1,8 16v gti -89 koneen vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

1,8 16v gti -89 koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 12.5.2006 16:50

Eli olisi tarkoitus laittaa PL moottorin tilalle KR, mitä kaikkea pitää poistaa/vaihtaa?? Koska autosta on tulossa varmaan projekti ja turbotus...
Viimeksi muokannut Jetgirl_86, 13.5.2006 1:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 12.5.2006 17:02

Konepelti, puskuri,maski lukkopelti syyläri ym. pois, niin on hieman enempi tilaa
tehdä varsinkin jos autosta on tulossa projekti...

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 12.5.2006 19:25

PL~KR Muutoksessa ei tarvi vaihtaa mitään! Sitte ku ruvetaan turbottaan, ni katsastusviranomainen varmaan vaatii jos jonkin näköstä dokumenttia!!

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 12.5.2006 22:19

KR:n ja PL:n eroja on ainakin määräjakaja, ilmamäärämittari ja ruiskun ohjauslaitteet.

Käytännössä tarvit KR:n ruiskun ja määräjakaja/ilmamäärämittari setin KR:n paineensäätimen, ohjainboksin ja ehkä jotain muuta pientä. KR:ssä on myös erilainen imu-nokka joten se kannattaa vaihtaa (enemmän voimaa).

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 13.5.2006 1:47

Ymmärsinkö siis oikein, että jos laitan PL-koneeseen KR:än imunokan, niin saan PL:ään lisää voimaa vai?? Joo no ne katsastus dokumentit ovat sitten sen ajan murhe, kun saadaan eka pumppu mukaan ja koneen kanssa kunnolla toimimaan.. Ruiskuiksi tulee varmaan sittemmin mega sqruit.. Jos joltakin saisi edes vapariin valmiin paketin (vituttaa alkaa kyhään laitteistoa eri osista)..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.5.2006 1:56

Ymmärsinkö siis oikein, että jos laitan PL-koneeseen KR:än imunokan, niin saan PL:ään lisää voimaa vai??
Juh!

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 13.5.2006 6:41

Onko mitään perää että PL koneessa olisi pidempi tai jotenkin muuten erilainen imusarja?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 13.5.2006 9:59

Imusarjoja on eri kokoisia (putkien halkaisija vaihtelee), mutta se ei taida olla sidottu moottorikoodiin vaan enemmänkin vuosimalliin. Vanhemmissa on noin 42mm putket ja uudemmissa noin 50mm putket.

Kait niillä isommilla saa enemmän tehoa, mutta väännössä voi hävitä, tai jotain sinnepäin.

Niin ja PL:ssä on siksi kevyempi imunokka-akseli, että se menisi tiukemmista päästövaatimuksista läpi ja säästäähän se kattiakin kun ei niin helposti mene bensaa läpi putkeen.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.5.2006 10:28

Riippuen tehotavoitteesta, jonka meinaat ahdettuna ottaa, PL-kone sellaisenaan lienee ihan yhtä hyvä turbotettava kunhan vaihtaa siihen ihan oikean ruiskun Boschilaisen tilalle.
KR:n ruiskulla tuskin sen enempää voimaa saa ahtaessa. Loppuu tuotto jo alta kahdensadan hevosvoiman.
Jollain Saabin Jetronickilla ruiskulla päästään jo hieman yli kahdensadan ja on muistaakseni muuten PnP paitsi suuttimet halkaisijaltaan erit.

Tästä ylöspäin kannattaa sitten jo hankkia järeämpää palikkaa alakertaan.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 14.5.2006 0:27

Eikös PL ole vähäpäästöinen ja KR ei? Ja eikös laki sano, että autoon ei saa vaihtaa moottoria, jonka päästöluokitukset on vanhemmat, kun alkuperäsen koneen.

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 14.5.2006 15:44

kun mietintä myssyssä on just, että hommaanko tehoja virikannella, nokilla, kunnon ruiskuilla(megaruutta),ja nokkapyörillä ja putkistolla, vai turbolla..tehotavoitteet ovat n. 200-230hv kannen ajattelin kansisetilla käyttää..siltä olen kuullut vain hyvää ja hyödyllistä palautetta..eli mistä aloittaa saako kr:rää laittaa pl:län tilalle..serkkupojan kr ainakin tuntuu paljon kireämmältä joten houkuttelis aika hyvin..eli jos joku ois halukas myymään hyvin pidettyä konetta ja ottaa pl:län vaihosa ni ilmoittautukoon:) tai myy suoraan.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 14.5.2006 16:31

Turbottaminen on ainoa järkevä vaihtoehto tuollaisiin tehoihin.

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 14.5.2006 16:52

niin mie vähän mietinki..

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 14.5.2006 20:12

Kannattaa kysellä konttorilta mitä ne on mieltä tosta jutusta. Yleensähän PL koneet on vähäpäästöisiä koska niissä on katti. Ainakin ite kyselisin ennen kun rupeisin laittamaan rahaa osiin.

Dr.Pioneer
-
Viestit: 82
Liittynyt: 19.12.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Dr.Pioneer » 14.5.2006 21:00

Jep, tosiaan jos rekkarissa vähäpäästöinen lukee projektia vähän turha aloittaa...

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 15.5.2006 16:36

Jep, eli pitää kokeilla lisää voimia sitten putkistolla, nokilla, kannella ja muilla nikseilla.. Pitääkö se muuten paikkansa, että jos PL-koneessa on KR:än imusarja, niin tehot tai joku muu kasvaisi?? Huhujen perusteella vaihdoin, kun sattui hyllystä löytymään niin onko se ihan höpö juttuja vai faktaa?? Hyvät ja tuntuvat tehovinkit tänne päin.. Turbotus homma pois laskettuna, ennen kun selvii mitä se tuo katsastus sankari on mieltä:)

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 15.5.2006 17:09

Jenkit tykkää puljailla noilla imusarjoilla, mut mä en ainakaan usko, että tolla imusarjan vaihdolla on mitään vaikutusta. Viet kannen jollekki ammattitaitoselle sepälle laitettavaks, ostat kunnon nokat, peltisarjan, 2,25" putkiston, ja sieltä pitäs löytyä sellai 170-180 hevosta, jos saat moottorin säädettyä hyvin.

Enemmänkin sieltä tietysti saa, mut sitten kärsii ajettavuus liikenteessä.

Jos intoa riittää, niin iskutilavuutta voi kasvattaa vaihtamalla lohkon esim 9A, tai ABF lohkoon, joihin 16v kansi menee kiinni pulttaamalla ja puristukset pysyy kohillaan.

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 16.5.2006 11:44

ahaa, jees pitääpä kysellä noista:) juuh..putkisto nokat ja kansi on jo listalla..kansi lähteekin luultavasti ensviikolla..en vain tiedä hinta luokkaa noille nokille..ja et mitkä ois kadulle hyvät??!!niin oliko kellaan valamista megaruikka pakettia myynnissä, joka käy pl-moottorille??

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 16.5.2006 11:52

Megaruutan kanssa joutuu sovittaa sähkösuuttimet K-jet suuttimien tilalle.

Olikos tähä joku sopiva holkki?
Mahtuuko normisuuttimet?

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 16.5.2006 14:03

Eikös PG:n suuttimet menneet omilla holkeillaan suoraan? Joku joka asiasta paremmin tietää voisi vahvistaa...

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 16.5.2006 17:51

Joo PG:n (g60) holkit menee suoraan kiinni, kun ensin irrottaa imusarjasta ne vanhat 13mm kuusiokoloavaimella.

Nokkia on varmasti monen hintasia ja mallisia. Kadulla ajettaessa varmaan 276 aseteisia kireempiä nokkia ei kannata ostaa.

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 16.5.2006 18:29

Jep jep, eli jos jollain on putkistoa (martelius) ja muitakin viriosia, jotka menee nakkaamalla PL-moottorin uumeniin, niin kaikki on tervetulleita myös kansi.. Eli jos joltain löytyy valmiina, niin tarjoaa.. KIITOS:) Milläs sitä sais kierros herkkyyttä noihin vag koneisiin kun kuulin tuossa, että vauhtipyörää ei voi keventää.. Niinku esim. hondista??

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 16.5.2006 18:31

miksi vauhtipyörää ei voisi keventää?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 16.5.2006 21:34

Keventää vaan, ei sitä mikään estä. Koko alakerta on tosin syytä tasapainottaa samalla.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 17.5.2006 1:14

Niin itellä ei oo kokemusta tosta vaihelaatikosta, mutta jos omasta pitäis valita yks paras modifikaatio, niin se olis sen enempää miettimättä vaihtipyörän kevennys, joka maksoi 20e. Mulla siis 02A laatikko, jossa vaihtipyörä vähän helpommin kevennettävissä, mutta kyllä se onnistuu tossakin.

Kierrosherkkyyttä tuli lisää mikä sopii 16v koneelle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.5.2006 1:39

Viritys ja vauhtipyörän kevennys ei sitten välttämättä tee ajosta mukavampaa...

Etenkin viritysnokka-akselien vaihdon myötä.

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 17.5.2006 18:31

just just, taitaa se jäädä vauhtipyörän kevennykset..laitetaan dieselin laatikko ni on tiheät välit..aikoinaan oli toisessa sama homma..

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 17.5.2006 19:22

En laittas noita 020-sarjan lootia jos meinaat turbottaa. Ensinnäkin niitten kesto on niin ja näin ja toisekseen se kytkin on jonkun saksalaisen insinöörin kosto kaikille vag-faneille.
02a-sarjan laatikko ehottamasti kehiin niin kestää ja saa kunnon kytkimenkin.

Toinen juttu: Turbottaminen, varaudu että rahaa palaa ja noista vaparin osista(no palaa sitä aina kun autoa rakentelee) ei nyt niin kauheita hyötyjä ole. 16v:n kansi virtaa vakiona vallan mainiosti turbokäyttöön ja jos pitäisin nokat vakiona jos turbottaa meinaat. Tietty kannen avaraminen ei haittaa jos varaa on.
Sitten kannattaa panostaa samantien alakertaan kunnon männät ja kanget eikä leikkiä niillä vakiokilkkeillä. Niistä kun on kuulunut jos monenkinlaista juttua hyvää ja huonoa. huonoa enemmän mutta yleensä porukka on rikkonut ne laihoilla seoksilla.

Kannattaa päättää heti alkuun että turbottaako vai rakentaako vaparia. Molempiin uppoo rahaa ja aikaa paljon. Toisesta voimaa tulee sijoitettuun rahaan nähden enemmän mutta jos asioista ei tiedä mittään niin kannattaa turvautua viisaampii tai opiskella ettei riko kalliita kamoja.

Tsemppiä rojektiin vaan. Kertoilisin vielä lisää mutta ruuat palaa uuniin --->

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 17.5.2006 19:39

Joo, kyllä se on sillä lailla että kokeillaan ny vaparina rimmaamista..on kuiten vähän päästöisen papereissa ni tulee kova reissu konttorille jos pumppu on kiinni ku koe ajo koittaa:) Eli rimmaan vaparia..otetaan siit kaikki mahollinen helppo irti.

Golfster
-
Viestit: 154
Liittynyt: 5.12.2005 18:51

ViestiKirjoittaja Golfster » 19.5.2006 14:09

Mikinkä malleihin nuita 02a-laatikoita on muuten upotettu, kun itsekin olen etsiskellyt jo pidemmän aikaa kestävämpää lootaa?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 19.5.2006 16:06

G60 taitaa olla ainoa Golf mk2 missä on 02a. Sitten on 16vee Corrado, Golf mk3, Passat ja Seatit kanssa (ABF-moottoriset ainakin, varmaan muitakin).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 52 vierailijaa