DSG ja mäkilähdöt

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

DSG ja mäkilähdöt

ViestiKirjoittaja Harjula » 19.5.2006 23:03

Nyt on tullut ajokokemusta DSG:llä useampi tuhat kilometriä, ja mäkilähdöt ovat kyllä yllättäneet perinteiseen automaattiin tottuneelle, eli DSG päästää auton valumaan mäessä todella huomattavasti, koska jarrun nostossa ja ryöminnän alkamisessa on selkeä tauko välissä, ja siksi joutuu käyttämään näin myös perinteistä käsijarrumäkistarttia valumisen estämiseksi. Auton saa D päällä vaikka valutettua takaperin jyrkältä pihalta pois. Johtuuko tämä juuri siitä että kyseessä on automatisoitu suorakytkentälaatikko, eikä perinteinen automaatti momentinmuuntimella,vai onko systeemi muuten vaan tehty noin pieleen? Ensimmäisen kerta yllätti kun auto oli rinteessä parkissa lähellä toista autoa ja liikkeellelähdössä auto alkoikin valua toista kohti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2006 23:20

Eikös se ole niinkun automatisoitu käsivaihteisto? Eli noin sen kuuluukin käyttäytyä.

Ja jos sulla on kaks jalkaa niin mikset käyttäs jarrupoljinta mäkilähdössä? :)

Ei kai muutkaan vaihteistot oo menny pieleen jos kytkin pohjassa auto liikkuu vapaasti?

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 19.5.2006 23:30

Ja jos sulla on kaks jalkaa niin mikset käyttäs jarrupoljinta mäkilähdössä? :)

Ei kai muutkaan vaihteistot oo menny pieleen jos kytkin pohjassa auto liikkuu vapaasti?


Aivan!

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

ViestiKirjoittaja Harjula » 19.5.2006 23:52

No siis joo, pointti oli tässä se että kun siihen perinteiseen automaattiin on tottunut niin tuo tuntui aluksi oudolta, kun jarrun hellittämisessä ja kytkimen tarttumisessa on selkeä aukko välissä ja aloin pohdiskella että eikö tuota olisi voinut toteuttaa toiminnaltaan vastaavaksi kuin normitomaatti. Makuasioitahan nämä, ei sekään varmaan kaikille olisi kelvannut. Puhumattakaan miten sellaisen olisi toteuttanut. :D
Ei kyllä itsellä tule luontevasti mäkistartti niin että vasen jalka on jarrulla ja oikea kaasulla, vaan tulee sitä käsijarrua käytettyä mieluummin. Tämäkin vissiin johtuu siitä perinteisen automaatin ajoon tottumiselta, kun siinä ei tuota vasenta jalkaa tule käytettyä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2006 23:55

Nii, ja voishan käsilaatikon toteuttaa niin että kytkin luistaisi koko ajan niin lähtisi ryömimään kun vaihteen laittais (jos saa) päälle... :)

Et ei kai sun auta kun totutella.

Ton vaihteiston suurimpia etuja taitaa juuri ollakin tuo käsivaihteiston tapainen toiminta. Eikös se oo taloudellisempikin kun manuaali?

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 20.5.2006 0:01

Sport asennossa viive puolittuu, samoin manuaalissa. Nehän saa sekunnissa päälle, jos haluaa. Jos oikein alkaa mäessä sapettaa, niin käytä Launch Contollia. :D

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja fastfox » 20.5.2006 0:03

Tarvii kyllä myöntää, että itekkin yllätyin kun kävin tänään ajamassa kaverin touranilla. Juurikin tuosta, että auto lähti taaksepäin kun luulin meneväni eteenpäin. Toimiiko toi laatikko tosiaan niin, että jos painat jarrua ja kaasua yhtäaikaa niin se kytkee pykälän ja ryömii? Luulis ton olevan joku syntax error... Lisäksi tuo DSG kyllä läkyttää kahvit syliin vaihtaessa automaattiin verrattuna. Oli sillä silti kiva leikkiä =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.5.2006 0:14

DSG kyllä läkyttää kahvit syliin vaihtaessa
Eikös ne käsivaihteistot vähän semmosia ole?

Tai sitten voi olla sporttimoodissa jos on oppinut polkemisen jalon taidon kuljettajalta. Eikös toi oppiva laatikko ole?

Ne mitä oon koeajanut vaihtaa kyllä paremmin kun perinteiset laatikot. Veto ei katkea eikä nykäise.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 20.5.2006 0:16

Toimiiko toi laatikko tosiaan niin, että jos painat jarrua ja kaasua yhtäaikaa niin se kytkee pykälän ja ryömii?


Toimii muuten, mutta Launch Control toiminnossa ei. Eihän sitä kaasua tarvi painaa, jos jalka on jarrulla. Nostaa sen jalan pois jarrulta samalla kuin alkaa painamaan kaasua etenemiseen. Ei minulla ole ollut mitään ongelmaa tämän kanssa, mäkilähdöt onnistuu hyvin.

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

ViestiKirjoittaja Harjula » 20.5.2006 0:31

Juuh toki siihen tottuu, aluksi vain normitomaatin jälkeen oudoksutti tuo piirre. Mutta sehän onkin automatisoitu suorakytkentälaatikko, ei automaatti. :) Muutenhan laatikko on ollut aivan mahtava, vaihtaa todella nopeasti ja pehmeästi, ei puhettakaan nykimisestä. Suosittelen kyllä erittäin lämpimästi kaikille ketkä DSG:tä harkitsevat.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 20.5.2006 3:57

Eikö kellään foorumilaisella DSG laatikon omistajalla ole kuulunu lätkätystä tyhjäkäynnillä? Vai onko kaikki niin vähän ajettuja ? :) Ei tästä enempää.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 20.5.2006 10:07

Lätkätystä? Ei ole kuulunut mitään. Tarkenna ihmeessä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.7.2011 0:43

Nyt pitää kaverin puolesta kysyä että saako tuota viivettä säädettyä? Potilas -10 tai -11 octavia 1,8 TSI.

Samoilla spekseillä olevassa A3:ssa ei ole läheskään niin piiiiitkä tuo viive, eikä -11 A4 TDI:ssäkään.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 12.7.2011 9:13

Ulkomailla on monessakin paikassa myytävänä uutta/optimointua softaa DSG:n joka nopeuttaa mm.tuota reagointiaikaa ja muuta mutta en tietääkseni tiedä kuka tekisi/asentaisi noita Suomessa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 12.7.2011 9:26

Ja kun ostaa uuden dsg ajoneuvon niin kannattaa valita siihen mäkilähtöavustin, se pitää auton paikoillaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.7.2011 15:54

Ja kun ostaa uuden dsg ajoneuvon niin kannattaa valita siihen mäkilähtöavustin, se pitää auton paikoillaan.
Tyttöjen juttuja. Ei aikuinen mies tollaista tarvitse/halua :)

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 13.7.2011 8:49

Aikoinaan ei aikuinen mies käyttänyt vessapaperiakaan, mut nykyaikana sekin on ihan normaalia:-)

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 14.7.2011 9:49

Tai ostaa auton koukullisena niin tulee valmiina se mäkilähtöavustin....


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa