1.9tdi.. Lämmöt talvella?
Valvoja: ffp jäsenet
1.9tdi.. Lämmöt talvella?
Pitäs hankkia tommonen 1.9tdi vm.99....Ja poijjjjaaat tos kylällä pelotteli.....Et se olis ihan iglu talvella.
Matkaa ajaessa kajuutta pysyy lämpösenä.....Kylällä taas kajuutta alkaa vetään vilposeks.
Pitääkös tämä paikkaansa?........Lääkkeiden hintoja jos näin on? Niin ja autossa on autom.ilmastointi.....Onko vaikutusta?
Kiitoksia taas... :D
Matkaa ajaessa kajuutta pysyy lämpösenä.....Kylällä taas kajuutta alkaa vetään vilposeks.
Pitääkös tämä paikkaansa?........Lääkkeiden hintoja jos näin on? Niin ja autossa on autom.ilmastointi.....Onko vaikutusta?
Kiitoksia taas... :D
Viimeksi muokannut Lydes, 18.5.2006 0:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla taas lämmöt koneessa nousee nopeasti (webasto) normaaliin, mutta ohjaamon puolella ei voi puhua lämpimistä oloista jollei pidä puhallinta jatkuvasti asennossa 3-4. Tätä taas ei viitsi pitkään tehdä, sillä puhallin ei ole sieltä automaailman hiljaisimmasta päästä. Vaikuttaisi siltä, kuin sisätilan lämmittimen kenno olisi jonkinverran alimitoitettu ainakin tuossa -00 mallin Octaviassa. Asiaan toki vaikuttaa varmasti farmarikori, mutta kyllä ainakin mersun CDI farkku on lämpöisempi. Tosiaan vaikka pitäisi webastoa päälläkin jatkuvasti, niin moottorin lämmöt eivät silti nouse enempää (mittarin viisari suoraan ylöspäin) kun tulee jäähdytysjärjestelmän termostaatti vastaan. Koneen lämmöt kyllä pysyvät tuossa normaalissa -25 asteen pakkasellakin, mutta tuuletussuuttimista tulee semmoista haaleaa ilmaa ja varsinkin vasemmalla jalalla on vilpoinen kuskin penkillä istuttaessa. Muista istuinpaikoista ei minulla ole omakohtaista tietoa. Pikkupakkasilla kun pitää lämpösäätimen täysillä ja puhallus asennolla 1-2 tuulilasi/alas tai alas/ylös, niin silloin on sopiva (ei siis kuuma). Kokemukseni perustuu pääasiassa moottoritieajoon.
Tästä ehkä saa semmoisen kuvan, että TDI ei sovellu talveen. Mielestäni sopii, kunhan pukeutuu sen mukaisesti eli ei edes harkitse takin riisumista ennen ajoa. :)
Toinen automme ei sekään ole lämmin, mutta ei siinä silti viitsi kauaa kärvistellä lämpösäädin täysin punaisella.
Tästä ehkä saa semmoisen kuvan, että TDI ei sovellu talveen. Mielestäni sopii, kunhan pukeutuu sen mukaisesti eli ei edes harkitse takin riisumista ennen ajoa. :)
Toinen automme ei sekään ole lämmin, mutta ei siinä silti viitsi kauaa kärvistellä lämpösäädin täysin punaisella.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
mun 2.5 TDI (R5 AEL) kyllä lämpenee kohtuu nopeasti. palella ei tarvinut viime talvenakaan. ei edes yli -30*C pakkasilla. pahvia ei ole keulassa eikä autossa ole webasto/eber tuotteita. käyntiinkin lähtee kun hehkut on ok ja ajoitus kohdallaan. tiedä sitten onko tuossa jotain muutakin eroa kuin tuo yks lisäsylinteri noihin pienempiin verrattuna.
66 kW:ssä ei ensimmäiseen 500 m ajaminen poista edes huuruja lasista ja yli 10 asteen pakkasissa on ensimmäiseen 10-15 min turha riisua takkia. Sen jälkeen saa painella napista että haluaako polttaa nahkakengät (puhallus jaloille) vai kuivattaa hiuksia / kulmakarvoja kun sitä lämpöä tulee aika pienelle alueelle etupenkkiläisille. Yli 20 asteen pakkasessa liikennevaloissa seisominen saattaa laskea jo moottorin lämpötilan alle 70 asteen (mittarin mukaan), todellisuudessa paljon alle sen. Yli 30 asteen pakkasia en ole kokeillut, lappalaiset voi kertoa lisää. Lisäksi jos ajelee jatkuvasti isolla vaihteella alle 2100 rpm, niin lämpöä voi odotella kesäksi.
Lämmitysvastuksien takia sitä lämpöä tulee matka-ajossa sitten lopun aikaa suunnilleen kaikissa tämän vanhemman Climatronicin yli 23 asteen lämpötiloissa, niin että yleensä asteen nosto = kuumaa ja asteen lasku = kylmää ilmaa. Jos asennoituu niin että ollaan Suomessa ja pukeutuu ulkoilman mukaan, niin kyllä noilla pärjää. Jäätyisi sitä bussipysäkilläkin. Penkinlämmitin auttaa kummasti, kun sitä pitää hetkenkin päällä, pienellä teholla.
Nuo eri tehoversiot, jakajapumpulliset ja pumppusuutin-koneet tuottavat eri tavalla lämpöä ja kuskitkin on yksilöitä.
Lämmitysvastuksien takia sitä lämpöä tulee matka-ajossa sitten lopun aikaa suunnilleen kaikissa tämän vanhemman Climatronicin yli 23 asteen lämpötiloissa, niin että yleensä asteen nosto = kuumaa ja asteen lasku = kylmää ilmaa. Jos asennoituu niin että ollaan Suomessa ja pukeutuu ulkoilman mukaan, niin kyllä noilla pärjää. Jäätyisi sitä bussipysäkilläkin. Penkinlämmitin auttaa kummasti, kun sitä pitää hetkenkin päällä, pienellä teholla.
Nuo eri tehoversiot, jakajapumpulliset ja pumppusuutin-koneet tuottavat eri tavalla lämpöä ja kuskitkin on yksilöitä.
En kyllä ole kokenut kamaluutta noiden kanssa. Ilman eberiä pärjää kyllä, mutta eloa ilman lohko- ja sisätilanlämmitintä en ehkä suosittelisi. Itselläni piuhan päässä miltei aina ja aivan syylärin edessä kokopeittävä suoja (asennettaessa maskia irti jne.).
Climatronikilla homma on helppo kun antaa automatiikan hoitaa kaiken. En näe syytä näpytellä niitä nappeja ellei huokase jakkaralle suoraan suihkusta tai lenkkipolulta. Ilman Climatronikkia, pidetään vaan mahdollisimman pientä puhallusta (tai puhallin: 0) ennen kuin vedenlämpöviisari alkaa vähääkään nousta.
Semmosta tietynlaista kuulostelua, säätelyä ja tarkkailua ihan omalla järjellä se kovemmilla pakkasilla vaatii. Viime talvikin meni mainiosti ilman koneen ja öljypohjan alasuojia ja EGR on ollut tukittuna aina. Lisättäköön vielä, että en juuri harrasta kaupunkipyörittelyä.
Climatronikilla homma on helppo kun antaa automatiikan hoitaa kaiken. En näe syytä näpytellä niitä nappeja ellei huokase jakkaralle suoraan suihkusta tai lenkkipolulta. Ilman Climatronikkia, pidetään vaan mahdollisimman pientä puhallusta (tai puhallin: 0) ennen kuin vedenlämpöviisari alkaa vähääkään nousta.
Semmosta tietynlaista kuulostelua, säätelyä ja tarkkailua ihan omalla järjellä se kovemmilla pakkasilla vaatii. Viime talvikin meni mainiosti ilman koneen ja öljypohjan alasuojia ja EGR on ollut tukittuna aina. Lisättäköön vielä, että en juuri harrasta kaupunkipyörittelyä.
Tosiaan webastolla kun lämmittää sekä moottorin että sisätilan, niin käynnistyksen jälkeen moottorin lämmöt laskevat hieman tuosta normaalista. Motarilla lämmöt nousevat nopeasti normaaliin, jonka jälkeen olen sammuttanut webaston. Lämmöt pysyvät sen jälkeen tuolla normaalissa vaikka ajelisi kaupungissa. Minulla ei ole mitään ylimääräisiä suojia autossa. Harkitsisin kyllä maskisuojaa, jollei minulla lisälämmitintä olisi. Ajotyyliini on kohtuu taloudellinen (rivakka kiihdytys jonka jälkeen suurin mahdollinen vaihde päälle ja pintakaasu, moottorijarrutus joka hidastuksessa. Ennakointi tottakai mukana) silloin kuin moottori on lämmin. "Kylmällä" moottorilla ajelen vähän pienemmillä vaihteilla aluksi..
Noin 15min ajon jälkeen voi yleensä heittää pipon pois (-25astetta) ja 30-45 min ajoa niin hanskoistakin voi ehkä luopua. Penkinlämmittimestä on tosiaan apua. Ei tuolla autossa siis suoranaisesti kylmä ole, mutta ei kuumakaan. Muistaakseni viime talvena oli -30 asteen pakkasiakin, eikä suuria eroja ollut tuohon -25 asteeseen.
Moottori on siis 66kW AGR ja webasto on 4.2kW teholtaan.
Noin 15min ajon jälkeen voi yleensä heittää pipon pois (-25astetta) ja 30-45 min ajoa niin hanskoistakin voi ehkä luopua. Penkinlämmittimestä on tosiaan apua. Ei tuolla autossa siis suoranaisesti kylmä ole, mutta ei kuumakaan. Muistaakseni viime talvena oli -30 asteen pakkasiakin, eikä suuria eroja ollut tuohon -25 asteeseen.
Moottori on siis 66kW AGR ja webasto on 4.2kW teholtaan.
Kyllä minäkin tarkenin vielä pikkasen reilussa -30 asteessa ilman eberiä/webastoa. Pahvi syylärin edessä varmuuden vuoksi. Lämmöt pysyy normaalissa maantie nopeuksissa myös 5.vaihteella vaikka huhuja olin kuullu et nelosta pitäis käyttää välillä. Tyhjäkäynnille pysähdyttäessä lämmöt kyllä laskee nopeasti ja pikku pyörityksessä lämmöt eivät pysy aivan 90.ssä mut aivan ajelee ilman et palelee.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
kaverin passatissa huomasin moisen ilmiön.. skodassa kylläkin lämpömittari näyttää samaa kuin vag com ja lämpö seilaa kovilla pakkasilla sen mukaan millä nopeudella puhalin pyörii.
kakkosella mulla jaksaa kone pitää nurkka ja matka ajossa lämmöt 90-ast. mutta kolmosella alkaa hiipumaan.
kovimmilla pakkasillakaan ei ole alkanut liikennevaloissa lämmöt hiipumaan, EGR vissiin laskee sen verran kuumaa ilmaa koneesta läpi.
vois olla ihan fiksu veto peittää välijäähy ja ohjata ilman otto konehuoneen puolelta talvisin.
kakkosella mulla jaksaa kone pitää nurkka ja matka ajossa lämmöt 90-ast. mutta kolmosella alkaa hiipumaan.
kovimmilla pakkasillakaan ei ole alkanut liikennevaloissa lämmöt hiipumaan, EGR vissiin laskee sen verran kuumaa ilmaa koneesta läpi.
vois olla ihan fiksu veto peittää välijäähy ja ohjata ilman otto konehuoneen puolelta talvisin.
Itse ostin ekan dieselin viime talvena ja on tuo profiilissa näkyvä auto, 66kW AHU. Pelkäsin vähän aluksi kanssa, että miten lämpeää mutta liekö käynyt jonkin asteinen tuuri koska en minä lämpeämisen suhteen mitään eroa huomaa bensakoneisiin verrattuna. Laitoin kyllä aika pian auton oston jälkeen termarin/nesteet vaihtoon, niillä saattaa olla vaikutusta asiaan.
-20 astetta about on kylmin ilma missä olen päässyt kokeilemaan, sen verran "lopputalvesta" tuli ostettua auto.
-20 astetta about on kylmin ilma missä olen päässyt kokeilemaan, sen verran "lopputalvesta" tuli ostettua auto.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa