Tulpanjohdoista ja niiden toimivuudesta
Valvoja: ffp jäsenet
Tulpanjohdoista ja niiden toimivuudesta
Olen yrittänyt selvitää lievää käyntihäiriötä A3:ssa jo pidemmän aikaa ja olen siitä jo aiemmin kirjoitellut tänne. Tässä mallissahan on erillinen puolanjakaja ja sytytyspuolat ovat ilmeisesti mukana tulpanjohdon päässä?!?
Eilen kun taas ihmettelin konehuoneen puolella tulpanjohtoja, niin jotenkin jäi sellainen fiilis, että lievä pätkiminen voisi johtua tulpanjohdoista. Taannoin joku suositteli nyppäämään tulpanjohtoja yksitellen irti, jotta mahdollinen viallinen johto löytyisi. No eilen kokeilin tätä ja yksi asia jäi mietityttämään. Kun nyppäsin vuorotellen johtoja irti, niin kolmospyttyyn menevä johto löi kipunat suoraan näpeille. Ykkösen, kakkosen ja nelosen johdot pystyi irroitamaan ja pitämään käsissä ilman että sai minkäänlaista kipinää näpeille. Tarkoittaako tämä sitä, että kolmosjohto tai sen puola lyö läpi ja pitäis pistää johto/johdot vaihtoon, sillä käynnin osalta en kyllä huomannut ihmeelistä muutosta vaikka kolmosjohto oli irti tai ei?
Eilen kun taas ihmettelin konehuoneen puolella tulpanjohtoja, niin jotenkin jäi sellainen fiilis, että lievä pätkiminen voisi johtua tulpanjohdoista. Taannoin joku suositteli nyppäämään tulpanjohtoja yksitellen irti, jotta mahdollinen viallinen johto löytyisi. No eilen kokeilin tätä ja yksi asia jäi mietityttämään. Kun nyppäsin vuorotellen johtoja irti, niin kolmospyttyyn menevä johto löi kipunat suoraan näpeille. Ykkösen, kakkosen ja nelosen johdot pystyi irroitamaan ja pitämään käsissä ilman että sai minkäänlaista kipinää näpeille. Tarkoittaako tämä sitä, että kolmosjohto tai sen puola lyö läpi ja pitäis pistää johto/johdot vaihtoon, sillä käynnin osalta en kyllä huomannut ihmeelistä muutosta vaikka kolmosjohto oli irti tai ei?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se helpottaa kipinän sormille saantia jos olet paremmin auton maapotentiaalissa kiinni.
Eli jos sormet koskettaa moottoria samalla kun vedät tulpan johdosta niin todennäköisemmin saat sormille kun että et koskis auton metallia samalla.
E: Juu eipä tullu mieleen varoittaa että tuo sähkö tappaa sopivasti osuessaan...
Jos vaikka rautalangalla pitävästi maadoittaa tulpanhatusta johtimen ja menee starttaamaan.
Eli jos sormet koskettaa moottoria samalla kun vedät tulpan johdosta niin todennäköisemmin saat sormille kun että et koskis auton metallia samalla.
E: Juu eipä tullu mieleen varoittaa että tuo sähkö tappaa sopivasti osuessaan...
Jos vaikka rautalangalla pitävästi maadoittaa tulpanhatusta johtimen ja menee starttaamaan.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 22.5.2006 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä se ajaa saman asian siinä mielessä että jos jostain pytystä on kipinä pois, niin bensansyötön pudottaminen samalta pytyltä ei vaikuta käyntiin yhtään.
Jos taas sytyttävältä pytyltä nyppää bensansuuttimelta sähköt poikki, niin tulee kaksi kylmää pyttyä, ja varmasti käy eri äänellä kuin aiemmin.
Jos taas sytyttävältä pytyltä nyppää bensansuuttimelta sähköt poikki, niin tulee kaksi kylmää pyttyä, ja varmasti käy eri äänellä kuin aiemmin.
No hyvä tietää, ettei pirssin käynnissä ollessa kandee nykiä piuhoja irti.. olis tietty harmi kun siirtyis Lordin valtakuntaan moisen vuoksi :)
Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ole noissa tulpanjohdoissa vaikka niin vähän ounastelin. Kokeilin eilen kokonaan uudella johtosatsilla... => ei vaikutusta. Samalla tavalla kierrokset seilasi n. 760 - 840 kiekan välillä.
Tämä ns. lievä pätkintä on siinä mielessä ärsyttävä vika, sillä aina kun kiekat tipahtaa, niin moottorin tärähdyksen tuntee perstuntumallakin. Pienellä kaasulla ajettaessa kolkku nyökkii tosi helposti ja sitten täyskiihdytyksessä tuntee selvästi kun kiihtyminen ajoittain puutuu..
Perjantaina kokeilen sitten uudella puolajakajalla.. katsotaan onko vika sitten siinä..
Joku mainitsi muistaakseni tällä palstalla, että tulppien kunnon voi tarkistaa/testata itse jotenkin kikkailemalla. Olisiko jollain tarkempaa tietoa miten tuo testaus tehdään ja mitä siihen tarvitaan?
Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ole noissa tulpanjohdoissa vaikka niin vähän ounastelin. Kokeilin eilen kokonaan uudella johtosatsilla... => ei vaikutusta. Samalla tavalla kierrokset seilasi n. 760 - 840 kiekan välillä.
Tämä ns. lievä pätkintä on siinä mielessä ärsyttävä vika, sillä aina kun kiekat tipahtaa, niin moottorin tärähdyksen tuntee perstuntumallakin. Pienellä kaasulla ajettaessa kolkku nyökkii tosi helposti ja sitten täyskiihdytyksessä tuntee selvästi kun kiihtyminen ajoittain puutuu..
Perjantaina kokeilen sitten uudella puolajakajalla.. katsotaan onko vika sitten siinä..
Joku mainitsi muistaakseni tällä palstalla, että tulppien kunnon voi tarkistaa/testata itse jotenkin kikkailemalla. Olisiko jollain tarkempaa tietoa miten tuo testaus tehdään ja mitä siihen tarvitaan?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Pikkuinen varoituksen sana sitten, nykyisten suorasytkien jännitteet/virrat on sitä luokkaa
Minkähänlaista luokkaa? Tuskin kuitenkaan päästään esim. Cranen HI-6 CDI sytkätehoihin? Kerran sain näpeilleni Cranesta ja se oli ah niin hieno kokemus että meinasin aivan polvistua sen edessä ;)
Sytkäjohtojen ja tulppien vastuksenhan pystyy tietysti mittaamaan yleismittarilla.
Tulpat on noin vuoden/puolitoista vanhat. Pätkintää esiintyi vahnoillakin tulpilla, joten niiden vaihdolla ei ollut väliä. Uusilla tulpilla olen nyt ajanut ~30tkm.
Yleismittari löytyy omasta takaa, mutta onko jollain tietoa siitä, paljonko tulppien vastuksien pitäisi about olla ja millä mitta-asteikolla mittaus pitäis tehdä?
Yleismittari löytyy omasta takaa, mutta onko jollain tietoa siitä, paljonko tulppien vastuksien pitäisi about olla ja millä mitta-asteikolla mittaus pitäis tehdä?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
No ensin täytyy tietää onko tulpat suojattua mallia. Silloin niissä on vastusta. Suojaamatomissa tulpissa ei oo vastusta. Äskö just mittasin Denson W22EPRU-tulppia ja siinä about päälle 3kohmia oli vastus. Riippuu paljon tulpasta tuo, ei välttämättä kaikki tulpat oo tuollasia. Mittari vaan ohmi-asentoon ja mittaan, toinen johto tulpan keskielektrodiin ja toinen johto tulpan päähän mihinjohto tulee.
Mutta jos pätkimistä esiintyy vanhoillakin tulpilla, niin vika on lähes varmasti jossakin muualla.
Mutta jos pätkimistä esiintyy vanhoillakin tulpilla, niin vika on lähes varmasti jossakin muualla.
Viimeksi muokannut Volkkarijermu, 23.5.2006 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa