Uudet ohjurinkumit kantta irrottamatta?
Valvoja: ffp jäsenet
Uudet ohjurinkumit kantta irrottamatta?
Tällä kertaa mieltä askarruttaa siis venttiilinohjurinkumien vaihtaminen, ilman kannen purkamista.
Minkälaisella työkalulla olette siis irrotelleet/puristaneet venttiilijousia kasaan, että saa sokat irti venan varresta? En ole tähän mennessä löytänyt kuin sellaisia, jotka vaativat kannen irrottamisen ja ilman kunnon työkalua homma menee aika hankalaksi varsinkin sitten takaisinlaittovaiheessa. Mistä näitä jousipuristimia voisi etsiä tai kysellä, vai voiko siihen hommaan esimerkiksi tehdä itse jonkun "virityksen" millä saa jousia nippuun?
Jollain varmaankin löytyy kokemusta tästäkin hommasta, kun noista kumien vaihdoista on kuitenkin ollut jonkun verran juttua. Searchilla ei oikein löytynyt muuta kuin vahvistuksia epäilyille, että kasvanut öljynkulutus voisi johtua juurikin kyseisistä kumirenkuloista.
Minkälaisella työkalulla olette siis irrotelleet/puristaneet venttiilijousia kasaan, että saa sokat irti venan varresta? En ole tähän mennessä löytänyt kuin sellaisia, jotka vaativat kannen irrottamisen ja ilman kunnon työkalua homma menee aika hankalaksi varsinkin sitten takaisinlaittovaiheessa. Mistä näitä jousipuristimia voisi etsiä tai kysellä, vai voiko siihen hommaan esimerkiksi tehdä itse jonkun "virityksen" millä saa jousia nippuun?
Jollain varmaankin löytyy kokemusta tästäkin hommasta, kun noista kumien vaihdoista on kuitenkin ollut jonkun verran juttua. Searchilla ei oikein löytynyt muuta kuin vahvistuksia epäilyille, että kasvanut öljynkulutus voisi johtua juurikin kyseisistä kumirenkuloista.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Olen kuullut että sellasilla haarukkamaisilla vääntimilla noita painettas. Sellanen joka painaa sen irtolautasen molemmista reunoista jolloin keskelle jää tilaa näprätä lukkopaloja irti. Haarukan kärjelle olis joku tankoviritys mitä vasten pystyy vääntämään. En oo nähny ikuna....
Ite ottasin kumminkin kannen irti että tulis sekin tarkastettua samalla. Etenkin jos on niin paljon ajettu kone että ohjurin kumit on loppu.
Ite ottasin kumminkin kannen irti että tulis sekin tarkastettua samalla. Etenkin jos on niin paljon ajettu kone että ohjurin kumit on loppu.
homma onnistuu siis silleen et lyö paineen sylinteriin ja sitten sen ventiililautasen saa painettua sellasella tangolla alas
tässä jonkinlainen nopea paint kuvaus aiheesta. kuva
eli kohta 1 tulee kiinni esimerkiksi venttiilikopan pulttiin ja kohdassa kaksi on sitten itse paininrauta kiinni. itse pitkä varsi on putkea johon on tehty paininraudan poikkitankoa varten lovia että saa säädettyä oikeaan kohtaan paininraudan.
jos tästä epäselvästä selityksestä nyt joku jotain tajusi niin hyvä
tässä jonkinlainen nopea paint kuvaus aiheesta. kuva
eli kohta 1 tulee kiinni esimerkiksi venttiilikopan pulttiin ja kohdassa kaksi on sitten itse paininrauta kiinni. itse pitkä varsi on putkea johon on tehty paininraudan poikkitankoa varten lovia että saa säädettyä oikeaan kohtaan paininraudan.
jos tästä epäselvästä selityksestä nyt joku jotain tajusi niin hyvä
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Emmää vaan jaksais tehdä...Itse tekisin tulpan tilalle sopivan "venttiilin" mistä sais kompuralla pistää paineet pyttyyn.
Ite ottasin kumminkin kannen irti että tulis sekin tarkastettua samalla. Etenkin jos on niin paljon ajettu kone että ohjurin kumit on loppu.
Muuten ehkä näin, mutta kun ei oo oikein itsellä sellasta näkemystä noihin kansiasioihin, että tietäisin katsomalla tarviiko jotain muuta remonttia kun ohjurinkumit. Sitäpaitsi, eikös noi kumit ole golfin 8V-koneissa ihan yleinen vaiva noin 200 tkm korvilla. Oletan/toivon siis, että niiden vaihdolla menis. En viittis alkaa kantta irrottamaan kun sitten tarvis vaihtaa kansipahvikin. Tuntuis hiukan ehjän korjaamiselta sitä alkaa vaihtaan kun ei vanhassakaan mitään vikaa ole. Taidan yrittää vaan vaihtaa niitä kumeja ens alkuun. Kiitos ohjeista!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No, jos nyt ajatellaan, että päättäisin ottaa kuitenkin kannen irti noiden kumien vaihdon takia, niin pitääkö kasausvaiheessa uusia kannenpultit? Ja entä onko nuo Motonetin kannentiivisteet ihan käypää tavaraa vai saako ottaa heti kohta auki, jos sellaisen sinne laittaa? Meinaan vaan, että jos hakee alkuperäisiä osia ja hintaero on noissa pulteissa ja kansipahvissa samaa luokkaa kumien kanssa verrattuna Motonetin hintoihin (1,5€/kpl vs. 5€/kpl), niin alkaa pikkuhiljaa kerääntyä hintaakin tuolle vaihdolle.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ite kelpuutin Motonetin tiivisteet kun kävi ilmi että ne oli saksalaisia.
Pulteista ei selvinny valmistaja, mutta otin nekin sieltä...
Pulteista ei selvinny valmistaja, mutta otin nekin sieltä...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 12.5.2006 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taidan kaikesta huolimatta alkaa vaan huomenna puljaamaan niitä pelkkiä kumeja paikalleen, irrottamatta kantta. Tuntunu viime aikoina, että noin 50% todennäköisyydellä motonetistä (ja välillä muistakin kaupoista) on saanu vääriä/muuten sopimattomia osia ja Laakkosella ne tiivisteet ja pultit maksaa kuitenkin hunajaa. Ei kiinnosta ottaa kantta ensin irti ja sitten todeta, että tää kansipahvi on jälleen kerran johonkin ihan muuhun koneeseen kun mihin oli tarkotus. Kiva siinä sitten lauantai-iltapäivänä lähtee jostain hakeen osia.
Katotaan miten käy.
Katotaan miten käy.
Omavalmiste adapteri tulpanreikään.
Valmistettu vanhasta sytytystulpasta, putkenpätkästä sekä pikaliittimestä.
VW erikoistyökalu venttiilinjousien puristamiseen:
Tuo akselinpätkä, jossa on nuo latikat päissä, tulee päätymäisten kannenpulttien alle kiinni ja sitä vasten kammetaan tuolla vivulla jousi lyttyyn.
Jos ei laakista irtoa, niin kannattaa napauttaa kammen päälle vasaralla.
Venttiilinvarren kumien ulosvetotyökalu.
Kuva jousilautasen/venttiilin varren välisestä lukituspalasta:
Tässä lukituspala irtoaa kolostaan kun vivulla vääntää:
Lyöntituurna, jolla uusi tiiviste lyödään paikoilleen:
260tkm ajettu kumi sekä uusi. Ero on huomattava :)

Valmistettu vanhasta sytytystulpasta, putkenpätkästä sekä pikaliittimestä.
VW erikoistyökalu venttiilinjousien puristamiseen:
Tuo akselinpätkä, jossa on nuo latikat päissä, tulee päätymäisten kannenpulttien alle kiinni ja sitä vasten kammetaan tuolla vivulla jousi lyttyyn.
Jos ei laakista irtoa, niin kannattaa napauttaa kammen päälle vasaralla.
Venttiilinvarren kumien ulosvetotyökalu.
Kuva jousilautasen/venttiilin varren välisestä lukituspalasta:
Tässä lukituspala irtoaa kolostaan kun vivulla vääntää:
Lyöntituurna, jolla uusi tiiviste lyödään paikoilleen:
260tkm ajettu kumi sekä uusi. Ero on huomattava :)
kui tiukassa noi kumit yleensä on? nyt kun olen alkanu purkaa tota toista kantta nii sinne ei kovin erikoinen työkalu sovi, joten oon yrittäny perinteisillä pihdeillä repiä kumei pois, mut vitu tiukas tuntuu olevan... vai teenkö tässä jotain väärin tai sitten siihen tosissaan tarvitaan oikea työkalu... kansi on siis irrallisena.. ja samanlainen ku yo.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ratsastetaan vanhalla aiheella. Oma -96 1.8 66kW golf tuprauttaa käynnistettäessä ajettu 230tkm.
kysymys 1
Mites ketkä olette vaihtaneet vain kumit, kannattaako?
Ed volsussa passat vaihdatin vain kumit ja toimi. Yksi mielipide oli että on vain tekohengitystä, jotta imuventtiilit vuotaisi jonka vuoksi kumit olisi antautunut.
Kysymys 2
Eikös ohivuotomittaus kertoisi tuon vuotaako niin että tarvii kansi nyppiä irti?
kysymys 1
Mites ketkä olette vaihtaneet vain kumit, kannattaako?
Ed volsussa passat vaihdatin vain kumit ja toimi. Yksi mielipide oli että on vain tekohengitystä, jotta imuventtiilit vuotaisi jonka vuoksi kumit olisi antautunut.
Kysymys 2
Eikös ohivuotomittaus kertoisi tuon vuotaako niin että tarvii kansi nyppiä irti?
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa