Vähäpäästöisen turbotus?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Deadman
-
Viestit: 12
Liittynyt: 7.3.2006 22:40

Vähäpäästöisen turbotus?

ViestiKirjoittaja Deadman » 22.4.2006 3:28

8V koneen turbotusta koskevassa tekstissä on seuraava maininta :
"7.87 - 91 käyttöön otettuja autoja ei voida turbottaa mikäli ne on merkitty vähäpäästöisiksi. Muussa tapauksessa turbotus onnistuu asentamalla katalysaattorin." Mikä estää turbotuksen? Niissähän on kuitenkin katti valmiina ja ainakin joissakin tapauksissa turbo vähentää päästöjä.

Tony 35i
-
Viestit: 62
Liittynyt: 20.3.2005 17:15

ViestiKirjoittaja Tony 35i » 22.4.2006 8:55

koska 8 tappikone ei ole valmistajan turbottama, ei sille ole myöskään tehty vaadittavaa pakokaasutestiä. Eli sellaista testiä missä todetaan, että se täyttää 17/04 (jos oikein muistan) normin mukaiset kulutus/päästö arvot. Tälläiseen itse turbotettuun moottoriin pitää tehdä tälläinen testi esim. VTT:llä, jotta voidaan näyttää päästöluokituksen täyttymisen. Hintaa tälllä lystillä taitaa olla 1600 euron luokkka...Ja huom tämä kaikki vain niihiin ajoneuvoihin joiden otteella on teksti vähäpäästöinen tai katalysaattori,happitunnistin, yms...

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 22.4.2006 18:46

Mikä estää turbotuksen? Niissähän on kuitenkin katti valmiina ja ainakin joissakin tapauksissa turbo vähentää päästöjä.


Joo eihän sitä mikään estä...voihan sen turbon laitaa vaikka siellä se katti onkin. Mut kannattaa otaa se katti pois niin saat enempi tehoa... :):)

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

ViestiKirjoittaja JuH0 » 27.4.2006 15:00

"merkitty vähäpäästöisiksi" <- yksinkertaisesti tuo estää sen!

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 28.4.2006 8:49

tieliikennekäyttöön tulee täyttää laajan pakokaasutestin mukaan käyttööottopäivän vähäpäästöisen vaatimukset

(koskee kaikkia vähäpäästöisiä)

testejä suorittaa VTT / TCT (tai vastaava AKE:n hyväksymä riippumaton hyväksyntälaitos, esim. osa TUV) hintaluokka alk. 1500,-

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 28.4.2006 9:46

Onko nämä testit yksilöllisä moottoreille vai voiko tuollaisen testin tehtyä rakentaa samanlaisia "omavalmistemoottoreita" useampia saman mittauksen turvin?

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 29.4.2006 15:26

Testit ovat yksilöllisiä, eli jokaisen täytyy teetättää testi vaikka kokoonpano olisi täysin sama.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 29.4.2006 16:16

"merkitty vähäpäästöisiksi" <- yksinkertaisesti tuo estää sen!


No ei hän toi mitään estä ei kai se kone mitenkään erillainen ole ettei siihen turboa voi laittaa

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 29.4.2006 16:50

miksu 87 kirjoitti:No ei hän toi mitään estä ei kai se kone mitenkään erillainen ole ettei siihen turboa voi laittaa

Eihän sitä mikään estä, mutta seuraavassa katsastuksessa saattaa tulla ongelmia. Muutoskatsastuksen suhteen tilanne on kuten yllä on kerrottu - päästötesti VTT:llä tai vastaavassa laitoksessa.

Kysymys ei siis ole koneiden erosta, vaan lainsäädännöstä.

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

ViestiKirjoittaja JuH0 » 6.5.2006 21:59

Just Just... ei toki estä jos on 1600e ylimääräisiin mittauksiin!

PitteVerre
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 9.5.2006 23:47

ViestiKirjoittaja PitteVerre » 9.5.2006 23:55

Testejä tekee myös TCT http://www.testcenter.fi/nayta_tuote.php?id=252

Vähäpäästöisen voi myös jälkikäteen ahtaa (eli siis myös muutoskatsastaa) ilman vastaavanlaista "VTT tasoista" pakokaasutestiä jos esim. ahtimen valmistajalta saa tuon todistuksen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.5.2006 23:57

Jos myydään valmiiksi päästömitattuja muutossarjoja ahtimineen niin olisko kellään heittää esimerkkiä?

Eniten kiinnostaa tietysti että jos heittää muutossarjan kiinni, niin paljonko "paremmalla" ohjelmalla vielä saadaan luotettavasti tehoa :)

PitteVerre
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 9.5.2006 23:47

ViestiKirjoittaja PitteVerre » 10.5.2006 17:16

Konkreettisena esimerkkinä ATI ProCharger, joihinkin automerkkeihin löytyy saastepaprut (CARB) jotka käyvät Suomessa päivämäärään 1.7.96 asti. Tosin ATI ei tee turbo sarjoja vaan superchargereita, remmivetoisia.

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 13.5.2006 9:36

MXU:

kun automallli, moottori, sen kaikki viritykset, vaihteiston ja vetopyörästön välitykset jne
ovat täysin vastaavia
voi kerran hankituilla VTT- / TCT- / TUV-lapuilla tehdä kopioita

esim. voit kehittää oman viritysosasarjan tiettyyn automalliin tietyllä varustelulla

jos esim. vaihteisto on eri tarvitaankin jo uusi testi


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa