1.8 ADR nykii tasakaasulla 1000-1300rpm

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

1.8 ADR nykii tasakaasulla 1000-1300rpm

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 22.5.2006 1:11

Eli Audi A4 vm97 105tkm vian huomasin 82tkm 1.8 20V ADR nykii tasakaasulla 1000-1300rpm ja vian epäilen olevan kaasuläppäyksikössä.. Kylmänä vikaa ei ole kun tyhjäkäyntikierrokset on siellä 1200-1300rpm:ssä. Nykiminen tulee tasamaalla ja alamäissä moottorijarrutuksenkin kanssa jos kierrokset vain on tuota luokkaa. Jos ylämäkeä ajaa ei nyi.

Sama huojunta myös vaihde vapaalla auto paikallaan; moottori tekee aaltoilevaa liikettä hyvin pienellä tasaosakaasulla.
Tyhjäkäynnillä viisari on siinä viimesimmän viivan kohdalla onko se nyt 8/9 mitta-alueesta ja värisee aavistuksen aina koneen lämmettyä, aluksi siellä jossain 1300rpm:ssä.

Topikki on jo audifinnssien puolella mutta laitetaan tännekin kun se paisu lambdahomman takia turhan pitkäksi.. Ja ois kiva jos korjaus löytyis..äärimmäisen vittumaista parkkihallissa tai parkkipaikoilla yms paikoissa ajella hidasta vauhtia kun kamelin selässä pitää olla... vaihtoehtona ajella kovemmin 1400-1700rpm tai sitten madella vapaalla kaasulla, tai pitää pien kiihdytys yllä.

Eikä meno yli 1300:nkaan ole ihan täysin vakaata kun kierroslukumittaria katsoo ja moottorin ääntä kuuntelee. 1400rpm tasakaasullakin voi nykähdellä jos ei oo tarkkana, ja meno ei oo 100% tasaista kun kuuntelee/on tarkkana/kattoo kierroslukumittaria, kuin vasta jossain 2500rpm:ssä. Auto ei - onneksi - kuitenkaan nyi kuin tuolla 1000-1300(1400) rpm:llä.



Onko muilla 1.8 20V / 1.8T 20V koneisissa tuota ongelmaa?

Yli 1300 rpm meno siis lähes ongelmatonta. Lambda on vaihdettu, kaasuläppäyksikkö kahteen kertaan putsattu; 2vk sitten ja viime syksynä + perussäädöt tehty. Putkia tutkittu eikä imuvuotoja ole löytynyt. Ainuttakaan vikakoodia ei tule. Äsken putsailin kaasuläppäyksikköä itte vaikka puhtaan näköinenhän se oli. Sitä joustakin rasvasin crc penetrateöljyllä. Tekisi mieli irrottaa koko pönttö mutta siihen ei taidot riitä..se läppä pitäs kait kiristää tiettyyn momenttiin, en oikein usko että korjaamoilla on irrottanut tuota yksikköä ja säädelly, on vain putsannut putken irrottamalla. Forten motor flush ennen öljynvaihtoa tehtiin vuosihuollossa tammikuussa, samalla bensaan fortet. Bensaan fortea myös viime kesänä ja erimerkkisiä vastaavia puhdistusaineita on tullut tankkiin kaadettua litratolkulla vuoden mittaan.. Nykimistä kestetty siis jo 11 kuukautta ja mielellään ois kiva tuo saada jo pois! Viikko ostamisen jälkeen tuon huomasin, mielestäni ei sitä ennen ollut.

Auto on ollut 4 kertaa korjaamoilla tän vian takia..lähinnä selvittelyssä mistä vois johtua, eli työstä oon maksanu muutaman satasen.

Kannattaako ruveta vaihtelemaan osia (maf, lämpöanturi, sytytystulpat (melkein uudet ostovaiheessa 82tkm nyt 105tkm, km:t 100% varmat stokkalta varmistettu), polttoainesuodatin...puhdistuttaa aktiivihiilisäiliö?) vai uskoa että tuo vika ois tuossa kaasuläppäyksikössä?


Uusi läppäyksikkö kun maksaa 400 ja vaihto ainakin 100 niin kalliiks tulis korjaus..

Suuret kiitokset vastauksista / kommenteista.
Viimeksi muokannut Sakkeus, 25.5.2006 15:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 22.5.2006 16:10

Lisätään listaan sellanen että kun kädellä pitää kaasuvaijerista kiinni ja antaa vähän, tuon 1000-1300rpm kierroksia niin tuon hummaamisen huomaa siinäkin eli se vaijeri tiukistuu ja löysistyy sitä mukaa kun kierrokset hummaa..ehkä tää on selvä homma että näin pitääkin tapahtua oli vika missä tahansa mutta aattelin kertoa. Tankissa on nyt 98 bensaa eikä vaikuttanut nykimiseen mitenkään.



-edit- päästöarvomittaukset (lambda vaihdettu tuon jälkimmäisen jälkeen)

_________900rpm__2500/katsastuksessa yli 2000rpm

Katsastuksessa 11.1.2006:

CO______0________0 %
HC______16_______18 ppm
Lambda___________1,01
CO2_____15,40_____15,40%
O2______0,05______0,26%

Maanantaina 8.5 korjaamolla:

CO______0________0 %
HC______2________2 ppm
Lambda___________1,03
CO2_____15,7_____15,7%
O2______0,7______0,7%





-edit- liittimet ja pistokkeet putsattu, maf ja imuilman lämpötila-anturi putsattu, tulpat vaihdettu, ei vaikutusta.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 24.5.2006 21:41

Täsmälleen samaa vikaa omassa Golfissa (1.6 AKL), tosin vika on melko satunnainen, mutta erittäin ärsyttävä. Ilmenee juuri pintakaasulla ajossa, sekä siirtymisessä kevyeen moottorijarrutukseen ja takaisin pintakaasulle => nykii.

Joskus nykii myös kiihdytettäessä reippaammin (kaasu pohjassa tai lähes pohjassa) kakkosella, kun kierrokset on jotain 2000:n tienoilla (en muista tarkasti).

Tyhjäkäynti on ok.

Tulpat & ilmanputsari vaihdettu, ei vaikutusta. Ei imuilmavuotoja, eikä vikakoodeja!

Mistähän ehtis vikaa, kuulostaa samalta ongelmalta...

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 25.5.2006 4:04

Hieman edistystä.. eilen illalla ajoin ekan kerran nykimättä 1100rpm ja pitkän pätkän 1200rpm.. perusnykivä käytös kuitenkin sama.. Nyt lähden laittaa putsatut osat paikoilleen ja erkkarinauhakin mukana jotta pari kohtaa tulee ainakin varmasti tiiviiks. Mitään imuvuotoja ei löytynyt. Jos ei vaikuta nuo ni aktiivihiilisäiliö sitten seuraavaks irti ja sen putsaus/letkujen tarkistus, menoletku puhdistusspräyllä jo putsattu... Jos ei auta ni letkun tulppaus, uuteen säiliöön ei nyt oo varaa.. Kato vikoja posteja

http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20310


-edit- joo ei siis auttanu letkujen tulppaamiset sun muut.. Kaikki liittimet ja letkut paikoillaan ja vaikka mitä tulppais niin sama tilanne.. Eli pystyy nyt 1200rpm ajelee melkein nykimättä kun on äärimmäisen tarkka kaasun käytöstä, ja jopa alle jos on pikkasenkin vastusta, ei aivan tasamaa.. Mutta nykähdellä voi 1400-1700rpm:kin jos ei oo kaasun käytöstä tarkka... Ei tuu mitään tästä hommasta pakko luovuttaa...

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 30.5.2006 21:56

En siis luovuttanu..mutta täälläkö kukaan ei osaa auttaa? Menin maffin tilaamaan..kun auto toimii ilman maffia vähän paremmin.. Kaiketi menee sillon rikkaammalle mutta kun ei vuotoja missään ole eikä nuo tulppaukset/pihdityksetkään vaikuta käyntiin niin siks mietin et maf ei antais alapäässä tarpeeks hyviä arvoja, Laakkosella sen syksyllä katto mutta ehkä ne mittas vain jotain 3000rpm arvoa. Lisäks kun sen piuhan irrotan ei tapahu oikein mitään ja kiinnilaittaessa kone melkein sammuu ja sit tasaantuu melkein heti, Audifinnsseillä yhellä tyypillä samalla koneella tapahtuu just päin vastoin, ilman maffia toimii huonommin ja irrottaessa melkein sammuu.

Todennäköisempi aiheuttaja kuitenkin on kaasuläpänsäädin mutta se maksaa yli 500e enkä tosiaan sen vertaa rupea maksaa näin pienestä joskin ärsyttävästä viasta.

Kaasuläpän säädintä kun kääntää ja tiirailee tarkkan mitä tapahtuu niin tosiaan tulee vika ilmi noin puolen millimetrin käännöllä heh..ehkä tuo ei oo ees vika vaan tuo kyseinen kaasuläppäsäädin ei vaan oo niin tarkka tuon ekan 0.5mm sisällä tai sit se on just siitä kohtaa kulunut??

Tosin moottorijarrutukset on epänormaalin voimakkaita alle 2000rpm:ssä eli sinänsä vois olla jossain muualla vika kuin tuossa säätimessä...





-edit- case closed.

Kyllä tuo "vika" on erittäin todennäköisesti ominaisuus / valmistus"virhe/vika", muillakin vastaavaa on ollut. Säädin ei vain ole alapäässä tarpeeksi tarkka siitä onko läppään koskettu eli avattu sitä vai ei. Rakenne pitäs olla tarkempi tms.. Hirveesti turhaa työtä mutta hieman nykii nyt vähemmän, kaasuläppäsäätimenkin kun avasin ja koneiston käsittelin crc:llä.... Enemmän juttua http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 940#132940


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa