Nyt on todella ruvennut vaivaamaan! Golffini täristää kokoajan. Tuntuu siltä että tärinä tulisi taka vasemmalta. Renkaat on tasapainotettu ja kokeiltu myös muilla renkailla, joten vika ei ole niissä. Olen myös huomannut jarruttaessa nykimistä (tuntuu myös polkimessa) ja kaikki jarruosatkin ovat lähestulkoon uusia... joten mikä helvetti sielä heiluttaa mun kulkinetta? Voisiko olla napa (tappi) kiero?
Ainii auto on ajettu 93000 km joten ei mitenkää hirveesti.
Golf 3 ja jatkuva ravistus/tärinä?
Valvoja: ffp jäsenet
Navan ei välttämättä tarvi olla kiero, jos esim. levyjä vaihdettaessa (niinkuin mainitsit) levyn ja navan väliin jää jotain paskaa, alkaa se ravistamaan, samaan tapaan kuin jos napa tai levy oilisi kiero.. edes kupari tahnaa ei suositella navan ja levyn väliin, ettei tulisi "epätasaisuutta"..
Tuossa nyt yksi vaihtoehto lisää..;)
Tuossa nyt yksi vaihtoehto lisää..;)
Ei ole kulmia katottu ja vetää kyllä vasemmalle, mut en kyllä millään uskoisi ton johtuvan kulmista. Juu en kyllä laittanu mitään tököttiä navan ja levyn väliin. Jarruja lähdettin oikestaan vaihtamaan kyseisen vian takia, tosin silloin se ei ollut noin paha kuin nyt ihan lähi aikoina.
Huomasin tossa kyllä uuden piirteen joka suuntaaa epäilykset voimansiirtoon/koneeseen. kun ajaa pienillä vaihteilla kierrokset noin 2000 nii silloin "nykiminen on pahinta... Ei hirveesti hymyilytä, varsinkaan noilla kilsoilla.
Ainii. sit viel semmonen et kylmä kone naputtaa aika kovaäänisesti ja se tulee kyllä alakerrasta. runko- tai kierokangen laakeri?
Huomasin tossa kyllä uuden piirteen joka suuntaaa epäilykset voimansiirtoon/koneeseen. kun ajaa pienillä vaihteilla kierrokset noin 2000 nii silloin "nykiminen on pahinta... Ei hirveesti hymyilytä, varsinkaan noilla kilsoilla.
Ainii. sit viel semmonen et kylmä kone naputtaa aika kovaäänisesti ja se tulee kyllä alakerrasta. runko- tai kierokangen laakeri?
millaista tärinää sitten aiheuttaa tuo kudosvika?
entäs millaista sitten jos vanne on soikea tai tasapainoitus pielessä?
itsellä alkoi tärinä heti kun vaihdoin kesärenkaat alle. välillä ratti ei tärise mutta välillä se tekee pientä ja nopeaa liikettä puolelta toiselle...
tasapainotus on tehty uusiksi ja samalla renkas kaveri huomasi että vanne vippaa hieman, mutta sanoi ettei tuo voi sitä aiheuttaa..
tärinää tulee edelleen välillä ja nyt rengasliike josta vanteet ostin ovat etsimässä toisia spacereitä (bilteman) yleismallisten tilalle eteen..
voiko tärinä johtua noista huonoista levikepaloista?
entäs voiko se tosiaan johtua siitä vanteen "soikeudesta".
moneen otteeseen mainitsin että ne ovat täristäneet aivan alusta alkaen joten se ei voi olla minun tekemä se osuma siihen vanteeseen jos se siitä johtuu..
ja jos se tärinä taas huomataan kaiken kikkailun jälkeen johtuvan renkaista niin mikä mahdollisuus minullla on vaihtaa esim kudosvikaisia 4000km ajettuja renkaita. ja kun renkaat on vielä ostettu tuolta rengas-onlinesta.
sitä en ole vielä testannut että vaihdan takarenkaat eteen että täristääkö silloin.
kyseisissä vanteissa on takuu niin eikö sieltä luulisi kuitenkin sitten saavan uuden vanteen mahdollisesti vioittuneen tilalle. jos kertta tärinä on ollut alusta alkaen..
entäs millaista sitten jos vanne on soikea tai tasapainoitus pielessä?
itsellä alkoi tärinä heti kun vaihdoin kesärenkaat alle. välillä ratti ei tärise mutta välillä se tekee pientä ja nopeaa liikettä puolelta toiselle...
tasapainotus on tehty uusiksi ja samalla renkas kaveri huomasi että vanne vippaa hieman, mutta sanoi ettei tuo voi sitä aiheuttaa..
tärinää tulee edelleen välillä ja nyt rengasliike josta vanteet ostin ovat etsimässä toisia spacereitä (bilteman) yleismallisten tilalle eteen..
voiko tärinä johtua noista huonoista levikepaloista?
entäs voiko se tosiaan johtua siitä vanteen "soikeudesta".
moneen otteeseen mainitsin että ne ovat täristäneet aivan alusta alkaen joten se ei voi olla minun tekemä se osuma siihen vanteeseen jos se siitä johtuu..
ja jos se tärinä taas huomataan kaiken kikkailun jälkeen johtuvan renkaista niin mikä mahdollisuus minullla on vaihtaa esim kudosvikaisia 4000km ajettuja renkaita. ja kun renkaat on vielä ostettu tuolta rengas-onlinesta.
sitä en ole vielä testannut että vaihdan takarenkaat eteen että täristääkö silloin.
kyseisissä vanteissa on takuu niin eikö sieltä luulisi kuitenkin sitten saavan uuden vanteen mahdollisesti vioittuneen tilalle. jos kertta tärinä on ollut alusta alkaen..
Jos vanne on esim. kananmunan muotoinen, ja rengas siihen päälle asennetaan, niin kyllähän rengaskin muotoutuu pikkasen enemmän kananmunan muotoiseksi kuin täysin pyöreäksi.. Ja tuo taas näkyy renkaan pyöriessä pystyheittona.. Ja se taas tuntuu tärinänä ratissa (jos kys. rengas on edessä) ja sitä ei saa tasapainotuksella häviämään..
^mitenpäin tuo tärinä ilmenee.. ratin tärinänä edestakaisin vain sivuttai? entäs onko tuo tärinä jatkuvaa?
aluksi olikin ideana vain kokeilla onko painotus päin persettä.
mutta kun asia ei parantunut niin lähdettiin etsimään vikaa muualta.
kuinka paljon painotus voi olla pielessä jos se painottaa keskireijästä eikä pultinreijistä? kun mataprofiilisethan olisi hyvä painottaa pultinreijistä?
miten tuo kudosvika ilmenee? vaikuttaako ilmanlämpötilan tuohon kudosvikaisen renkaan toimintaa jotenkin?
aluksi olikin ideana vain kokeilla onko painotus päin persettä.
mutta kun asia ei parantunut niin lähdettiin etsimään vikaa muualta.
kuinka paljon painotus voi olla pielessä jos se painottaa keskireijästä eikä pultinreijistä? kun mataprofiilisethan olisi hyvä painottaa pultinreijistä?
miten tuo kudosvika ilmenee? vaikuttaako ilmanlämpötilan tuohon kudosvikaisen renkaan toimintaa jotenkin?
No nyt on vähän vaikee sanoo mihin suuntaan se tärinä on, mutta samoja oireita kuin tasapainottomuudessa.. Tietty vauhti = tietty keskipakovoima, ja renkaan raskain osa haluais jatkaa tangentin suuntaan = tärinää.. Yleensä tuo nopeus on ~80km/h. Tasapainotuksessa renkaan raskaimman kohdan vastapuolelle laitetaan saman verran painoa, eli tärinät katoaa.. Mutta jos rengas ei ole pyöreä, ei tärinää saada häviämään tasapinotuksella.. Renkaan korkeimman (lue painavimman) kohdan ("kananmunan huippu") vastapuolelle laitetaan tarvittava määrä painoa ja kone sanoo OK.. Mutta rengas kun ei ole pyöreä, niin se pompottaa pyöriessään, ja tärinä tulee juuri tästä.. Vika voi olla renkaassa, tai sitten vanteessa (saanut kolhun tms.) Tärinä voi olla jatkuvaa, jos vanne/rengas on kunnolla soikea, mutta tuolloin sen näkee jo silmälläkin.. Pieni soikeus voi tietty oireilla vain kovemmissa vauhdeissa..
Jos tasapianokoneessa on kunnon kartio, mitä' vasten vanne kiristetään, riittää keskireijästä keskitys.. Mutta parempihan on jos saa keskitettyä pultinreijistä.. Tietty kartion kanssa..
Kudosvika taas yleensä ilmenee pallukkana renkaan kyljessä, ja sellasella renkaalla ei knnata ajaa, sattaa räjähtää vaikka kesken ajon.. eikä pysty korjaamaan, vaan on uusittava rengas..
Toivottavasti näistä oli apuja:)
Jos tasapianokoneessa on kunnon kartio, mitä' vasten vanne kiristetään, riittää keskireijästä keskitys.. Mutta parempihan on jos saa keskitettyä pultinreijistä.. Tietty kartion kanssa..
Kudosvika taas yleensä ilmenee pallukkana renkaan kyljessä, ja sellasella renkaalla ei knnata ajaa, sattaa räjähtää vaikka kesken ajon.. eikä pysty korjaamaan, vaan on uusittava rengas..
Toivottavasti näistä oli apuja:)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa