Penkitys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

Penkitys

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 10:13

Moro kaikille.. kävin tossa penkittämässä 1.8 turbo seatin joka on lastutettu siihen on myös asennettu ilman otto kitti ja putkisto turbolta loppuunasti:) Tossa lappeenrannan amworksissä oli penkissä ja 210 irtos joka olikyllä lievä pettymys.. :( mites teillä muilla on irronnut.. 210 siis kilon ahdoilla.. apr softa..

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 30.4.2006 10:15

Noi on kuulemma pahoja "säätää" koska kone hakee kokoajan nakurajaa. Sanoi setä, olitko vielä silloin paikalla? ; ) Mul on varmaan pari kuvaakin autosta. Tosin ne löytyy helpommin toisen foorumin kautta.

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 10:29

en ollu.. täytyy kattoa mitä nyt keksii.. :)

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 30.4.2006 10:45

Saako udella että paljonko oli oma oletusarvo? Paljonko sitä voimaa olisi pitänyt olla?

Tosiasiahan on se että vakio kokoonpanolla + lastulla pyöritään juurikin 200 hevoisen luokassa.

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 10:50

repon jyrki jolta lastun otin.. niin n.219hp latulla plus putkisto eli oli puhetta 220-235 hp siihen väliin ja vääntö 350nm ja nyt se oli 310..

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 30.4.2006 11:00

Unohda noi penkityslaput ja niiden antamat numerot. Ota aika 60-100 km/h, 80-120km/h eri vaihteilla. Täällä on muutamia keskusteluja, jotta saat jotain vertailupohjaa omiin aikoihisi.

Se kait lienee tärkeintä, miten auto toimii ladulla. Monet hyvät konetehot yleensä pilataan ylisuurilla renkailla+vanteilla, kun hidastusta tulee enemmän mitä laki sallii.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 30.4.2006 11:04

Et sentään jäänny 100hv turbonmuokkaajan lupaamasta. Niinkin kävi siellä.
Viimeksi muokannut AudiGT200, 30.4.2006 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 30.4.2006 11:06

4% jäit luvatusta, kannattaisiko nyt vähän ottaa reality chekkiä?

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 30.4.2006 11:16

mites teillä muilla on irronnut

Mut toi on ihan hyvä kysymys, tuskin on eka 1.8T mikä amw:llä kävi,et jos kävijät avaa sanaisen arkkunsa? ; )

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 11:24

Mut tavallaan miettii että lahtö on ollut 180hv ja siel on kko03sport ahdin.. mulle kyllä sanottiin että 20 heppaa tulee lisään kun lastu tehdään penkissä... Ja nyt ainakin ton sais paremmin toimimaan jos laittais turbo ruuvin? en tiedä.. Mut 210 ei ole ku 30 heppaa enemmän mitä vakiona oli ja siihen teho määrään verrattuna se on paljon..!! typerään saa saman verran ja halvemmalla lisä tehoa:)

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 11:26

joo jos sata heppaa jää lupauksesta niin se on todella paljon:) mut joo.. toi vaanto oli kyllä tavallaan yllättävän pieni:) mut sen tiedän että typerä ei kyllä ohi mene vaikka olis putkikin:) ja r32 vasta kun nopeus 230 niin saa kiinni haviämäns'ä 40 metriä.. kun se kulkee 250:( heh

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 11:27

hei... mis oli niit penkitys kuvia??

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 11:29

noh itel on 225/40/18" et ei ihan älyttömän isot:)

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 30.4.2006 11:53

Tossa on Tervilin eturengas.
Kuva

Tervil,se vakiotyperä sai 9hp lisää kun veti uudestaan ilman putsarinkoteloa...(putkihan siinä olikin)
Ps.laitoin privaa niistä kuvista. Vappu sotkee kuvien ja videon tuloa ; )

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 12:02

tanks:)

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 30.4.2006 14:14

Onko nyt ymmärrettävissä jälleen T-Power:n kirjoituksista semmoinen seikka että vanteen koko vaikuttaa moottoritehoon? Mikä on tämä hidastus joka vaikuttaa lopputehoon? Haluaisin nähdä kaavaa moiseen asiaan tai vakuuttavia perusteluita.

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 14:38

niin en tiedä muuten miten toi rengas koko vaikutaa kun se on nyt isompi.. on niissä ainakin pyörintä vastus suurempi.. kun ne on paljon painavammanat ku alkuperäiset:( Mut.. kertokaa ihmeessa tuloksia ketkä on penkittänyt amw:llä auton:)

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 30.4.2006 15:13

Monet hyvät konetehot yleensä pilataan ylisuurilla renkailla+vanteilla, kun hidastusta tulee enemmän mitä laki sallii.


saa korjata ja pitää korjata,jos olen väärässä.Olen ollut siinä käsityksessä,ettei nuo renkaat vaikuta,kun "pyörätehoihin". Ellei ole jotkun iän ikuiset vänkyrä paskat...Ja eikö siinä loppurullauksessa lasketa tuo hävikki?

-Mika-
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.1.2004 20:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja -Mika- » 30.4.2006 16:22

Minä penkitin autoni AMW:llä -04:
http://memimage.cardomain.net/member_images/4/web/2044000-2044999/2044459_13_full.jpg
3" Bsr:n downpipe+ 2.5" catback putki+revon 4 barin softa ja ton jälkeen on asennettu vielä samcon intakeputki ja revon softapäivitys.

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 18:26

mul oli teho vaan 210 vääntö 300,,,, mikä kyllä ihmetyttää itseäni.. ja periaatteessa autossa pitäs olla parasta mitä rahalla saa.. mut ei ole:( oliks sulla minkä kokoiset renkaat tossa alla ku sun autosta penkitettiin toi 219.. se on aika huvä:)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 30.4.2006 18:35

Eipä nuo renkaat tehoihin vaikuta, mutta mitä suuremmat halkaisijaltaan sitä pienempi kiihtyvyys ja taas päinvastoin.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 30.4.2006 18:49

Anteeksi epäselvyyteni, mutta pyörämassan kasvulla / kiihtyvyyden heikentymisellä tarkoitin juuri tätä "lopputehoa". Mittaa vakiorenkailla kiihtyvyys ja laita sitten tuumaa, kahta isompi vanne leveillä renkailla, niin tiedät mitä ajoin takaa.

Olen ollut siinä käsityksessä,ettei nuo renkaat vaikuta,kun "pyörätehoihin"


Niin, eihän ne vaikuta kun pyörätehoihin, eli tärkeinpään asiaan eteenpäinviemisen kannalta. Ei sen suurempaan. ;)

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 30.4.2006 19:13

Onkohan toi apr softa ihan hanurista:)? tuntuis vähän siltä...

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 30.4.2006 19:40

Jos sinne 250 hepan paikkeille haluaa niin sen K03 saa heittää menemään tai jos ei heitä niin ei siitä ainakaan pitkää iloa ole. Lisäksi pelkällä putkistolla niitä hevosia sinne ei ihan älyttömästi ilmesty. Karu tosiasiahan on, että mitä enemmän sinne ilmaa (happea) ja viileetä sellasta ja POLTTOAINETTA saadaan niin sitten alkaa jotain tapahtumaan eli isompia suuttimia ja sen semmosta sinne vaan. Helpoin virityshän on se että ahdot nostetaan korkealle ja sitten kone käy liian laihalla ja jossain vaiheessa se sanoo POKS... se että haluaako asiat oppia kantapään kautta vai miten on taas jokaisen oma asia.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 30.4.2006 20:58

Niin, eihän ne vaikuta kun pyörätehoihin, eli tärkeinpään asiaan eteenpäinviemisen kannalta. Ei sen suurempaan. ;)


niin ja silti itse puhuit kokoajan->
Monet hyvät konetehot yleensä pilataan ylisuurilla renkailla+vanteilla


Ai niin meinas unohtua ;) ;)

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 30.4.2006 21:05

:D :D Ei, ei tämä nyt ota ottaakseen taas ollenkaan... :D :D Annetaan olla...

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 30.4.2006 22:17

Ettei totuus unohtuisi kaiken vappuhumun keskellä, niin toteampa vaan, ettei renkaat vaikuta pyörätehoihinkaan. Pyörätehohan on moottorin teho, joista vähennetään voimansiirron häviöt. Mutta samapa tuo. Viritetään niitä koneita vaan eikä voimansiirtoo :p

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 30.4.2006 22:47

Aika uskomattomalta tuntuu että jos autossa on 200hp ja sitten laitan vaikka pari tuumaa isommat pyörät alle niin koneesta hävii tehoja...)
Ei herneitä.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 1.5.2006 12:55

No pannaan paukkuja sitten sen verran enemmän että voi ajella paria tuumaa isommilla pyörillä.

Tässä taitaa nyt alunperin olla idea se että jousittamaton massa kasvaa isoilla vanteilla ja se syö kiihtyvyyttä? Jos ei tätä tarkoitettu niin hyvää vappua vaan!

-Mika-
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.1.2004 20:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja -Mika- » 1.5.2006 14:08

:( oliks sulla minkä kokoiset renkaat tossa alla ku sun autosta penkitettiin toi 219.. se on aika huvä:)


225/40-18.

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 1.5.2006 14:20

ok saman kokoiset siis:) en tiedä mistä toi voi johtua.. etenkin ihmetyttää vääntö.. 300nm.. se ei ole kovin hääppöinen..

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 1.5.2006 14:22

mitkä sulla oli turbon paineet tossa 218hp---? mulla oli kilo..:( ja anto 210

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 1.5.2006 15:13

Ei niitä huipputehoja kannata tutkailla, kattokaa käyriä ja koneen luonnetta.

-Mika-
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.1.2004 20:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja -Mika- » 1.5.2006 20:03

mitkä sulla oli turbon paineet tossa 218hp---? mulla oli kilo..:( ja anto 210

1.37 bar.

sambe
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.7.2003 15:23

ViestiKirjoittaja sambe » 1.5.2006 20:05

vaikka en olekaan 1.8t kuski niin ainakin omassa vessassani huomasin todella reilun kiihtyvyyden huononemisen kun vaihdoin vakio 205/45-16 renkaat 215/35-18 se myös todettin samanlaista autoa vastaan ajaessa. mitkä meni vakio vanteilla samaa vauhtia

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 1.5.2006 20:14

Ja jos tuolta http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=35761 vertailee noita teho/vääntö lukuja niin aika normi arvot ovat Tervilillä... pelkällä lastulla ja putkistolla

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 1.5.2006 20:21

Mulle sanottiin että turbo ruuvi kannattais laittaa se vähentäis sitä ahtopaineen heiluntaa:) AMW:n kaveri sanoi sitä.. Onks kenelläkään kokemusta tosta että on laitettu ruuvi viellä softan lisäksi?:)

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 1.5.2006 20:40

No kyllä ne isot vanteet vaikuttaa kiihtyvyyteen, onhan se ihan selväkin. Mutta pidetään tosiaan ne moottoritehot pois tästä keskustelusta. On ne sitten mitattu T-powerin lopputehoista tai jonku muun pyöristä.

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 1.5.2006 23:17

muuten catista taakse päin putken vaihdolla ei ole suurtamerkitystä kun muuten vertaa esim downpipee..
onks teidän muitten autot millä vaihteella penkitetty ku on 6 lovinen loota..?:)

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 1.5.2006 23:20

sun auto mika on penkitetty vitosella kierroksista päätellen.. mulla taas penkitti nelosella... eli taitaa siinä tulla nyt se ero vaan:)

-Mika-
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.1.2004 20:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja -Mika- » 2.5.2006 16:43

Ei pysty muistamaan enään noin vanhoja asioita. ; )

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 2.5.2006 19:04

Miten dynolapun kierroksista voi päätellä vaihteen?

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 3.5.2006 14:48

näkeehän siitä.. tämän yhden kaverint teho oli tullu 4990 kierroksessa ja nopeutta 163 ja taas mulla 5416 ja nopeutta 139.. eli mulla 4 hänella 5 hyvin helppoa vai mitä`?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 3.5.2006 22:10

nopeudestahan tuo sitten on päätelty eikä kierroksista :P

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 3.5.2006 23:38

Kyllä siihen kierroksiakin tarvitaan :) Yhdellä vaihteella saadaan monta nopeutta, kun autoissa tuppaa olemaan kuitenkin portaaton kaasupoljin. (ainakin useimmissa)

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 6.5.2006 14:10

Jokuviikko sitten AMW:llä sain 221,5hv/5531rpm ja 345,8nm/3357rpm arvot.
Kartio filsu, Simons cat-back, Upsolute lastu.
Alla painavat 18" vanteet ja renkaat;)

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 6.5.2006 14:44

hana79 millä vaihteella penkitettiin 5?

Pete1
-
Viestit: 171
Liittynyt: 17.2.2005 12:17

ViestiKirjoittaja Pete1 » 6.5.2006 15:56

Pyöräkoko vaikuttaa tehoihin!! Mitä suurempi rengas halkaisijaltaan on, niin sitä enemmän penkit näyttää!! Testattu on! Ja penkitys tulisi tehdä aina suoralla vaihteella..
Viimeksi muokannut Pete1, 6.5.2006 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 6.5.2006 16:00

4 vaihteella ajoi. Se on suora, ilmeisesti. Kuin paljon se koko vaikuttaa.. esim.16"vs 18"

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 6.5.2006 16:38

Kerropa Marko-setä meille nyt kaikki "penkityksestä" niin saadaan monelta korjattua harhaluuloja. Sinä käsittääkseni olet jopa asiaa opiskellut?

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 6.5.2006 16:42

Aika hurjia huuteluja tuntuisi tulevan suuntaan ja toiseen... eiköhän tuo riipu dynon tyypistäkin, että miten välitykset vaikuttavat saataviin tuloksiin. Esim. suoralla välityksellä voimansiirron häviö on kaikkein pienin, mutta toisaalta dynotyypistä riippuen saattaa vaikkapa turbo herätä paremmin mukaan ylivaihteella, ja näin voimaa saadaan ala-alueella enemmän. Mitä taas tulee voimansiirron häviöön, jotkut dynotyypithän mittaavat myös sen todellisen häviön, eivätkä laske moottoritehoa pelkän arvion perusteella.
Mihinkäs Pete1 perustat tuon että pyöräkoko vaikuttaisi tehoihin? Älä sano että testattu on, vaan kerro mihin se perustuu.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 6.5.2006 17:35

totta hemmetissä painavampi kehäinen tai enemmän pyörimis kitkaa (leveämpi) rengas vaikuttaa alentavasti pyörätehoihin.. pyörätehoja saa jumpattua ylös, kun täyttää renkaat ennen dynoa esim 3bar.

tosin kunnon dyno yleensä laskee "voimansiirto häviön" kun auton annetaan rullata vapaalla mittausalue läpi, näin saadaan kohtuu todenmukainen moottoriteho.
voimansiirto häviö siksi suluissa, koska rulliin ei juurikaan vapaalla kohdistu voimaa.. esim vetopäällä 170hp renkailla ja vapaalla teho häviö 15hp maximissaan.
välityksethän eivät juurikaan vie tohoja koska hammasrattaan hyötysyhde pyörii 98-99% tuntumassa.. tosin niitäkin on aika monta matkan varrella ja väittäisin että vapaana pyöriessään niidenkin kitka vähintäänkin puolittuu.

periaatteessa välityksien ei pitäisi vaikuttaa mitenkään dyno tulokseen, mutta käytännön seikat kuten pito ja turbon herääminen tai imu ilman lämpeneminen vaikuttavat aika paljonkin lopputulokseen.. esim vitosen vedossa ahdin kyllä herää nopeammin ja tulee parempi vääntö, mutta isoilla kierroksilla otetaankin sitten turpaan yleensä johtuen paljon pelkästään penkittäjien huonoista tuulettimista (ei saada välijäähyn läpi tarpeeksi ilmaa).
kolmos vaihteella tuntuu että tuollainen 400nm (oma käyttis diesel) sutii jo kolmosella niin paljon rullilla ettei vääntöä voi mitenkään mitata.

eli jos dyno ottaa koneen kierrokset suoraan koneesta tai rulla on kalibroitu kierrosluku mittariin, niin renkaan koolla ei teoriassa ole mitään merkitystä kunhan edellä mainitut asiat muuttujat pysyvät renkaiden kesken samoina.

Pete1
-
Viestit: 171
Liittynyt: 17.2.2005 12:17

ViestiKirjoittaja Pete1 » 6.5.2006 17:39

Siis kirjoitin hieman oudosti tuon edellisen.. Tarkoitin, että jos on korkeat renkaat, niin penkki näyttää enemmän tehoa! Näin ainakin kaverilla, kun kokeilivat ja penkin omistaja(kaverin kaveri) sanoi aivan samaa, et jos on korkeat renkaat, niin penkki näyttää selvästi enemmän tehoa, kuin pienillä pyörillä..

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 9.5.2006 19:07

Noin pieni tehohävikki voi johtua niin monesta eri asiasta, että mielestäni on turhaa täällä yleisesti itkeä sitä. Esim. seuraavat asiat vaikuttavat penkityksessä saataviin tehoihin:
-jokainen moottori on yksilö, vaikka ne samalta linjalta lähtevätkin. (esim. nokkien asento ei välttämättä ole identtinen johtuen prässätyistä rattaista)
-välijäähytin ei saa penkityksessä ilmaa tarpeeksi, eli eri tavalla kuin siinä penkissä, missä niitä isompia lukemia saatiin. Seatissa, kun se välijäähy on muutenkin niin huonossa paikassa.
-Ilman lämpötila penkittäessä!!!
-Penkittäjän tyyli (huono aika kuukaudesta)
-jne jne...

Ja faktahan on se, että oli sulla 210hv tai 230hv, niin jalkoihin sää sillä jokatapauksessa jäät...

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 10.5.2006 2:05

Pakko sen verta heittää..
penkitys tulisi tehdä aina suoralla vaihteella..

Missä poikittaiskoneisessa etuvedossa on suora mikään vaihde?
Siis häviöiden kannalta.. vrt. putkivetoiseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.5.2006 2:41

Tarkotettasko välityssuhteeltaan suoraa...

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 11.5.2006 11:19

Emmää vaan voi käsittää miten isommat/painavammat pyörät voi vaikuttaa pyörätehoihin!Eikös pyörätehot saada kun moottoritehosta vähennetään voimansiirron häviöt. Leveemmät kumit sitten aiheuttavat suuremman ajovastuksen.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 11.5.2006 11:52

Eikös moottoriteho saada kun pyörätehoon lisätään laskennallinen/arvio voimansiirron häviöstä... Pyöriltähän se teho rullilla mitataan!

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 11.5.2006 11:54

No juu-u.

ToniL
-
Viestit: 17
Liittynyt: 26.9.2005 23:43

ViestiKirjoittaja ToniL » 15.5.2006 2:05

mitkä sulla oli turbon paineet tossa 218hp---? mulla oli kilo..:( ja anto 210

1.37 bar.


Eikös tuossa ole Tervil:lle jo vastausta. Jos en väärin muista niin sulla oli ahtopaineen säädön kanssa myös jotain ongelmia. Varmasti antaa paremmat väännötkin jo noilla ahdoilla. Se on asia erikseen että liikkuuko auto paljon paremmin kun on +8hp ;)

Tervil
-
Viestit: 48
Liittynyt: 24.4.2006 22:01

ViestiKirjoittaja Tervil » 16.5.2006 23:30

Mulla on ollu siitä asti tossa seatissa ahtojen kanssa ongelmaa kun siihen asennettiin lohkolämmitin eli ei ole ahdot jaksaneet nousta.. Noh.. nyt olen paikantanut sen vian niin että kun imusarja on kuuma ahdot nousee ja kun kylmä ei nouse eli todella erikoista:(

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 17.5.2006 8:26

Laittakaas joku boeing 747 suihkuturbiini auton katolle, luulis tehoja löytyvän ;)
Sen verran tekee mieli kommentoida että jos tehoja haluaa niin eikö helpoin oo laittaa joku oikeasti tehokas moottori kuin lastu joka ottaa käyttöön sen tehtaalla (turvallisuussyistä?/koneen kestoon vaikuttavasta?) käyttämättä jätetyn 20hp?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 17.5.2006 9:00

Dieseli kestää ainakin yli 50% tehonlisän ilman ongelmia.

Litefun sitten kertoo mistä saa esim Ykkös golfiin mahtuvam 600hv VAKIO moottorin, niin vois pistä tilaukseen

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 17.5.2006 19:53

Pyörivät massat eivät vaikuta kone tehoon vaan siihen kuinka se voima välittyy tiehen. Jos dyno laskee häviöt aina vakioksi niin raskaimilla renkailla tulos on alakantissa ja Kevyillä nakeilla yläkantissa. Oikean tuloksen saa kun nostaa koneen penkkiin missä teho mitataan suoraan akselista.

Asian voi käydä perskohtaisesti toteamassa vaikka parilla erilaisilla fillarin kiekoilla (mäkisella pätkällä) jotka painat esim. 1500g/pari ja 2500g/pari. Fillaroiminen ei ole turhaa kilpavarustelua nääs.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa