16v vapari-imusarja

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

16v vapari-imusarja

ViestiKirjoittaja daivari » 22.4.2006 13:30

Eli onko kukaan väsäillyt ite vapari 16v:hen imusarjaa? Toi alkuperäinen kun on niin pitkä ja muutenkin hankala. Esim. venttiilikopan jos haluaa auki, niin pitää ensin irrottaa imusarja.

Millainen olisi toimiva ja hyvin virtaava imusarja vapariin?

Hondan imusatseissahan kanavista tulevat putket kaartuu toisiaan kohti, jolloin "painekotelosta" tulee pienempi. Niissä tutuu virtauksia riittävän reilusti joten sellasta vois harkita.

Kaippa tollasellakin sais virtauksia parannettua. Toinen vaihtoehto olisi läppärungot, mutta auto on päivittäisessä ajossa, joten läppärungot ei houkuttele.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 22.4.2006 14:22

Löysin hyvän kuvan Oettingerin imusarjasta. Mitään näin erikoista ratkaisua en hae, mutta tehoja tekis mieli lisää.
Kuva

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 22.4.2006 14:50

Toinen vaihtoehto olisi läppärungot, mutta auto on päivittäisessä ajossa, joten läppärungot ei houkuttele.

No miks ei houkuttele? Imuäänet kasvaa liian isoiks?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 22.4.2006 15:09

Tollasesta oettingeristä joudut maksamaan vähintään neljä emäntää.

16v koneessa vakio nokilla taitaa läppärungoissa tulla järkevän imusarjan pituuden hakemisesta ongelma. Suoraan eteenpäin kun ei kauhean pitkää mahdu...
Tosta pituudesta taas pääsee siihen, että jos haluat päivittäisajoon hyvän sarjan täytyy putket olla melko pitkät. Jolloinka ne on melkein pakko taittaa venttiilinkopan päälle. Tai sitten tehdä about tollainen kuin toi öttinkeri.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 22.4.2006 16:12

Niin unohtu mainita, että kone ei oo vakio. Nokat on cat camsin 266/264 ja tehoja on 130.5kW.

Vääntöä koneessa on alle 200Nm ja huippuvääntökin löytyy vasta 6000rpm, joten en haluaisi menettää loppujakin vääntöjä.

En siis ajatellutkaan ostaa Oettingerin sarjaa vaan lähinnä ite kyhäillä ja hitsauttaa jossain jonkun vaihtoehtoisen. Löysin kuvan toisesta Oettingerin valmistamasta sarjasta joka vaikuttaa vielä paremmalta ratkaisulta.

Anagonda: millasilla kaavoilla oot laskenu noita kanavien pituuksia?
Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa