mk2 vaihdelaatikko vikaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

mk2 vaihdelaatikko vikaa

ViestiKirjoittaja Eemeli » 25.4.2006 14:39

Jep, eli alkoi tuo voimansiirto pitämään mekkalaa pari päivää sitten ja nyt alkoi vaihteet hyppimään pois päältä. Ilmeisesti siis tuo laatikko päätti lähteä eläkkeelle. Onko noissa kenties jotain tehtävissä, esim. laakereiden vaihtoa vai kannattaako sitä samantien jostain koittaa löytää kokonaan uusi laatikko?
Auto siis on golf mk2 gti 16v. Mistäs koneista tuohon nyt käy laatikko?

Onkoha millään tapaa mahdollista rakennella sellanen väliaikaislaatikko esim. 1.6 koneen askista. Vetarinlaipathan noissa ainakin on erilaiset, joten voisiko ne kenties vaihtaa tuosta nykyisestä siihen? 1.6 diesel konekin löytyis askeineen, minkähänlainen laatikko siinä olis.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.4.2006 19:47

Vetarinlaipat voi vaihtaa, 16V:ssä on paksumpi kytkinlevy mutta siitä selviää levyä vaihtamalla.

Tarkista nyt aluksi se laatikon öljymäärä.

Edit: Dieseleissä ja bensakoneissa on ihan samoja laatikoita.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 25.4.2006 20:38

Juu, taitaa olla myöhäistä alkaa enää tuota öljynmäärää tarkastaa kun sellainen mekkala sieltä jo kuuluu, että vaikka sitä sinne lisäisikin niin myöhäistä on. Täytyy se nyt silti vielä todeta kun ehtii tuota laatikkoa tutkimaan.

Just tuossa irroittelin 1.6 koneesta laatikkoa ja täytyy siitä koittaa jonkinlainen väliaikaislaatikko siihen tehdä. Miten lienee tollaisen laatikon kesto tuossa isomman koneen jatkeena? Jos huomenna sais pudotettua ton rikkinäisen pois ja koittais niitä laippoja vaihdella.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 26.4.2006 10:39

Osaakos kukaan nyt kertoa törmäänkö johonkin ylitsepääsemättömään ongelmaan kun koitan tuon 1.6 5 vaihteisen laatikon vaihtaa tuohon gtin laatikon tilalle? Vetarinlaipat vaihdan tuosta nykyisestä ja kytkinlevy täytyy jostain hakea kun tuossa on ohuempi kytkinakseli. Onko muuta huomioitavaa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.4.2006 13:43

Kyllähän sen paikalleen pitäisi mennä ihan heittämällä, eikös se loota ole ihan samanlainen päällepäin? Kaipa se nyt normaalia käyttöäkin kestää sen 16V-koneen jatkona.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 26.4.2006 17:58

Juu, kyllä toi näköjään on ihan samanlainen. Nyt pääsin niitä tuossa vertailemaan kun sain ton toisenkin irti. Kytkinakselikin oli yllättäen samanpaksuinen (?). En sitten tiedä miten on noiden välitysten laita tossa laatikossa mutta ei niillä nyt niin väliä, kunhan saa auton liikenteeseen.
Selvisi muuten tuon laatikkovian syykin kun otettiin se irti. Kytkinakselin stefa hajonnut ja sitä kautta tullut öljyt pihalle...
Nyt täytys vaan noi vetarinlaipat koittaa saada vaihdetuksi jos sit vaikka huomenna laittaisi sen uuden laatikon paikoilleen.
Millähän ilveellä noi laipat lähtee irti? Ei ole tullut koskaan noita vaihdeltua.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 26.4.2006 18:42

ekaksi laipan pohjalta suojalätkä pois ja siten sokka ja vedetään pois paikoiltaan. itse jouduin käyttämään ulosvetäjää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.4.2006 19:15

Mulla nuo laipat ovat tähän asti ponnahtaneet melkein itsestään irti kun sokan saa pois. Siellä takana kun on melko järeä jousi. Asentamiseen tarvitsee jonkin sortin puristustyökalun, moisen väsää helposti itsekin. Toinen vaihtoehto on käyttää vaikkapa järeää liimauspuristinta jolla laipat puristaa paikoilleen.

Niitä sokkia varten olisi hyvä olla tarkoitusta varten tehdyt pihdit (esim. Biltema 19-444). Toki ilmankin pärjää kun hieman kikkailee.

Se kumipintainen keskilätkä siinä laipan keskellä ei ihan helpolla rikkomatta irtoa, uusi lätkä tulee esimerkiksi Motonetin tiivistepaketeissa joka maksaa ~10e/laippa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 26.4.2006 20:34

Joo, tosta 1.6 laatikosta laippa lähti irti itsestään kun sokan sai irti, mutta tosta gti:n laatikosta ei tunnu hievahtavankaan noi laipat vaikka sokat on jo irti. Kai sitä pitää joku ulosvetäjä huomenna jostain lainata, jos noi nyt ei muuten irtoa.

Meisselillä väänsin ne sokat irti. Yksi kappale niitä sokan alla olevia levyjä jo katosi kun ampui aika vauhdilla sen ja sokan sieltä kun meisselillä sitä väänsin :D Seuraavissa tajusin jo pitää pahvilaatikkoa siinä edessä...
Saa nyt nähdä millä ne sinne takas saa...

Noi kumilätkät tosiaan oli vähän hankalat mutta meisselillä lyömällä ne sieltä lähti. Pikkasen ne toisesta reunasta väänty, mutta pihdeillä sai ne suoraksi, joten laitan noi vanhat siihen takas. Tosin ei kai niillä mitään hirveetä merkitystä siinä edes ole jos vaikka jättäisi kokonaan ne sieltä pois.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.4.2006 20:41

Tosin ei kai niillä mitään hirveetä merkitystä siinä edes ole jos vaikka jättäisi kokonaan ne sieltä pois.
Jos sieltä boorien välistä jostain syystä tihkuu öljyä ulos, tuo tulppa estää öljyn pääsyn ulkoilmaan tai vetoniveleen. Tiedä sitten, paljonko sitä öljyä sieltä tihkuisi.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 26.4.2006 20:54

Nii, se kai niillä on tarkoituksena. Nyt kun otin ne tulpat pois niin niiden takana oli n. puoli teelusikallista öljyä. Joten eipä sieltä sitä taida hirveästi läpi tihkua. Mutta täytyy nyt lätkäistä noi entiset tulpat takas kun lähtivät kohtuu siistinä irti.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.4.2006 21:24

Huhhuh, nyt on uusi laatikko paikallaan. Kyllä se sinne heittämällä meni.
On pikkaisen muuten lyhyet välitykset tuossa askissa :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.4.2006 22:44

Minkä laatikon laitoit?

Mulla on TD:n 4Y tai 4S muistaakseni ja muut vaihteet on todella lähellä alkup. paitsi melko lyhyt ykkönen.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.4.2006 15:09

En tarkkaan tiedä mikä toi laatikko on, mutta 1.6 kaasari koneen perästä se on.
En nyt ihan ole päässyt vielä kunnolla tuota testailemaan, mutta ykkönen ja kakkonen tuntuu kyllä melkolailla lyhyemmältä kuin entisessä.

Perhana, ajotietokone herkesi näyttämästä öljynlämpötilaa. Minkäköhän piuhan olen vetässyt vahingossa irti?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.4.2006 16:30

Mulla on TD:n 4Y tai 4S muistaakseni ja muut vaihteet on todella lähellä alkup. paitsi melko lyhyt ykkönen.
Mulla myös 4S, tuossa on kyllä melko pitkät välitykset. Varsinkin vitonen on mukavan pitkä matka-ajossa.

Eikös GTI-vehkeissä ole alunperin melko lyhyet välitykset?

Golfster
-
Viestit: 154
Liittynyt: 5.12.2005 18:51

ViestiKirjoittaja Golfster » 28.4.2006 19:22

Sama täällä eli jo vuoden päivät on td:n laatikko ollut "väliaikaiskäytössä" ja tuntuu kestävän. Vitonen on tosiaan näppärä motarilla ajellessa mut muuten en osaa välityksiä vertailla kun auto tuli itselleni laatikkovikasena, joten vanhasta laatikosta ei ole kokemusta.Nuita välityslukuja löytyy muistaakseni esim. korjausoppaasta?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.4.2006 19:27

Joo, mullakin toi on vaan tollanen "väliaikaislaatikko", mutta tod.näk se on siellä niin kauan kunnes laukeaa :D
Onkohan noissa sitten miten suuria kestoeroja gti:n alkuperäiseen laatikkoon?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 28.4.2006 19:27

ETKA kertoo kanssa välitykset

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.4.2006 19:27


ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 28.4.2006 19:28

Perhana, ajotietokone herkesi näyttämästä öljynlämpötilaa. Minkäköhän piuhan olen vetässyt vahingossa irti?

Öljynlämpöanturi on kannen takaosassa vasemalla puolella autoa takaapäin katsottaessa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.4.2006 19:38

^Hyvä hyvä, kiitoksia! Nyt toimii taas.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa