Renkaanvaihdot halutaan kokonaan ammattilaisille
Valvoja: ffp jäsenet
Renkaanvaihdot halutaan kokonaan ammattilaisille
http://www.ylasatakunta.fi/tiistai/uutinen1.html
"Yhä useampi autoilija vaihdattaa renkaat ajopeliinsä ammattiliikkeessä. Ja jos Autonrengasliiton suunnitelma menee läpi, jatkossa renkaanvaihdosta tulee luvanvaraista ja sen saisikin tehdä vain rengasliikkeessä. Hankkeen aikataulusta ei vielä ole tietoa, sillä asia on vielä aivan alkutekijöissään."
Aika naurettavalta kuullostaa :)
"Yhä useampi autoilija vaihdattaa renkaat ajopeliinsä ammattiliikkeessä. Ja jos Autonrengasliiton suunnitelma menee läpi, jatkossa renkaanvaihdosta tulee luvanvaraista ja sen saisikin tehdä vain rengasliikkeessä. Hankkeen aikataulusta ei vielä ole tietoa, sillä asia on vielä aivan alkutekijöissään."
Aika naurettavalta kuullostaa :)
Viimeksi muokannut Tuomas, 27.4.2006 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saisiko ne renkaat jatkossa kuitenkin irroittaa (ei vaihtaa) itse, kun voi esim. jarruremontit hankaloitua hieman ;) Kuka tuota sitten valvoisi? Tuleeko lukkomuttereihin sinetit (avain rengasliikkeelle) ja pelkät paikkapullot konttiin rengasrikon varalle?
Taitaa olla vastaisku netistä renkaita myyville firmoille...
Taitaa olla vastaisku netistä renkaita myyville firmoille...
Hiukan ontuvia nuo perustelut, ainakin jos muistelee vaikkapa tm:n testi-iskua rengasliikkeisiin.. Oli aika surullista luettavaa.. :)
e: Niin mutta sehän on sit kohta autokorjaamoliiton vuoro alkaa vaatimaan ettei mitään korjaustöitä saa tehdä itse, koska siinähän kärsii turvallisuus (heidän tuloistaan). Hyvä tästä tulee, kun vähän joka alaan sovelletaan.
e: Niin mutta sehän on sit kohta autokorjaamoliiton vuoro alkaa vaatimaan ettei mitään korjaustöitä saa tehdä itse, koska siinähän kärsii turvallisuus (heidän tuloistaan). Hyvä tästä tulee, kun vähän joka alaan sovelletaan.
Viimeksi muokannut drako, 27.4.2006 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kas tässä toimiva linkki:
-
- -
tuo kun tulee voimaan niin poliisi tekee iskuja autotalleihin löytääkseen laittomat renkaiden vaihtajat. iltasanomissa on pian lööppejä että "FFp:n jäsenen autotallista löytyi lukuisia merkkejä laittomista renkaiden vaihdoista. Useita rengasavaimia takavarikoitiin rikoksentekovälineinä." :) Oiskohan tuolla ruotsissa/saksassa/joku_muu_maa vielä tilaa?
Luulin ensin että joku on kaivanut ylös jonkin vanhan aprillipäivän uutisen, mutta aivan tottahan tämä olikin. :D
Mitenköhän tuo jälkikiristys sitten kummenee vaikka renkaat vaihdettaisiinkin liikkeessä. Pitääkä jälkikiristys käydä teettämässä liikkeessä ja siitä merkintä auton papereihin tai poliisi vie kilvet. :D
Mitenköhän tuo jälkikiristys sitten kummenee vaikka renkaat vaihdettaisiinkin liikkeessä. Pitääkä jälkikiristys käydä teettämässä liikkeessä ja siitä merkintä auton papereihin tai poliisi vie kilvet. :D
-
- -
No mites sitten tankkaaminen? paljon vaarallisempi toimenpide ja useammin suoritettava homma. Monet jotka ei osaa renkaitaan vaihtaa , mielestään kyllä osaavat autonsa tankata, kunhan eivät vain sorru eri huoltsikalle kuin missä aina on tottunut käymään,muuten meneekin sitten munat ja kanat sekaisin(erityisesti vanhukset).
"Nykyautot ovat menneet niin hienoiksi, että renkaita on vaikea vaihtaa itse. Autoissa on muovihelmoja ja vastaavaa, jonka vuoksi niitä on vaikea nostaa tavallisella tunkilla, Leppihalme sanoo."
Mun mielestä kuitenkin tuo on paras kommentti tuossa jutussa. On kyllä aika ihmeellinen nykyauto jos auton omalla tunkilla ei saa autoa tunkattua ylös. Tai ajateltiinko tässä että renkaat vaihdetaan jollain pullotunkilla mikä ei mahdu auton alle. Tai sitten koko jutun ideana on se että jotkut eivät saa auki pultteja kotonaan jotka on autokorjaamossa pulttipyssyllä kiinni lyöty.
Ei vittu kyllä mitä meininkiä
Tanhis kirjoitti:Tai sitten koko jutun ideana on se että jotkut eivät saa auki pultteja kotonaan jotka on autokorjaamossa pulttipyssyllä kiinni lyöty.
Varsinkin, kun korjaamot tapaavat laittaa pultit ilman rasvaa, siis aivan kuiviltaan kiinni. Ja kovalla momentilla, luonnollisesti. Joku rengasfirman poika kerran väitti ihan kirkkain silmin että "on parempi laittaa kuiviltaan, ei irtoa itsekseen niin helposti".
:-O
on ihmisiä joiden todellakin kannattaa vaihtaa renkaat liikkeessä ja sitten on ihmsiä joiden ei tarvitse sitä tehdä..kyllä näin parin viikon rengtassesongin jälkeen voin sanoo että persiistähän tommonen laki on..jos niitä ihmisiä on jon yt niin saatanasti vaihdattamassa niitä renkaitaan niin saati sitten että kaikki tulis vaihtamaan ne renkaansa liikkeeseen..saunan taakse vaan tollaset päättäjät prkl..ja meijän saunan takana on vielä hyvin tilaa..
-
- -
- Viesti:
huh.. no onneksi mäkin kerkesin eilen vaihtamaan skodaan alustasarjan.
pitääköhän mun hommata joku kotineekeri renkaanvaihtajan tutkinnolla vaihtamaan renkaat jos esim corvetella haluaa käydä radalla ajelemassa sliksien kanssa.. varmaan sliksit saan itse vaihtaa alle kun ajellaan suljetulla alueella, mutta kotimatkaa varten on kuitenkin pakko vaihtaa katurenkaat.
mites jos rengas puhkeaa tien päällä?
Toivottavasti paikkaus pullon käyttöä ei kielletä.
..eipä vaan kyllä täällä pks. joka kevät näkyy tien poskella muutama auto pyörä linkussa auton alla. tosin mistä sitä tietää että onko siellä ollut se pulloperse sika kesäduunari ampumassa pulttipyssyllä minimi momentilla 50 autoon pultit kiinni ennen kuin on joku muistanut vääntää lisää voimaa koneeseen =)
pitääköhän mun hommata joku kotineekeri renkaanvaihtajan tutkinnolla vaihtamaan renkaat jos esim corvetella haluaa käydä radalla ajelemassa sliksien kanssa.. varmaan sliksit saan itse vaihtaa alle kun ajellaan suljetulla alueella, mutta kotimatkaa varten on kuitenkin pakko vaihtaa katurenkaat.
mites jos rengas puhkeaa tien päällä?
Toivottavasti paikkaus pullon käyttöä ei kielletä.
..eipä vaan kyllä täällä pks. joka kevät näkyy tien poskella muutama auto pyörä linkussa auton alla. tosin mistä sitä tietää että onko siellä ollut se pulloperse sika kesäduunari ampumassa pulttipyssyllä minimi momentilla 50 autoon pultit kiinni ennen kuin on joku muistanut vääntää lisää voimaa koneeseen =)
-
- -
- Viesti:
HAH! Ei toi voi olla totta! Se on varma, että minä en ainakaan mee vaihdattaan renkaita saamari missään rengasliikkeessä. Ei ikinä ei ikinä!
"suunnitelman taustalla on huoli liikenneturvallisuudesta. Tee-se-itse-mekaanikko ei välttämättä tiedä tai muista tehdä kaikkea mitä pitää. Työkaluissakin voi olla puutteita."
Ja kuinkahan suuri osa auto-onnettomuuksista johtuu noista renkaan irtoamisista tai vastaavista?
"suunnitelman taustalla on huoli liikenneturvallisuudesta. Tee-se-itse-mekaanikko ei välttämättä tiedä tai muista tehdä kaikkea mitä pitää. Työkaluissakin voi olla puutteita."
Ja kuinkahan suuri osa auto-onnettomuuksista johtuu noista renkaan irtoamisista tai vastaavista?
Joo annetaan vain ammattimiesten vaihtaa renkaat niin saadaa koneella sorvattuja pultteja,naarmutettuja vanteita,alumiinivanteisiin isot painot ulkoreunaan ja sitten tarvitaan vielä rengasavaimeen kahden metrin jatkovarsi jos meinaat ottaa renkaan pois,kun ammattimiehet ovat kiristäneet koneella "momenttiin". :) :) :)
Yhdestä k-raudan teleskooppivarresta paukahti viime kesänä lukitustappi kun olivat vääntäneet taas oikeen "homo"kireelle et joutu vetää varren ääriasentoon ja melkee pomppii päällä että sai paukautettua pultin auki... En nyt muista oliko euromaster tms. tällä kertaa asialla kun kävin kulmat mittauttamassa ja renkaat tasapainottamassa. Prkle ku ois paikka ja vehkeet ni kiertäsin kaukaa noi liikkeet ja ostasin renkaatkin vaikka rengasonlinesta tms..
Liian isolla tykillähän tässä ny ammutaan kun on alettu puhua että luvanvaraista, mutta mietitäänpäs nyt sellaista uus avutonta ihmistä (ei siis niitä jotka tänne kirjoittaa, elikkäs näitä kaiken osaajia), kun se alkaa renkaan vaihtoon.
Auton mukana tulevat tunkit ei oman kokemani mukaan ole tarkoitettu kuin muutamaan nostoon. Nämä "saksi" yms. räpellyksistä alkaa kierteen yms. mennä jo kymmenen noston (ei vaadi kuin kevät-syksy-kevät) jälkeen. Nyt kun sitten tällainen Tavis peukalo keskellä kämmentä (ja sekin **rseessä) alkaa tuommosella tunkilla veivaamaan autoa ylös riskit siihen että nostetaan esim. väärästä paikasta on hyvin suuri. Eikä tätä varmaan yhtä auta se että uudehkoissa autoissa se nosto pitää tehdä aikas pieneltä alueelta ettei sinne pohjaan/helmoihin tule jälki saati ihan kunnon rikkua. Tälläinen "väärin" nostettu auto sitten saattaa kipata alas > vaurioita autoon/henkilöön > vakuutuksista maksetaan (ja tämähän on kaikista "kivaa").
Tämä mainittu renkaiden pyörimissuunnan kämmääminen on sitten seuraava riski > vesikelillä lähdetään liitoon > ja taas vakuutusyhtiöön hakemusta. Pahimmillaan pidetään monttubileet.
Sitten jää kiristäminen miten sattuu ja tuollainen Tavis ei 100-varmasti ole kuullut mistään jälkikiristyksestä. Taas ajetaan ja kas kummaa auton ohjattavuus pikkuhiljaa menee aikas heikkoon, pahimmillaan rengas irtoaa ja taas yhteyttä vakuutusyhtiöön/kirkkoherraan.
Eli itseasiassa pitäisi ennemminkin ajokorttiin liittyvään koulutukseen ottaa joku käytännön tunti miten renkaat vaihdetaan. Täten voitaisiin hieman (ehkä) saada näillä Taviksillekkin käytännöntaitoja.
Eihän tämä vielä ole niin suuri ongelma mutta ajatelkaapas hieman eteen päin. Näiden tavan elämästä (käytännön taidoista siis) vieraantuneiden määrä kasvaa koko ajan. Silti kuitenkin heidän päässä aina välillä pätkähtää että "niin, kyllä minä kerran näin kun isä 90-luvulla vaihto meidän Volvoon renkaat. Kyllä minäkin osaan" (NOT).
Renkaiten vaihto- ja varastointipalveluja pitäisi mainostaa paremmin niin näin ehkä saisimme nämä Tavikset käyttämään niitä. Itse olen "Veskun" kanssa samaa mieltä että ei ole mitään järkeä (pl. "harrastaminen") itse alkaa jumpata renkaiden kanssa silloin kun palvelu on helposti saatavilla.
Tämmöset on kuulemma lisääntymässä http://www.tyretower.fi/index.htm
Auton mukana tulevat tunkit ei oman kokemani mukaan ole tarkoitettu kuin muutamaan nostoon. Nämä "saksi" yms. räpellyksistä alkaa kierteen yms. mennä jo kymmenen noston (ei vaadi kuin kevät-syksy-kevät) jälkeen. Nyt kun sitten tällainen Tavis peukalo keskellä kämmentä (ja sekin **rseessä) alkaa tuommosella tunkilla veivaamaan autoa ylös riskit siihen että nostetaan esim. väärästä paikasta on hyvin suuri. Eikä tätä varmaan yhtä auta se että uudehkoissa autoissa se nosto pitää tehdä aikas pieneltä alueelta ettei sinne pohjaan/helmoihin tule jälki saati ihan kunnon rikkua. Tälläinen "väärin" nostettu auto sitten saattaa kipata alas > vaurioita autoon/henkilöön > vakuutuksista maksetaan (ja tämähän on kaikista "kivaa").
Tämä mainittu renkaiden pyörimissuunnan kämmääminen on sitten seuraava riski > vesikelillä lähdetään liitoon > ja taas vakuutusyhtiöön hakemusta. Pahimmillaan pidetään monttubileet.
Sitten jää kiristäminen miten sattuu ja tuollainen Tavis ei 100-varmasti ole kuullut mistään jälkikiristyksestä. Taas ajetaan ja kas kummaa auton ohjattavuus pikkuhiljaa menee aikas heikkoon, pahimmillaan rengas irtoaa ja taas yhteyttä vakuutusyhtiöön/kirkkoherraan.
Eli itseasiassa pitäisi ennemminkin ajokorttiin liittyvään koulutukseen ottaa joku käytännön tunti miten renkaat vaihdetaan. Täten voitaisiin hieman (ehkä) saada näillä Taviksillekkin käytännöntaitoja.
Eihän tämä vielä ole niin suuri ongelma mutta ajatelkaapas hieman eteen päin. Näiden tavan elämästä (käytännön taidoista siis) vieraantuneiden määrä kasvaa koko ajan. Silti kuitenkin heidän päässä aina välillä pätkähtää että "niin, kyllä minä kerran näin kun isä 90-luvulla vaihto meidän Volvoon renkaat. Kyllä minäkin osaan" (NOT).
Renkaiten vaihto- ja varastointipalveluja pitäisi mainostaa paremmin niin näin ehkä saisimme nämä Tavikset käyttämään niitä. Itse olen "Veskun" kanssa samaa mieltä että ei ole mitään järkeä (pl. "harrastaminen") itse alkaa jumpata renkaiden kanssa silloin kun palvelu on helposti saatavilla.
Tämmöset on kuulemma lisääntymässä http://www.tyretower.fi/index.htm
Toi renkaiden säilytys on kyllä kerros- ja rivitaloissa aika heikkoa, jos on muutakin tavaraa verkkohäkissä/varastossa. Täälläkään en oo nähny ainoatakaan ilmoitusta rengasliikkeiden säilytyksistä.
Tänä keväänä jätin ensimmäistä kertaa talvirenkaat rengasliikkeeseen säilytykseen, ku en ehtinyt jäädä odottelemaan niiden pesus ja tasapainotusta, vaan asentaja ehdotti, että tuu seuraavana päivänä hakeen tai jätä renkaat tänne säilöön niin saat ne syksyllä sitte painotettuna ja pestyinä alle.
Tänä keväänä jätin ensimmäistä kertaa talvirenkaat rengasliikkeeseen säilytykseen, ku en ehtinyt jäädä odottelemaan niiden pesus ja tasapainotusta, vaan asentaja ehdotti, että tuu seuraavana päivänä hakeen tai jätä renkaat tänne säilöön niin saat ne syksyllä sitte painotettuna ja pestyinä alle.
Liian isolla tykillähän tässä ny ammutaan kun on alettu puhua että luvanvaraista, mutta mietitäänpäs nyt sellaista uus avutonta ihmistä (ei siis niitä jotka tänne kirjoittaa, elikkäs näitä kaiken osaajia), kun se alkaa renkaan vaihtoon.
Niin Antero, täyttä asiaahan (taas) kirjoittelit. Mutta pitäskö nyt kuitenkin jo alkaa puhua uusidiotismista uusavuttomuuden sijaan, jos ei äly sen vertaa päässä säteile, että näiden mainitsemiesi taviksien pitää alkaa hommaan josta ei mitään tule kuitenkaan, kun luvanvaraisuuksia pitää alkaa laatimaan moisten takia? Vai olisko se sittenkin kiinni siitä että Autorengasliiton jäsenet vaan haluavatkin ahnehtia isompaa kakun palasta...
^ No joku etujärjestöhän (tai omaa osaamista todistavat virkamiehet) se on lähestulkoon aina näiden älyvapaiden ideoiden takana. Ei taida ko. alojen ministereillä aika riittää miettien mitä uutta omaan hallinnonalaan.
Siltikin tuntuu, että ollaan menossa/joutumassa yhteiskuntaan jossa ihmisiä halutaan (ja taitaa tarvitakin) suojata heiltä itseltään. Oikeutetusti voidaan kyllä jo todella puhua idiotismista. Jotenkin tämä internet-aika vaan tuntuu tuottavan noita kiihtyvällä tahdilla. Ja miksi tuollainen idiootti alkaa renkaanvaihtoon jos ei sitä osaa? No sehän on trendikästä "harrastaa" edellisen sukupolven perustaito kuten nyt marjastus, polttopuiden tekeminen jne. Mitä sitten jos ei osaa, internetistä, tuolta loputtomalta tiedonvaltatieltä sitä kaiken oppii, right?
Siltikin tuntuu, että ollaan menossa/joutumassa yhteiskuntaan jossa ihmisiä halutaan (ja taitaa tarvitakin) suojata heiltä itseltään. Oikeutetusti voidaan kyllä jo todella puhua idiotismista. Jotenkin tämä internet-aika vaan tuntuu tuottavan noita kiihtyvällä tahdilla. Ja miksi tuollainen idiootti alkaa renkaanvaihtoon jos ei sitä osaa? No sehän on trendikästä "harrastaa" edellisen sukupolven perustaito kuten nyt marjastus, polttopuiden tekeminen jne. Mitä sitten jos ei osaa, internetistä, tuolta loputtomalta tiedonvaltatieltä sitä kaiken oppii, right?
Niin sitähän tossa ajoin takaa etteikö tällaiseen yhteiskunnan kehityksen mukanaan tuoman trendikkyyttä ihannoivien ja asioista täysin kuutamolla olevien "taviksien" touhuiluihin olen mitään muuta keinoa saada jotain tolkkua kuin ehdottomat pakkokeinot, eli esim. lainsäädäntö tai luvanvaraisuudet? Jotenkin musta tuntuu että nykypäivänä ei tietoa tarvitseville kerrota asioista faktoja, yksityiskohtaista tietoa, vaan todetaan mieluummin että se on ammattilaisten hommaa, unohda. Sama suuntaus muussakin, tuntuu että vallalla on ajatus "tieto lisää tuskaa", esim. kuorma-auton malliuudistuksessa jäähdytysnesteenlämpömittarista poistui asteikko. Kyllä mä ainakin päättelen missä tahansa hommassa vaadittavien tietojen, taitojen ja välineiden perusteella kykenenkö itse sitä tekemään vai en ja ryhdynkö siihen, ei mua kiinnosta mitä joku asialla elantonsa hommaava sanoo (oman etunsa nimissä).
Itsellä meni renkaiden vaihtoon kaikkineen puolituntia. Kaverilla oli renkaat rengashotellissa ja oli kestäny n. tunnin jonotuksineen sekä siihen että olivat renkaat kaivaneet esille. Ilmeisesti oli jopa aikaa varannut. Et siitä nopeudesta vaan. Ja voihan tuon säilytysrahan "sijoittaa" vaikka vappuun.
Mitä sitten tuohon rengashotelli hommaan tulee niin jos vain säilytyspaikka renkaille on niin itse en käyttäisi mutta jos vaihtoehtona on joku verkkokoppi niin veisin samantien johonkin rengasliikkeeseen renkaat. Mutta kyllä silti vähän hirvittää välillä rengasliikkeiden kohtelu esim alujen kanssa missä vanteen reuna tulee kumin ulkopuolelle nimittäin tulee hyvännäköistä jälkeä kun sellaiset on muutaman kerran lattialle kaadettu.
Ja te jotka tuskastelette pienien kanahäkkien kanssa, käykääpäs katsomassa onko kellarissa pieniä peruna-/kylmäkaappeja asukkaille. Itse pidin kerrostaloelämää viettäessäni aina renkaat kylmäkellarissa. Niissä on tukeva ovi, kukaan ei näe mitä siellä on sisällä (toisin kuin kanahäkeistä mistä toisinaan tavarat katoaa) ja ne ovat yleensä yhden kerroksen maan alla, verrattuna kanahäkkeihin jotka voi olla vintillä (varsinkin jos ei hissiä tai hissi ei mene vintille asti niin hohhoijaa).
Perunakellari siis paras paikka renkaille :)
Perunakellari siis paras paikka renkaille :)
no kyllä ne vianorilla osaa vieläkin. naapurin rankaat oli kiristetty siihen surullisenkuuluisaan momenttiin ja eihän ne kuulemma ollu auennu vaikka naapurikin on iso lihaksikas äijä. tullu niille pakkoreissu liikkeeseen. multakin vuosia sitten vanteen siellä tärväsivät. lisäksi meni lukkopultti ja avain aivan solmuun.
voihan ne ihmisiä pakottaa liikkeessä vaihtamaan renkaat tietysti noinkin.
voihan ne ihmisiä pakottaa liikkeessä vaihtamaan renkaat tietysti noinkin.
Ja te jotka tuskastelette pienien kanahäkkien kanssa, käykääpäs katsomassa onko kellarissa pieniä peruna-/kylmäkaappeja asukkaille. Itse pidin kerrostaloelämää viettäessäni aina renkaat kylmäkellarissa. Niissä on tukeva ovi, kukaan ei näe mitä siellä on sisällä (toisin kuin kanahäkeistä mistä toisinaan tavarat katoaa) ja ne ovat yleensä yhden kerroksen maan alla, verrattuna kanahäkkeihin jotka voi olla vintillä (varsinkin jos ei hissiä tai hissi ei mene vintille asti niin hohhoijaa).
Perunakellarikin on varmaan poppis mutta yleensä siellä tulee säilöttyä perunoita ym. viileässä viihtyviä perushyödykkeitä joiden säilytystilasta ei ole tapana tingata. :)
-
- -
- Viesti:
Pidetään ne perunat pakastimessa ohuina neliskulmaisina suikaleina jäisenä puolen kilon pusseissa niinku muutkin :)
Kaverin kans jutskattiin tänään et se vaan iljettää antaa rahaa jostain hommasta mitä ite pystyy tekemään... Kuten renkaanvaihdot.
Ja saapahan vaihtaa renkaat sit vaikka sunnuntai-iltana jos tahtoo.
Kaverin kans jutskattiin tänään et se vaan iljettää antaa rahaa jostain hommasta mitä ite pystyy tekemään... Kuten renkaanvaihdot.
Ja saapahan vaihtaa renkaat sit vaikka sunnuntai-iltana jos tahtoo.
Sen verran auton mukana tulevista tunkeista että ne on monesti ihan eri sarjaa kestävyydessä eri automerkkien välillä. Tai sitten kuvittelen vain...
Uskokaa tai älkää, 80-luvun alun nissanin tunkki on aivan erilainen kuin 80-luvun lopun ooppelin tunkki, huomattavasti parempi.
Nissanissa siis on hyvä tunkki (sellainen <> sivusta katsottuna) ja ooppelissa joku ihmeviritys (|-). Ja kun nissanin tunkin laittaa oikeaan kohtaan ja lankun tunkin alle niin veivaaminen on ilo ja auto kuin auto nousee (no ainaki jotain 2 tonnia se kai jaksais uutena nostaa).
Tulee tosin aina laitettua erilaisia pönkkiä sitten auton alle varuilta, kerran olis tipahtanu auto jos ei ois pönkät ollu alla ottamassa vastaan.
Sellanen hallitunkki ois kans ihan jees, mutta senkin alle joutuu lankun pari laittaa ettei uppoa pihaan.
Joka tapauksessa, oli tunkki mikä hyvänsä niin varautuminen sen käyttöön on hyvä asia ettei käy hullusti. Ja monesti hullusti meinaa käydä just siinä vaiheessa ku se kiinnijuuttunu vanne pitäs saada irti sen jälkeen ku on tunkilla nostettu.
Uskokaa tai älkää, 80-luvun alun nissanin tunkki on aivan erilainen kuin 80-luvun lopun ooppelin tunkki, huomattavasti parempi.
Nissanissa siis on hyvä tunkki (sellainen <> sivusta katsottuna) ja ooppelissa joku ihmeviritys (|-). Ja kun nissanin tunkin laittaa oikeaan kohtaan ja lankun tunkin alle niin veivaaminen on ilo ja auto kuin auto nousee (no ainaki jotain 2 tonnia se kai jaksais uutena nostaa).
Tulee tosin aina laitettua erilaisia pönkkiä sitten auton alle varuilta, kerran olis tipahtanu auto jos ei ois pönkät ollu alla ottamassa vastaan.
Sellanen hallitunkki ois kans ihan jees, mutta senkin alle joutuu lankun pari laittaa ettei uppoa pihaan.
Joka tapauksessa, oli tunkki mikä hyvänsä niin varautuminen sen käyttöön on hyvä asia ettei käy hullusti. Ja monesti hullusti meinaa käydä just siinä vaiheessa ku se kiinnijuuttunu vanne pitäs saada irti sen jälkeen ku on tunkilla nostettu.
Ei kunnon hallitunkki kyllä hiekkapihallekaan uppoa, jos ei nyt sitten renkaita jossain nurmikolla vaihda :)Sellanen hallitunkki ois kans ihan jees, mutta senkin alle joutuu lankun pari laittaa ettei uppoa pihaan.
Usein nuo auton omat tunkit myös kohtelevat auton helmasaumaa aika rajusti, joten siksikin suosittelisin hallitunkin ostoa.
-
- -
Miten muuten määritellään "renkaan vaihdon ammattilainen"?
Siihenhän pitäisi käytännössä olla oma tutkinto (vaikka rengasasentaja, työnjohtajana voisi sitten toimia rengasinsinööri, ja toimitusjohtajana rengasmaisteri. Firman nimi vois olla vaikka "huumerengas"), vaikkapa 3 vuotinen sellainen.
Sitten rengasfirmoihin ei saisi palkata asentajaksi sellaista jolla ei tutkintoa ei ole, sillä eihän tämä henkilö ole "ammattilainen" ja on siten epäpätevä kyseiseen hommaan. V*tut 30v kokemuksesta...
Siihenhän pitäisi käytännössä olla oma tutkinto (vaikka rengasasentaja, työnjohtajana voisi sitten toimia rengasinsinööri, ja toimitusjohtajana rengasmaisteri. Firman nimi vois olla vaikka "huumerengas"), vaikkapa 3 vuotinen sellainen.
Sitten rengasfirmoihin ei saisi palkata asentajaksi sellaista jolla ei tutkintoa ei ole, sillä eihän tämä henkilö ole "ammattilainen" ja on siten epäpätevä kyseiseen hommaan. V*tut 30v kokemuksesta...
Paras ratkaisu saattaisi olla kyllä se, että rengasratsioitten määrää lisättäisiin ja oheen liitettäisiin valistaminen renkaanvaihdosta vaikka jollain jaettavalla läpyskällä..
mutta itse ehdotuksesta.. Laitettaisiinkohan pultteihin sitten sinetit liikkeissä, jotka tarkastettaisiin katsastuksessa? Rengasvarkaudet vähenisivät? saattaisihan tuosta olla kyllä jotain iloakin.. mutta saatanasti harmia ja kuluja :)
mutta itse ehdotuksesta.. Laitettaisiinkohan pultteihin sitten sinetit liikkeissä, jotka tarkastettaisiin katsastuksessa? Rengasvarkaudet vähenisivät? saattaisihan tuosta olla kyllä jotain iloakin.. mutta saatanasti harmia ja kuluja :)
Itse tapaan renkaiden vaihdon yhteydessä pestä pyöräkotelot, tukivarret ja muut rapakohdat. Lisäksi tapaan tarkastaa jarrupalat, levyt, jouset, nivelenkumit ja muita pikku tarkistuksia. Nämä kaikkiko pitäis jättää välistä? Rengashotelleista sen verran että, liikkeitten rengaspesurit ei häävisti renkaita pese. On sitte kiva syksyllä/keväällä panna paskaset vanteet alle. Ja riittääkö se valokuva todistamaan jos vanteita on kolhittu varastoinnin aikana?
Nooh, odotellaas nyt hetken aikaa jahka tää elämästä vieraantuneen virastopellen idea mene ohi. Onhan tuo nyt tuhoon tuomittu ajatus heti alkujaan. Olisi tosiaan mukava kuulla ajatus siitä miten tätäkin asiaa valvottaisiin noin käytännössä. Ite ainakin henk. koht. olen vaihtanut ja tulen jatkossakin vaihtamaan renkaat niin vanteelle kuin allekin perinteiseen tyyliin eli ite - oli sitten pykälä mitä tahtoo.
Löyty tollainen ppt hässäkkä aiheeseen.
http://www.autonrengasliitto.fi/Kampanj ... 230805.ppt -->
-clip-
Renkaat ovat vuosittain riskitekijänä keskimäärin 43:ssä kuolonkolarissa.
-clip-
-clip-
YLEISIMMÄT RENGASRISKIT, Tutkijalautakuntien tutkimat moottoriajoneuvossa
kuolleiden onnettomuudet 1991-2003
*Keliin sopimattomat renkaat 167
*Heikkokuntoiset nastarenkaat 140
*Kuluneita renkaita 127
*Ominaisuuksiltaan erilaisia renkaita 85
*Liian alhaiset rengaspaineet 81
*Erilaiset rengaspaineet 25
*Ajoneuvoon sopimattomat renkaat 8
*Muu renkaisiin liittyvä riski 49
-clip-
Minulle tulee vain mieleen "raha pois tyhmältä kansalta" Jos joku haluaa maksaa hommasta niin sehän on OK, mutta jos kaikki PAKOTETAAN käyttämään maksullisia palveluja niin eihän suomessa riitä rengasliikkeillä resurssit kaikkien autoilijoiden renkaiden vaihtoon sesonki aikana.
http://www.autonrengasliitto.fi/Kampanj ... 230805.ppt -->
-clip-
Renkaat ovat vuosittain riskitekijänä keskimäärin 43:ssä kuolonkolarissa.
-clip-
-clip-
YLEISIMMÄT RENGASRISKIT, Tutkijalautakuntien tutkimat moottoriajoneuvossa
kuolleiden onnettomuudet 1991-2003
*Keliin sopimattomat renkaat 167
*Heikkokuntoiset nastarenkaat 140
*Kuluneita renkaita 127
*Liian alhaiset rengaspaineet 81
*Ajoneuvoon sopimattomat renkaat 8
*Muu renkaisiin liittyvä riski 49
-clip-
Minulle tulee vain mieleen "raha pois tyhmältä kansalta" Jos joku haluaa maksaa hommasta niin sehän on OK, mutta jos kaikki PAKOTETAAN käyttämään maksullisia palveluja niin eihän suomessa riitä rengasliikkeillä resurssit kaikkien autoilijoiden renkaiden vaihtoon sesonki aikana.
Viimeksi muokannut markokh, 30.4.2006 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja minkäköhän tuossa listassa mainituista ongelmista ehdotettu laki poistaisi?
Edit: Summa summarum, ehdotettu laki ei vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen ainakaan positiivisesti. Enemmänkin negatiivisesti koska renkaiden vaihto ei onnistuisi enää koska tahansa :)
Rengasmyyjä soittaa ja pyytää vaihtamaan talvirenkaat alle kun tie on liukas?*Keliin sopimattomat renkaat 167
Asiakkaalle myydän väkisin paremmat renkaat vaikka ne huonokuntoisetkin olisivat lailliset?*Heikkokuntoiset nastarenkaat 140
*Kuluneita renkaita 127
Rengaspaineilmaisimet pakollisiksi?*Liian alhaiset rengaspaineet 81
Ilmeisesti ammattitaidottomia myyjiä ei enää nähdä, sillä ajoneuvoon sopimattomia (laittomia) renkaita on nähty myytävän ainakin vielä 2000-luvulla :)*Ajoneuvoon sopimattomat renkaat 8
Edit: Summa summarum, ehdotettu laki ei vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen ainakaan positiivisesti. Enemmänkin negatiivisesti koska renkaiden vaihto ei onnistuisi enää koska tahansa :)
Kävin faijan autoon vaihattamassa tossa paikallisessa rengasliikkeessä kesärenkaat alle,ni eivät käyttäny minkäänlaista momentti vartta pulttipyssyssä.
Sit vaan momenttiavaimella tarkisti,on varmasti momentissa,jos ei pikkusen kireemmälläkin ;-)
Ja eivät täällä ainakaan renkaita pese,suoraan vie renkaat varastoon kaikkine paskoineen.
Sit vaan momenttiavaimella tarkisti,on varmasti momentissa,jos ei pikkusen kireemmälläkin ;-)
Ja eivät täällä ainakaan renkaita pese,suoraan vie renkaat varastoon kaikkine paskoineen.
Viimeksi muokannut Hemu`s, 2.5.2006 0:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä iloa siitä momenttiavaimen käytöstä on, jos pultit on ensin vedetty kireälle pulttipyssyllä? Toisin sanoen käytetty momentti on taatusti yli ohjearvon...
Edit: Hommahan kuuluisi tehdä niin, että ensin vedetään pultit momenttivarren kanssa lähes oikeaan tiukkuuteen ja loppukiristys tehtäisiin momenttiavaimella. Tässä tapauksessa momenttiavain ei luultavasti ole enää lainkaan kiristänyt pultteja.
Edit: Hommahan kuuluisi tehdä niin, että ensin vedetään pultit momenttivarren kanssa lähes oikeaan tiukkuuteen ja loppukiristys tehtäisiin momenttiavaimella. Tässä tapauksessa momenttiavain ei luultavasti ole enää lainkaan kiristänyt pultteja.
No eihän siitä momenttiavaimesta sitten ole enää paljon iloa, jos ne ensin vedetään momenttiin "kierteet paskaksi ja ½ kierrosta takaisin"
ja sen jälkeen tarkastellaan momenttiavaimella vain, että jäiköhän liian löysälle.
Tuosta alkuperäisestä tekstistä ei vain heti ymmärtänyt, että ensin käytettiin pulttipyssyä.
Vaikka pystyyhän ne pulttipyssylläkin löysälle jättämään.
ja sen jälkeen tarkastellaan momenttiavaimella vain, että jäiköhän liian löysälle.
Tuosta alkuperäisestä tekstistä ei vain heti ymmärtänyt, että ensin käytettiin pulttipyssyä.
Vaikka pystyyhän ne pulttipyssylläkin löysälle jättämään.
Mikä pakko se on mennä sinne Kaupungin halvimmalle nyrkkipajalle?
Nythän oli puhe käsittääkseni siitä että renkaan vaihto palveluita ei saisi myydä kuin vastuun ottava ammattiliike. Eikai kukaan voi renkaan vaihtoa yksityisiltä kieltää, mutta päivittäin työn puolesta tulee nähtyä kuinka monella eri konstilla saa vaarannettua oman ja muiden tiellä liikkujien hengen pelkästään luulemalla suoriutuvansa renkaan vaihdosta IHAN ITE.
Nythän oli puhe käsittääkseni siitä että renkaan vaihto palveluita ei saisi myydä kuin vastuun ottava ammattiliike. Eikai kukaan voi renkaan vaihtoa yksityisiltä kieltää, mutta päivittäin työn puolesta tulee nähtyä kuinka monella eri konstilla saa vaarannettua oman ja muiden tiellä liikkujien hengen pelkästään luulemalla suoriutuvansa renkaan vaihdosta IHAN ITE.
^Minä olen, tosin vipotuksen huomasi ennen kuin rengas lähti irralleen. Itse olin vain kyydissä, en asentanut ko. rengasta :)
Ihan samanlaista tumpelointia se on missä tahansa liikkeessä, TM noita liikkeitä joskus testasi.Mikä pakko se on mennä sinne Kaupungin halvimmalle nyrkkipajalle?
Nythän oli puhe käsittääkseni siitä että renkaan vaihto palveluita ei saisi myydä kuin vastuun ottava ammattiliike.
-
- -
- Viesti:
Aika moni sanoo että rengasliikkeessä alle laitetut renkaat on laitettu liian kireälle. Itse en ole noita palveluja ikinä käyttänyt, mutta äitini laitatti viime syksynä huoltoasemalla talvirenkaat alle. Pari päivää sitten kun vaihdoin hänelle sitten kesärenkaat alle niin oli aikamoinen yllätys kun jokaisen renkaan jokainen pultti lähti lähestulkoon sormin (okei, yhdellä kädellä ristikkoavaimella kevyesti) pyörittämällä irti. Kun olin homman hoitanut niin mainitsin sitten asiasta ja kyllä meni äidin ilme vakavaksi.. Ei taida toista kertaa viedä, on henkikulta kuitenkin sen verran arvokas..
-
- -
- Viesti:
Mitäs haittaa siitä muuten on jos ne on pikkasen tiukemmallaankin? Itse väännän aina silleen mitä helposti menee ja että ei tartte naama irvessä vääntää.
Viimeksi muokannut Eemeli, 2.5.2006 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oletko koskaan avannut oikein kiristettyjä pyörän pultteja? Se n. 100 nyyttonin momentti ei ole kovin kummoisen tuntuinen avattaessa
En kyllä varmaan ole, on aina laitettu näppituntumalla vaan kireälle. Niin kireälle että vaatii kuitenkin kaksi kättä avaamiseen.. Kannattaisiko tuollainen momenttiavain sitten hankkia? En ole ikinä mitään haittapuolia nähnyt liian kireistä pulteista aiheutuvan. Pakunikin kesäalut ( http://www.gti.fi/images/galleria/orig/ ... 356197.jpg ) ovat olleet samanlaisesti kiinnitettynä jo yli 15 vuotta joka kesä eikä niissä mitään vikaa tunnu olevan tuolla saralla!?
Samaisesta autosta lähti kerran moottoritiellä rengas irti kun liian löysästi (?) kiinnitetty vanne tuli pulttien yli. Sitä en tiedä kuka tuolloin oli kiristänyt kun en autoa silloin omistanut. Okei, aika kärjistetty esimerkki koska pulttien oli täytynyt olla löysällä jo jonkun aikaa että vanne oli kulunut noin huonoksi
Viimeksi muokannut härdelli, 2.5.2006 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
ja summatakseni koko keskustelun:
- Rengasliikket on hyviä, ja halpoja paitsi ne jotka on paskoja ja kalliita. Mahdollisesti jossain on halpa ja kalliskin.
- Minä osaan vaihtaa renkaat ees taas ja silmät kiinne, momentinkin tunnen pavullani. Ne muut sitten ei, etenkään rengasliikkeet. Osa niistäkin kyllä osaa.
- Kukaan ei tunne ketään kuka on vetänyt renkaat niin huonosti, yksi tiesi ja moni oli nähnyt.
- Pääkaupunkiseudun rengasliikkeet jotenkin selittämättömästi ovat huonompia kuin muut, eikä saa yleistää.
Oliko vielä jotain ?
- Rengasliikket on hyviä, ja halpoja paitsi ne jotka on paskoja ja kalliita. Mahdollisesti jossain on halpa ja kalliskin.
- Minä osaan vaihtaa renkaat ees taas ja silmät kiinne, momentinkin tunnen pavullani. Ne muut sitten ei, etenkään rengasliikkeet. Osa niistäkin kyllä osaa.
- Kukaan ei tunne ketään kuka on vetänyt renkaat niin huonosti, yksi tiesi ja moni oli nähnyt.
- Pääkaupunkiseudun rengasliikkeet jotenkin selittämättömästi ovat huonompia kuin muut, eikä saa yleistää.
Oliko vielä jotain ?
-
- -
Mulla on "mutterikoneessa" sellainen säädettävä systeemi (ei tietystikään momentti, vaan liekö joku paineensäätöjuttu) jolla saa sellaiseen kireyteen että momenttiavaimella jää vielä kiristettävää.
Sitten loput nappaa Hazetin momenttiavaimella sopivaksi, ottaa kyseisen avaimen mukaan, ja kiristää uudelleen vaikkapa seuraavana päivänä jolloin tuo mainittu 150km alkaa hyvinkin olla täynnä.
Toistaiseksi toiminut.
Sitten loput nappaa Hazetin momenttiavaimella sopivaksi, ottaa kyseisen avaimen mukaan, ja kiristää uudelleen vaikkapa seuraavana päivänä jolloin tuo mainittu 150km alkaa hyvinkin olla täynnä.
Toistaiseksi toiminut.
Ei kai siitä suurempaa haittaa ole jos vetää vähän suositeltua momenttia tiukemmalle, mutta momenttiavaimen käytössä on ainakin kaksi erittäin hyvää syytä. Ensinnäkin kaikki pultit tulee yhtä tiukalle ja toiseksi voi olla varma että ne on riittävän tiukalla eikä sitä tarvitse arvailla tai sen takia vetää ylikireälle.
Viimeksi muokannut Tero V., 2.5.2006 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Ei mun ristuksen-vanhalla ristikolla oo saanu ees tarvittavaan kireyteen :) Auton omakin oli parempi.
Kyllä mä luulisin että toi teleskooppiavain on se jolla porukka ylikiristää...
Kyllä mä luulisin että toi teleskooppiavain on se jolla porukka ylikiristää...
Täs ois varmaa vielä hyvä muistaa seki et minkä toisen mielestä saa vielä melkee sormineen on toinen vetäny naama irvessä ristikolla.. Eli kuten MikaJ tossa sanoi, jos ei sitä tuntumaa ole momenteista, niin siitä kireydestä ei voi kyllä sanoa yhtään mitään.
Haittoja aivan liian kireistä pulteista voi olla vaikka hajonneet lukkopultit tai niiden avaimet, hajonneet työkalut, irrotuksessa kärsineet vanteet, katkenneet pultit, plastiselle alueelle venyneet pultit, kärsineet kierteet jne, mut mun mielestä pahinta siinä on päin persettä tehdyn homman aiheuttama ääretön vitutus.
Haittoja aivan liian kireistä pulteista voi olla vaikka hajonneet lukkopultit tai niiden avaimet, hajonneet työkalut, irrotuksessa kärsineet vanteet, katkenneet pultit, plastiselle alueelle venyneet pultit, kärsineet kierteet jne, mut mun mielestä pahinta siinä on päin persettä tehdyn homman aiheuttama ääretön vitutus.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”