Uudet ohjurinkumit kantta irrottamatta?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jb600
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.3.2005 23:21

Uudet ohjurinkumit kantta irrottamatta?

ViestiKirjoittaja jb600 » 10.5.2006 21:34

Tällä kertaa mieltä askarruttaa siis venttiilinohjurinkumien vaihtaminen, ilman kannen purkamista.

Minkälaisella työkalulla olette siis irrotelleet/puristaneet venttiilijousia kasaan, että saa sokat irti venan varresta? En ole tähän mennessä löytänyt kuin sellaisia, jotka vaativat kannen irrottamisen ja ilman kunnon työkalua homma menee aika hankalaksi varsinkin sitten takaisinlaittovaiheessa. Mistä näitä jousipuristimia voisi etsiä tai kysellä, vai voiko siihen hommaan esimerkiksi tehdä itse jonkun "virityksen" millä saa jousia nippuun?

Jollain varmaankin löytyy kokemusta tästäkin hommasta, kun noista kumien vaihdoista on kuitenkin ollut jonkun verran juttua. Searchilla ei oikein löytynyt muuta kuin vahvistuksia epäilyille, että kasvanut öljynkulutus voisi johtua juurikin kyseisistä kumirenkuloista.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 10.5.2006 22:01

minä olen ainakin sitä mieltä että jos kyseessä on joku yhtään vanhempi auto mistä kansi lähtee pois ihan heittämällä niin onhan se aika paljon helpompi homma tehdä kun kansi on pöydällä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.5.2006 22:37

Olen kuullut että sellasilla haarukkamaisilla vääntimilla noita painettas. Sellanen joka painaa sen irtolautasen molemmista reunoista jolloin keskelle jää tilaa näprätä lukkopaloja irti. Haarukan kärjelle olis joku tankoviritys mitä vasten pystyy vääntämään. En oo nähny ikuna....

Ite ottasin kumminkin kannen irti että tulis sekin tarkastettua samalla. Etenkin jos on niin paljon ajettu kone että ohjurin kumit on loppu.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 10.5.2006 23:11

homma onnistuu siis silleen et lyö paineen sylinteriin ja sitten sen ventiililautasen saa painettua sellasella tangolla alas

tässä jonkinlainen nopea paint kuvaus aiheesta. kuva

eli kohta 1 tulee kiinni esimerkiksi venttiilikopan pulttiin ja kohdassa kaksi on sitten itse paininrauta kiinni. itse pitkä varsi on putkea johon on tehty paininraudan poikkitankoa varten lovia että saa säädettyä oikeaan kohtaan paininraudan.

jos tästä epäselvästä selityksestä nyt joku jotain tajusi niin hyvä

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 10.5.2006 23:56

Painettakaan ei tarvi sylinteriin laittaa, jos laittaa männän yläasentoon. Ainakaan PG Corradossa se vena ei pääse putomaan.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 11.5.2006 5:11

Mutta jos pistää paineet sylinteriin tulee samalla huomattua pitääkö venttiilit. Toisaalta vanhoissa koneissa voi ohivuodot vähän kiusata...

Itse tekisin tulpan tilalle sopivan "venttiilin" mistä sais kompuralla pistää paineet pyttyyn.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 11.5.2006 9:33

^juurikin tätä tarkoitin

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.5.2006 15:04

Itse tekisin tulpan tilalle sopivan "venttiilin" mistä sais kompuralla pistää paineet pyttyyn.
Emmää vaan jaksais tehdä...

jb600
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.3.2005 23:21

ViestiKirjoittaja jb600 » 11.5.2006 21:54

Ite ottasin kumminkin kannen irti että tulis sekin tarkastettua samalla. Etenkin jos on niin paljon ajettu kone että ohjurin kumit on loppu.


Muuten ehkä näin, mutta kun ei oo oikein itsellä sellasta näkemystä noihin kansiasioihin, että tietäisin katsomalla tarviiko jotain muuta remonttia kun ohjurinkumit. Sitäpaitsi, eikös noi kumit ole golfin 8V-koneissa ihan yleinen vaiva noin 200 tkm korvilla. Oletan/toivon siis, että niiden vaihdolla menis. En viittis alkaa kantta irrottamaan kun sitten tarvis vaihtaa kansipahvikin. Tuntuis hiukan ehjän korjaamiselta sitä alkaa vaihtaan kun ei vanhassakaan mitään vikaa ole. Taidan yrittää vaan vaihtaa niitä kumeja ens alkuun. Kiitos ohjeista!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.5.2006 22:02

Juu ei 200tkm vielä paljoa näille koneille ole. Mulla ei ole vielä kumejakaan vaihdettu, siltikään öljyä ei vielä kulu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.5.2006 23:07

Katsomalla näkyy useimmiten halkeamat, venttiiliistukoiden viat, kannentiivisteen kunto ja väljät ohjurit tuntee venttiiliä heiluttamalla.

Muuta ei sit tarvikaan jos kone muute tuntuu toimivalta.

jb600
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.3.2005 23:21

ViestiKirjoittaja jb600 » 12.5.2006 9:08

No, jos nyt ajatellaan, että päättäisin ottaa kuitenkin kannen irti noiden kumien vaihdon takia, niin pitääkö kasausvaiheessa uusia kannenpultit? Ja entä onko nuo Motonetin kannentiivisteet ihan käypää tavaraa vai saako ottaa heti kohta auki, jos sellaisen sinne laittaa? Meinaan vaan, että jos hakee alkuperäisiä osia ja hintaero on noissa pulteissa ja kansipahvissa samaa luokkaa kumien kanssa verrattuna Motonetin hintoihin (1,5€/kpl vs. 5€/kpl), niin alkaa pikkuhiljaa kerääntyä hintaakin tuolle vaihdolle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.5.2006 12:28

Ite kelpuutin Motonetin tiivisteet kun kävi ilmi että ne oli saksalaisia.

Pulteista ei selvinny valmistaja, mutta otin nekin sieltä...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 12.5.2006 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 12.5.2006 17:04

pultit vaihtoon

jb600
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.3.2005 23:21

ViestiKirjoittaja jb600 » 12.5.2006 23:13

Taidan kaikesta huolimatta alkaa vaan huomenna puljaamaan niitä pelkkiä kumeja paikalleen, irrottamatta kantta. Tuntunu viime aikoina, että noin 50% todennäköisyydellä motonetistä (ja välillä muistakin kaupoista) on saanu vääriä/muuten sopimattomia osia ja Laakkosella ne tiivisteet ja pultit maksaa kuitenkin hunajaa. Ei kiinnosta ottaa kantta ensin irti ja sitten todeta, että tää kansipahvi on jälleen kerran johonkin ihan muuhun koneeseen kun mihin oli tarkotus. Kiva siinä sitten lauantai-iltapäivänä lähtee jostain hakeen osia.
Katotaan miten käy.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 12.5.2006 23:52

ei laakkosella ainakaan pultit maksanau paljoakaan viimeeksi kun hain

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 13.5.2006 2:22

jb600: Joo oon ite kokenu just kansirempan aikana ton motonetin luotettavuuden:) Tuli ihan väärät osat,mutta osa mikä oli oikea niin sain sen ilmaiseksi tuon kämmin takia.. Juu ja kansipultti sarja vw:ltä vr6 golffiin 140€

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.5.2006 11:56

Omavalmiste adapteri tulpanreikään.
Valmistettu vanhasta sytytystulpasta, putkenpätkästä sekä pikaliittimestä.
Kuva

VW erikoistyökalu venttiilinjousien puristamiseen:
Kuva

Tuo akselinpätkä, jossa on nuo latikat päissä, tulee päätymäisten kannenpulttien alle kiinni ja sitä vasten kammetaan tuolla vivulla jousi lyttyyn.
Jos ei laakista irtoa, niin kannattaa napauttaa kammen päälle vasaralla.
Kuva

Venttiilinvarren kumien ulosvetotyökalu.
Kuva

Kuva jousilautasen/venttiilin varren välisestä lukituspalasta:
Kuva

Tässä lukituspala irtoaa kolostaan kun vivulla vääntää:
Kuva

Lyöntituurna, jolla uusi tiiviste lyödään paikoilleen:
Kuva

260tkm ajettu kumi sekä uusi. Ero on huomattava :)
Kuva

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 13.5.2006 11:56

mulla makso tohon kasivenaseen pultit jotain 20 euroo

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 13.5.2006 19:44

mitäs maksais tollaset "erikoispihdit" noiden venttiilivarrenkumien poistoon ja mistä mahd. niitä saisi? <- taitaa olla ihan varaosa liikeen tavaraa...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.5.2006 20:17

En tiedä, saako noita "virallisia" työkaluja mistään, mutta vastaavia voi kenties olla Motonetissä, Biltemassa tai muussa varaosa/tarvikeliikkeessä.

Osa noista on helppo tehdä itsekin.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 13.5.2006 22:50

kui tiukassa noi kumit yleensä on? nyt kun olen alkanu purkaa tota toista kantta nii sinne ei kovin erikoinen työkalu sovi, joten oon yrittäny perinteisillä pihdeillä repiä kumei pois, mut vitu tiukas tuntuu olevan... vai teenkö tässä jotain väärin tai sitten siihen tosissaan tarvitaan oikea työkalu... kansi on siis irrallisena.. ja samanlainen ku yo.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 14.5.2006 0:00

oikeanlaiset pihdit ni onnistuu toi homma kuva olikin jo tuolla ylhäällä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.5.2006 2:14

Siis jos puristat kumin ulkopinnoista niin se litistää sitä kasaan.

Kärkipihdeillä yhdestä sivusta kiinni niin lähtee.

Kato ettet ota ohjurista samalla kiinni. Se ei tuu vetämällä :)

kaan
-
Viestit: 39
Liittynyt: 21.1.2008 12:09

ViestiKirjoittaja kaan » 28.4.2010 12:56

Ratsastetaan vanhalla aiheella. Oma -96 1.8 66kW golf tuprauttaa käynnistettäessä ajettu 230tkm.
kysymys 1
Mites ketkä olette vaihtaneet vain kumit, kannattaako?
Ed volsussa passat vaihdatin vain kumit ja toimi. Yksi mielipide oli että on vain tekohengitystä, jotta imuventtiilit vuotaisi jonka vuoksi kumit olisi antautunut.
Kysymys 2
Eikös ohivuotomittaus kertoisi tuon vuotaako niin että tarvii kansi nyppiä irti?

kaan
-
Viestit: 39
Liittynyt: 21.1.2008 12:09

ViestiKirjoittaja kaan » 30.4.2010 9:52

joop vien ohivuotomittaukseen ja luultavasti vaihdan itse kumit, jolloin ei haittaa vaikka vaikka alkaisi vuotaa uudestaan. katsellaan sitten kannen irroitusta ja ohjurien vaihtoa

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 10.1.2011 22:10

Eikö tuossa nyt "samaan rahaan" mee jakopää samalla?
Kansipultit ja kansipahvi nyt ei kuitenkaan vasenta kättä enempää maksa...
Onpahan sitten kerralla pidemmäksi aikaa laitattuna :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa