Pakosarjan valmistus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

Pakosarjan valmistus

ViestiKirjoittaja axe » 28.4.2006 14:45

Täällä oli joskus kauan sitten joku topikki aiheesta, muttei sitä taida enää olla.

Miten tarkkaa noiden pakosarjan putkien tulee olla saman mittaset? Kannattaako toi 3. putki jättää tuon 10cm lyhyemmäksi vai pistänkö pari 90 mutkaa lisää jolloin pituus on noin 335mm?
Alustava kuva ja giffi

Tällähetkellä suunnitellun sarjan putkien pituudet on:
1: 392mm
2: 359mm
3: 254mm
4: 379mm

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 28.4.2006 15:10

Ihan vain mielenkiinnosta, pitääkö niiden olla saman pituiset vai pitääkö niillä olla sama virtausvastus (optimaalisessa tilanteessa)?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.4.2006 15:12

Molemmat mieluusti.

Pituus kai tärkeämpi ettei pakopulssit töni toisiaan vastaan.

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 28.4.2006 16:28

eli siis ennemmin tekee ne muutaman ylimääräisen mutkan kun että jättäis putken lyhyemmäks kun muut.

Jamppo
-
Viestit: 71
Liittynyt: 4.3.2004 9:06

ViestiKirjoittaja Jamppo » 28.4.2006 19:32

Jos pakosarjaa yrittää mitoittaa pituudeltaan sellaiseksi että noista pulsseista olisi selkeää hyötyä pitäisi putkien pituuden olla jossain 80cm ja 1m välillä.
Noin lyhyillä putkilla voi olla melkoisen pienet hyödyt noista pituuksien sovittamisista, toki ei se haittaakkaan.
Kollektoriin kannattaa panostaa että virtausnopeus säilyisi siinä (minimi tilavuus) ja että sen muoto sopisi tuohon pakopesän muotoon sulavasti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.4.2006 0:03

Tarkotat varmaan ejektori-vaikutusta?

Mä tarkotan että kollektorissa pitäis olla pakopulssit mahdollisimman kaukana toisistaan ajallisesti. Ettei edellinen pulssi ahdista uutta pulssia.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 29.4.2006 0:24

Jos ahdin on todella ahdas? esim 150hv GTI golffi, ei sarjalla ole juuri merkitystä, koska ahdin aiheuttaa kovan pakopaineen rakenteellaan ja pakosarjan hyöty valuu hiekkaan.
Jos taas ahdin virtaa pakopesältään hyvin, sarjan "hyöty" suurenee, ja voidaan saavuttaa todella merkittäviä eroja.
Tarve siis sanelee sarjaan nähtävän vaivan...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.4.2006 0:45

No mutta jos tuohon esimerkkiin lisää vielä huonon pakosarjan niin eikä se ole jo katastrofaalisen tehoton silloin?

Voiskos nyrkkikyllikkisääntönä todeta että tekee niin hyvän kun järjellisillä resursseilla pystyy :)

Ei oo järkevää tehdä suutintukkimallista pakosarjaa vartissa eikä myöskään formulan virtausominaisuuksilla olevaa jos sitä kuukauden nyhertää.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 29.4.2006 1:03

o mutta jos tuohon esimerkkiin lisää vielä huonon pakosarjan niin eikä se ole jo katastrofaalisen tehoton silloin?
Ahdinta ja kombinaatiota ei ole kerrottu joten spekulointi pidemmälle on turhaa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 29.4.2006 10:15

Offtopikkina kyselen, että onko tuo kuva Solidilla piirretty?

Jos on, niin miten? Viivalla ensin rautalankamalli ja siitä sweepillä putki päälle vai?
Miten olet saanut nuo putket taittumaan 3D:nä sinne, minne haluat?

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 29.4.2006 13:51

Mielenkiintoinen aihe. Ikävä kyllä faktatietoa on pirun vaikea löytää. Kirjoissa kerrotaan jotakin, mutta miten se korreloi käytännön kanssa on aina vähän epäselvää. Ne jotka hyviä pakosarjoja osaavat tehdä, eivät liikesalaisuuksiaan juuri paljasta ja toiset ovat sitä mieltä ettei mitoituksella ole mitään merkitystä.

Muistaakseni joku nyrkkisääntö oli että 16" +- 4" niin ollaan tontilla. Itse olisin ehdottomasti sitä mieltä, että kannattaa tehdä ne putket saman pituisiksi. Putkien muotoja miettiessä kannattaa ottaa huomioon, että mitä suoremmat, sen parempi. (vähemmän virtausvastusta) Tästä tosin yleensä joutuu tinkimään, kun tila on kortilla.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 29.4.2006 14:07

Onkos tuohon mitään nyrkkisääntöä miten mutkat, niiden määrä ja jyrkkyys, vaikuttaa virtausnopeuteen? Eli kuinka paljon voi olla parilla 90° mutkalla varustettu putki lyhyempi kuin melkein suora kahdella alle 45° mutkalla varustettu putki?

Tekeekös joku noita kollektoreita edullisesti?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 29.4.2006 18:39

Ite kun vääntelin talvella Valtteriin turbosarjaa niin pari putkea jäi 2-3 cm lyhemmiksi. Se tuli sitten puheeksi yhden B-ryhmän kiihdytyskuskin kanssa ja meinasi ettei ainakaan itse viitsisi jatkaa. Ei olisi merkitystä muuta kuin viimeisiä hevosvoimia hakiessa. No minähän tietysti viitsin, kaikki kotiin mitä saa :)

Jamppo
-
Viestit: 71
Liittynyt: 4.3.2004 9:06

ViestiKirjoittaja Jamppo » 29.4.2006 19:07

Aika monissa pakosarjanmitoitusohjelmissa on 4-2-1 sarjan primääriputket 15" pitkät ilman sen kummempia perusteluita.
Tähän asti on omiin rakennelmiin tullut tehtyä 4-1 (tai 4-2) sarjat mutta seuraavaan meinasin tehdä 4-2-1 lähinnä sen takia että nuo kollektorit tulevat pienemmiksi ja poikkipinta-alaan ei tule niin isoja portaita kuin 4-1 putkessa.
Myös valmistusteknisesti pitäisi olla helpompi rakennella kun tekee ensin 15" primäärit ja sitten tuon 2-1 osion tekee sen mukaan miten mahtuu.

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 29.4.2006 21:40

Offtopikkina kyselen, että onko tuo kuva Solidilla piirretty?

Jos on, niin miten? Viivalla ensin rautalankamalli ja siitä sweepillä putki päälle vai?
Miten olet saanut nuo putket taittumaan 3D:nä sinne, minne haluat?

Juu solidilla on tehty. Sarja on piirretty niinkuin se tehdäänkin. Eli suorista pätkistä ja kulmapaloista. Jokainen putki ja kulma on oma Part ja ne sitten on liitetty yhteen assemblyyn. Jokainen on oma Part siksi, että voi kätevästi tosta kokoonpanosta muuttaa niitä dobbelklickillä. Sit vaan eri osien tasot liitetty haluttuun kulmaan laippaan nähden.
Saa nähdä ,miten hankala on todellisuudessa tehdä 90 asteen mutkasta esim 50 asteinen jollain rautasahalla tai vast.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 29.4.2006 23:05


axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 2.5.2006 16:56

Hei muutes, onko toi ihan älytöntä mehupilliä toi putki?

Kun sisähalkaisija on vaan 28mm. Tois satsi tulee 8v koneeseen jossa alunperin 130hv, ja tavoitteena 200.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 2.5.2006 18:35

kyllähän toi vähän pieneltä kuulostaa, nyt on laskukaavat kaverilla lainassa, mut kun ne saan ni voin laskea "oikeamman" paksuuden ellei joku muu ystävällinen henkilö kerkeä ensin. Kaverille tulee Toyota Carina II 1.6 TwinCam 4A-F koneeseen 33 millistä kun pakokanavat on sen kokoset ja ite kun tein jettaan sarjaa niin oli muistaakseni jotain 31-33mm se putki. Voin laittaa kuvia sen sarjan valmistumisesta vaikkei se turbosarja olekaan.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 2.5.2006 19:48

Turbopakosarjan putkien paksuudet pitää mitottaa turbon (pakopesän) ja käyttötarkoituksen mukaan. Joissain tapauksissa Putkien pitääkin olla pakoaukkoja pienemmät, jotta saadaan parempi pakokaasun virtaus. Nämä asiat tosin tulee kokemuksen kautta ja kokeilemalla useita eri pakosarjoja ja pakopesiä.
Mutta kynttilänjalkapakosarjan ja 20v vanhan Saabin t03:n kanssa putkien paksuudella ei ole hevonkaanvitunmerkitystä.

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 2.5.2006 19:50

kyllähän toi vähän pieneltä kuulostaa, nyt on laskukaavat kaverilla lainassa, mut kun ne saan ni voin laskea "oikeamman" paksuuden ellei joku muu ystävällinen henkilö kerkeä ensin. Kaverille tulee Toyota Carina II 1.6 TwinCam 4A-F koneeseen 33 millistä kun pakokanavat on sen kokoset ja ite kun tein jettaan sarjaa niin oli muistaakseni jotain 31-33mm se putki. Voin laittaa kuvia sen sarjan valmistumisesta vaikkei se turbosarja olekaan.

Juu, kyllä kaikki apu on tarpeen. Mulla on jo jotain kuvia sarjan teosta mitä netistä löysin, mutta lisäkuvat ei ole koskaan haitaksi. Jos kuvia löytyy, niin laita toki mailiin, joka löytyy profiilista.

Toisaalta, voihan sitä sit tehdä uuden sarjan jos noilla putkilla vaikuttaa tukkoselta, kun ei tarvikkeet maksa kun sen ~30e. (jos ei miggilankaa ja kaasua lasketa.)

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 2.5.2006 20:33

Sanoisin että kannattaa kokeilla. Pienemmät putket -> kaasujen nopeampi virtaus -> herääminen alempaa, kuulemma. Hirveesti pakoaukkoo pienempää putkee en lähtis laittamaan, itelle laitoin samankokosta kun pakoaukko.

Jaanii, ei toi kollektori vaikee oo tehä itekään, paitti jos tarttee tehä tosi hieno ja siisti. Ite tein ihan vaan rälläkällä silpoen ja väittäisin että asiansa ajaa.

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 3.5.2006 10:10

Muutin tuon 3. putken pituutta vähän. Tilasin jo mutkapalat, joten kait tämä sitten on lopullinen versio sarjasta. Pakoaukko on muistaakseni millin pari suurempi kun ton 28,5mm mutta jos se nyt ei maailmaa kaatais.

Ja collektorin ajettelin jo alkujaankin tehdä itse. Ei vaan taidot vielä riittänyt piirtää siitä mallia jonka mukaan tehdä se. Joten täytynee kait tehdä se "lennosta" rälläkällä kuten jo mainitsit. Mikään näyttelykapistus tosta satsista tuskin tulee niin ei sillä collektorin ulkonäöllä ole niin väliä, eihän sitä kukaan edes nää sieltä koneen ja tulipellin välistä..
Putkien mitat:
1: 392mm
2: 359mm
3: 357mm
4: 379mm

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 6.5.2006 19:55

No joo tänään olin taas kaverilla tekemässä siihen Toyotaan sarjaa. Kaveri haki romikselta suoraa putkea ja käyriä ja niistä väsätään. Vaik tää onkin vaparin sarja niin jos täst jotain apua jollekin olis ni hyvä.

Kuvia:
kuva 1
kuva 2
kuva 3

kuva 4 jouduttiin tiukentamaan paria mutkaa niin piti hioa sisäpinnasta vähän rösöjä pois
kuva 5
kuva 6

kuva 7
kuva 8
kuva 9 toi kollektori jouduttiin tekemään vähän kekimääräistä lyhyemmäksi

kuva 10
kuva 11 tonne se pitäs laittaa

Noi ensiöputket on rullamitalla keskilinjoja pitkin mitattuna n. 5mm sisällä keskenään samanmittaset
Viimeksi muokannut Dubsonic, 2.7.2006 13:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 7.5.2006 12:33

Henkilökohtaisesti aina aloitan tollasen sarjan tekemisen kollektorista. Tekee yhen putken valmiiksi ja hitsaa siihen kollektorin paikalleen. Näkee heti laipan suunnan ja voi sovittaa mahtuuko paikalleen. Sitten yksi putki kerrallaan lisää ja aina sovittaa välillä. Ja pystyy hitsaamaan ne kohdat sarjasta etukäteen, jotka jää pahasti piiloon ja on vaikeita hitsata loppuvaiheessa. Ja ennenkaikkea kollektorista tulee hyvännäköinen ja sieltä voi snurrata röpelöt pois helpommin.

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 7.5.2006 20:26

Nyt on toi munkin pakosarja valmis. Ei uskalla tämän tarkempaa kuvaa laittaa, ettei tule ihan uskomatonta vinoilua hitsisaumoista..
Näin se istuu pellin alla ja satsi meni paikalleen kun nakutettu ton suunnitelman mukaisesti.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 10.5.2006 0:09

Valmista näköjään tuli. :) Sitte vaan pakopesä punaseks ja kovaa ajoo. :)

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

TDI Pakosarja

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 19.6.2006 10:45

Moro!

Täällähän on hyvän näkösiä omavalmisteisia pakosarjoja. Ite oon sovittamassa 1.9 TDI:hin Garrettin 20 vnt:tä. Diisselissä ei ilmeisesti ole niin nuukaa näillä putkien pituuksilla, muuten kuin ihan niitä viimeisiä heppoja etsiessä...

Ite värkkäsin tuossa sunnuntai päivänä ihan perus kynttilänjalka mallin ja sain hyvin mahtumaan turbon koneen ja tulipellin väliin. Hommaa helpotti huomattavasti se et hommasin valmiit laipat. Lisäksi meni 6 kpl mutkia (sisämitta 37mm) ja saman paksuista putkea n. 15 cm.

Aaiitelin laittaa näkösälle kuvia satsista jos jotain sattuis kiinnostaan.
http://airfoto.fujikuvat.fi/go/viewshar ... 69022b5a09

Downpipe jää aika lyhyeksi jos laittaa suoraan turbolta pakoputkeen (n. 20cm)... Kannattaisko laittaa muutaman mutkan kautta paksummalla putkella jolloin sais mittaa lisää ja kaasut jähtyyn?

Edit: Linkki
Viimeksi muokannut Tdi-Timppa, 17.11.2006 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 19.6.2006 22:58

mitäs se haittaa jos downpipe menee auton alle? samankokoista putkea vaan perille asti.

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 19.6.2006 23:29

se joustava pätkä tulee vastaan tulipellin tasolla. Tieten jos sen hommais paksumman.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 20.6.2006 6:19

biltemassa taitaa 3 tuumainen jousto maksaa 19€ joten ei liian kallista vaihtaakkaan :D

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 2.7.2006 13:45

nonii taas eilen saatiin jotain aikaiseksi sarjan suhteen ja kohta lähden jatkamaan hommia jos sen tänään sasi valmiiksi.

mallailua
kuva 2
kollektori+joustopalan hitsailua

2 to 1 kollektori
hyvin sopii
pikkuhiljaa etenee
kuva sarja paikoillaan

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.7.2006 17:17

Jätkät sentään tuunaa laatuautoa :D
Tossa mun versio
http://www.kisakiree16v.com/temp/tulpo.jpg

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 3.7.2006 2:38

Sarja saatiin valmiiksi ja sille vielä jatkoksi 2" putkisto kahdella läpivirtausvaimentimella. Ensiöputket ovat parin millimetrin sisällä saman mittaisia keskenään ja toisioputkissa taisi olla alle 2 cm heitto. Satsi pitää kyllä aika komean särähdyksen viritystaajuuden kohdalla. Putkisto vaan on liian meluisa mutta siihen auttaa kun vaihtaa takapöntön ei läpivirtaavaksi.

rakentelukuvia
valmis, mutta osa saumoista hitsaamatta
kuva 2
allekirjoittanut vääntää saumaa

rälläköintiä
ja taas saumaa

veeärkutonen
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.3.2004 20:03

ViestiKirjoittaja veeärkutonen » 17.7.2006 20:08

Kyl vaa pakko myöntää, et ihan näpäkän sarjan äijä väänti. Koskahan sitä ite uskaltas alottaa omaan vr:ään..,,!?

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 18.7.2006 1:53

Munki pitäis laittaa joku tommonen väkerrys, piruvie kun on vaan putki tuolla tulipellin ja koneen välissä ja ei irtoo satsi ilman että imusarjan ottaa ensin irti... Silti mua eniten mietityttää se, millä te tuon pakosarjan laipan jolla se tulee lohkoon kiinni teette? 12mm rautahan on aikamoista jöötiä, varsinkin jos se on rosteria, siihen on sitten niin kiva porailla reikiä. Onko noilla 2-1 kollektoreilla jokin tietty järjestys, esim sylinterit 1 - 2 yhteen ja 3 - 4 toiseen? tai 1-3 ja 2-4 tms.

Ellei jollain ole myytävänä tuohon mun ventoon peltisatsia... tosin itetehty on aina itse tehty.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 18.7.2006 16:12

Ite tein oman pakosarjan laipan (12mm rst) semmosella melkosen järeellä pylväsporalla ja rälläkällä. :) Jos olis kunnon jyrsin tai laseri ollu käytössä, niin olis tullu kyllä kivammin.
Kaverille sitte tein jotakin laippoja 10mm mustasta koulun jyrsimellä, se olikin sitte kunnon kone niin oli helppo homma.

Pakosarjan putket yhdistetään aina 1-4 ja 2-3, mikäli sytytysjärjestys on normaali 1342. Tällä pyritään saamaan jokaiselle pakopulssille mahdollisimman häiriötön eteneminen pakosarjassa/putkessa.

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 18.7.2006 18:40

Mä leikkuutin noi omat laipat laserilla. Ei riittäny intoa alkaa rälläköimään ja porailemaan kympin tai parin säästön takia. Kun oli tarkat kuvat vaan piirrety laipasta, niin se meni suoraan laserilta tultuaan paikoilleen ilman viilailuja/porailuja.
Viimeksi muokannut axe, 18.7.2006 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 18.7.2006 18:41

parinkympilaseri paikkaan yhteystiedot kiitos!

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 18.7.2006 21:24

parinkympilaseri paikkaan yhteystiedot kiitos!

Nokun noin nätisti pyysit niin, ferroplan.fi Itte sain kyllä vähän suhteiden kautta, muttei se nyt sikahintasta näyttäs olevan muutenkaa.
esim. 500x100x12mm levystä, 14 alotusta, 1kpl ja leikkuumatka 1000mm. Hinta-arvio 22.45

Ei tosin rosteria vaan ilmeisesti perus S235:sta

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 18.7.2006 21:42

Noissa laipoissa kannattaisi kysellä täällä onko muita halukkaita niin sais vähän voluumia.

Kellään kontakteja tampereen seudun laser/vesi leikkaamoihin?
Vai pitääkö mennä hallin ovelle norkoilee ja kaveeraa?

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 18.7.2006 22:02

axe, Kiitos!

GolfTD
-
Viestit: 199
Liittynyt: 2.8.2003 17:28

ViestiKirjoittaja GolfTD » 26.7.2006 14:06

Kenellä voisi teettää pakosarjan?
Kaveri tarttee semmoisen. Tosiostaja eikä mikään ruikuttaja.

GirlGolfer
-
Viestit: 177
Liittynyt: 7.8.2003 19:09

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 26.7.2006 15:03

Suosittelen lämpimästi http://promo.pp.fi/


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 51 vierailijaa