-91 Jetta hukkasi menohalut, missä vika?
Valvoja: ffp jäsenet
-91 Jetta hukkasi menohalut, missä vika?
Eli, kyseessä on vuoden -91 1.8i Jetta ja nyt tuntuu siltä että osa hevosista
olisi karannut paremmille laidunmaille. Kaasutettaessa reippaasti, meno
tuntuu puutuvan ja varsinaista kiihtymistä tuskin havaitsee. Myös tyhjäkäynti
seilaa huomattavan paljon, melkein sammumisesta pieneen kaasuttamiseen.
Pikainen tarkistus konehuoneen puolella osoitti, että öljypinta on hieman
maksimia korkeammalla. Virranjakajan kansi ja pyörijä on ilmeisesti vaihdettu
aivan lähiaikoina, kiiltävät uutuuttaan. Tulpat vaihdettiin, vanhat olivat
erittäin nokiset ja mustat. Ilmanputsariakin vilkaistiin eikä vaikuttanut
erityisen likaiselta. Lambdan johto (1 johtoinen versio) irroitettiin ja
koeajon tuloksena voisi sanoa että meno ehkä ihan hieman parani, tosin parani
se huomattavasti myös tulppien vaihdon avullakin.
Missä siis vika? Itse epäilisin ehkä lambdaa, mutten ole todellakaan varma.
Ei viitsisi niin kallista osaa ihan veikkaamalla lähteä vaihtamaan.
Kiitos jo etukäteen. :)
olisi karannut paremmille laidunmaille. Kaasutettaessa reippaasti, meno
tuntuu puutuvan ja varsinaista kiihtymistä tuskin havaitsee. Myös tyhjäkäynti
seilaa huomattavan paljon, melkein sammumisesta pieneen kaasuttamiseen.
Pikainen tarkistus konehuoneen puolella osoitti, että öljypinta on hieman
maksimia korkeammalla. Virranjakajan kansi ja pyörijä on ilmeisesti vaihdettu
aivan lähiaikoina, kiiltävät uutuuttaan. Tulpat vaihdettiin, vanhat olivat
erittäin nokiset ja mustat. Ilmanputsariakin vilkaistiin eikä vaikuttanut
erityisen likaiselta. Lambdan johto (1 johtoinen versio) irroitettiin ja
koeajon tuloksena voisi sanoa että meno ehkä ihan hieman parani, tosin parani
se huomattavasti myös tulppien vaihdon avullakin.
Missä siis vika? Itse epäilisin ehkä lambdaa, mutten ole todellakaan varma.
Ei viitsisi niin kallista osaa ihan veikkaamalla lähteä vaihtamaan.
Kiitos jo etukäteen. :)
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Kiitos vastauksistanne. Hieman lisäinfoa vielä jos se auttaisi vian selvittämisessä. Tällähetkellä kulkuneuvo vie julmetusti löpöä, noin 15 litraa sadalla ainakin. Sen lisäksi sammui varoitamatta valoihin yhtäkkiä ja hetken odottelun jälkeen heräsi taas ja toimi lopun päivää. Mielenkiintoista kyllä, mikä tuollaisen kulutuksen voisi aiheuttaa?
Jos olen oikein ymmärtänyt, ECU vaihtaa varaohjelmalle, jos lambda-anturi kyykähtää. Tämän seurauksena polttoaineen kulutus pompsahtaa. Varmaksi en mene väittämään.
Oma RP-koneinen Passat oikkuilee kanssa. Käynnistyksen kanssa on ongelmia lämpimällä koneella. Vvehje paukuttelee putkessa ja vikaa haetaan sytytyksen puolelta. Kone kyllä pelaa ihan hyvin kun sen antaa hetken huilata.. Menohaluissa en ole huomannut mitään erikoista, mitä nyt pientä tukehtumista pienillä kierroksilla kiihdytettäessä.
Oma RP-koneinen Passat oikkuilee kanssa. Käynnistyksen kanssa on ongelmia lämpimällä koneella. Vvehje paukuttelee putkessa ja vikaa haetaan sytytyksen puolelta. Kone kyllä pelaa ihan hyvin kun sen antaa hetken huilata.. Menohaluissa en ole huomannut mitään erikoista, mitä nyt pientä tukehtumista pienillä kierroksilla kiihdytettäessä.
Minulla ainakin muuttui RP normaalia tehokkaammaksi varaohjelmalla, koska kävi rikkaammalla.
Se lambda-anturi saattaa hajota monella tavalla. Alkuperäinen teki itselläni niin, että auto sammahteli ja nyki lämpenemisvaiheessa. Kylmänä ja lämpimänä kävi hyvin. Ilmeisesti anturi toimi jotenkin, muttei kuitenkaan enää normaalisti. Luultavasti kone ei siirtynyt edes varaohjelmalle, koska käyntihäiriöitä oli kuukausitolkulla. Vikamuistiin tuli kuitenkin merkintä.
Tarvikeanturi puolestaan levisi totaalisesti. Kerran töistä lähtiessä auto meinasi puutua parin kilometrin jälkeen kokonaan, mutta alkoikin sitten pelaamaan normaallisti. Kun oli talvi ja muutenkin tuli lyhyttä ajoa ajeltua, niin en edes aluksi älynnyt kohonnutta bensankulutusta. Jossain vaiheessa tuli tehtyä sitten pidempi reissu, joka sisälsi normaaliin tyyliin runsaasti ohituksia. Ensiksi ihmettelin, että mikähän autoon on nyt mennyt, kun kiihtyy ohituksissa niin hyvin. Sitten joskus tankkausvaiheessa totesin, että matka-ajon kulutuskin oli ainakin litran per 100km koholla. Pakoputken pää oli musta ja niin oli tulpatkin. Eli kone toimi varaohjelmalla ja mitään käyntihäiriöitä ei tosiaankaan ollut.
Se lambda-anturi saattaa hajota monella tavalla. Alkuperäinen teki itselläni niin, että auto sammahteli ja nyki lämpenemisvaiheessa. Kylmänä ja lämpimänä kävi hyvin. Ilmeisesti anturi toimi jotenkin, muttei kuitenkaan enää normaalisti. Luultavasti kone ei siirtynyt edes varaohjelmalle, koska käyntihäiriöitä oli kuukausitolkulla. Vikamuistiin tuli kuitenkin merkintä.
Tarvikeanturi puolestaan levisi totaalisesti. Kerran töistä lähtiessä auto meinasi puutua parin kilometrin jälkeen kokonaan, mutta alkoikin sitten pelaamaan normaallisti. Kun oli talvi ja muutenkin tuli lyhyttä ajoa ajeltua, niin en edes aluksi älynnyt kohonnutta bensankulutusta. Jossain vaiheessa tuli tehtyä sitten pidempi reissu, joka sisälsi normaaliin tyyliin runsaasti ohituksia. Ensiksi ihmettelin, että mikähän autoon on nyt mennyt, kun kiihtyy ohituksissa niin hyvin. Sitten joskus tankkausvaiheessa totesin, että matka-ajon kulutuskin oli ainakin litran per 100km koholla. Pakoputken pää oli musta ja niin oli tulpatkin. Eli kone toimi varaohjelmalla ja mitään käyntihäiriöitä ei tosiaankaan ollut.
Nyt on vikakoodit luettu eikä tuloksena muuta kuin 4444 = no fault in system. Voiko Lambda olla viallinen jättämättä vikamerkintää?
Tulppien vaihdon jälkeen kulutus tippunut ehkä "vain" 13-15 litraan satasella, joskin pelkkää kaupunkiajelua.
Tyhjäkäynti hakee edelleen hieman, sama onko kone lämmin vai kylmä.
Kaasu pohjassa tuntuu, kuin joku hankaisi vastaan, ja kiihtyvyys on luokkaa 1.2 litrainen Fiat.
Kannattaako jotain vielä kokeilla ennen Lambdan vaihtoa?
Tulppien vaihdon jälkeen kulutus tippunut ehkä "vain" 13-15 litraan satasella, joskin pelkkää kaupunkiajelua.
Tyhjäkäynti hakee edelleen hieman, sama onko kone lämmin vai kylmä.
Kaasu pohjassa tuntuu, kuin joku hankaisi vastaan, ja kiihtyvyys on luokkaa 1.2 litrainen Fiat.
Kannattaako jotain vielä kokeilla ennen Lambdan vaihtoa?
mitatkaa se lambdan vastus-arvo... jos mittari näyttää vaa yhtä lukemaa, eikä vaihtele, ni lambda on paskana... mul meni aikoinaan omassa Jettassa kans lambda sököx 2 kertaa... :( (tosin se yx oli tarvikeversio ja ilmeisesti viallinen) no mut kuiteski, meno oli vähä sitä sun tätä... hetki kovaa ja sit mummo-vauhtia... tietysti kaikki lämpötila-anturit kandee tarkistaa ja samoin ne virtapuolen... itte jouduin yhes vaihees vaihtaa yksitellen kaikki anturit, lambdan ja luonnollisesti virtapuolen vehkeet, ku en älynny ostaa ALKUPERÄISIÄ V.A.G-osia...
Jotkut RP:n käyttäjät ovat raportoineet ongelmallisesta bensapaineensäätimestä. Itselläni on tehty siihen joku fiksaus, jotta kosteus ei pääse keräytymään säätimeen. Vika voinee olla siinäkin, koska kerran rikkaalla käy. Paineensäädin. Searchillä löytyy lisää spekulointia.
Mulla teki -90 1.8 mutrojetta vähä samantapasta. Yht äkkiä käynti kävi raskaaksi ja melekein sammu, välillä huuti 2000rpm, ja välillä vejot katos.Vika löyty ruiskun moottorin lämpötila anturista. Se on se sininen siinä kannen kylessä muovisessa "syylarin letkun jalassa". ei maksanu pörhöllä muistaakseni ku kympin luokkaa.
Selvittely jatkuu... Lambda antaa kyllä arvoja maan ja taivaan väliltä eli ei ole jumahtanut ainakaan yhteen asentoon. Aika tarkkaan 3000rpm kohdalla tulee ihan eri ääni kelloon ja kone rullaa niinkuin sen pitäisikin (tai ainakin lähes).
Miten niistä alipaineletkuista näkee mikä vuotaa? Mulle saa selittää asiat niinkuin pikkulapselle näissä jutuissa, aika newbie meinaan... ;)
Sama lämpötila-antureista.. miten viallisen erottaa?
Miten niistä alipaineletkuista näkee mikä vuotaa? Mulle saa selittää asiat niinkuin pikkulapselle näissä jutuissa, aika newbie meinaan... ;)
Sama lämpötila-antureista.. miten viallisen erottaa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa