Voiko toinen etunen aurata?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

Voiko toinen etunen aurata?

ViestiKirjoittaja vr6 » 27.4.2006 23:21

Törmäsin moiseen väitteeseen näille sivuille kuulumattoman vempaimen takuuhuoltoreissulla.

Totesin 3000 km:n ajon jälkeen vasemman etupyörän kuluneen 3 mm enemmän kuin oikeanpuoleisen. Soitto kahteen Ducaton merkkihuoltoon tuotti molemmilta uskomattoman vastauksen että toinen(?) etunen auraa?? Eräs paikka suostui tekemään homman takuuseen. Paperin mukaan aurausta oli vasemmalla 0 astetta ja 13 minuuttia, oikealla 0 astetta ja 11 minuuttia.

Säädön jälkeen molemmilla puolilla on 10 minuuttia. Camber oli vasemmalla ihan nollassa ja oikealla 27 minuuttia, suositus 0 00'-0 30'. Tuloksena oli kauhea väittäminen, ettei siellä toinen voi aurata, kun niitä voi käännellä ratista. Huoltojätkä oli vakaasti eri mieltä. Ratti jäi sitten vinoon, ei paljon mutta silti. Ymmärrän että takapyörä voi aurata kun niitä ei käännellä ratilla.

Pitänee kysyä asiaa Mythbustereilta vai miten tämä menee? Sille camberille ei sitten tehneet mitään, varmaan pitäisi tuo ero saada vähemmäksi.

Pitänee viedä joku leegoauto demoksi ensi kerralla

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.4.2006 23:31

Taitaa olla vähän käsite-ero etät toinen auraa. Raidetankoa siirtämällä saa molemmat auraamaan tasan.

Mutta jos kulmat on ihan päin (|):a niin kyllä toikin tilanne on periaatteessa mahdollinen.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 28.4.2006 18:00

meni nyt selitys hiukan yli hilseen tässä mutta kummassakin päässä raidetankoa on säätö. kun ratti lukitaan keskiasentoon pönkällä ja sitten säädetään kumpikin etupyörä kohdalleen niin auraukset on kunnossa ja ratti suorassa. siinä nyt ei ole mitään ihmeellistä että toinen pyörä auraa enemmän kun toinen. omassakin on toinen toleranssissa ja toinen auraa liikaa. en oo vaan jaksanu alkaa sitä ruuvaamaan koulussa tai työpaikalla. kait se kohta pitäs kun on uudet kumit alla.

ja se on se auraus mikä niitä renkaita syö. ihme se oiskin jos ois camberit ja casterit kohillaan kun ne on useimmiten häröllään jo tehtaalta asti eikä nykyautoista taho edes säätöjä niille löytyä enää. tuosta skodillakistakaan ei voi säätää kun etupään aurausta. muut säädöt pitäs tehä koko akselia heiluttamalla, vaan kuka semmosta viittii.

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 28.4.2006 18:25

Kyllä se on nyt varmaan käyny näin että asentaja on käynyt bingossa voittamassa säädä autosta kulmat näin- kirjasen ja lähtenyt toteuttaan itseään. Itellä oli sama homma. Kerran vein "takuuseen" uudis säätöön ja sitten ajoin suoraan seuraavalle asemalle seuraavaan säätöön, ja ratit ja renkaat tuli kerralla suoraan. Tässä toisessa liikkeessä ukkeli vaan kysy että ootko itte silmällä säätäny ?

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 28.4.2006 19:44

Tarkennetaan vielä että vasemmasta renkaasta hävisi 3000km:n ajolla 3 mm pintaa-> huoltomies väittää että se vasen eturengas auraa. Oikean puolen pyörä ei auraa kun se ei ole kulunut. ->säädetään aurausta vasemmasta raidetangosta-> ratti vinossa.

Kai se ajatusmaailma tuohonkin voi mennä kun (tämä huoltomies) pinnaa amiskasta tarpeeksi ja ei osaa ajatella asioita ihan järjellä.

Jos toinen rengas auraa niin auto menee pikkuhiljaa ojaan. Tilanne korjataan kääntämällä ratista, jolloin saadaan se auraus samaksi molemmille renkaille ja auto pysyy tiellä. Ottaen huomioon että tie on kalteva niin se saattaa vaatia pientä korjausta tilanteen mukaan.

Joku saattaa tietenkin puhua aurauksesta tarkoitettaessa mitä tahansa pyörien suuntaukseen liittyvää termiä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.4.2006 20:03

Siis mikä tässä nyt oli kysymyksenä?

Joka tapauksessa tuo Camper varmaan vaikuttaa jonkin verran asiaan, siis siihen että toinen rengas kulkee tiehen nähden suorempaan kuin toinen. Toinen rengas siis tavallaan hieman luistaa sivuttain koko ajan. Lisäksi kulumiseen vaikuttanee hieman myös se, missä kohdin uria on tapana ajaa :)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 28.4.2006 20:56

Eikös sellainen tilanne voisi tulla, että saadakseen auton menemään suoraan, toinen rengas auraa? Jos taka-akseli on vinossa tms. voisi tulla tuollainen tilanne. Kuski tietenkin olettaa molempien eturenkaiden olevan yhtä suorassa koska auto menee suoraan, mutta oikeasti näin ei olekaan vaan renkaita onkin käännetty hiukan toiseen suuntaan kompensoidakseen taka-akselin ajokoiramaisuutta?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 28.4.2006 23:27

^tuo on hyvinkin mahdollista.Samalla tavalla puoltavissa autoissa saadaan camber erolla tuota ratkottua.Tosin kaikissa autoissa ei tuolle camberille enää mitään muutoksia saa tehtyä.Paitsi soveltamalla...

Tarkennetaan vielä että vasemmasta renkaasta hävisi 3000km:n ajolla 3 mm pintaa-> huoltomies väittää että se vasen eturengas auraa. Oikean puolen pyörä ei auraa kun se ei ole kulunut. ->säädetään aurausta vasemmasta raidetangosta-> ratti vinossa.

Kai se ajatusmaailma tuohonkin voi mennä kun (tämä huoltomies) pinnaa amiskasta tarpeeksi ja ei osaa ajatella asioita ihan järjellä.


nyt minua kiinnstaisi tietää paljonko tuon kulkineen kokonaisaurauksen pitäisi olla.Silla tuo alussa mainittu 13min vasen ja 11min oikea ovat niin lähellä toisiaan että jos ratti on ollut suorassa ja muut kulmat(myös takana) kohdallaan,ei rengaskulu toiselta puolelta 3mm enemmän.Ja mistä kohtaa rengas oli kulunut?


Tuloksena oli kauhea väittäminen, ettei siellä toinen voi aurata, kun niitä voi käännellä ratista. Huoltojätkä oli vakaasti eri mieltä.


niin olen minäkin erimieltä.Ei se kokonais auraus muutu mihinkään vaikka rattia kuinkä kääntelee.Siinä tuo huoltomies teki väärin että sääti vain toisesta pyörästä,mutta tuo kokonaisaurauksen muutos alkuperäinen /säädetty on niin pieni että se ei pitäisi rattiin paljon vaikuttaa.Kulmat säädetään aina ratti suorassa ja lopputulokseen vaikuttaa moni muukin asia kun tuo pelkkä auraus.Edessä saattaa paperilla kaikki olla ok ja takana jompi kumpi pyörä auraa/harittaa ta joku muu kulma on pielessä niin auto kulkee kun ajokoira ja joku rengas sattaa kulua.

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 28.4.2006 23:57

Tässäpä nämä, mittarinlukema ei ole oikein. Caster on suuri, koska on täysi kuorma mukana. Eturengas oli kulunut aikalailla tasaseen, 12 nastaakin puuttui tasaisesti koko pinnalta.

Kuva

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 29.4.2006 8:56

Mikäli rengas on tasaisesti kulunut, ja nastojakin puuttuu tasaisesti, hakisin vikaa renkaasta taikka rengaspaineista, ei autosta. Varsinkin kun paperilla ainakin kaikki on ookoo

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 29.4.2006 14:25

No niin.Heti helpompi ajatella asiaa kun näkyy arvotkin.Eli luulisi kyllä että olisivat korjaamolla jo sanoneet,ettei kuluminen kulmista johdu.Niin lähellä ovat.
Kulmissa ei ole vikaa ainankaan paperilla.Ja alkuarvotkin oli ihan ok. Heitot ovat niin pieniä,ettei muutosten kyllä pitäisi pahemmin ratissa näkyä.
Kaverilla oli jumper(iso) jolla se ajeli pienillä rengaspaineilla ja suurella kuormalla.Tuhosi renkaat takaa kuukaudessa ihan sileiksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa