1,8 16v gti -89 koneen vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 4.2.2006 16:07
1,8 16v gti -89 koneen vaihto
Eli olisi tarkoitus laittaa PL moottorin tilalle KR, mitä kaikkea pitää poistaa/vaihtaa?? Koska autosta on tulossa varmaan projekti ja turbotus...
Viimeksi muokannut Jetgirl_86, 13.5.2006 1:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
KR:n ja PL:n eroja on ainakin määräjakaja, ilmamäärämittari ja ruiskun ohjauslaitteet.
Käytännössä tarvit KR:n ruiskun ja määräjakaja/ilmamäärämittari setin KR:n paineensäätimen, ohjainboksin ja ehkä jotain muuta pientä. KR:ssä on myös erilainen imu-nokka joten se kannattaa vaihtaa (enemmän voimaa).
Käytännössä tarvit KR:n ruiskun ja määräjakaja/ilmamäärämittari setin KR:n paineensäätimen, ohjainboksin ja ehkä jotain muuta pientä. KR:ssä on myös erilainen imu-nokka joten se kannattaa vaihtaa (enemmän voimaa).
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 4.2.2006 16:07
Ymmärsinkö siis oikein, että jos laitan PL-koneeseen KR:än imunokan, niin saan PL:ään lisää voimaa vai?? Joo no ne katsastus dokumentit ovat sitten sen ajan murhe, kun saadaan eka pumppu mukaan ja koneen kanssa kunnolla toimimaan.. Ruiskuiksi tulee varmaan sittemmin mega sqruit.. Jos joltakin saisi edes vapariin valmiin paketin (vituttaa alkaa kyhään laitteistoa eri osista)..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Imusarjoja on eri kokoisia (putkien halkaisija vaihtelee), mutta se ei taida olla sidottu moottorikoodiin vaan enemmänkin vuosimalliin. Vanhemmissa on noin 42mm putket ja uudemmissa noin 50mm putket.
Kait niillä isommilla saa enemmän tehoa, mutta väännössä voi hävitä, tai jotain sinnepäin.
Niin ja PL:ssä on siksi kevyempi imunokka-akseli, että se menisi tiukemmista päästövaatimuksista läpi ja säästäähän se kattiakin kun ei niin helposti mene bensaa läpi putkeen.
Kait niillä isommilla saa enemmän tehoa, mutta väännössä voi hävitä, tai jotain sinnepäin.
Niin ja PL:ssä on siksi kevyempi imunokka-akseli, että se menisi tiukemmista päästövaatimuksista läpi ja säästäähän se kattiakin kun ei niin helposti mene bensaa läpi putkeen.
Riippuen tehotavoitteesta, jonka meinaat ahdettuna ottaa, PL-kone sellaisenaan lienee ihan yhtä hyvä turbotettava kunhan vaihtaa siihen ihan oikean ruiskun Boschilaisen tilalle.
KR:n ruiskulla tuskin sen enempää voimaa saa ahtaessa. Loppuu tuotto jo alta kahdensadan hevosvoiman.
Jollain Saabin Jetronickilla ruiskulla päästään jo hieman yli kahdensadan ja on muistaakseni muuten PnP paitsi suuttimet halkaisijaltaan erit.
Tästä ylöspäin kannattaa sitten jo hankkia järeämpää palikkaa alakertaan.
KR:n ruiskulla tuskin sen enempää voimaa saa ahtaessa. Loppuu tuotto jo alta kahdensadan hevosvoiman.
Jollain Saabin Jetronickilla ruiskulla päästään jo hieman yli kahdensadan ja on muistaakseni muuten PnP paitsi suuttimet halkaisijaltaan erit.
Tästä ylöspäin kannattaa sitten jo hankkia järeämpää palikkaa alakertaan.
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 4.2.2006 16:07
kun mietintä myssyssä on just, että hommaanko tehoja virikannella, nokilla, kunnon ruiskuilla(megaruutta),ja nokkapyörillä ja putkistolla, vai turbolla..tehotavoitteet ovat n. 200-230hv kannen ajattelin kansisetilla käyttää..siltä olen kuullut vain hyvää ja hyödyllistä palautetta..eli mistä aloittaa saako kr:rää laittaa pl:län tilalle..serkkupojan kr ainakin tuntuu paljon kireämmältä joten houkuttelis aika hyvin..eli jos joku ois halukas myymään hyvin pidettyä konetta ja ottaa pl:län vaihosa ni ilmoittautukoon:) tai myy suoraan.
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 4.2.2006 16:07
Jep, eli pitää kokeilla lisää voimia sitten putkistolla, nokilla, kannella ja muilla nikseilla.. Pitääkö se muuten paikkansa, että jos PL-koneessa on KR:än imusarja, niin tehot tai joku muu kasvaisi?? Huhujen perusteella vaihdoin, kun sattui hyllystä löytymään niin onko se ihan höpö juttuja vai faktaa?? Hyvät ja tuntuvat tehovinkit tänne päin.. Turbotus homma pois laskettuna, ennen kun selvii mitä se tuo katsastus sankari on mieltä:)
Jenkit tykkää puljailla noilla imusarjoilla, mut mä en ainakaan usko, että tolla imusarjan vaihdolla on mitään vaikutusta. Viet kannen jollekki ammattitaitoselle sepälle laitettavaks, ostat kunnon nokat, peltisarjan, 2,25" putkiston, ja sieltä pitäs löytyä sellai 170-180 hevosta, jos saat moottorin säädettyä hyvin.
Enemmänkin sieltä tietysti saa, mut sitten kärsii ajettavuus liikenteessä.
Jos intoa riittää, niin iskutilavuutta voi kasvattaa vaihtamalla lohkon esim 9A, tai ABF lohkoon, joihin 16v kansi menee kiinni pulttaamalla ja puristukset pysyy kohillaan.
Enemmänkin sieltä tietysti saa, mut sitten kärsii ajettavuus liikenteessä.
Jos intoa riittää, niin iskutilavuutta voi kasvattaa vaihtamalla lohkon esim 9A, tai ABF lohkoon, joihin 16v kansi menee kiinni pulttaamalla ja puristukset pysyy kohillaan.
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 4.2.2006 16:07
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 4.2.2006 16:07
Jep jep, eli jos jollain on putkistoa (martelius) ja muitakin viriosia, jotka menee nakkaamalla PL-moottorin uumeniin, niin kaikki on tervetulleita myös kansi.. Eli jos joltain löytyy valmiina, niin tarjoaa.. KIITOS:) Milläs sitä sais kierros herkkyyttä noihin vag koneisiin kun kuulin tuossa, että vauhtipyörää ei voi keventää.. Niinku esim. hondista??
Niin itellä ei oo kokemusta tosta vaihelaatikosta, mutta jos omasta pitäis valita yks paras modifikaatio, niin se olis sen enempää miettimättä vaihtipyörän kevennys, joka maksoi 20e. Mulla siis 02A laatikko, jossa vaihtipyörä vähän helpommin kevennettävissä, mutta kyllä se onnistuu tossakin.
Kierrosherkkyyttä tuli lisää mikä sopii 16v koneelle.
Kierrosherkkyyttä tuli lisää mikä sopii 16v koneelle.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 4.2.2006 16:07
En laittas noita 020-sarjan lootia jos meinaat turbottaa. Ensinnäkin niitten kesto on niin ja näin ja toisekseen se kytkin on jonkun saksalaisen insinöörin kosto kaikille vag-faneille.
02a-sarjan laatikko ehottamasti kehiin niin kestää ja saa kunnon kytkimenkin.
Toinen juttu: Turbottaminen, varaudu että rahaa palaa ja noista vaparin osista(no palaa sitä aina kun autoa rakentelee) ei nyt niin kauheita hyötyjä ole. 16v:n kansi virtaa vakiona vallan mainiosti turbokäyttöön ja jos pitäisin nokat vakiona jos turbottaa meinaat. Tietty kannen avaraminen ei haittaa jos varaa on.
Sitten kannattaa panostaa samantien alakertaan kunnon männät ja kanget eikä leikkiä niillä vakiokilkkeillä. Niistä kun on kuulunut jos monenkinlaista juttua hyvää ja huonoa. huonoa enemmän mutta yleensä porukka on rikkonut ne laihoilla seoksilla.
Kannattaa päättää heti alkuun että turbottaako vai rakentaako vaparia. Molempiin uppoo rahaa ja aikaa paljon. Toisesta voimaa tulee sijoitettuun rahaan nähden enemmän mutta jos asioista ei tiedä mittään niin kannattaa turvautua viisaampii tai opiskella ettei riko kalliita kamoja.
Tsemppiä rojektiin vaan. Kertoilisin vielä lisää mutta ruuat palaa uuniin --->
02a-sarjan laatikko ehottamasti kehiin niin kestää ja saa kunnon kytkimenkin.
Toinen juttu: Turbottaminen, varaudu että rahaa palaa ja noista vaparin osista(no palaa sitä aina kun autoa rakentelee) ei nyt niin kauheita hyötyjä ole. 16v:n kansi virtaa vakiona vallan mainiosti turbokäyttöön ja jos pitäisin nokat vakiona jos turbottaa meinaat. Tietty kannen avaraminen ei haittaa jos varaa on.
Sitten kannattaa panostaa samantien alakertaan kunnon männät ja kanget eikä leikkiä niillä vakiokilkkeillä. Niistä kun on kuulunut jos monenkinlaista juttua hyvää ja huonoa. huonoa enemmän mutta yleensä porukka on rikkonut ne laihoilla seoksilla.
Kannattaa päättää heti alkuun että turbottaako vai rakentaako vaparia. Molempiin uppoo rahaa ja aikaa paljon. Toisesta voimaa tulee sijoitettuun rahaan nähden enemmän mutta jos asioista ei tiedä mittään niin kannattaa turvautua viisaampii tai opiskella ettei riko kalliita kamoja.
Tsemppiä rojektiin vaan. Kertoilisin vielä lisää mutta ruuat palaa uuniin --->
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 4.2.2006 16:07
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 54 vierailijaa