Pakosarjan valmistus
Valvoja: ffp jäsenet
Pakosarjan valmistus
Täällä oli joskus kauan sitten joku topikki aiheesta, muttei sitä taida enää olla.
Miten tarkkaa noiden pakosarjan putkien tulee olla saman mittaset? Kannattaako toi 3. putki jättää tuon 10cm lyhyemmäksi vai pistänkö pari 90 mutkaa lisää jolloin pituus on noin 335mm?
Alustava kuva ja giffi
Tällähetkellä suunnitellun sarjan putkien pituudet on:
1: 392mm
2: 359mm
3: 254mm
4: 379mm
Miten tarkkaa noiden pakosarjan putkien tulee olla saman mittaset? Kannattaako toi 3. putki jättää tuon 10cm lyhyemmäksi vai pistänkö pari 90 mutkaa lisää jolloin pituus on noin 335mm?
Alustava kuva ja giffi
Tällähetkellä suunnitellun sarjan putkien pituudet on:
1: 392mm
2: 359mm
3: 254mm
4: 379mm
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos pakosarjaa yrittää mitoittaa pituudeltaan sellaiseksi että noista pulsseista olisi selkeää hyötyä pitäisi putkien pituuden olla jossain 80cm ja 1m välillä.
Noin lyhyillä putkilla voi olla melkoisen pienet hyödyt noista pituuksien sovittamisista, toki ei se haittaakkaan.
Kollektoriin kannattaa panostaa että virtausnopeus säilyisi siinä (minimi tilavuus) ja että sen muoto sopisi tuohon pakopesän muotoon sulavasti.
Noin lyhyillä putkilla voi olla melkoisen pienet hyödyt noista pituuksien sovittamisista, toki ei se haittaakkaan.
Kollektoriin kannattaa panostaa että virtausnopeus säilyisi siinä (minimi tilavuus) ja että sen muoto sopisi tuohon pakopesän muotoon sulavasti.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos ahdin on todella ahdas? esim 150hv GTI golffi, ei sarjalla ole juuri merkitystä, koska ahdin aiheuttaa kovan pakopaineen rakenteellaan ja pakosarjan hyöty valuu hiekkaan.
Jos taas ahdin virtaa pakopesältään hyvin, sarjan "hyöty" suurenee, ja voidaan saavuttaa todella merkittäviä eroja.
Tarve siis sanelee sarjaan nähtävän vaivan...
Jos taas ahdin virtaa pakopesältään hyvin, sarjan "hyöty" suurenee, ja voidaan saavuttaa todella merkittäviä eroja.
Tarve siis sanelee sarjaan nähtävän vaivan...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No mutta jos tuohon esimerkkiin lisää vielä huonon pakosarjan niin eikä se ole jo katastrofaalisen tehoton silloin?
Voiskos nyrkkikyllikkisääntönä todeta että tekee niin hyvän kun järjellisillä resursseilla pystyy :)
Ei oo järkevää tehdä suutintukkimallista pakosarjaa vartissa eikä myöskään formulan virtausominaisuuksilla olevaa jos sitä kuukauden nyhertää.
Voiskos nyrkkikyllikkisääntönä todeta että tekee niin hyvän kun järjellisillä resursseilla pystyy :)
Ei oo järkevää tehdä suutintukkimallista pakosarjaa vartissa eikä myöskään formulan virtausominaisuuksilla olevaa jos sitä kuukauden nyhertää.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Mielenkiintoinen aihe. Ikävä kyllä faktatietoa on pirun vaikea löytää. Kirjoissa kerrotaan jotakin, mutta miten se korreloi käytännön kanssa on aina vähän epäselvää. Ne jotka hyviä pakosarjoja osaavat tehdä, eivät liikesalaisuuksiaan juuri paljasta ja toiset ovat sitä mieltä ettei mitoituksella ole mitään merkitystä.
Muistaakseni joku nyrkkisääntö oli että 16" +- 4" niin ollaan tontilla. Itse olisin ehdottomasti sitä mieltä, että kannattaa tehdä ne putket saman pituisiksi. Putkien muotoja miettiessä kannattaa ottaa huomioon, että mitä suoremmat, sen parempi. (vähemmän virtausvastusta) Tästä tosin yleensä joutuu tinkimään, kun tila on kortilla.
Muistaakseni joku nyrkkisääntö oli että 16" +- 4" niin ollaan tontilla. Itse olisin ehdottomasti sitä mieltä, että kannattaa tehdä ne putket saman pituisiksi. Putkien muotoja miettiessä kannattaa ottaa huomioon, että mitä suoremmat, sen parempi. (vähemmän virtausvastusta) Tästä tosin yleensä joutuu tinkimään, kun tila on kortilla.
Ite kun vääntelin talvella Valtteriin turbosarjaa niin pari putkea jäi 2-3 cm lyhemmiksi. Se tuli sitten puheeksi yhden B-ryhmän kiihdytyskuskin kanssa ja meinasi ettei ainakaan itse viitsisi jatkaa. Ei olisi merkitystä muuta kuin viimeisiä hevosvoimia hakiessa. No minähän tietysti viitsin, kaikki kotiin mitä saa :)
Aika monissa pakosarjanmitoitusohjelmissa on 4-2-1 sarjan primääriputket 15" pitkät ilman sen kummempia perusteluita.
Tähän asti on omiin rakennelmiin tullut tehtyä 4-1 (tai 4-2) sarjat mutta seuraavaan meinasin tehdä 4-2-1 lähinnä sen takia että nuo kollektorit tulevat pienemmiksi ja poikkipinta-alaan ei tule niin isoja portaita kuin 4-1 putkessa.
Myös valmistusteknisesti pitäisi olla helpompi rakennella kun tekee ensin 15" primäärit ja sitten tuon 2-1 osion tekee sen mukaan miten mahtuu.
Tähän asti on omiin rakennelmiin tullut tehtyä 4-1 (tai 4-2) sarjat mutta seuraavaan meinasin tehdä 4-2-1 lähinnä sen takia että nuo kollektorit tulevat pienemmiksi ja poikkipinta-alaan ei tule niin isoja portaita kuin 4-1 putkessa.
Myös valmistusteknisesti pitäisi olla helpompi rakennella kun tekee ensin 15" primäärit ja sitten tuon 2-1 osion tekee sen mukaan miten mahtuu.
Offtopikkina kyselen, että onko tuo kuva Solidilla piirretty?
Jos on, niin miten? Viivalla ensin rautalankamalli ja siitä sweepillä putki päälle vai?
Miten olet saanut nuo putket taittumaan 3D:nä sinne, minne haluat?
Juu solidilla on tehty. Sarja on piirretty niinkuin se tehdäänkin. Eli suorista pätkistä ja kulmapaloista. Jokainen putki ja kulma on oma Part ja ne sitten on liitetty yhteen assemblyyn. Jokainen on oma Part siksi, että voi kätevästi tosta kokoonpanosta muuttaa niitä dobbelklickillä. Sit vaan eri osien tasot liitetty haluttuun kulmaan laippaan nähden.
Saa nähdä ,miten hankala on todellisuudessa tehdä 90 asteen mutkasta esim 50 asteinen jollain rautasahalla tai vast.
OT
Älä kuitenkaan tee tällä tavalla:
http://obimeister.mine.nu/kuvia/turbohilut/hilut.jpg
http://obimeister.mine.nu/kuvia/turbohilut/pakosarja.jpg
/OT
;)
Älä kuitenkaan tee tällä tavalla:
http://obimeister.mine.nu/kuvia/turbohilut/hilut.jpg
http://obimeister.mine.nu/kuvia/turbohilut/pakosarja.jpg
/OT
;)
kyllähän toi vähän pieneltä kuulostaa, nyt on laskukaavat kaverilla lainassa, mut kun ne saan ni voin laskea "oikeamman" paksuuden ellei joku muu ystävällinen henkilö kerkeä ensin. Kaverille tulee Toyota Carina II 1.6 TwinCam 4A-F koneeseen 33 millistä kun pakokanavat on sen kokoset ja ite kun tein jettaan sarjaa niin oli muistaakseni jotain 31-33mm se putki. Voin laittaa kuvia sen sarjan valmistumisesta vaikkei se turbosarja olekaan.
Turbopakosarjan putkien paksuudet pitää mitottaa turbon (pakopesän) ja käyttötarkoituksen mukaan. Joissain tapauksissa Putkien pitääkin olla pakoaukkoja pienemmät, jotta saadaan parempi pakokaasun virtaus. Nämä asiat tosin tulee kokemuksen kautta ja kokeilemalla useita eri pakosarjoja ja pakopesiä.
Mutta kynttilänjalkapakosarjan ja 20v vanhan Saabin t03:n kanssa putkien paksuudella ei ole hevonkaanvitunmerkitystä.
Mutta kynttilänjalkapakosarjan ja 20v vanhan Saabin t03:n kanssa putkien paksuudella ei ole hevonkaanvitunmerkitystä.
kyllähän toi vähän pieneltä kuulostaa, nyt on laskukaavat kaverilla lainassa, mut kun ne saan ni voin laskea "oikeamman" paksuuden ellei joku muu ystävällinen henkilö kerkeä ensin. Kaverille tulee Toyota Carina II 1.6 TwinCam 4A-F koneeseen 33 millistä kun pakokanavat on sen kokoset ja ite kun tein jettaan sarjaa niin oli muistaakseni jotain 31-33mm se putki. Voin laittaa kuvia sen sarjan valmistumisesta vaikkei se turbosarja olekaan.
Juu, kyllä kaikki apu on tarpeen. Mulla on jo jotain kuvia sarjan teosta mitä netistä löysin, mutta lisäkuvat ei ole koskaan haitaksi. Jos kuvia löytyy, niin laita toki mailiin, joka löytyy profiilista.
Toisaalta, voihan sitä sit tehdä uuden sarjan jos noilla putkilla vaikuttaa tukkoselta, kun ei tarvikkeet maksa kun sen ~30e. (jos ei miggilankaa ja kaasua lasketa.)
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Sanoisin että kannattaa kokeilla. Pienemmät putket -> kaasujen nopeampi virtaus -> herääminen alempaa, kuulemma. Hirveesti pakoaukkoo pienempää putkee en lähtis laittamaan, itelle laitoin samankokosta kun pakoaukko.
Jaanii, ei toi kollektori vaikee oo tehä itekään, paitti jos tarttee tehä tosi hieno ja siisti. Ite tein ihan vaan rälläkällä silpoen ja väittäisin että asiansa ajaa.
Jaanii, ei toi kollektori vaikee oo tehä itekään, paitti jos tarttee tehä tosi hieno ja siisti. Ite tein ihan vaan rälläkällä silpoen ja väittäisin että asiansa ajaa.
Muutin tuon 3. putken pituutta vähän. Tilasin jo mutkapalat, joten kait tämä sitten on lopullinen versio sarjasta. Pakoaukko on muistaakseni millin pari suurempi kun ton 28,5mm mutta jos se nyt ei maailmaa kaatais.
Ja collektorin ajettelin jo alkujaankin tehdä itse. Ei vaan taidot vielä riittänyt piirtää siitä mallia jonka mukaan tehdä se. Joten täytynee kait tehdä se "lennosta" rälläkällä kuten jo mainitsit. Mikään näyttelykapistus tosta satsista tuskin tulee niin ei sillä collektorin ulkonäöllä ole niin väliä, eihän sitä kukaan edes nää sieltä koneen ja tulipellin välistä..
Putkien mitat:
1: 392mm
2: 359mm
3: 357mm
4: 379mm
Ja collektorin ajettelin jo alkujaankin tehdä itse. Ei vaan taidot vielä riittänyt piirtää siitä mallia jonka mukaan tehdä se. Joten täytynee kait tehdä se "lennosta" rälläkällä kuten jo mainitsit. Mikään näyttelykapistus tosta satsista tuskin tulee niin ei sillä collektorin ulkonäöllä ole niin väliä, eihän sitä kukaan edes nää sieltä koneen ja tulipellin välistä..
Putkien mitat:
1: 392mm
2: 359mm
3: 357mm
4: 379mm
No joo tänään olin taas kaverilla tekemässä siihen Toyotaan sarjaa. Kaveri haki romikselta suoraa putkea ja käyriä ja niistä väsätään. Vaik tää onkin vaparin sarja niin jos täst jotain apua jollekin olis ni hyvä.
Kuvia:
kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4 jouduttiin tiukentamaan paria mutkaa niin piti hioa sisäpinnasta vähän rösöjä pois
kuva 5
kuva 6
kuva 7
kuva 8
kuva 9 toi kollektori jouduttiin tekemään vähän kekimääräistä lyhyemmäksi
kuva 10
kuva 11 tonne se pitäs laittaa
Noi ensiöputket on rullamitalla keskilinjoja pitkin mitattuna n. 5mm sisällä keskenään samanmittaset
Kuvia:
kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4 jouduttiin tiukentamaan paria mutkaa niin piti hioa sisäpinnasta vähän rösöjä pois
kuva 5
kuva 6
kuva 7
kuva 8
kuva 9 toi kollektori jouduttiin tekemään vähän kekimääräistä lyhyemmäksi
kuva 10
kuva 11 tonne se pitäs laittaa
Noi ensiöputket on rullamitalla keskilinjoja pitkin mitattuna n. 5mm sisällä keskenään samanmittaset
Viimeksi muokannut Dubsonic, 2.7.2006 13:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Henkilökohtaisesti aina aloitan tollasen sarjan tekemisen kollektorista. Tekee yhen putken valmiiksi ja hitsaa siihen kollektorin paikalleen. Näkee heti laipan suunnan ja voi sovittaa mahtuuko paikalleen. Sitten yksi putki kerrallaan lisää ja aina sovittaa välillä. Ja pystyy hitsaamaan ne kohdat sarjasta etukäteen, jotka jää pahasti piiloon ja on vaikeita hitsata loppuvaiheessa. Ja ennenkaikkea kollektorista tulee hyvännäköinen ja sieltä voi snurrata röpelöt pois helpommin.
Nyt on toi munkin pakosarja valmis. Ei uskalla tämän tarkempaa kuvaa laittaa, ettei tule ihan uskomatonta vinoilua hitsisaumoista..
Näin se istuu pellin alla ja satsi meni paikalleen kun nakutettu ton suunnitelman mukaisesti.
Näin se istuu pellin alla ja satsi meni paikalleen kun nakutettu ton suunnitelman mukaisesti.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 5.2.2006 23:21
TDI Pakosarja
Moro!
Täällähän on hyvän näkösiä omavalmisteisia pakosarjoja. Ite oon sovittamassa 1.9 TDI:hin Garrettin 20 vnt:tä. Diisselissä ei ilmeisesti ole niin nuukaa näillä putkien pituuksilla, muuten kuin ihan niitä viimeisiä heppoja etsiessä...
Ite värkkäsin tuossa sunnuntai päivänä ihan perus kynttilänjalka mallin ja sain hyvin mahtumaan turbon koneen ja tulipellin väliin. Hommaa helpotti huomattavasti se et hommasin valmiit laipat. Lisäksi meni 6 kpl mutkia (sisämitta 37mm) ja saman paksuista putkea n. 15 cm.
Aaiitelin laittaa näkösälle kuvia satsista jos jotain sattuis kiinnostaan.
http://airfoto.fujikuvat.fi/go/viewshar ... 69022b5a09
Downpipe jää aika lyhyeksi jos laittaa suoraan turbolta pakoputkeen (n. 20cm)... Kannattaisko laittaa muutaman mutkan kautta paksummalla putkella jolloin sais mittaa lisää ja kaasut jähtyyn?
Edit: Linkki
Täällähän on hyvän näkösiä omavalmisteisia pakosarjoja. Ite oon sovittamassa 1.9 TDI:hin Garrettin 20 vnt:tä. Diisselissä ei ilmeisesti ole niin nuukaa näillä putkien pituuksilla, muuten kuin ihan niitä viimeisiä heppoja etsiessä...
Ite värkkäsin tuossa sunnuntai päivänä ihan perus kynttilänjalka mallin ja sain hyvin mahtumaan turbon koneen ja tulipellin väliin. Hommaa helpotti huomattavasti se et hommasin valmiit laipat. Lisäksi meni 6 kpl mutkia (sisämitta 37mm) ja saman paksuista putkea n. 15 cm.
Aaiitelin laittaa näkösälle kuvia satsista jos jotain sattuis kiinnostaan.
http://airfoto.fujikuvat.fi/go/viewshar ... 69022b5a09
Downpipe jää aika lyhyeksi jos laittaa suoraan turbolta pakoputkeen (n. 20cm)... Kannattaisko laittaa muutaman mutkan kautta paksummalla putkella jolloin sais mittaa lisää ja kaasut jähtyyn?
Edit: Linkki
Viimeksi muokannut Tdi-Timppa, 17.11.2006 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 5.2.2006 23:21
nonii taas eilen saatiin jotain aikaiseksi sarjan suhteen ja kohta lähden jatkamaan hommia jos sen tänään sasi valmiiksi.
mallailua
kuva 2
kollektori+joustopalan hitsailua
2 to 1 kollektori
hyvin sopii
pikkuhiljaa etenee
kuva sarja paikoillaan
mallailua
kuva 2
kollektori+joustopalan hitsailua
2 to 1 kollektori
hyvin sopii
pikkuhiljaa etenee
kuva sarja paikoillaan
Sarja saatiin valmiiksi ja sille vielä jatkoksi 2" putkisto kahdella läpivirtausvaimentimella. Ensiöputket ovat parin millimetrin sisällä saman mittaisia keskenään ja toisioputkissa taisi olla alle 2 cm heitto. Satsi pitää kyllä aika komean särähdyksen viritystaajuuden kohdalla. Putkisto vaan on liian meluisa mutta siihen auttaa kun vaihtaa takapöntön ei läpivirtaavaksi.
rakentelukuvia
valmis, mutta osa saumoista hitsaamatta
kuva 2
allekirjoittanut vääntää saumaa
rälläköintiä
ja taas saumaa
rakentelukuvia
valmis, mutta osa saumoista hitsaamatta
kuva 2
allekirjoittanut vääntää saumaa
rälläköintiä
ja taas saumaa
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 25.3.2004 20:03
Munki pitäis laittaa joku tommonen väkerrys, piruvie kun on vaan putki tuolla tulipellin ja koneen välissä ja ei irtoo satsi ilman että imusarjan ottaa ensin irti... Silti mua eniten mietityttää se, millä te tuon pakosarjan laipan jolla se tulee lohkoon kiinni teette? 12mm rautahan on aikamoista jöötiä, varsinkin jos se on rosteria, siihen on sitten niin kiva porailla reikiä. Onko noilla 2-1 kollektoreilla jokin tietty järjestys, esim sylinterit 1 - 2 yhteen ja 3 - 4 toiseen? tai 1-3 ja 2-4 tms.
Ellei jollain ole myytävänä tuohon mun ventoon peltisatsia... tosin itetehty on aina itse tehty.
Ellei jollain ole myytävänä tuohon mun ventoon peltisatsia... tosin itetehty on aina itse tehty.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Ite tein oman pakosarjan laipan (12mm rst) semmosella melkosen järeellä pylväsporalla ja rälläkällä. :) Jos olis kunnon jyrsin tai laseri ollu käytössä, niin olis tullu kyllä kivammin.
Kaverille sitte tein jotakin laippoja 10mm mustasta koulun jyrsimellä, se olikin sitte kunnon kone niin oli helppo homma.
Pakosarjan putket yhdistetään aina 1-4 ja 2-3, mikäli sytytysjärjestys on normaali 1342. Tällä pyritään saamaan jokaiselle pakopulssille mahdollisimman häiriötön eteneminen pakosarjassa/putkessa.
Kaverille sitte tein jotakin laippoja 10mm mustasta koulun jyrsimellä, se olikin sitte kunnon kone niin oli helppo homma.
Pakosarjan putket yhdistetään aina 1-4 ja 2-3, mikäli sytytysjärjestys on normaali 1342. Tällä pyritään saamaan jokaiselle pakopulssille mahdollisimman häiriötön eteneminen pakosarjassa/putkessa.
Mä leikkuutin noi omat laipat laserilla. Ei riittäny intoa alkaa rälläköimään ja porailemaan kympin tai parin säästön takia. Kun oli tarkat kuvat vaan piirrety laipasta, niin se meni suoraan laserilta tultuaan paikoilleen ilman viilailuja/porailuja.
Viimeksi muokannut axe, 18.7.2006 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
parinkympilaseri paikkaan yhteystiedot kiitos!
Nokun noin nätisti pyysit niin, ferroplan.fi Itte sain kyllä vähän suhteiden kautta, muttei se nyt sikahintasta näyttäs olevan muutenkaa.
esim. 500x100x12mm levystä, 14 alotusta, 1kpl ja leikkuumatka 1000mm. Hinta-arvio 22.45
Ei tosin rosteria vaan ilmeisesti perus S235:sta
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa