Kuinka rakentaa Sequential Turbo

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mss
-
Viestit: 53
Liittynyt: 4.6.2004 9:37
Viesti:

Kuinka rakentaa Sequential Turbo

ViestiKirjoittaja mss » 22.5.2006 13:20

Oliskos kellään hyviä ideoita aiheesta. Kiinnostuksena olisi rakennella pari ahdinta koneeseen sequential periaatteella eli pieni alakierroksille ja isompi puhallin suuremmille kierroksille.

Aiheesta löytyy jotakin tietoa, mutta kaikki ovat joko opelin tai toyotan alkuperäis systeemejä jotka ovat ECU:n ohjaamia, joten niitä on hankala soveltaa.

Ajatuksia siis kaivataan että kuinkahan tällaisen systeemin saisi toimimaan hulluja ohjeinlaitteiden suunnittelua.

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 22.5.2006 16:02

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1538177&page=2

Tossa topicissa joku kaveri ainakin postaili kuvia ko. setupista, tiedä sitten löytyykö oikeasti tietoa miten tuommoinen systeemi toimii.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 22.5.2006 16:58

Kaippa tuohon voisi jonkun mekaanisen painekellon ohjaaman kaasuläppätyyppisen venttiilihässäkän rakennella tms. Toisaalta, jotain vaihtovalon kytkintä vois myös soveltaa sähkösolenoidin kera.
Speksaa vähän tarkemmin niin spekuloidaan lisää. :)

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 23.5.2006 8:37

taitaa mennä ohi aiheen, mutta mersufoorumilla oli joskus juttua remmi+turbo yhdistelmästä (diesel). Nopealla vilkaisulla en löytänyt kyseistä topiccia enää, mutta asiasta saattaa löytyä juttua kun enempi kahlaa foorumia läpi. Jokatapauksessa härveli näyttää tältä: http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsport/index.htm
ainaki nätin näköisä putkia :)

mss
-
Viestit: 53
Liittynyt: 4.6.2004 9:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja mss » 23.5.2006 11:52

Eli täähän on näitä hullujen kokeiluja.... Olis tarkoitus laittaa tuohon Toyota BJ-40:n 3L diesel koneen kylkeen nuo että se jaksais pyöritellä vähä isompiskin renkaita pahasti hyytymättä ja kokeilun halusta.

Nopeesti silmäiltynä tuosta VWVoretx:in tekstissä ei kerrottu tuota asennustapaa.

Holsetin sivuilta löytyi tällanen kuva.

Kuva

Ja tällaisen löysin, jota olisi jopa ehkä makdollisesti mekaanisesti toteuttaa.

Kuva

Tämän nimittäin pystyisi toteuttamaan siten että tuo pakopuolen läppä olisi kaasuvaijerilla käännettävissä ja tuo ahtopuolen "varoventtiili" olisi vain jousikuormitettu venttiili. ( Eihän se nyt ihan sama asia ole jos tuo pakopuolen läppä ei toimi kierrosten mukaan vaan polkimen mukaan.)

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 23.5.2006 17:52

Vai olisko parempi ohjata sitä läppää ahtopaineella? Sehän kuitenkin korreloi jollain tapaa kierrosten kanssa.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 23.5.2006 21:00

Se ensimmäisen pikkuahtimen pakopesän ohittava "läppä" voi hyvin olla ahtopaineella ohjattu erillinen riittävän kokoinen hukkaportti.

Sitä ei tosin kukaan takaa, etteikö ensimmäinen pikkuahdin menisi ennemmin tai myöhemmin ylikerroksille tjms.

Tuossa on pari kuvaa siitä killermossesta joka menee kympin varttimailiakaa:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... mosse1.jpg
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... mosse2.jpg

Kuvista ei valitettavasti käy ilmi miten on venttiilit kytketty mutta kaksi ahdinta siellä luuraa.

Niin ja tuo check valve, voisiko se olla joku pirun iso dumppi tjms. joka aukeaa siinä samalla tai hieman suuremmalla paineelle, vaikka 1 ... 1,5 Bar kohdalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 49 vierailijaa