Tänään ronklasin Jetsoniani päästöarvomittarin kanssa, vaikka siitä en mitään kummemmin siitä mittarista ymmärrä tai sen näyttämistä arvoista.
Sen verran kuitenkin, että CO piti saada alle 1:n ja HC alle tonnin. No problem, ruuveja vääntämällä onnistuu (menee 2e2 säädöt melkein jo unissaan).
Mutta nyt rupesin ihmettelemään, että mistä hitosta nuo luvut oikein kertovat ja mitä asiasta osaava voi niistä päätellä?
Eli minulle arvot ovat vain numeroita, enkä osaa päätellä niistä mitään, mutta olisi hauska tietää mitä näistä oikein selviää: CO, HC, CO2 ja O2?
edit:
mitkä ovat hyvät arvot 1,6 bensa jetalle vm. 89?
Päästömittauksesta ja moottorin säädöistä
Valvoja: ffp jäsenet
Aloitetaan nyt sillä, että CO2(Hiilidioksidi) ja O2(Vesi) on täydellisen palamisen tuotteita, CO:ta (Hiilimonoksidi eli häkä) syntyy kun palaminen ei ole täydellistä. Josta voi päätellä, että korkea CO arvo viestii väärästä polttoaine-ilma seoksesta. Kemiallisten reaktioiden seurauksena syntyy myös palamatonta hiilivetyä, eli Hc:tä. Edellämainittujen lisäksi ja myöskin epäpuhtaan palamisen seurauksena syntyy eri typen oksideja, NO,N2O ja NO2 (muistaakseni nuo).
Vuoden `89 bensa jetalle mielestäni hyvät arvot on läpipääsy arvot. No ei kai, ei hajuakaan. Esimerkkinä toimivasta katalysaattorista ja puhtaasta palamisesta toimii hyvin mutsin 1.8 bensiini III golffi, molemmat HC ja CO tasan nolla, eli alle katsastusaseman mittarin tarkkuuden.
Vuoden `89 bensa jetalle mielestäni hyvät arvot on läpipääsy arvot. No ei kai, ei hajuakaan. Esimerkkinä toimivasta katalysaattorista ja puhtaasta palamisesta toimii hyvin mutsin 1.8 bensiini III golffi, molemmat HC ja CO tasan nolla, eli alle katsastusaseman mittarin tarkkuuden.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa