Golf hyytyy eikä lähde käyntiin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

Golf hyytyy eikä lähde käyntiin

ViestiKirjoittaja Outi » 4.5.2006 17:23

Vähän tyhmä otsikko, mutta vaikea selittää asiaa lyhyesti!

Eli vinkkejä tarvis.

vm. 1994 Golffi on siis kyseessä, 1.8 bensakoneella.
Ongelmana on pitkän matkan ajo.
Normaalisti tulee ajettua yleensä max 25 km yhtäsoittoa, ja auto pelaa.
Mutta kun matkaa tuleekin useampikymmenen kilometriä, niin ei onnistu enää.
Auto hyytyy kesken matkan teon, eikä lähde enää käyntiin ennkuin on jäähtynyt.

Talvella siihen vaihdettiin kyseiseen vikaan liittyen bensapumpun rele. No eipä auttanut, koska auto teki saman tempun viikko sitten. Volkkariliikkeessä (-korjaamolla) vaihtoivat siihen uuden puolen "selvänä vikana". Vikakoodeja ei näyttänyt mitään. Kotimatkalla noin 65 km:n ajon jälkeen auto hyytyi jälleen eikä lähtenyt käyntiin kuin jäähdyttyään.

Tuon uuden puolan jälkeen on tullut vielä sellainen lisäominaisuus, että kun auto seisoo esim. työpaikalla auringossa, niin ei meinaa lähteä käyntiin. Onneksi sentään sen jälkeen, kun puolaa ja johtoja käy vähän liikuttelemassa..

"Vikoja" on moni keksinyt, mutta koska kenelläkään ei tunnu selvää selitystä olevan, niin sellainen olisi kiva tietää!! Ennen en vie korjattavaksi, ennenkuin suunnilleen tietää, missä vika on.. 160 euroa meni jo ihan turhan takia >:(

Strader
-
Viestit: 20
Liittynyt: 7.1.2006 20:18

ViestiKirjoittaja Strader » 4.5.2006 20:34

No millä tavalla se hyytyy? Tuntuu kuin bensa loppuisi kesken?, Alkaa nykiä?, vai sammuuko vaan yhtäkkiä?

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 4.5.2006 21:02

Hall anturi tai kipinänvahvistin??

noita on vastaaviin "kerrasta poikki" vikoihin vaihdeltu.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 4.5.2006 21:51

Virtalukon pohja?

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 4.5.2006 22:41

Kesken ajon vain hyytyy, ensin katoaa kierrokset, sitten sammuu.
Eikä lähde enää käyntiin. Paitsi kun on jäähtynyt.

Voisiko tuo hall anturi tosiaan olla? Se on yks niistä miljoonista vioista, mitä mulle on ehdotettu.. Ota siitä sitten selvää, kun kaikilla on eri vika mielessä!

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 4.5.2006 23:19

Minä taas epäilisin sytkämoduulia mikä on puolan alla. Nouseeko kiekkamittari kun koittaa startata kun on ensin hyytynyt?

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 5.5.2006 6:23

Enpä kyllä ole varma tuosta kiekkamittarista, mutta muistelisin, että ei nouse..

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 5.5.2006 9:52

Mä en nyt tiedä onko näissä nyt mitään samaa koko vekottimissa (joku korjatkoon), mut mulla corraatsio hyytyi siten et kiekat putos nollaan kesken ajon. Se käynnistyi melkolailla heti ku virrat laitto uusiks päälle. Vika mitä ilmeisimmin oli ecun releessä. Releen vaihdon jälkeen sillä ajettu useampi sata kilometriä matka-ajoa eikä vikaa ole ilmennyt. Rele oli melko halpa tuohon (10€).

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 5.5.2006 10:12

Kehno: Tuo ei käynnisty pitkään aikaan sammumisen jälkeen..

Tuota sytkämodulia tutkin netistä, ainakin googlen löytämissä tapauksissa aiheutti samankaltaisia "oireita".

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 5.5.2006 10:42

Itseasiassa pitikin epäillä myös tuota sytkämodulia niinkuin muutkin ovat. Käsittääkseni liikaa lämmitessään se voi kyllä toimia erittäin hämärästi. Sopis kyllä tuohon pitkäaikaiseen jäähyttelyyn hyvin.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.5.2006 15:41

Välikysymys vikaan. Vastaavan vian aiheuttaa jos polttoainesäiliö ei saa korvaavaa ilmaa tankkiin kun siitä imetään polttoainetta tankkiin. Esim. tukossa oleva aktiivihiilisäiliö tai letku voi aiheuttaa tämän. Eli kun vika seuraavaksi ilmenee niin katso onko tankki lytyssä. Jos on, niin täyttökorkki irti niin tankki pullahtaa takaisin ja matka jatkuu.

kumikaksonen
-
Viestit: 148
Liittynyt: 6.10.2003 19:54

ViestiKirjoittaja kumikaksonen » 5.5.2006 16:06

Mulla oli pösössä aikanaan juuri samanlaisia vikoja noin kerran vuodessa ja syynä aina se sytytyksen ohjausyksikkö, tai millä nimellä sitä haluaakaan kutsua. Eli sinne suuntain heittäisin epäilykset vaikkei tässä pösöstä ollutkaan kyse.

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 5.5.2006 16:29

Jes, uusia ominaisuuksia senkun löytyy..
Töiden jälkeen ei olis halunnu lähteä käyntiin.
Viimein hoksattiin koputtaa vasaralla virranjakajaa, jonka jälkeen pärähti käyntiin.

Hyviä vinkkejä tullut :) Josko joku niistä osuis oikeaan!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.5.2006 19:11

Viimein hoksattiin koputtaa vasaralla virranjakajaa, jonka jälkeen pärähti käyntiin.
Tuo saattaisi viitata hall-anturin tai sen liitosten pätkimiseen. Tärähdys saattoi anturin taas tilapäisesti toimintakuntoon...

peke99
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.3.2005 10:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja peke99 » 6.5.2006 17:57

Tarkista, että tankin korvausilmaletku ei ole tukossa. Jos tankkiin kertyy alipaine, niin lakkaa keiton syöttö jossain vaiheessa. Kun seisoo hetken, pääsee tankkiin taas ilmaa ja taas mennään.
Omassa LT VW:ssä oli noinkin pienestä kiinni.

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 8.5.2006 8:32

Saakos nuita hall-antureita muuten ilman koko virranjakajaa?

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 8.5.2006 12:23

Tuli muuten mieleen, että sehän tosiaan vois tuo hall-anturi olla, kun talvellakin auto lähtee lämmitettynä aika nihkeästi käyntiin. Siinä on kuitenkin aika tehokas letkulämmitin. Kylmänä lähtee heti käyntiin.

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 8.5.2006 12:58

Soitin yhdelle korjaamolle, meinasivat samaa, että hall-anturi.
Menee kuulemma koko virranjakaja vaihtoon. Mutta sen verta kiva korjaajasetä oli, että jos se uusi on kallis (ei ollut koneen ääressä), niin se voi etsiä käytetynkin. Kun ei kuulemma ole kulutustavaraa tuo anturi.

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 11.5.2006 10:11

Onko muuten kokemuksia, onko virranjakajalla väliä, onko tarvikeosa vai merkkikohtainen??

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 2.6.2006 1:19

Tuli muuten mieleen, että sehän tosiaan vois tuo hall-anturi olla, kun talvellakin auto lähtee lämmitettynä aika nihkeästi käyntiin. Siinä on kuitenkin aika tehokas letkulämmitin. Kylmänä lähtee heti käyntiin.

Em. oireet saattaa aiheuttaa tuo lämmitin, huijaa moottorinlämpöanturia.
Omassa Ventossani kävi noin.

Hall-anturia näyttäisi saavan erikseen ainakin Motonetistä:

1,8 Hall-anturi jos Bosch (ei sakaralevyä). . . . . . . . . 10-9055 33.30


Täällä myös hieman samanlaisia ongelmia kuin "Outillakin"... Huomenna tutkimaan missä vika.

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 2.6.2006 18:15

Nyt auto on melkoisen totaalisessa hyytymistilassa :S
Bensapumpun rele, hall-anturi, puola vaihdettu.
Kipinää antaa hyvin.
Mistään ei vikaa löydy, tällä hetkellä tutkitaan bensapuolta..

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 4.6.2006 18:32

jii_bee: Löytykö vikaa?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 5.6.2006 0:04

Juu ja ei...
Auto saatiin käytiin ja omaan pihaan.
Toimenpide millä laitteeseen saatiin eloa ei ole oikein selvinnyt... mahdollisesti maadoitusvika.
Tällä hetkellä pään vaivaa aiheuttaa "miettiminen" ja kevyt nykiminen kiihdyttäessä, nykimistä ilmenee myös veto-moottorijarrutus välimaastossa.

Tähän mennessä touhuttua:

-tulpat+jakajan kansi uusittu pari viikkoa sitten (<ennen vikaa, johdot vaihdettu viime syksynä)
-puola + sytytysyksikkö uusittu (oireiden ilmettyä)
-tarkastettu ruiskutussuutin (vastus ok)
-vaihdettu happitunnistin
-tarkasteltu liittimien/liitoksien ja maadoituksien kontaktit
-havaittu ja poistettu imuvuoto imusarja>jarrutehostin välisestä letkusta :)
-bensapumppu tarkastettu (surina kuuluu ja soosia tulee)

... ja huomenna hämmästellään taas.

Kyseessä oli siis -92 Vento/1.8 ABS.

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 6.6.2006 16:43

Eli tuo on siis ominaisuus.. hohhoijjaa..
Mullakin vaikka mitä vaihdettu ja tutkittu, mutta vikaa ei löydy.
Nyt kerätään taas motivaatiota, auto seissyt viime viikosta pihassa..

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 6.6.2006 18:41

Tuon edellisen postauksen aikaan vielä kirottiin heijaavaa tyhjäkäyntiä mutta ei oltu vielä käyty koeajolla.
Seuraavana päivänä rauhallinen koeajolenkki: Ei miettimistä tai nykimistä.
Sen jälkeen pitempi koeajo ja kotterolle kunnolla happea: Ei mietiskele tai nykytä vieläkään.

Toista päivää tuolla on nyt ajeltu ja tuntuu ainakin toistaiseksi toimivan (koputellaan puuta).

"Halvaantumisen" aiheuttajaa ei tämän prosessin aikana varsinaisesti löydetty, kovasti epäilen kontaktihäiriötä.
Nykimis-miettimis-ilmiön aiheutti imuvuoto: Reikä oli oikeastaan letkunkiristimen alla, eipä tuota huomannut vasta kun oli irroittanut kyseisen osan.
Melkoisesti touhua parin onnettoman perus-vian takia. :)

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 6.6.2006 21:54

Mä kävin kans illalla ajamas Golfilla - hyvin lähti käyntiin eikä hyytynyt ajaessa. No, onhan se viimeks perjantai-iltana ollu liikenteessä, jolloin meni 200 m kerrallaan..
Jätin kuitenkin sinne tallin päähän, ei tohdi vielä luottaa tuon enempää..

Molteri
-
Viestit: 4
Liittynyt: 31.1.2005 12:04

ViestiKirjoittaja Molteri » 7.6.2006 17:18

Mulla samantyyppistä vikaa -88 golf 1.3:ssa. Sammuu kun moottori lämpenee eikä anna kipinää ollenkaan, moottorin jäähtymisen jälkeen lähtee käyntiin kun useaan otteeseen starttaa. Tehnyt nyt neljä kertaa tällein. Ehdotuksia mistä kannattaa alkaa vikaa etsimään?

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 12.6.2006 22:37

varmaan sytytysyksikkö. corolla teki juuri nuin että lämpimänä ei antanu kipinää. mutta kun oli tarpeeksi kauan seissyt niin antoi heikon kipinän

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 13.6.2006 0:12

Mun autossa ei ollu sytytysyksikkökään, eikä hall, eikä puola, eikä mikään muukaan "normaali"! Kaikki nimittäin vaihdettu..

Tällä hetkellä bensapumppu revitty irti, koska se syöttää bensaa miten huvittaa.
Ideoita, mitä vikaa siinä vois olla??
Pumppu kyllä pyörii kun laittaa virrat päälle, mutta välillä sieltä ei tule mitään ja välillä paineen kanssa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 13.6.2006 0:35

Siitä on vaan hiilet loppu. Kaupasta vaan uutta/vanhaa pumppua kiinni.

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 13.6.2006 9:41

Maksaa niin prkleesti =/

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 13.6.2006 11:45

Motonet:

III Ruiskupumppu YKSIpisteruiskut --99. . . . . . . . . . . 28-1437 124.50
III Ruiskupumppu (ei m anturia) YKSIpisteruiskut --99. . . 28-1410 85.50
1-pisteruiskuja yleensä 1,4/1,6 --95 sekä 1,8

Outi
-
Viestit: 34
Liittynyt: 4.1.2006 21:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Outi » 13.6.2006 14:47

Siis täh.
Mulle kerrottiin, että ne maksaa 300-800 euroa..
No, kiva yllätys näin päin!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa