AHU.n pahvi paloi..tee-se-itsekkö???Kunnossa taas...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

AHU.n pahvi paloi..tee-se-itsekkö???Kunnossa taas...

ViestiKirjoittaja AGU » 8.5.2006 16:40

451 tkm oli sitten AHU.n kansipahville tarpeeksi.
Eli Passat -98 TDI poltti päreensä..

Korjaamon arvio oli :
Pelkkä kannentiivisteen vaihto osineen n.550 euroa
jos kansi pitää oikaista n.850 euroa. (kansi tällöin purettava osiksi ventiilit irti yms.)
Jos kansi halki tai jotain muuta kivaa hinta jopa 1500 euroa...

Katselinpa sitten motonetin osa hintoja.
Kannentiiviste + yläpääntiivistesarja + kannenpultit
yhteensä 130 euroa.

Jakopään kansssa tietenkin tarkkana mutta mites muuten,
onko tuossa mitään kummempia ongelmia itse tehdessä?

Eli olisko "helppo" tapa säästää muutamia satoja euroja?
Viimeksi muokannut AGU, 7.7.2006 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.5.2006 17:05

Eilen otin kannen omasta irti ja purin osiksi niin ohjurit olivat todella kuluneet
(vaihtuu nyt uusiin) koneella oli ajettu "vasta" 250tkm.
Tuleeko tuohon korjaamon hintaan uusi jakopää?
Itse jos alat tekemään niin kannattaa ottaa huomioon vielä öljyt ja suodatin

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 8.5.2006 17:11

Kansi kannattaa oikasuttaa joka tapauksessa, ei siitä muuten tahdo mitään tulla...

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 8.5.2006 17:18

Vein viime kesänä irtokannen joka plaanattiin ja vaihdettiin ohjurit ja kumit. Kustannus oli alle 300 ja siihen kuului tiivistesarja mukaan. Jakopään osat on reilu satanen ja öljyt+suodatin muutama kymppi eli kyllä aika mukavasti saa työlleen vastinetta jos itse irrottaa ja kiinnittää kannen.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 8.5.2006 19:57

Jakopää on uusittu kuukausi/4000km sitten joten sen saanee kasata "vanhoilla" osilla. Olisi tuokin remontti mennyt kivasti tässä samassa kun jakopään joutuu kuitenkin avaamaan. Eli nuo yllä mainitut hinnat eivät jakopäätä sisällä.

550 euroa sisältää vain kannen irrotuksen/asennuksen uusin tiivisten.
850 euroa sisältää myös kannen oikaisun mutta ei käsitääkseni ohjureita yms.
Vaan mahdolliset venttiilit, ohjurit ja muu mahdollinen tarvike ja lisätyö
nostaa hintaa. Työ on 55 euroa tunti.

Öljyt tulee muutenkin vaihdettua aina itse, Diamond diesel 50 euroa/ 10 litraa
ja siihen suodatin 7 euroa.

Pitääkös tuo syöttöpummpu jotenkin lukita paikoilleen että ajoitus pysyisi kohdillaan? Onko mitään kuvia kellään jakopään ajoitus merkeistä?

Omat kansiremontit rajoittuu -88 corollaan ja -90 Poloon.
Poloinen on ainakin kestänyt jo 3 vuotta/60tkm sen jälkeen kun
vaihdoin siihen yhden palaneen ventiilin ja muutkin venttiilit tuli
samalla hiottua. Corollan myöhemmästä kohtalosta ei tietoa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 8.5.2006 21:38

Ehkä kannattaa Alfamerin kirja ostaa/lainata, siitä löytyy jonkinlaisia kuvia ja riittävät ohjeet. Ja säästyy aikaa tuossa remontissa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 10.5.2006 16:37

tiedä liekö tuossa jakopäässä merkkejä,mutta ainakaan 1,6 td ssä ei ole.
pumpun.rattaalla on merkki ja toinen löytyy kytkimen päältä "luukun" alta.
Ammattimiehellä näkyi olevan joku työkalu, jolla katteli nokka-akselin asennon,
venttilikoppa auki.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 10.5.2006 16:59

Kykin kopassa reikä mistä näkee vauhtipyörän merkin, pumpun hihnapyörällä reikä minne työntää tapin ja nokka-akselille lauttaraudan pala (olisko ollut 4mm paksu) millä sen lukitsee

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 10.5.2006 18:18

Tuli tänään käytyä alfamerin putiikissa ja haettua passatin kirja.
Yllättävän hyvä kirja, kyllä tuosta on paljon apua kun
ei tarvi "selviä" asioita miettiä.
Sunnuntaina tai maanantaina saan tuon työn alle, katsotaan miten äijän käy...
Biltemastahan löytyy oikeen sarja missä on noi jakopään lukitusvempaimet,
mutta taitaa lattarauta ja 6mm tappi ajaa saman asian.

Alfamerin opuksen mukaan dieselin kantta ei voi oikasta, onko näin?
Eli jos liian kiero niin uutta kantta ostamaan vai?

Jos päädyn uusimaan ohjurit ja venttiilit (venttiilit pitänee uusia jos ohjuritkin??vai?)
niin löytyykö suosituksia Vantaan suunnassa olevasta pajasta joka tuon laadukkaasti hoitaisi?

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 10.5.2006 20:39

Alfamerin opuksen mukaan dieselin kantta ei voi oikasta, onko näin?
Eli jos liian kiero niin uutta kantta ostamaan vai?


Tällä Boardilla oli joskus kyseisestä aiheesta juttua.. kyllä ainakin TDI:in kansa oikastu on. oliko pumppusuutin vehe???

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 10.5.2006 22:05

Kannen pystyy oikaisemaan, oli pumppari tai ei. Venttiilejä ei tarvii uusia aina kun uusii ohjurit.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.5.2006 22:39

Liittykö se kannen koneistuskielto jotenkin siihen että ruiskutuksen ajoitus siirtyisi? Mahdollisesti säätörajojen ulkopuolelle?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 10.5.2006 23:02

Tuossa säädetään nokan ajoitus nokkapyörällä.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 11.5.2006 22:18

Kannen koneistuskielto taitaa juurtaa juurensa siitä että valmistajan mukaan (VW/Audi) dieselin kansia ei saa koneistaa. Koneistettu kansi ei myöskään enää kelpaa vaihtokanneksi eikä tietenkään takuuseen.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

AHU toimii taas

ViestiKirjoittaja AGU » 7.7.2006 13:01

Niin tuli se AHU.n kansi tosiaan avattua ja nyt alkaa tuntumaan että remontti onnistui. Vettä ei katoa ja lämmöt pysyy tasaisena.

Kansi oli suora ja ehjä joten helpolla ja halvalla päästiin.
Venttiilit olivat alipainekokeessa tiiviit eikä paineistus
paljastanut halkeamiakaan kannesta.
Kantta ei siis purettu lainkaan.
Kustannuksia ainoastaan kannentiiviste + pakosarjan tiiviste ja
pari kumirengasta vesiputkien tiivisteiksi n. 70 euroa.(VW tiskiltä).
Kannenpultit 15 euroa/10kpl motonetista+ jotain letkunkiristimiä yms. pikkusälää.
Öljyt ja suodatin n.30 euroa.

Kyllähän tuossa jäi 8 tunnin työstä palkkaa
korjaamohintoihin verrattuna useita satasia.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 22.7.2006 12:04

oma cordo alko pitää "lorinaa".. epäilen kannentiivistettä mutta nestettä ei häviä eikä se alleen tiputa.. pitäskö kansipahvi vaihtaa sitten.. lämppärin kennosta kuuluu semmosta veden "lorinaa"

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 22.7.2006 16:38

passatin lämppäri kanssa lorisi pitkään ennenkuin vettä alkoi katoamaan...
Nyt Passatti on jo uudella omistajalla, toivottavasti ei lorise enää.

Eli kymmenen vuoden VW kauden jälkeen pihassa fiat & ford...tästä se elämäni alamäki alkaa...

Timbe
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.7.2004 9:06

ViestiKirjoittaja Timbe » 23.7.2006 9:59

Pasaatti toimii kuin junan vessa. :D

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 2.5.2007 16:51

Mitä sanotte seuraavanlaisista oireista? Kuumalla koneella kovemmat kiihdytykset työntää jäähdytinnesteet paisuntasäiliöstä pihalle. Normaaliajossa ei muita oireita kuin se, että kylmäkäynnistys on hieman aiempaa nihkeämpää. Voiko jostain päätellä selviääkö pelkällä tiivisteen vaihdolla vai onko mahdollisesti koko kansi sökö? Koneella on ajettu +376 tkm eli jotain tällaista oli kai odotettavissa... Niin ja voiko autolla ajaa jos ajelee nätisti vai voiko tuo hajottaa muitakin paikkoja?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 2.5.2007 20:08

Jos itse osaat niin pelkkä kannentiiviste ja pultit vaihtoon on halvin remppa (samalla näet kannen kunnon). Vaihdoin 1.9 dieseliin vesipumpun hajottua joka poltti pahvin ( kupliminen loppu paisuntasäiliössä).
Liikkeessä tietettynä kannattaa harkita vaihtokantta n.500e.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 29 vierailijaa