g2 mittarivaijeri

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

AT
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.1.2006 20:05

g2 mittarivaijeri

ViestiKirjoittaja AT » 31.1.2006 22:04

tommonen pitäs tilata 16V gti golffiin mut sanovat et on kahta mallia,mutteri kiinnitys ja joku "liuska?" kiinnitys..kumpiko mahtaa olla??

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 31.1.2006 22:52

No jos vaikka tutkisit itse sieltä mittariston takaa että millainen kiinnitys sieltä löytyy tai sitten purat vanhan vaijerin pois ja menet se mukana ostamaan uutta.
Ei täällä mitään ennustajia olla että tuollaisilla tiedoilla osattaisiin auttaa, Äly hoi ja järkeä saa käyttää!!!

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 31.1.2006 22:55

Niin täytyyhän se irroittaa joka tapauksessa kun sen vaihtaa...

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 31.1.2006 23:06

Vaijerin kiinnitys mittaristoon on kaikissa sama. Vaihdelaatikon puolella on eroja. Tuossa 16v:ssä on 020 vaihteisto, ja niissä on se "liuskamallin" kiinnitys. Näin uskaltaisin väittää. Sieltä sitten tutkimaan. Tuossa mutterimallisessa vaijeri menee isohkon mutterin läpi, kun taas tässä liuskamallissa on sellainen peltilätkä, joka on kiinni yhdellä 11mm kantaisella ruuvilla. Vähän vaikea selittää, mutta kyllä sen tajuaa kun näkee.

Ps. Vaikka on kyseessä uusi tulokas, niin ei minun mielestäni tarvitse ruveta heti vittuilemaan, varsinkaan kun ei itse näytä asiasta tietävän.

AT
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.1.2006 20:05

ViestiKirjoittaja AT » 31.1.2006 23:17

ajattelin kysyä täältä ensin ku vaijeri joudutaan tilaamaan(ei löydy hyllystä),eikö se sitä järjen käyttöö ole että kysyn täältä ettei montaa kertaa tarvi mittaristo ym. purkaa..enkä mitää ennustuksia vaadi,eiköhän täälä joku asiasta TIEDÄ. kiitokset hykkyrälle!

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 31.1.2006 23:26

ajattelin kysyä täältä ensin ku vaijeri joudutaan tilaamaan(ei löydy hyllystä),eikö se sitä järjen käyttöö ole että kysyn täältä ettei montaa kertaa tarvi mittaristo ym. purkaa.

Juuri tuota meinasin sanoa.

No jos vaikka tutkisit itse sieltä mittariston takaa että millainen kiinnitys sieltä löytyy tai sitten purat vanhan vaijerin pois ja menet se mukana ostamaan uutta.
Ei täällä mitään ennustajia olla että tuollaisilla tiedoilla osattaisiin auttaa, Äly hoi ja järkeä saa käyttää!!!

Eikös tämä ole sitä varten että täällä saa kysyä juuri tuollaisia asioita. Onneksi täältä löytyi joku jolla oli tietoa ja pystyi asiassa neuvomaan.
Äly hoi ja järkeä saa käyttää!!! Prkl!!!

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 1.2.2006 11:06

Ykkös golfissa osassa vaijerin kiinnitys mittariin on kierrettävä ja uudemmissa? klipsillä. Tarkoittikohan varaosakaveri tälläistä eroa?

En ole kyllä laatikon päässä nähnyt muuta kiinnitystä kuin sen lätkän joka kiritään pienellä pultilla.

Golf 8.85--1991 (111cm/PIKAlukitus mittariin). . . . . . . 24-3264 10.76 ?
Golf-1,3 8.85--1991 (111cm/MUTTERIlukitus mittariin)
Automatic 9.83--1991. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24-3398 10.76 ?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 1.2.2006 14:35

Ainakin 1,3:n (084) lootassa ja tuossa rallyen lootassa, kuten varmaan kaikkissa 02A laatikoissa on se vaijerin kiinnitys vaihteistoon sellainen mutterimallinen, siis kierrettävä. 020 vaihteistoissa, kuten tossa gti:ssä, on se peltilätkämallinen kiinnitys.

Kaikissa kakkosissa pitäisi olla pikalukitus sinne mittarin taakse, eli se vain painetaan sinne kiinni.

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 2.2.2006 19:24

No anteeksi nyt kärkäs kommenttini mutta se on fakta että jos kerran se vanha vaijeri on rikki niin täytyyhän se kuitenkin purkaa sieltä pois ja sitten sen näkee millainen kiinnitys siellä on.
Aamen ja anteeksi!!

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 2.2.2006 20:29

Mun kokemuksien mukaan mittaristoa ei tarvi irroittaa mitenkään sitä vaijerinvaihtoa varten, irroita vaan sen kojetaulun alapuolella olevan muovihärpäkeen (viidellä ruuvilla kiinni). Sit pääset työntämään käden kojetaulun sisään alakautta ohjausakselin vasemmalta puolelta ja voit irroittaa nopeusmittarin vaijerin. Se irtoaa (muistaakseni) kääntämällä 90 astetta ja vetämällä, tjsp.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 2.2.2006 20:32

Irtoaa painamalla sisäänpäin (yhteen) niitä kahta uloketta jotka siellä tuntuu, ja sitten vetoa. :)

tso
-
Viestit: 49
Liittynyt: 22.8.2005 15:36

ViestiKirjoittaja tso » 22.5.2006 10:07

Vaihdoin viikonloppuna tuon motonetin vaijerin alkuperäisen tilalle.
Mikähän mahtaa olla vikana kun mittarin viisari täristää pientä liikettä ylös alas ja 60km/h kohdalla alkaa kuulua "surinaa / rahinaa" ihan kuin mittarin kilometrihyrrät alkaisivat pyöriä vauhdilla eteenpäin. En kuitenkaan huomannut että olisin matkannut tulevaisuuteen vaan lähinnä syvemmälle vitutukseen.

Omasta mielestäni tuo letku on kiinni - en ainakaan saa sitä rikkomatta mitään yhtään syvemmälle siihen mittarin tappiin. Onko tämä uusi kaapeli jo valmiikksi rikki vai pitäisikö sen olla jossain tietyssä asennossa mittarissa kiinni? Olen kokeillut tuota nyt asenta pari kertaa ja sama tulos. Eroja alkuperäiseen kapeliin on ainakin se että vaijerin pää joka tulee mittariin kiinni on metallia - alkuperäisessä oli muovia.

Puuttuvia osia tuossa mutanetin kaapelissa oli se vaihdolaatikkoon tuleva kartionmallinen muoviosa - onko tällä osalla jokin merkitys miten päin se sinne askiin törkätään? Samoin alkuperäisessä oli pieni metallisokka jolla kartioratas pysyy sen vaijerin päässä eikä putoa laatikkoon - myös vaihdelaatikon kiinnityksen kumitiiviste puuttui. Tyylikkäässä varaosapussissa luki "Made in (ja tarran alla: Italy)".

Eniten ihmettelen miksi se kartio-muoviratas puuttui?

Pitää varmaan kaivaa se vanha vaijeri talteen roskiksesta ja yrittää operoida sitä.

Mitä tuossa motonetin setissä oikeasti pitäisi tulla mukana jos vien tuon turhan letkun takaisin? Mitä tuo osa maksaa ihan vw-varaosana - saisi todennäköisemmin toimivan osan eikä tarvitsisi arvailla.

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 22.5.2006 11:02

Mittarinvaijerin vaihtanut profiilinmukaiseen kippoon pari kertaa, ja on tuossa ainakin se "peltilätkä yhdellä ruuvilla" kiinnitys. Ensiksi oli tarvikevaijeri, joka rutisi ja pompotti nopeusmittarin neulaa heti uutena, sitten se pois ja uusi alkuperäinen tilalle ja siihen loppui ääntelyt. Kannattaa kuitenkin ensin kattoa että vaijeri menee jouhevasti mahdollisimman loivilla mutkilla ennenkuin uutta ostaa. Irrotus on selitetty ylempänä, se ei ole juuri mikään homma kunhan sen alahyllyn irrottaa.

Ja vaihtaessa kannattaa katsoa se muovinen hammasratas mikä siellä laatikonpäässä vaijeria on kiinni, sitä ei kannata pudottaa laatikoon sisälle (nimim. "jaahas, sinne meni") eli sen kiinnitys uuteen vaijeriin tulee katsella tarkkaan, tarvikevaijerista se tipahti kun vedin vaijerin pihalle laatikosta.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 22.5.2006 11:05

pieni vinkki: öljytkää ne vaijerit ennen asennusta.
Vähäisen rasvauksen takia ne rutisee ja venkuilee nuo tarvikevaijerit.

tso
-
Viestit: 49
Liittynyt: 22.8.2005 15:36

ViestiKirjoittaja tso » 22.5.2006 12:06

Selittäkää tyhmälle miten se vaijeri öljytään?! Yritin laittaa ase/lukko-öljyä mittarin puoleisesta päädystä, mutta en ole ihan varma menikö sitä mihinkään muualle kuin sormille. Olisiko se vaihdelaatikon puoleinen pää parempi? Ja mitä öljyä sinne voisi kokeilla? CRC parempi kuin lukkoöljy?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.5.2006 12:39

Eikös CRC liuota entisetkin öljyt pois?

Jotain bilteman teflon-rasvaa vois koittaa. Sitä mä oon ton tapaisiin tunkenu.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 22.5.2006 21:03

Tai sitten ei osta tarvikevaijeria :)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 22.5.2006 23:34

Niin, kyllä se vaan niin on, et ihan kaikkea ei aina kannata ostaa tarvikkeena! Oonpa muutamien osien kans törmänny ihmeeseen, et merkkiliikkeen osa on edullisempi ku tarvikeosa!!

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 23.5.2006 8:35

Ei kannata aina ostaa tarvikeosaa. Itse rasvasin kyllä huolella tarvikevaijerin, vaan se ei auttanut yhtään rutinaan. Alkuperäisosalle ei tarvinnut tehdä muuta kuin laittaa paikalleen, eikä mitään moitetta toiminnassa.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 23.5.2006 12:46

aiheeseen liittyen:itse käytin vanhaa ja toimivaa vaijeria lootan päästä pois niin eipä pelaa enää :) jesh! tais se ratas mennä askiin..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.7.2007 14:28

Eli mistä sais tarvikkeena mittarinvaijerin tuohon G60:seen? VAraosaliikkeistä tilailtu vaijereita mutta kaikki on tuolla peltiläpyskällä kun tuossa kiinnitys on sillä isolla mutterilla. Marmoritiskillä tuumasivat hinnaksi vain 79,40€ ja saa myös sillä hinnalla pysyä siellä. Osaisko joku auttaa?

Vaijeri
Mutteri+rikkinäinen hammasratas

Itsellä on siis ehjä tuo hammasratas systeemi mutta vaijerikiinnitys meni paskaksi toisesta päästä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa