Ajan haaskausta... [21.8.09 - Muutoskatsastettu!!]

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Hyttynen
-
Viestit: 51
Liittynyt: 26.8.2003 10:54

ViestiKirjoittaja Hyttynen » 26.3.2006 23:01

Ne jotka osaavat ja (pystyvät) niin tekevät, täytyy nostaa hattua. Minulta ainakin jäisi tekemättä.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 3.4.2006 0:07

Pikkuhiljaa ja vähän kerrallaan.

Alakertaa jo vähän niputettuna:
Kuva
Kuva

Lisäksi saimme haltuumme vähän harvinaisempaa herkkua, nimittäin alkuperäisen Superturbo-Micran imusarjan kaasuläppineen ja suuttimineen.

Kuva
Kuva

Hekuman huippuna totesimme, että imusarja sopii vieläpä suoraan ja täydellisesti 1200cc koneen kanteen, vaikka alkuperäinen Superturbo oli 930cc.
Suuret kiitokset "ville s":lle imusarjasta!

Kuvassa 1200cc micran imusarjan tiivisteiden sovittelua Superturbon imusarjalle.
Kuva

ville s
-
Viestit: 379
Liittynyt: 25.7.2003 8:03

ViestiKirjoittaja ville s » 3.4.2006 14:35

ei tartte kiittää hyvä kun vaan voin ol avuksi.pahus ku ei löytyny lisää osia...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 4.4.2006 15:33

Joo, tuostakin oli jo enemmän kuin paljon hyötyä :)

Tänään niittasin kytkimen keskiön kiinni levyyn ja sorvasin tuurnat, millä saa nuo sintteripalojen niitit prässättyä, mikäli toimivat..
Saa nähdä, miten käy.
Kuvia tulossa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 4.4.2006 21:53

Kuva

Siinä se nyt on.. Halkaisut vielä ja avot.
Halkaisusta tehdään joko suora viilto tuohon reikään asti, tai sitten kolmion muotoinen pala pois, niinkuin olen ritsannut tuohon levyyn.

mks900
-
Viestit: 441
Liittynyt: 27.7.2003 2:53

ViestiKirjoittaja mks900 » 5.4.2006 15:15

Hienohan siitä tuli :)

VRookie
-
Viestit: 362
Liittynyt: 6.1.2004 3:15

ViestiKirjoittaja VRookie » 5.4.2006 23:21

kohta näitä pikku kinnereitä on valmiina niin paljon että pitää perustaa oma ratasarja :)

Tee Koo
-
Viestit: 125
Liittynyt: 25.12.2003 21:57

ViestiKirjoittaja Tee Koo » 15.4.2006 23:30

kohta näitä pikku kinnereitä on valmiina niin paljon että pitää perustaa oma ratasarja :)

Täällä yksi ilmoittautuja _0/ Onkos koneen koko vapaa ja muita rajoituksia esim. ahtimeen/ruiskuun? :D Mutta jos silleensä on, että pitää olla katulaillinen niin mukana :D

Jos pitää pohjautua Micran omaan koneeseen niin sitten ei ole itsestäni ilmoittautujaksi tuon Sunnyn koneen pohjalta tehdyllä :P

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 2.5.2006 0:25

Hitaasti, mutta...

Laipat tuli leikkauksesta.
Kuva

Kone on niputettu alkuperäiskuosiin sisäänajon ajaksi.
(kone apulaitteineen ilman vaihdelaatikkoa painaa noin 60kg, ottakaa sakemannit oppia ;)
Kuva

Ja paikallaan.
Kuva


Eli nyt muutama sata kilometriä sisäänajoa ja sitten aletaan sovittelemaan voimapalikoita autoon.
Sisäänajon aikana tulee testattua myös sintterin toiminta.

M-M-I
-
Viestit: 240
Liittynyt: 20.10.2005 22:04

ViestiKirjoittaja M-M-I » 2.5.2006 1:24

no uiui :D äkäne

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 2.5.2006 23:50

nuo laipat vissiin leikattu laserilla? mitäs tuli kustantaan palikat?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 3.5.2006 0:07

Moody: sovitaanko niin, että jos sinulla ei ole näihin projektiaiheisiin tuon ihmeempää kommentoitavaa niin älä kommetoi. Säästyy monelta poistamisen vaiva

Tee Koo
-
Viestit: 125
Liittynyt: 25.12.2003 21:57

ViestiKirjoittaja Tee Koo » 3.5.2006 5:40

kone apulaitteineen ilman vaihdelaatikkoa painaa noin 60kg

Tarkalleen ottaen 69kg tehtaan speksien mukaan ;)

Itselläni on yksi Micran oma kone palasina tallissa niin on siinä kyllä yllättävän kepeä kone kun yhdellä kädellä saa kevyesti lohkon nostettua ilmaan. Ei nouse tuo Micrani nykyisen koneen lohko ihan yhdellä kädellä, kun valurautaa on. Koneen paino nousi itselläni alkuperäisestä jonnekin 100kg huitteille, mutta onneksi Super Turbossa oli ollut painava kone niin sai kilpiin :D

Mitenkäs, meinasitko jarruille tehdä mitään vai vakioilla ja pienellä teholapulla?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 3.5.2006 8:35

Njoo, tuosta painosta puuttuikin muuten vauhtipyörä ja kytkinromut sekä ilmanputsari :) No kevyt kuitenkin.

Tehoista ja jarruista ei vielä ole täyttä varmuutta.
Jos huhu pitää paikkansa, että diesel Sunnyn etujarrut ja Cherryn takajarrusylinterit riittää, niin niiden vaihtoa vois harkita. Sitten sais sen n.97Kw laput jarruttaa..
Se alkaa olemaan jo varsin hyvä teho/painosuhde noin kevyeen autoon.

Tee Koo
-
Viestit: 125
Liittynyt: 25.12.2003 21:57

ViestiKirjoittaja Tee Koo » 3.5.2006 23:20

Jos huhu pitää paikkansa, että diesel Sunnyn etujarrut ja Cherryn takajarrusylinterit riittää, niin niiden vaihtoa vois harkita. Sitten sais sen n.97Kw laput jarruttaa..

No ei se mikään huhu ole, vaan itse olen noilla jarrumuutoksilla tuon 1.5 turbo Micran muutoskatsastanut

Eli kyllä riittää nuo jarrumuutokset ja laatikon+kytkimen+vetoakseleiden pitää olla yhtä vahvat kuin Super Turbo Micrassa, tai mieluummin vahvemmat. Itsellä laatikko+vetarit+kytkin+etunavat Sunnysta

Kyllähän tuo tehopainosuhde ihan hyvä on, ei 535 Bemari pysynyt perässä vaikka nopeutta 185-200+ parhaillaan :D ja tämä siis suljetulla alueella tottakai.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 3.5.2006 23:24

Uskallat lähennellä kahta markkaa Micralla?! Hullu..

Onko laatikon ja vetareiden oikeasti "oltava" jotain heavy-dutyä vai riittääkö ne jarrut?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 4.5.2006 2:12

no vaan kestäspä ainaki ja ei ois inssimiehellä mitään sanomista. :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 4.5.2006 9:50

Voipi olla hankalaa sovittaa Micran lohkoon jotain Sunnyn laatikkoa.

Ja Turbo-Micran laatikkoa tuskin löytyy mistään..ainakaan kohtuu hinnalla.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 4.5.2006 13:31

Voipi olla hankalaa sovittaa Micran lohkoon jotain Sunnyn laatikkoa.


on se.. tuossa vaiheessa jo ITSE alkaisin sovittelemaan sunnyn 1.5:sta sinne laatikon kylkeen.

Tee Koo
-
Viestit: 125
Liittynyt: 25.12.2003 21:57

ViestiKirjoittaja Tee Koo » 4.5.2006 16:17

Uskallat lähennellä kahta markkaa Micralla?! Hullu..

Ei pelkästään lähennellä vaan ylikin meni ;) Tosin kyllä minua hulluna pidettiin kun aloin tuota projektia tekemään, merkkiliikkeessä sanoivat ettei edes mahtuisi se kone paikoilleen eikä saisi rekisteriin mutta siellä ovat, kone ja rekisteriotteen merkinnät.

Micra on pahimmillaan siinä 140-160km/h, tai ainakin itselläni tekee sen. Keula on hieman matalemmalla kuin vakiona ja perää korotettu joten kai siitä on vähän aerodynaamista hyötyä. Vakiolla Micralla alkaa tuntua siinä 130 jälkeen että lähtee lentoon, tai niin on ainakin itsellä muissa Microissa tuntunut. Itsellä vähän jäykistetyt jouset edessä ja takana vain korokekumeja parit että mahtuu 175/70R13 pyörimään.



Onko laatikon ja vetareiden oikeasti "oltava" jotain heavy-dutyä vai riittääkö ne jarrut?

Suoria lainauksia Suomen laista, säädös 779 vuodelta 1998, 2. luku, 5. pykälä, 2. momentti:

Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa
g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti


Itsellä oli dynotuksessa vääntöä vanhalla turbollakin jo 217Nm ja kun 1.2 Micrassa vääntöä on 90Nm niin... Ainakin jos Super Turboa aiot käyttää vertailumallina niin joudut myös laatikon+vetarit vaihtamaan, kytkimeksi saattaa riittää tuo sintteri mutta se on taas katsastusmiehestä kiinni. Tosin 1.0 ja 1.2 Microissa kytkin on 160mm ja Super Turbossakin vain 180mm, mutta Super Turbossa ei olekaan vääntöä kuin ~130Nm, johtuen varmaan 930cc tilavuudesta.


Voipi olla hankalaa sovittaa Micran lohkoon jotain Sunnyn laatikkoa.

Ja Turbo-Micran laatikkoa tuskin löytyy mistään..ainakaan kohtuu hinnalla

Kyllä siinä ainakin sovitelaipan tekoon joutuu jos Sunnyn laatikon meinaat sovittaa, ja Sunnyn laatikon pääakselissa on eri boori/hammasluku mitä Micran laatikossa, eli kytkimen keskiosa sitten myös Sunnysta. Ja Sunnyn vetarit eivät käy suoraan, vaan joutuu lyhentämään. Sunnyn vetareita käytettäessä menee sitten myös vaihtoon etunavatkin ja samalla saa helposti ne diesel Sunnyn jarrut. Etunapojen muutoksessa joutuu hieman muokkaamaan iskareiden alakiinnitystä, ellei kokonaan vaihda Sunnyn tolppia, mutta itselläni ainakin hankasivat palkkiin kiinni.

Itse aluksi etsin alkuperäistä Super Turbon konetta, mutta ei tahtonut löytyä. Päädyin sitten turbo Cherryn/Sunnyn tekniikkasekoituksen tekemiseen ja lähtökohdaksi ostin millin ylikokoon poratun turbo Cherryn lohkon.


on se.. tuossa vaiheessa jo ITSE alkaisin sovittelemaan sunnyn 1.5:sta sinne laatikon kylkeen

No helpommalla pääsee kun sitten pistää sinne laatikon perään sen Sunnyn koneen. Ja käypä samaan laatikkoon Nissanin GA-sarjan koneet, joista löytyy 16v versioitakin...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 4.5.2006 17:22

Hmm. Kenties sitten tässä tapauksessa verrataan tuohon 1.2 koneeseen ja dynotetaan se n.70 hv tuosta ulos..
Jarruja voi silti parannella, jos huvittaa..

Tee Koo
-
Viestit: 125
Liittynyt: 25.12.2003 21:57

ViestiKirjoittaja Tee Koo » 4.5.2006 21:57

Hmm. Kenties sitten tässä tapauksessa verrataan tuohon 1.2 koneeseen ja dynotetaan se n.70 hv tuosta ulos..
Jarruja voi silti parannella, jos huvittaa..

Noin ainakin itse tekisin vastaavassa tapauksessa, pääsee selvästi helpommalla :)
Tosin vakioaskin kestosta en mene mitään sanomaan, pääakselikin jo näyttää niin hennolta jne. Mutta saahan kaiken rikki jos ei osaa käyttää oikein, kun vaihtelee nätisti ja tarkasti niin kyllä sen luulisi kestävän 100hv vähintään (tai vääntöhän se on joka sen tappaa, eli joku 130Nm varmaan voisi kestää).

Vakiojarrut sitten ovat edessä 214mm jäähdyttämättömät levyt ja kahvikeksin kokoiset jarrupalat, takana 180mm rummut ja sormen levyiset kontaktipinnat... ei mitkään parhaat jos aletaan suuremmissa nopeuksissa olla. Ihan oman turvallisuuden kannalta suosittelisin jarruja parantamaan jos innostusta löytyy.

Muistahan raportoida kuinka projekti etenee :)


P.S. katsastusta varten tehot mitattaessa:
1. Älä vielä tee parempaa pakoputkea vaan tee vain välikappale että saat entiseen putkeen liitettyä turbon jälkeen ja vakiovaimentimet pidettyä ahdistamassa.
2. Kaasuläpän avautumaa voi säätää vähän ööö... ei täyteläiseksi, kuitenkin niin ettei ihan ole tyhjää puolet matkasta kaasupolkimessa, herättää epäilyjä
3. Ahtopaine kannattaa pudottaa niin pieneksi kuin mahdollista ja vakioputki kyllä auttaa tässäkin
4. Sytkää reilusti myöhäiselle
5. Vähän liian rikkaalle seokset

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.5.2006 0:45

Moottori nipussa. Käynnistyi ekalla ennen kun oli kunnolla ehtinyt pyörähtää..

Pari kilsaa ajettu tuossa iltasella ja kone tuntuu toimivan loistavasti.
Kytkinkin toimii muuten, mutta isolla vaihteella vedättäeessä luistaa...saatana.

Pitää nyt ekana tehä se helpoin homma eli tarkastaa, ettei jää vaijerista kantamaan..
Jos ei auta, niin laatikko pois ja hämmästelemään, onko kytkin ehtinyt mennä kieroksi vai onko paineasetelma liian löysä.

Tuleeko kytkimestä pitävämpi, jos vähentää paloja? Pintapaine per neliösentti on tällöin suurempi.
Kolmilapainen kytkin unohdetaan toistaiseksi koska tällähetkellä sellaisen valmistaminen on mahdotonta. Onkohan kahdella lavalla mitään toivoa saada toimimaan? Tuosta vois parit palat ottaa pois koemielessä.

Jäykempi asetelmakin vois olla poikaa, mutta mistäs sellaisen repäisee tähän hätään Tuskin on virityspajoilla hyllytavarana vanhan micran asetelmia :)...
Tuo on vieläpä ihan uusi asetelma, joten ei ole jousetkaan kuoleentuneet.
Pystyyköhän kytkinasetelmaa jäykistämään mitenkään kotikonstein?



Tällaista tälläkertaa. Huomenna vuosikatsastukseen ja vuodeksi leimaa ja sitten jatketaan hämmästelyä..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.5.2006 1:23

Tuleeko kytkimestä pitävämpi, jos vähentää paloja? Pintapaine per neliösentti on tällöin suurempi.
Mielummin lisäisin paloja.

Autostakin levennetään renkaita kun kitkaa halutaan lisää...

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 13.5.2006 2:12

Pystyyköhän kytkinasetelmaa jäykistämään mitenkään kotikonstein?


Pystyy jäykistään laitaa toisesta samanlaisesta asetelmasta toisen jousen siihen päällee,,, jotuu purkaa koko asetelman mut ei mikään kova homma... Noihin dieseli autoihin tehty tollasii ja toimivia ollu eikä kytkin polkimesta tule mikään erikoisen jäykkä

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.5.2006 10:11

Jormalainen: Joskus muistelen erään lukion fysiikan opettajan väittäneen kiven kovaa, että renkaan leveydellä ei ole mitään tekemistä kitkan kanssa, vaikka kaikki oppilaat olivatkin toista mieltä.
Mutta ei siitä sen enempää, ettei mene väittelyksi :)

Pitänee tsuumailla, joskos se vanha asetelma olis jossain tallella.

P e T e
-
Viestit: 116
Liittynyt: 20.8.2003 15:57

ViestiKirjoittaja P e T e » 13.5.2006 12:15

Paa mittaillen ettei ole levy paksumpi kuin vanha.Ei pidä silloin mitään.Sintteri kun ei painu kasaan niinkuin normilevy.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.5.2006 12:24

Mitä vähemmän sintterilevyssä on pinta-alaa, sen enemmän on pitoa. Kaksilapaisista levyistä tosin en ole ikinä kuullut, kolmilapaiset on ollut vähimpiä mitä löytyy. Kaksilapaisella voi tulla ongelmia painelevyn jäykkyyden kanssa (menee kieroon jousivoimasta).

Paineasetelmasta kannattaa mitata sen paras voima, eli prässi missä on painemittari ja katsotaan millä kiristyksellä on paras voima. Sitten paineasetelma shimmataan sille korkeudelle vauhtipyörästä.

Ja mitä tuohon leveämpään renkaaseen tulee, kumikitka ei käyttäydy samoin kuin esim teräs/teräs.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 13.5.2006 13:40

Täysin asiaan kuulumaton kommentti, mutta kun puhutaan renkaan pidosta tien pinnassa, ei kyse ole vain kitkasta, vaan myös pinnanmuodoista, eli rengas kaivautuu tien epätasaisuuksiin hammasrattaan tavoin. Näin on mahdollista saavuttaa yli yhden "kitkakertoimia".

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.5.2006 14:53

Kaveri pisti viestiä, että leimasta läpi että pätkähti.

Lisäksi kytkin tuntuisi pitävän kokoajan paremmin, joten olisiko pientä ramppikuumetta pikkuisella..

Tässä nyt viikon päivät ajellaan sisäänajoa ja ruvetaan suunnittelemaan ylipaine-setupin asennusta. Samalla tarkkaillaan tuota kytkintä.

Kytkin on muistaakseni melko lähellä saman paksuinen, kun orkkis.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.5.2006 15:26

Varmaan sisäänajon takia alkaa pito paranemaan. Vähän niinku jarruissakin...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.5.2006 18:25

Kävin tuossa äsken kokeilemassa sitä ja sen verran, mitä konetta uskalsi rasittaa ja kytkintä tempoa, ni hyvin tuntuu pitävän.

P e T e
-
Viestit: 116
Liittynyt: 20.8.2003 15:57

ViestiKirjoittaja P e T e » 13.5.2006 18:29

No niin sitten suuri kysymys,onko lyöntiä??

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.5.2006 18:33

Kaikki 60 heppaa taitaa olla tallella ;) Vai mitä tuommosessa isolohkossa nyt on.

Kuten pari viestiä taaksepäin mainitsin, niin orkkis-setupilla ajetaan nyt sisään ja vasta sitten turboa kiinni.

mks900
-
Viestit: 441
Liittynyt: 27.7.2003 2:53

ViestiKirjoittaja mks900 » 25.5.2006 12:00

Juu se kytkin ei pidä heti uutena... unohdin mainita. Kaverin turbottamassa ibizassa kytkin rupesi pitämään noin 200km jälkeen.

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

ViestiKirjoittaja SamuliS » 28.5.2006 3:26

No, joko on vakiokaakkeja kiusattu tarpeeks ja puhallinmoottori kammettu paikalleen antamaan savumerkkejä viattomille junnuraasereille

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 28.5.2006 11:27

Tällähetkellä kaveri niputtaa Honda CR500:sta Bomber-weekendiä varten. Ehkä ensiviikonloppuna aletaan pistää Micraa taas muttereiksi ja aletaan suunnittelemaan pakosarjan vääntämistä..

_Zz_
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 9.7.2006 9:17

ViestiKirjoittaja _Zz_ » 9.7.2006 9:48

jokos olette saanutmiksrasta jo pihahduksia?

Rinkelinokka
-
Viestit: 36
Liittynyt: 12.1.2004 16:15

ViestiKirjoittaja Rinkelinokka » 11.7.2006 1:35

Jos sen kytkimen kanssa ilmenee ongelmia, niin suosittelen asetelman asennus pinnan "tiputusta" puristus paineen nostamiseks..
Toiminut jossain taannoisissa projekteissa.

Venttiili jousen puristus mittari taitais riittää tuohon parhaan asennus koron tarkastamiseks.. ;)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 7.8.2006 22:17

Vähän hiljaa on rojekti edennyt nyt kesällä, mutta nyt on taas jotain saatu aikaiseksi.

Pakosarjan valmistelua, heppailua ja mallailua.
Kuva

Heppailtu kasaan ja odottaa hitsausta.
Kuva
Kuva
Kuva

Ahdin ja pakosatsi.
Kuva

Edelliset plus downpipen sovittelua.
Kuva

Pakosarja hitsattu sekä hehkutettu..
Kuva

Enää laippojen plaanaus, pientä hiontaa ja maalausta niin se on valmis..

Tuossa pari yleiskuvaa rojektin tämänhetkisestä ulkoasusta.

Kuva
Kuva

Välijäähdyttimen sekä ilmansuodattimen paikkoja ollaan hakemassa ja tuossa niille olis melko passeli paikka.

Hiukan tuo sleeper ilme kärsii, mutta minkäs teet :)

Battery
-
Viestit: 232
Liittynyt: 14.4.2006 15:12

ViestiKirjoittaja Battery » 7.8.2006 22:56

Noi meneekin napakasti ekana paskaks jossai tömähdyksessä :P

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 7.8.2006 22:58

Tarkoitatko tömähdyksellä kenties kolaria?

Autosta menee yleensäkin jotain paskaksi kolarissa, joten samapa tuo että onko se jo kertaalleen paikattu välijäähdytin ja kartiofiltteri vai jotain muuta?-o

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 8.8.2006 7:06

Joo kolari ei ole itseisarvo... sellasta sattuu. Väännät tohon filtterin ja IC:n päälle mustaa alumiiniverkkoa, niin sliipperilookki palautuu. Mutta oikeastaan toi on kyllä silti parhaan näkönen just tuon takia että siinä ei oo mitään. Tai viel parempi, jos tekis tyyliin sopivasta listasta ritilän... niinkuin vaikka ikkunakaihtimen näköstä matskua, vaikka 1mmx25mm alumiinilistaa. ;)

Battery
-
Viestit: 232
Liittynyt: 14.4.2006 15:12

ViestiKirjoittaja Battery » 8.8.2006 13:05

Tarkoitatko tömähdyksellä kenties kolaria?


En mie nyt iha NIIN suurta tarkottanu

Hyvä peli tosta tulee kuitenkin :P

mks900
-
Viestit: 441
Liittynyt: 27.7.2003 2:53

ViestiKirjoittaja mks900 » 8.8.2006 21:54

Jee jee... kyllä se vielä iloks muuttuu.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 8.10.2006 10:53

Taas pitkästä aikaa jotain.

Pakoputki alkaa olemaan melko valmis.
Pitäis riittää 1.2 koneeseen ;)

Kuva

Ahtoputkien sovittelua

Kuva
Kuva

Bulz^
-
Viestit: 318
Liittynyt: 28.9.2005 17:41

ViestiKirjoittaja Bulz^ » 8.10.2006 17:04

haha ihan vitun hyvä projekti =)) eniten mua huvittaa tässä se kun jotkut 316bmw amikset rupee kaasuttelee valoissa ja kyylää ja sit täl voi jättää sellaset =D peukut pystyy, että kaikki menee ok.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 8.10.2006 17:13

Joo no on siellä ainakin enemmän tilaa rakentaa kuin joissakin nykyautoissa ;)

Suppari
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2005 22:51

ViestiKirjoittaja Suppari » 6.11.2006 11:07

Kuinka paksua tavaraa toi sirkkelin terä oli?
Millä toi on leikattu?Ei taida ihan rälläkällä olla veistelty :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 6.11.2006 20:37

En muista tarkkaan, olisko ollut jotain 1.5-2.0mm se terän paksuus.

CNC:llä koneistelin tuon muotoonsa.

Suppari
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2005 22:51

ViestiKirjoittaja Suppari » 6.11.2006 22:46

Laitoin privaa..

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.10.2007 0:33

Kuukausien hiljaiselon jälkeen kaikki palikat ovat löytäneet paikkansa autossa.

Johtosarjat kiinni, Tero ohjelmoimaan Megasquirttia, vähän bensaletkujen kähläystä sekä suuttimien herkistelyä niin alkoi vaikuttamaan melko lupaavalta.

Varsinainen säätö aloitetaan tässä ihan lähitulevaisuudessa.. Mutta nyt se sentään käy ;)

Toni K.
-
Viestit: 159
Liittynyt: 25.2.2004 12:25

ViestiKirjoittaja Toni K. » 21.10.2007 11:02

Jaa nyt se vihdoin käy, tuli silloin piispanristillä enemmänkin seurailtua tätä prokkista.
Nyt vasta löysin täältä foorumilta. Komiat sakkausäänet on...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.10.2007 22:16

Tänään kuulemma ajettu vähän säätöajoja ja hyvin tuntuisi pelittävän..

Kolmosella vedättäessä kierrosten pompsahtaminen nosti kylmän hien pintaan, että pettikö se hieno Bilteman sirkkelinterästä tehty sintterikytkin..
Onneksi se oli vain renkaan ja tien välinen kitka, joka petti.. ~0.3bar ahdolla.. ;)

Lopuksi Hall-anturi nappasi triggeripyörään kiinni ja hajosi. Uudelle anturille hieman paranneltu teline niin homma jatkuu...

Videopätkä tars käydä ottamassa kansan ihmeteltäväksi.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 27.10.2007 22:52


Battery
-
Viestit: 232
Liittynyt: 14.4.2006 15:12

ViestiKirjoittaja Battery » 29.10.2007 20:22

Hukkiksen ääni on kyllä kiva:P. Putkiko se paukkuu vaihtojen välillä, vai loota?

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 30.10.2007 9:58

Hienoa jälkeä! Itse kun tuli ajeltua 1.0 Micralla paljon pian ajokortin saamisen jälkeen, joten tämä tuo hauskoja muistoja mieleen...silloin se 1.0 kone kun tuntui kestävän vaikka minkälaista rääkkiä. Onneksi siinä vehkeessä oli vain ne 1.0 tehot tai kaveri porukasta ei varmaan olisi ketään hengissä muuten. Odotamme tällaista nöyryyttävää suoritusta tältä laitteelta ensi kesänä: http://youtube.com/watch?v=1F43fNZUVB8 ;)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 30.10.2007 15:30

Battery kirjoitti:Hukkiksen ääni on kyllä kiva:P. Putkiko se paukkuu vaihtojen välillä, vai loota?

Kyllä sen hukkaportin olemassaolonkin kuulee kun osaa kuunnella. Sen verran avara ja lyhyt putkisto on.
Ja kyllä siellä vähän molemmat paukkuu, sekä putkisto että loota. :D

Ei tuolla vakioalakerralla mitään Supria välttämättä jätetä mutta kaippa sillä perus nykysporttiperheautot jää kakkoseksi melko hyvän teho/paino-suhteen ansiosta..

---

Kytkin pahus vieköön vain luistaa.. Todennäköisesti pitää käpistellä vähän tuota asetelmaa.
Kytkinlevy kun on 1mm paksumpi kuin vakiokytkin joten asetelman jousivoima ei taida olla ihan paras.

Kellään kokemusta laitteista (omavalmiste tai tehdastekoinen) jolla voi tuota kytkinasetelman jousivoimaa mitata että missä kohtaa se on suurimmillaan?

Öylätti
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.6.2004 9:42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Öylätti » 25.11.2007 10:29


Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 25.11.2007 12:45

Hukkiksen ääni on kyllä kiva:P.
Hukkiksen? kyllä tuo kuulostaa dumbvalvelta tai ahtimen sakkaamiselta.
Hukkaportin en ole kuullut pitävän juuri minkäänlaista ääntä.


Hitto kun on kivan olonen härveli :) Ootellaan mielenkiinnolla lisää.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.11.2007 19:53

Kyllä sen hukkaportinkin kuulee, jos osaa pakoputkesta tarkkaan kuunnella ;)
Tuo päällimmäinen ääni on todellakin kompurasiipien sakkausta..

Micralle on annettu tässä männäviikkoina melko kovalla kädellä leipää ja vieläkin on nipussa.
Ahdot tosin ovat vasta lapsen kengissä, mutta jahka sen kytkimen saa pitämään, niin aletaan nostelemaan ahtoja.

Vois kuvata pari uutta videotakin kun nyt tuota raaskii käskeä hieman eri tavalla kuin noissa videoissa, jotka olivat ihan parin ekan päivän tuotoksia ja siitä johtuen melko varovaista tuo meno.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.11.2007 20:21

Komento takaisin.. Tuossa pari viestiä ylöspäin hra Öylätti olikin pistänyt videopätkän, jossa oli jo hieman vähemmän varovaista ja haparoivaa kokeilua ;) Pari sataa kilometriä itsekin tuolla ajaneena voin sanoa,että on se aika hauska..

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 25.11.2007 21:07

Tuossahan vois olla potentiaalia muuhunkin kuin vain renkaan polttoon käsijarrun kanssa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.11.2007 22:13

Joo ei sitä tuon takia ole varsinaisesti tehty.. :) Vai mitä Tero tarkoitti?
Onhan tuo käsijarrulla hiihtäminen kieltämättä hieman älyvapaan oloista ja näköistä touhua, mutta minkäs teet kun se on vaan niin hauskaa :D

Kytkin ja alusta kuntoon, sytkän ohjaus squirtin kautta, muutama kymmenys lisää boostia niin pääsee ehkä ensi kesänä kokeilemaan jopa varttimailia.
Se tuossa on hieno omimaisuus, että tarvittaessa voi ajaa myös ihan normaalisti ja rauhallisessa ajossa pienillä kierroksillakin vääntö on uskomattoman muhkea 1.2 litraiseksi koneeksi. Ehkä juuri moottorinohjauksen takia. Mutta myös tuo K03 herää yllättävän aikaisin vaikka on noinkin pienessä padassa.

Sen verran vielä mahdollisesti auton tulevaisuudesta, että ensi viikolla käydään näillä näkymin hakemassa 1.5 Cherryn alkuperäinen turbokone.. Kenties se hakeutuu tuon pikkulohkon tilalle..tai sitten ei. Aika näyttää.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 23.3.2009 22:00

Kaveri sai viimeviikolla Micraan taas koneen paikalleen ja tänään soitteli käyneensä pikku kierroksen ajamassa.. Toimi kuin unelma ja suu oli messingillä.

Kaikenlaista pientä näpräystä se on silloin tällöin harrastanut ja tämän viikon perjantaina kenties dynolle ja niin edelleen..

Kytkin pitäisi nyt pitää paremmin, alustaa on hiukan päivitetty etc.. Konehuone maalattiin mustaksi ja loppu auto maalaillaan ehkä tuossa kesällä joku viikonloppu..

Että hengissä on tämäkin :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.8.2009 1:27

Enemmän tai vähemmän jäissä ollut rojekti on tänään muutoskatsastettu huomautuksetta..

Käytiin vähän kylillä suhistelemassa ja monelta kadun tallaajalta meinasi jäädä lause kesken viattoman micran sakatessa kuin viimeistä päivää.. On se vain hauska laite

K03 jaksaa runtata painetta yllättävän alhaalta vaikka on suunniteltu niinkin paljon isompaan moottoriin kuin 1.8l. Alavääntö on varsin muhkea ja huippuväännössä hätyytellään pikkuhiljaa jo vakio TDi-koneiden vääntöjä..

Kytkinasetelman ja vauhtipyörän väliin sorvattiin pienet shimmilevyt ja jo alkoi Bilteman sirkkelinterästä valmistamani sintteriyktkinkin pitämään..

Nyt hetki pelkkää ajoa ja jossain vaiheessa olisi tarkoitus vaihtaa alkuperäinen sytkä Megan ohjaamaksi ja nostella hieman paineita.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa