.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 25.5.2006 17:05

Yritän viikonloppuna laittaa tuon pumpun paikoilleen, jossa tuo Ivecon pää on nyt kiinni. Kerrompa sitten tuloksia tänne...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 26.5.2006 13:44

Onkos kukaan mitannut tarkasti paljon pitää hioa pois?

Kun ei viittis purkaa pumppua että sais nokkalevyn irti.

mta
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.11.2005 19:21

ViestiKirjoittaja mta » 27.5.2006 22:35

kiitoksia vaivannäöstä ja muustakin!head and rotor tuli ja nyt pitänee jänskätä millä paikoilleen ja peliätä meneepikö paikoilleen, kuten jo sanottu nut meneepi rakettitieteen puolelle mulla!
no aika näyttää ja mikäli liian iso niin naapuri firmaan hioskelemaan, toimivat tosin meridieselien(isojen) parissa mutta ovatten ennenkin jeesanneet ja nytkään eivät tyrmänneet eli jos onkelmia niin voin kysästä millä hinnalla tekisivätten vaaditut muutostyöt!tosin tarvin kyllä ite sen kuuluisan rautalanka mallin että osaa selostella... miten on muuten tuon AFN:än -97 kanssa???ei pumpun numeroistakaan vielä tietoa:)

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 29.5.2006 21:13

Nyt on tuo pumppu tuolla päällä paikoillaan. Valitettavasti minä en sillä saanut yhtään voimaa. Alkup. 10mm päällä savutti ehkä enemmän kuin nyt, ja testiksi ajoin vielä vetoja kellon kanssa. Ei tullut yhtään eroa...

Kertokaas miten teillä toimii tuo ko. Ivecon pää.

I_me
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.5.2005 1:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja I_me » 30.5.2006 16:05

G2 1.6TDic Garret T3(1bar), BMW 325d IC, 11mm ivecon nestepää. Kytkin luistaa 3, 4, 5-vaihteella Ja velä 150Kmh vauhdista kun länttää kaasun lattiaan. Savua saa halutessaan putkesta ulos "kiitettävästi"

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 17.6.2006 12:08

Onko kukaan asentanut vielä näitä? Mä kokeilen ens viikolla, ajattelin vaan kysellä täältä viimeisimmät kokemukset. I_me:lla ainakin toimii? Onko tästä viimeisimmästä tilauksesta ja millä nokkalevyllä?

I_me
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.5.2005 1:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja I_me » 18.6.2006 22:33

Edellisestä tilauksesta (ei viimeisestä) vakio nokkalevyllä.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 19.7.2006 10:52

eilen kävin vaihdattamassa leoniin tuon viime tilauksesta tulleen ivecon 12mm nestepään.. kyllähän tuohon tuli huomattavasti lisää voimaa :) ja _savua_ :D
iq on ~3n kieppeillä, enkä oo havainnu mitään rynkyttämistä ajossa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 19.7.2006 11:26

Hienompi juttu että toimii. :)
Nyt on tosiaan syytä tutkia se pumppu josta trompi ei saanut voimaa että mikä on vikana. Onko nestepäissä suuria heittoja yksilöiden välillä vaiko mikä mättää.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 19.7.2006 11:43

eikös se peni kirjoitellut tuolla HSD:n puolella että hyöty on plus miinus nolla. Paitsi että nyt voi munakkaan vatkata autolla......

Voisikohan nuissa todella olla noinkin suuria heittoja hionnassa?

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 19.7.2006 13:33

Kyllä mä sanoisin ihan näin persdynolla että kyllä sillä voimaa tuli lisää. Kytkinkin alkoi taas luistaa, joten sekin viittaisi siihen suuntaan että löylyä tuli lisää. Nyt pumpussa on taas vakiopää ja n. 3 IQ:lla ei luista. 12mm päällä luisti kaikilla kokeilemillani (5-9) IQ-arvoilla. Ongelma oli tosiaan vaan se hillitön rynkytys. Siitä ei päässyt kokonaan eroon millään. IQ:n ja ajoituksen kanssa pelleilemällä sen sai siirtymään eri kierrosluvuille. Aluksi sitä esiintyi tasakaasulla pienillä nopeuksilla 3-ja 4-vaihteilla. Kun säädin ennakon aikaiselle (vihreälle viivalle) ja IQ:n n. seiskaan, luulin jo että sain sen pelaamaan. Ei nykinyt tasakaasulla pienillä nopeuksilla. Yllätys olikin melkoinen kun maantiellä ohituksen jälkeen hölläsin kaasun. Silloin mä luulin että koko ^*ska leviää. Silloin myös päätin palata takaisin vakiopäähän. Siksi aikaa kunnes joku viisas kertoo voiko ongelma olla ohjelmallinen vai määränsäätimen mekaaninen ongelma. Ja mitä asialle on tehtävissä?
Määränsäädin ei siis ilmeisesti pysy mukana tilanteissa, joissa suuren ruiskutusmäärän jälkeen pitäisi päästä hallitusti pienempään ruiskutusmäärään. Onko sitten kyse ylikorjaamisesta joka ei ota asettuakseen vai mistä. TDI-Clubin sivuilla oli hyvää juttua aiheesta, mutta valitettavasti en nyt löytänyt sitä.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.7.2006 13:59

Jos ohjelma tehty 10mm päälle ja korjaa sen mukaan, niin 12mm päällä korjaa aika paljon liikaa...

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 19.7.2006 14:05

Onko Peni harkinnut sen määränsäätimen putsausta?, vai mites se nyt vakio n-päällä pelaa..?

^Putkolla on kyllä hyvä pointti tuossa..

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 19.7.2006 14:32

Itse asiassa tekee vakiopäälläkin joskus, hyvin hyvin harvoin. Yleensä ohituksen tms. kiihdytyksen jälkeen. Ja olen harkinnut putsaamista. Kerran avasin sen kannen, näytti ihan hyvälle, mutta ehkä olisi pitänyt purkaa hiukan. TDI-Clubilla on ollut joskus juttua muuten siitäkin... Joku oli saanut avun "slow down shudder"-ongelmaan. Olisko jollain linkkiä mistä löytyis apua tuohon putsaamiseen?
Siitä ohjelmasta vielä: Jos teettäisi uuden ohjelman tuolle 12mm päälle ja rynkytys vain jatkuisi, niin miten se ohjelma mahtaisi pelata 10mm päällä? Meniskö rahat hukkaan?
Ja lopuksi ihan mutulla:luulen että samallalailla se rytkyttäisi vaikka oliskin Boschin 12mm pää.
Joillain nämä kinuskit toimii hyvin. Nyt oliskin hyvä kerätä tähän kokemuksia että missä toimii ja missä ei. Voihan se olla esimerkiksi tiettyjen ECUjen kanssa ongelma.
Edit: tässä on sitä juttua tuolta ulkomaan foorumilta. Nimimerkki "Christillä" on mielestäni hyviä ajatuksia ongelmasta ja sen aiheuttajasta.

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=49812&highlight=adjuster
Viimeksi muokannut peni, 19.7.2006 18:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 19.7.2006 14:48

Mulla on AFN-vakio ecu, sillä ei rynkyttänyt tippaakaan tuo pumppu 12mm päällä, mutta voimaakaan ei ollut. Nyt on kiinni toinen pumppu jossa 11mm VW:n pää, ja sillä pientä nypytystä kyllä havaitsee. Voimaa pikkisen enempi kuin vakiolla.

Seuraavaksi kun tässä ehtii, kokeilen tuota Cumminsin 12mm päätä, siinä vaan ei ole niitä jousisyvennyksiä, mutta otan AAZ:n pumpusta jouset jotka on lyhemmät.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 19.7.2006 18:57

Näinköhän sitä kuitenkin uskaltais kokeilla tuolla päällä...Muutenkin tuon pumpun säätäminen vaikuttaa jotenkin "liian" vaikealle että siihen niin helposti uskaltautuisi. Tai no ;)

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 19.7.2006 22:41

Ei ku nyt kaikki vaan rohkeasti kokeilemaan! Siis sillä edellytyksellä että uskoo mahdollisten vahinkojen olevan peruttavissa... Mulla oli ainoa hankaluus saada se nokkalevyyn tehty uusi paksumpi tappi pois kun vaihdoin takaisin 10mm päähän.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.7.2006 22:45

Mulla olis tuossa nyt yks pumppu kasattu tuolla ivecon päällä puuttuu vaan auto missä kokeilla...

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 24.3.2007 9:26

onko kellään koskaan hajonnu/särkynyt tuollanen nestepää?
millä tavalla mahtaa esiintyä kysyinen ilmiö jos näin käy?
lähinnä mielenkiinnosta kyselen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa