jumputtaa 60kmh
Valvoja: ffp jäsenet
jumputtaa 60kmh
Juuri kun saatiin nykiminen korjauttua...
Mistä mahtaisi johtua kevyt jumputus eli hytkyy tasaisesti aavistuksen ajettaessa 60-65kmh. Ylämäessä veto päällä tuntuu ajettaessa tasavauhtia.
Miksi juuri tuossa nopeudessa...Ei millään muulla nopeudella tunnu. Moottorin kierroksilla ei merkitystä. Eikä rajussa kiihdytyksessä ravista jne. Huom! Renkaat ja vanteet "uudet". Ja mikä merkillisintä, niin kun ajettu jonkin aikaa ei ilmiötä juuri tunnu. Eli lämpö tekee hyvää.
Niin, auto on Passat Variant 1.8 -98
Mistä mahtaisi johtua kevyt jumputus eli hytkyy tasaisesti aavistuksen ajettaessa 60-65kmh. Ylämäessä veto päällä tuntuu ajettaessa tasavauhtia.
Miksi juuri tuossa nopeudessa...Ei millään muulla nopeudella tunnu. Moottorin kierroksilla ei merkitystä. Eikä rajussa kiihdytyksessä ravista jne. Huom! Renkaat ja vanteet "uudet". Ja mikä merkillisintä, niin kun ajettu jonkin aikaa ei ilmiötä juuri tunnu. Eli lämpö tekee hyvää.
Niin, auto on Passat Variant 1.8 -98
Nonnii.
Vaihdoin kesärenkaat alle (195/65/15). Sama jumputus palasi. Nyt voisi todeta, että kesärenkaista tai niiden aluvanteista se johtuu.
MUTTA, talvirenkaillakin( 195/65/15) jumputus tuntui aivan aavistuksen jos oikein kuvitteli. Nyt se vain vahvistui selvästi. Samaa jumputusta oli myös edellisillä kesärenkailla.
Eli auto jumputtaa, tai sanotaan vaikka nytkyttää tasaisesti 55-65kmh vauhdissa. Ja pitää olla aavistuksen veto päällä. Myös moottorijarrutuksessa tekee samaa, mutta ei niin pahasti. Kun vaihtaa vapaalle tai painaa kytkimen pohjaan nytkytys loppuu kuin seinään. Muissa nopeuksissa ei mitään oiretta. Esim 110kmh menee upeasti! Ei hae tietä, ei tärise jne.
Jos rengas/ vanne olisi viallinen, niin miksi ei nytkytä vapaalla rullatessa? Pahiten nytkyttää loivassa ylämäessä 60kmh.
Oma teoriani on, että vika on kuitenkin keskiössä, vetonivelessä, väljässä nivelessä, laakerissa, iskarissa jne. Jos näin on, niin nytkytyksen pitäisi pahentua ajan myötä; pilaa siis renkaan!
Talvivanteet oli erittäin hiekkaiset sisäpuolelta, silti ne eivät jumputtaneet...Tämän takia asia onkin mystinen. Jotenkin tuntuu, että hiekka toimi vastapainona ;) Naurattaa jo itseäkin...
Vaihdoin kesärenkaat alle (195/65/15). Sama jumputus palasi. Nyt voisi todeta, että kesärenkaista tai niiden aluvanteista se johtuu.
MUTTA, talvirenkaillakin( 195/65/15) jumputus tuntui aivan aavistuksen jos oikein kuvitteli. Nyt se vain vahvistui selvästi. Samaa jumputusta oli myös edellisillä kesärenkailla.
Eli auto jumputtaa, tai sanotaan vaikka nytkyttää tasaisesti 55-65kmh vauhdissa. Ja pitää olla aavistuksen veto päällä. Myös moottorijarrutuksessa tekee samaa, mutta ei niin pahasti. Kun vaihtaa vapaalle tai painaa kytkimen pohjaan nytkytys loppuu kuin seinään. Muissa nopeuksissa ei mitään oiretta. Esim 110kmh menee upeasti! Ei hae tietä, ei tärise jne.
Jos rengas/ vanne olisi viallinen, niin miksi ei nytkytä vapaalla rullatessa? Pahiten nytkyttää loivassa ylämäessä 60kmh.
Oma teoriani on, että vika on kuitenkin keskiössä, vetonivelessä, väljässä nivelessä, laakerissa, iskarissa jne. Jos näin on, niin nytkytyksen pitäisi pahentua ajan myötä; pilaa siis renkaan!
Talvivanteet oli erittäin hiekkaiset sisäpuolelta, silti ne eivät jumputtaneet...Tämän takia asia onkin mystinen. Jotenkin tuntuu, että hiekka toimi vastapainona ;) Naurattaa jo itseäkin...
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Mulla oli entisessä autossa vähän samanlaisia ongelmia ja syyksi paljastui että toinen takarengas oli kulunut aivan hämärästi ja luultavasti joitain kudoksia antautunut paikoin rengasta... Siitä sitten aiheutui että rengas oli hiukan oudon muotoinen ja jumputti tietyssä nopeudessa.
Minullakin oli edellisessä autossani ongelma renkaan kanssa. Pirelli alkoi jumputtamaan, tuntui aivan korvissa. Oli selvä rengasongelma. Poistui kun nosti vauhtia.
Mutta tämä nykyinen ongelma on luonteeltaan erilaisempi. Nytkyttävämpi, vaikea kuivailla...Jotenkin terävämpää. Ja varmasti rengas onkin jo ottanut itseensä, mutta syy on muualla.
Mutta tämä nykyinen ongelma on luonteeltaan erilaisempi. Nytkyttävämpi, vaikea kuivailla...Jotenkin terävämpää. Ja varmasti rengas onkin jo ottanut itseensä, mutta syy on muualla.
Mulla on Golfissa ihan samanlainen nytkytys. tuntuu vaa pienemmillä nopeuksilla 40-55 km/h. Ongelma on vain 3 ja 4 vaihteella. Renkaat on vaihdettu monta kertaa (jopa kaverin renkailla) eikä oo auttanu, saattanut tosin hieman vähentyä,kai. itse rupean olemaan melko varma että kyse on jossain voimansiirrossa, kone toimii mainiosti. Ei kyllä kuulosta yhtään kivalta.
Taas se alkaa...
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=
Ittellä meni talvi mukavasti mutta kun kesikset laittoi alle niin jumputus/ravistus palasi. Laakeri tai vetarin ulkopää on pelkääjän puolelta finito ja ehkä napakin. Katsotaan jos auttaisi noiden vaihdot.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=
Ittellä meni talvi mukavasti mutta kun kesikset laittoi alle niin jumputus/ravistus palasi. Laakeri tai vetarin ulkopää on pelkääjän puolelta finito ja ehkä napakin. Katsotaan jos auttaisi noiden vaihdot.
Audissa tuota jumputusta esiintyy jyrkässä kaarteessa kiihdyttäessä, esim. moottoritielle vievässä rampissa eli oikealle kaartaessa. Rengasliikkeen mukaan molemmat oikeanpuolen aluvanteet ovat hieman kierot. Kuitenkaan maantienopeuksissa ei jumputa, ehkä aavistuksen täristää. Nyt kun täällä on otettu etupyörien laakerit/napa sekä nivelet puheeksi, niin lieneekö joku noista sitten finaalissa? Ainakin laakereita uskallan itse epäillä, kun n. 50km/h -> alkaa kuulua edestä vaimeaa ulinaa. Mutta miten laakerivika voisi aiheuttaa jumputusta??
Laakeriviiat alkaa ylensä tälleen alkukesästä, talvella pakkasilla voitelu vähissä ja kun kuuma vähä laajentaa niin peli äkkiä selvä.Laakerivika yleeensä antaa pahimmoilleen ongelmia50-60 km/h vauhdissa ja etuyörän laakerin ollessa kyseessä ääni muuttuu selvästi käännettäessä rajusti mutkiin tai risteyksiin... Ja kyllä se "jumputtaakin" voi.
Ja kyllä se "jumputtaakin" voi.
Selvä peli. Minulla on jo etulaakerit ostettuna, pitäisi vaan vaihdattaa ne. Aika ikävät vaihtaa tähä kasikymppiseen. Käytin sitä viimeviikolla korjaamolla mutta korjaamotyyppi ei suostunu vaihtaan. Väitti ettei niissä mitää vikaa ollu...tais säikähtää työn hankaluutta. Takapyöränlaakeri kyllä vaihettiin ;)
^Eihän siinä lisäänny kun tuo iskarin yläpään irtiotto, alapallo,raidetangon pää,
jarrusatula sekä vetoakselin pää kuitenkin otettava irti,auto kun auto jos meinaat kotikonstein sen vaihtaa. sitten vaan väkivaltaa ja sisimmäiseen kartioon rälläkkää, ja kun uutta laittaa kiinni niin silläkohti on väkivalta unohdettava.,,,no itse käytin "nyrkkipajalla" 40 e /puoli
jarrusatula sekä vetoakselin pää kuitenkin otettava irti,auto kun auto jos meinaat kotikonstein sen vaihtaa. sitten vaan väkivaltaa ja sisimmäiseen kartioon rälläkkää, ja kun uutta laittaa kiinni niin silläkohti on väkivalta unohdettava.,,,no itse käytin "nyrkkipajalla" 40 e /puoli
No ni.. nyt sitte loppu nytkytys ku testasin vararenkaalla renkaan kerrallaan. Eli yks kumi/vanne oli paskana. Vaihdatin nyt sitte eteen uudet läskit.
Onneksi vika oli renkaissa, ettei kuitenkaan automaattilootassa niinku pörhöllä pelottelivat... pelkkä laatikkoöljyjen vaihto ois ollu 400€, ku pitää tietokoneella laittaa öljyt :D härrekyyd sanon minä!!
Onneksi vika oli renkaissa, ettei kuitenkaan automaattilootassa niinku pörhöllä pelottelivat... pelkkä laatikkoöljyjen vaihto ois ollu 400€, ku pitää tietokoneella laittaa öljyt :D härrekyyd sanon minä!!
Itelläni on kovat epäilyt siitä, että Audista ois jompi kumpi etulaakereista (tai molemmat) menossa. Pyöritin renkaita vuorotellen niin, että toinen rengas oli ilmassa ja kolmosella otin vauhtia. Vasemmalta puolelta kuuluu vaimea "urina" ja tikitys, oikealta voimakkaampi "urina" muttei tikitä. Molemmat renkaat täristivät, mutta nuo äänet tässä askarruttavat enemmän. Se taitaa olla selvää, että laakerit olis rikki mutta mikä ilmiö tuo tikitys sitten on, vetarin nivelkö??
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa