Penkitys
Valvoja: ffp jäsenet
Penkitys
Moro kaikille.. kävin tossa penkittämässä 1.8 turbo seatin joka on lastutettu siihen on myös asennettu ilman otto kitti ja putkisto turbolta loppuunasti:) Tossa lappeenrannan amworksissä oli penkissä ja 210 irtos joka olikyllä lievä pettymys.. :( mites teillä muilla on irronnut.. 210 siis kilon ahdoilla.. apr softa..
Unohda noi penkityslaput ja niiden antamat numerot. Ota aika 60-100 km/h, 80-120km/h eri vaihteilla. Täällä on muutamia keskusteluja, jotta saat jotain vertailupohjaa omiin aikoihisi.
Se kait lienee tärkeintä, miten auto toimii ladulla. Monet hyvät konetehot yleensä pilataan ylisuurilla renkailla+vanteilla, kun hidastusta tulee enemmän mitä laki sallii.
Se kait lienee tärkeintä, miten auto toimii ladulla. Monet hyvät konetehot yleensä pilataan ylisuurilla renkailla+vanteilla, kun hidastusta tulee enemmän mitä laki sallii.
Mut tavallaan miettii että lahtö on ollut 180hv ja siel on kko03sport ahdin.. mulle kyllä sanottiin että 20 heppaa tulee lisään kun lastu tehdään penkissä... Ja nyt ainakin ton sais paremmin toimimaan jos laittais turbo ruuvin? en tiedä.. Mut 210 ei ole ku 30 heppaa enemmän mitä vakiona oli ja siihen teho määrään verrattuna se on paljon..!! typerään saa saman verran ja halvemmalla lisä tehoa:)
Monet hyvät konetehot yleensä pilataan ylisuurilla renkailla+vanteilla, kun hidastusta tulee enemmän mitä laki sallii.
saa korjata ja pitää korjata,jos olen väärässä.Olen ollut siinä käsityksessä,ettei nuo renkaat vaikuta,kun "pyörätehoihin". Ellei ole jotkun iän ikuiset vänkyrä paskat...Ja eikö siinä loppurullauksessa lasketa tuo hävikki?
Minä penkitin autoni AMW:llä -04:
http://memimage.cardomain.net/member_images/4/web/2044000-2044999/2044459_13_full.jpg
3" Bsr:n downpipe+ 2.5" catback putki+revon 4 barin softa ja ton jälkeen on asennettu vielä samcon intakeputki ja revon softapäivitys.
http://memimage.cardomain.net/member_images/4/web/2044000-2044999/2044459_13_full.jpg
3" Bsr:n downpipe+ 2.5" catback putki+revon 4 barin softa ja ton jälkeen on asennettu vielä samcon intakeputki ja revon softapäivitys.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Anteeksi epäselvyyteni, mutta pyörämassan kasvulla / kiihtyvyyden heikentymisellä tarkoitin juuri tätä "lopputehoa". Mittaa vakiorenkailla kiihtyvyys ja laita sitten tuumaa, kahta isompi vanne leveillä renkailla, niin tiedät mitä ajoin takaa.
Niin, eihän ne vaikuta kun pyörätehoihin, eli tärkeinpään asiaan eteenpäinviemisen kannalta. Ei sen suurempaan. ;)
Olen ollut siinä käsityksessä,ettei nuo renkaat vaikuta,kun "pyörätehoihin"
Niin, eihän ne vaikuta kun pyörätehoihin, eli tärkeinpään asiaan eteenpäinviemisen kannalta. Ei sen suurempaan. ;)
Jos sinne 250 hepan paikkeille haluaa niin sen K03 saa heittää menemään tai jos ei heitä niin ei siitä ainakaan pitkää iloa ole. Lisäksi pelkällä putkistolla niitä hevosia sinne ei ihan älyttömästi ilmesty. Karu tosiasiahan on, että mitä enemmän sinne ilmaa (happea) ja viileetä sellasta ja POLTTOAINETTA saadaan niin sitten alkaa jotain tapahtumaan eli isompia suuttimia ja sen semmosta sinne vaan. Helpoin virityshän on se että ahdot nostetaan korkealle ja sitten kone käy liian laihalla ja jossain vaiheessa se sanoo POKS... se että haluaako asiat oppia kantapään kautta vai miten on taas jokaisen oma asia.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Ja jos tuolta http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=35761 vertailee noita teho/vääntö lukuja niin aika normi arvot ovat Tervilillä... pelkällä lastulla ja putkistolla
Aika hurjia huuteluja tuntuisi tulevan suuntaan ja toiseen... eiköhän tuo riipu dynon tyypistäkin, että miten välitykset vaikuttavat saataviin tuloksiin. Esim. suoralla välityksellä voimansiirron häviö on kaikkein pienin, mutta toisaalta dynotyypistä riippuen saattaa vaikkapa turbo herätä paremmin mukaan ylivaihteella, ja näin voimaa saadaan ala-alueella enemmän. Mitä taas tulee voimansiirron häviöön, jotkut dynotyypithän mittaavat myös sen todellisen häviön, eivätkä laske moottoritehoa pelkän arvion perusteella.
Mihinkäs Pete1 perustat tuon että pyöräkoko vaikuttaisi tehoihin? Älä sano että testattu on, vaan kerro mihin se perustuu.
Mihinkäs Pete1 perustat tuon että pyöräkoko vaikuttaisi tehoihin? Älä sano että testattu on, vaan kerro mihin se perustuu.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
totta hemmetissä painavampi kehäinen tai enemmän pyörimis kitkaa (leveämpi) rengas vaikuttaa alentavasti pyörätehoihin.. pyörätehoja saa jumpattua ylös, kun täyttää renkaat ennen dynoa esim 3bar.
tosin kunnon dyno yleensä laskee "voimansiirto häviön" kun auton annetaan rullata vapaalla mittausalue läpi, näin saadaan kohtuu todenmukainen moottoriteho.
voimansiirto häviö siksi suluissa, koska rulliin ei juurikaan vapaalla kohdistu voimaa.. esim vetopäällä 170hp renkailla ja vapaalla teho häviö 15hp maximissaan.
välityksethän eivät juurikaan vie tohoja koska hammasrattaan hyötysyhde pyörii 98-99% tuntumassa.. tosin niitäkin on aika monta matkan varrella ja väittäisin että vapaana pyöriessään niidenkin kitka vähintäänkin puolittuu.
periaatteessa välityksien ei pitäisi vaikuttaa mitenkään dyno tulokseen, mutta käytännön seikat kuten pito ja turbon herääminen tai imu ilman lämpeneminen vaikuttavat aika paljonkin lopputulokseen.. esim vitosen vedossa ahdin kyllä herää nopeammin ja tulee parempi vääntö, mutta isoilla kierroksilla otetaankin sitten turpaan yleensä johtuen paljon pelkästään penkittäjien huonoista tuulettimista (ei saada välijäähyn läpi tarpeeksi ilmaa).
kolmos vaihteella tuntuu että tuollainen 400nm (oma käyttis diesel) sutii jo kolmosella niin paljon rullilla ettei vääntöä voi mitenkään mitata.
eli jos dyno ottaa koneen kierrokset suoraan koneesta tai rulla on kalibroitu kierrosluku mittariin, niin renkaan koolla ei teoriassa ole mitään merkitystä kunhan edellä mainitut asiat muuttujat pysyvät renkaiden kesken samoina.
tosin kunnon dyno yleensä laskee "voimansiirto häviön" kun auton annetaan rullata vapaalla mittausalue läpi, näin saadaan kohtuu todenmukainen moottoriteho.
voimansiirto häviö siksi suluissa, koska rulliin ei juurikaan vapaalla kohdistu voimaa.. esim vetopäällä 170hp renkailla ja vapaalla teho häviö 15hp maximissaan.
välityksethän eivät juurikaan vie tohoja koska hammasrattaan hyötysyhde pyörii 98-99% tuntumassa.. tosin niitäkin on aika monta matkan varrella ja väittäisin että vapaana pyöriessään niidenkin kitka vähintäänkin puolittuu.
periaatteessa välityksien ei pitäisi vaikuttaa mitenkään dyno tulokseen, mutta käytännön seikat kuten pito ja turbon herääminen tai imu ilman lämpeneminen vaikuttavat aika paljonkin lopputulokseen.. esim vitosen vedossa ahdin kyllä herää nopeammin ja tulee parempi vääntö, mutta isoilla kierroksilla otetaankin sitten turpaan yleensä johtuen paljon pelkästään penkittäjien huonoista tuulettimista (ei saada välijäähyn läpi tarpeeksi ilmaa).
kolmos vaihteella tuntuu että tuollainen 400nm (oma käyttis diesel) sutii jo kolmosella niin paljon rullilla ettei vääntöä voi mitenkään mitata.
eli jos dyno ottaa koneen kierrokset suoraan koneesta tai rulla on kalibroitu kierrosluku mittariin, niin renkaan koolla ei teoriassa ole mitään merkitystä kunhan edellä mainitut asiat muuttujat pysyvät renkaiden kesken samoina.
Siis kirjoitin hieman oudosti tuon edellisen.. Tarkoitin, että jos on korkeat renkaat, niin penkki näyttää enemmän tehoa! Näin ainakin kaverilla, kun kokeilivat ja penkin omistaja(kaverin kaveri) sanoi aivan samaa, et jos on korkeat renkaat, niin penkki näyttää selvästi enemmän tehoa, kuin pienillä pyörillä..
Noin pieni tehohävikki voi johtua niin monesta eri asiasta, että mielestäni on turhaa täällä yleisesti itkeä sitä. Esim. seuraavat asiat vaikuttavat penkityksessä saataviin tehoihin:
-jokainen moottori on yksilö, vaikka ne samalta linjalta lähtevätkin. (esim. nokkien asento ei välttämättä ole identtinen johtuen prässätyistä rattaista)
-välijäähytin ei saa penkityksessä ilmaa tarpeeksi, eli eri tavalla kuin siinä penkissä, missä niitä isompia lukemia saatiin. Seatissa, kun se välijäähy on muutenkin niin huonossa paikassa.
-Ilman lämpötila penkittäessä!!!
-Penkittäjän tyyli (huono aika kuukaudesta)
-jne jne...
Ja faktahan on se, että oli sulla 210hv tai 230hv, niin jalkoihin sää sillä jokatapauksessa jäät...
-jokainen moottori on yksilö, vaikka ne samalta linjalta lähtevätkin. (esim. nokkien asento ei välttämättä ole identtinen johtuen prässätyistä rattaista)
-välijäähytin ei saa penkityksessä ilmaa tarpeeksi, eli eri tavalla kuin siinä penkissä, missä niitä isompia lukemia saatiin. Seatissa, kun se välijäähy on muutenkin niin huonossa paikassa.
-Ilman lämpötila penkittäessä!!!
-Penkittäjän tyyli (huono aika kuukaudesta)
-jne jne...
Ja faktahan on se, että oli sulla 210hv tai 230hv, niin jalkoihin sää sillä jokatapauksessa jäät...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
mitkä sulla oli turbon paineet tossa 218hp---? mulla oli kilo..:( ja anto 210
1.37 bar.
Eikös tuossa ole Tervil:lle jo vastausta. Jos en väärin muista niin sulla oli ahtopaineen säädön kanssa myös jotain ongelmia. Varmasti antaa paremmat väännötkin jo noilla ahdoilla. Se on asia erikseen että liikkuuko auto paljon paremmin kun on +8hp ;)
Laittakaas joku boeing 747 suihkuturbiini auton katolle, luulis tehoja löytyvän ;)
Sen verran tekee mieli kommentoida että jos tehoja haluaa niin eikö helpoin oo laittaa joku oikeasti tehokas moottori kuin lastu joka ottaa käyttöön sen tehtaalla (turvallisuussyistä?/koneen kestoon vaikuttavasta?) käyttämättä jätetyn 20hp?
Sen verran tekee mieli kommentoida että jos tehoja haluaa niin eikö helpoin oo laittaa joku oikeasti tehokas moottori kuin lastu joka ottaa käyttöön sen tehtaalla (turvallisuussyistä?/koneen kestoon vaikuttavasta?) käyttämättä jätetyn 20hp?
Pyörivät massat eivät vaikuta kone tehoon vaan siihen kuinka se voima välittyy tiehen. Jos dyno laskee häviöt aina vakioksi niin raskaimilla renkailla tulos on alakantissa ja Kevyillä nakeilla yläkantissa. Oikean tuloksen saa kun nostaa koneen penkkiin missä teho mitataan suoraan akselista.
Asian voi käydä perskohtaisesti toteamassa vaikka parilla erilaisilla fillarin kiekoilla (mäkisella pätkällä) jotka painat esim. 1500g/pari ja 2500g/pari. Fillaroiminen ei ole turhaa kilpavarustelua nääs.
Asian voi käydä perskohtaisesti toteamassa vaikka parilla erilaisilla fillarin kiekoilla (mäkisella pätkällä) jotka painat esim. 1500g/pari ja 2500g/pari. Fillaroiminen ei ole turhaa kilpavarustelua nääs.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa