Tapahtui: Moottoritiellä ajoa n. 10km reilua satasta kaikki ok. Nousu ramppiin, kaasun nosto ja moottori alkoi ryytymään. Kaasun lisääminen paransi vetoa, vilkaisu peiliin: kaamea savu/höyrypilvi. Virrat pois ja rullaus laitaan. Pellin aukaisu: nesteet oli tulleet paisuntasäiliön korkista yli, nestettä oli paljon. Hetken odottelun jälkeen starttiyritys, meinas lähteä käymään mutta pukkas pakoputkesta valtaisan savu/höyrypilven. Nesteet säiliössä näytti puhtaan sinivihreältä, öljy mittatikussa puhtaan ruskeaa ja sitä oli normaali määrä. Kotiin hinauksen jälkeen n. tunnin kuluttua, startti pyöritti ja kone ei kilissyt, pyöritys hyytyi parin sekunnin kuluttua. Sen jälkeen toinen starttiyritys ei jaksanut pyörittää konetta, enempää en sitten yrittänyt.
Voiko kansipahvi mennä noin kerta laakista rikki, että kone sammuu ja vettä ei näy öljyn seassa? Ja voiko vettä mennä koneeseen niin paljon ettei jaksa edes startata? Nyt kun annan koneen seista yön yli, niin pitäiskö vettä näkyä öljytikussa tai jos lasken pohjasta?
Ja nyt kun miettii, niin jäähdytysjärjestelmä on kerännyt painetta jo kauan. Painetta on ollut myös kylmänä. Paineen vuoksi nesteet tiputtaa pikkuhiljaa termarin tiivisteestä ulos, tiputtaminen hellittää kun päästää paineet pihalle. Öljyä kone ei syö yhtään, öljyt on aina olleet vedettömät ja jäähdytysnesteessä ei ole näkynyt öljyä. Kone on toiminut ok vuosia ja kilometrejä on kertynyt 320 tonnia. Kone on 1.3 kaasari ja vm 89.
Kansipahviko rikki golf mk2
Valvoja: ffp jäsenet
No jos sulla oli painetta järjestelmässä myös kylmänä niin kyllä sielä kannentiiviste on sitte rikki. Ittellä oli just sama ongelma oman golffin kans. Ootko varma ettet sahannu jo akkua tyhjäksi ja siksi ei pyöritä? Siksi se ei varmaan lähe käyntiin jos se on päästäny vettä sylintereihin.. Auto pitäis saada käyntiin niin vois kattoa että tuleeko pakoputkesta vettä ja toinen juttu on että jos paisariin tulee ilmakuplia niin on kansipahvi rikki.
kyllä nuo oireet viittaa vahvasti siihen kannen tiivisteeseen, tulpat irti ja sieltä kautta voi myös koittaa tehä jonkinlaista diagnoosia. Myös puristuspaineet mittaamalla voi havannollistaa että vuotaako pahvi jonkun pytyn kohdalta, tuolloin vesi ei sekoitu öljyn kans, vaan vuotaa suoraan sylinteriin.
1.3:ssa pakosarjan ja pakoputken välinen laippa irti, kaasari pois, jakohihna pois nokkapyörältä (MUISTA merkitä, ettei mee sit jako sekasi), virranjakaja pois, sitten kannen "kansi" irti ja irroittelemaan kannenpultit... aikaa kulunee noin 1h - 2h tuohon hommaan... kustannus arvio olisi: kannentiiviste n. 15 - 20 eugenii, uudet pultit n. 20 egee, paperia öljyjen/likojen pyyhkimiseen 5 €, asennus juomat 9 €, ehkä jotain muutakin...
nii ja sillo ku alko savuja näkymään niin oliko savu harmaata vai sinimustaa?
jako hihna kannattanee kans sit samalla tarkastaa ettei oo yhtä pahaksi päässy ku mun toisessa autossa http://koti.mbnet.fi/ylitalo/jako_h_kulunut.htm
1.3:ssa pakosarjan ja pakoputken välinen laippa irti, kaasari pois, jakohihna pois nokkapyörältä (MUISTA merkitä, ettei mee sit jako sekasi), virranjakaja pois, sitten kannen "kansi" irti ja irroittelemaan kannenpultit... aikaa kulunee noin 1h - 2h tuohon hommaan... kustannus arvio olisi: kannentiiviste n. 15 - 20 eugenii, uudet pultit n. 20 egee, paperia öljyjen/likojen pyyhkimiseen 5 €, asennus juomat 9 €, ehkä jotain muutakin...
nii ja sillo ku alko savuja näkymään niin oliko savu harmaata vai sinimustaa?
jako hihna kannattanee kans sit samalla tarkastaa ettei oo yhtä pahaksi päässy ku mun toisessa autossa http://koti.mbnet.fi/ylitalo/jako_h_kulunut.htm
Viimeksi muokannut -Onze-, 24.5.2006 8:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En missään tapauksessa startannu akkua tyhjäksi, starttiyritykset oli luokkaa 2sec. Mun mielestä savupilvi oli melkein valkoista ja ohutta. Varsinkin heti rikkoutumisen jälkeisessa starttiyrityksessä tarkkailin sitä ja näytti vesihöyrypilveltä. Myöhemmässä starttiyrityksessä kun kone oli jo kylmä, savua/höyryä ei havaittu, eikä missään vaiheessa haissut palaneelle rasvalle.
Tekeekö ammattimies tuon vaihtotyön 4:ssä tunnissa? Ajattelin kysellä nyrkkipajoilta hinta-arviota ja olisi hyvä tietää jotain arviota ennen kyselyä.
Ja jos itse (kaverin avustuksella) alkaa hommiin, niin tarviiko mitään erikoistyökaluja, muuta kuin momenttiavaimen, esim torx tms muita hylsyjä?
Noihin tarpeisii tietty tulee lisää öljyt ja nesteet, sekä joku aine jolla huuhdellaan öljykanavat, jos siis vellit on menneet sekaisin. Sit varmaankin venttiilikopankannen tiiviste kannattaneen vaihtaa samalla, vai tarviiko sitä edes avata?
Tekeekö ammattimies tuon vaihtotyön 4:ssä tunnissa? Ajattelin kysellä nyrkkipajoilta hinta-arviota ja olisi hyvä tietää jotain arviota ennen kyselyä.
Ja jos itse (kaverin avustuksella) alkaa hommiin, niin tarviiko mitään erikoistyökaluja, muuta kuin momenttiavaimen, esim torx tms muita hylsyjä?
Noihin tarpeisii tietty tulee lisää öljyt ja nesteet, sekä joku aine jolla huuhdellaan öljykanavat, jos siis vellit on menneet sekaisin. Sit varmaankin venttiilikopankannen tiiviste kannattaneen vaihtaa samalla, vai tarviiko sitä edes avata?
Sen kannen purkaminen on kohtuu helppoa, mutta kasaaminen taas oma juttunsa. Kyl ammatti mies ja kokeneempi harrastajakin sen 4h tekee.
Kyl siel venttilikopankannen alla on muistaakseni puolet kannen pulteista (nyt en kyl oo ihan varma) Ja sen kannenpultin kannan näkeeki siitä, taisi vissiin olla torx vai olisko ollu ZXN? Tuohon kokoluokkaan osaa varmaan joku sellanen vastata, jolla tuosta hommasta ei ole kahta vuotta kulunut...
Ja kokeiles nyt vaihteen kans liikuttaa autoa ja kato saatko moottorin pyörähtämään/liikahtamaan, tarkastat sillä sen ettei oo asiat menny pahemmaksi...
Kyl siel venttilikopankannen alla on muistaakseni puolet kannen pulteista (nyt en kyl oo ihan varma) Ja sen kannenpultin kannan näkeeki siitä, taisi vissiin olla torx vai olisko ollu ZXN? Tuohon kokoluokkaan osaa varmaan joku sellanen vastata, jolla tuosta hommasta ei ole kahta vuotta kulunut...
Ja kokeiles nyt vaihteen kans liikuttaa autoa ja kato saatko moottorin pyörähtämään/liikahtamaan, tarkastat sillä sen ettei oo asiat menny pahemmaksi...
Se, ettei kone pyöri saattaa johtua vedestä männän päällä. Vastaavan tapauksen olen nähnyt, tuolloin tosin kyse dieselistä. Mitä luultavimmin kansipahvi päästänyt vedet palotilaan, vuoto alkanut hiljalleen ja nyt yllättäen pahentunut. Kuten edellä jo todettiin, tulpat irti ja kurkistus mäntien päälle.
^^ pitäisi olla tyytyväinen kun pääsee kannentiivisteen vaihdossa noin vähällä :) eli ei tarvitse pestä jäähdytysjärjestelmää öljymoskasta eikä öljypuolta myöskään. Ota nyt vaan työkalut esille ja vaihda tiiviste ennen kuin jotain muutakin hajoaa käynnistellessä (=vettä männän päällä, starttaus ja veivi kenossa).
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa