AJM moottorien erot?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
AJM moottorien erot?
Mitenkäs on kun tuntuu löytyvän kahta eri tietoa AJM moottorien väännöistä. Joissain paikoissa ilmoitetaan 285Nm ja joissain löytyy sitten 310Nm. Mistäs tämä johtuu vai onko näitä oikeasti tehty esim 2 eri ohjelmalla tai jotain?
ESIM: http://www.voimaa.com/lista.php?merkki= ... to&kieli=1
Tuolta löytyy molemmilla väännöillä oleva golf / passat...?
ESIM: http://www.voimaa.com/lista.php?merkki= ... to&kieli=1
Tuolta löytyy molemmilla väännöillä oleva golf / passat...?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
No mistäs sen sitten tietää että kumpi on kyseessä? Mistä ero tulee? Omassa AJM:ssä vagcom:lla katottuna uuden maffin asennuksen jälkeen laskennallinen vääntö pyöri karvan yli 310Nm... Mutta mistä tietää jos ei oo vagcomia tai penkkiä käytössä???
Itsekin tuota joskus ihmettelin ja mistään en siihen yksiselitteistä vastausta löytänyt. Suomen virallisten maahantuojien taulukoista ei löytynyt kuin tuo 285 nm golffiin. Jossain netissä sanottiin, että ESP:llä varustetut golffit olisivat 02 ja jälkeen 310 nm. Ja tuo 5v ja 6v päättely ei ainakaan mielestäni tuo mitään muuta tulosta kuin, että 5v ei voi olla 310 nm:).
Jollain foorumilla sanottiin, että koodeistakaan ei voi päätellä mitään kun ovat molemmissä yksilöissä samat.
Itsekin olisin mielenkiintoinen tietämään miten tuon saa 100% varmasti selville.
Jollain foorumilla sanottiin, että koodeistakaan ei voi päätellä mitään kun ovat molemmissä yksilöissä samat.
Itsekin olisin mielenkiintoinen tietämään miten tuon saa 100% varmasti selville.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xxx
Mulla on 5. vaihteinen ja silti vagcom näyttää sen karvan yli 310Nm... vai oisko siinä sitten vaan vähän heittoa...?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Elikkäs tuosta ^^ vois päätellä että koska mulla on AJM moottori niin vagcomilla mitatut väännöt huijaa aika reilusti ylös päin??? Tarttee vissiin rahdata vakkine penkkiin että saan mielen rauhan =)
Tässä vähän tarinantynkää.
Nämä tehopenkkimittaukset ovat sinällään mielenkiintoinen aihe. Niissähän vetovoima mitataan pyöristä ja mittalaitteisto vakioi voimansiirron tehohäviöt tiettyjen laskukaavojen mukaan ja samalla huomioidaan ympäristön ilmanpaine sekä lämpötila. Tällä tavalla toteutettuna mittaus vetävistä pyöristä antaa varsin tarkan kuvan moottorin ominaisuuksista, mutta kuinka absoluuttisen tarkan sitä on vaikea arvioida. Ja onhan niinkin, että moottoreissakin on pieniä toleranssiheittoja. Muistaakseni nykyisin käytössä oleva EU-normi sallii sarjavalmistukseesa oleviin moottoreihin pieniä eroja niin vääntömomentin kuin käyntinopeuden, millä se esiintyy, suhteen. Jos muistan oikein, sallitaan käyntinopeudelle +/- 1,5 % toleranssi ja vääntömomentille +/- 3 toleranssi. Eli AJM-,moottorin tapauksessa "paras" moottori voi tarjota 293,5 Nm kierrosluvulla 1870 rpm ja "huonoin" antais 276,5 Nm kierrosluvulla 1930 rpm. Sama pätee tehon suhteen, ts. raja-arvot liikkuis aluueella 87,5 kW/3940 rpm-82,5 kW/4060 rpm ja hyväksytyissä rajoissa.
Ja kun esim. "tehtaan" moottoritestipenkissä konetta mitataan, systeemi mittaa aina vääntömomentin, koska teho on sen johdannainen, jossa otetaan huomioon sen hetkinen käyntinopeus. Tehon "P" (kilowatteina) voi kätevästi laskea kaavalla käyntinopeus "n" (r/min) kertaa vääntömonetti "M" (Nm) ja sitten tämä tulo jaetaan luvulla 9550.
Nämä tehopenkkimittaukset ovat sinällään mielenkiintoinen aihe. Niissähän vetovoima mitataan pyöristä ja mittalaitteisto vakioi voimansiirron tehohäviöt tiettyjen laskukaavojen mukaan ja samalla huomioidaan ympäristön ilmanpaine sekä lämpötila. Tällä tavalla toteutettuna mittaus vetävistä pyöristä antaa varsin tarkan kuvan moottorin ominaisuuksista, mutta kuinka absoluuttisen tarkan sitä on vaikea arvioida. Ja onhan niinkin, että moottoreissakin on pieniä toleranssiheittoja. Muistaakseni nykyisin käytössä oleva EU-normi sallii sarjavalmistukseesa oleviin moottoreihin pieniä eroja niin vääntömomentin kuin käyntinopeuden, millä se esiintyy, suhteen. Jos muistan oikein, sallitaan käyntinopeudelle +/- 1,5 % toleranssi ja vääntömomentille +/- 3 toleranssi. Eli AJM-,moottorin tapauksessa "paras" moottori voi tarjota 293,5 Nm kierrosluvulla 1870 rpm ja "huonoin" antais 276,5 Nm kierrosluvulla 1930 rpm. Sama pätee tehon suhteen, ts. raja-arvot liikkuis aluueella 87,5 kW/3940 rpm-82,5 kW/4060 rpm ja hyväksytyissä rajoissa.
Ja kun esim. "tehtaan" moottoritestipenkissä konetta mitataan, systeemi mittaa aina vääntömomentin, koska teho on sen johdannainen, jossa otetaan huomioon sen hetkinen käyntinopeus. Tehon "P" (kilowatteina) voi kätevästi laskea kaavalla käyntinopeus "n" (r/min) kertaa vääntömonetti "M" (Nm) ja sitten tämä tulo jaetaan luvulla 9550.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
^^ tuutko pitämään mua kädestä kiinni?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
AJM ei ole koskaan 310Nm. Asia selvitettiin aikoinaan Maahantuojan huoltopäällikön kanssa tehtaalta.
Voi olla tottakin mutta kuullostaa oudolta koska kaikki opukset mukaanlukien auton ohjekirjat väittävät, että tämmöinen 310Nm AJM olisi olemassa. Jos ei tuollaista ole olemassa niin miksei volkkari ole asiaa korjannut/tarkentanut? Kyse on kuitenkin laajasta painovirheestä.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
mulla on skodassa sellainen valeon setti.
antautui ~320nm väännöllä kun pakkaset saapuivat, alkoi luistamaan nelosella ~340nm väännöllä ja nyt luistaa kolmosella ~380nm väännöllä.
olen nyt rajoittanut syöttöjä sen verran että voi kolmosella kiihdyttää rampista ilman kytkimen luistoa kunnes saan paremman (vr6) asetelman ja levyn sovitettua paikoilleen.
myös pipo esalla on sama setti ja 350nm väännöillä luistaa ainakin vitosella.
antautui ~320nm väännöllä kun pakkaset saapuivat, alkoi luistamaan nelosella ~340nm väännöllä ja nyt luistaa kolmosella ~380nm väännöllä.
olen nyt rajoittanut syöttöjä sen verran että voi kolmosella kiihdyttää rampista ilman kytkimen luistoa kunnes saan paremman (vr6) asetelman ja levyn sovitettua paikoilleen.
myös pipo esalla on sama setti ja 350nm väännöillä luistaa ainakin vitosella.
Kalelle ja muille.
"Valitettavasti auton huoltokirjan tiedot eivät ole aina auringon tarkkoja, vaan pikemminkin painatusajankohdan tietoja vastaavia. Huoltokirjojen informaatio käydään vuosittain läpi kahteen kertaan, mutta siitä huolimatta muutokset, jotka niihin eivät kirjaudu, ovat mahdollisia. Ja kirjathan painetaan Saksassa, joten esim. vuosimallin vaihtuessa tulee siitäkin pientä logistista viivettä".
Tuo vastaus oli aikoinaan VV:n huoltopäälliköltä. Se liittyi hieman toiseen asiaan, mutta pointtini on, että auton ohjekirja ei todellakaan pidä monen muunkaan asian suhteen paikkansa. Ja mitä tulee lähinnä joidenkin virityspajojen tietoon AJM:n 310Nm väännöstä suhtaudun epäillen. Se voi olla heidän listallaan, mutta siinä on sekoitettu eri moottorikoodi. VAG-konsernilla löytyy "muutama" moottorikoodi 1.9TDI koneisiin.
Ja minulta löytyy dokumentti tehtaan jälkimarkkinoinniltakin. Kysyin vääntö-asiaa aikoinaan sieltäkin. Ja vastaus oli, että AJM on ainakin tehtaalta lähtiessä aina ollut 285Nm.
AJM:n tuli jotain muita muutoksia vuosimalliin 2001, mutta siitä minulla ei ole tietoa, mitä ne ovat. Enkä ole asiaa selvittänyt, koska myin autoni jo 2003.
285Nm tai 310Nm, eroa tuskin "perstuntumalla" huomaa.
"Valitettavasti auton huoltokirjan tiedot eivät ole aina auringon tarkkoja, vaan pikemminkin painatusajankohdan tietoja vastaavia. Huoltokirjojen informaatio käydään vuosittain läpi kahteen kertaan, mutta siitä huolimatta muutokset, jotka niihin eivät kirjaudu, ovat mahdollisia. Ja kirjathan painetaan Saksassa, joten esim. vuosimallin vaihtuessa tulee siitäkin pientä logistista viivettä".
Tuo vastaus oli aikoinaan VV:n huoltopäälliköltä. Se liittyi hieman toiseen asiaan, mutta pointtini on, että auton ohjekirja ei todellakaan pidä monen muunkaan asian suhteen paikkansa. Ja mitä tulee lähinnä joidenkin virityspajojen tietoon AJM:n 310Nm väännöstä suhtaudun epäillen. Se voi olla heidän listallaan, mutta siinä on sekoitettu eri moottorikoodi. VAG-konsernilla löytyy "muutama" moottorikoodi 1.9TDI koneisiin.
Ja minulta löytyy dokumentti tehtaan jälkimarkkinoinniltakin. Kysyin vääntö-asiaa aikoinaan sieltäkin. Ja vastaus oli, että AJM on ainakin tehtaalta lähtiessä aina ollut 285Nm.
AJM:n tuli jotain muita muutoksia vuosimalliin 2001, mutta siitä minulla ei ole tietoa, mitä ne ovat. Enkä ole asiaa selvittänyt, koska myin autoni jo 2003.
285Nm tai 310Nm, eroa tuskin "perstuntumalla" huomaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa