Eli, ensinnäkin olisin kiitollinen, jos joku osaisi kertoa mitä etulokarin sisällä oleva hiilisäiliö tekee käytännössä. Auto on Golf3, AEE-koneella.
Voiko hiilisäiliön ottaa pois, jos vaan tulppaa kaasuläpälle menevän letkun sen jälkeen? Onko poistosta jotain haittaa/hyötyä moottorin toiminnan kannalta?
Pönttö ei näyttänyt avattavalta mallilta, joten putsaamaan sitä ei varmaankaan pääse. Olen koittanut tutkia mistä kone imee ylimääräistä ilmaa, mutta vielä ei ole löytynyt. Tuo hiilisäiliö olisi yksi potentiaalinen ehdokas ja sen vuoksi haluaisin sen poistaa, mikäli siitä ei mitään haittaa millekään ole.
Hiilisäiliöstä pari kysymystä
Valvoja: ffp jäsenet
Sinne säiliöön kertyy auton tankista seistessä haihtuvat bensahuurut. Koneen käydessä ne huurut sitten ohjataan imusarjaan solenoidin ohjaamana. Periaatteessa tuolla ei ole mitään vaikutusta koneen toimintaan, kunhan vaan tulppaa ne koneelle menevät letkuliitännät.
Todennäköisempänä ilmavuodon kohteena kyllä pitäisin esimerkiksi jarrutehostimen alipaineletkua. Kannattaa käydä kaikkien letkujen kunto läpi ja testailla, muuttuuko koneen käynti esimerkiksi starttipilottia suihkutellessa.
Edit: Kannattanee myös tarkistaa, että sen aktiivihiilipöntön ja kaasuläpän välillä letkussa oleva solenoidi on normaalisti kiinni eikä sitä mene ilmaa läpi. Aonakin omassa kulkineessani moinen on, olettaisin kolmosessa olevan samanlaisen systeemin.
Todennäköisempänä ilmavuodon kohteena kyllä pitäisin esimerkiksi jarrutehostimen alipaineletkua. Kannattaa käydä kaikkien letkujen kunto läpi ja testailla, muuttuuko koneen käynti esimerkiksi starttipilottia suihkutellessa.
Edit: Kannattanee myös tarkistaa, että sen aktiivihiilipöntön ja kaasuläpän välillä letkussa oleva solenoidi on normaalisti kiinni eikä sitä mene ilmaa läpi. Aonakin omassa kulkineessani moinen on, olettaisin kolmosessa olevan samanlaisen systeemin.
Taidan koittaa tulpata sen hiilisäiliön letkun sieltä kaasuläpän päästä. Sitä ei kyllä sieltä millään huomaa, kun jättää vaan kaikki letkut muuten paikalleen.
Tuo ilmavuodon epäilys tuli katsastuksessa, kun inssi ihmetteli turhan matalaa tyhjäkäyntiä (vähän alle 700 rpm) ja veikkaili syyksi laihaa seosta. Päästöt olivat myös melkein ylärajalla tyhjäkäynnillä.
Koitin eilen irrotella letkuja koneen käydessä -ensin jarrutehostimen letkun (johon on vaihdettu uusi kumiletku imusarjan ja kovan muoviputken välille) ja sitten hiilisäiliön letkun ennen solenoidia. Molemmista oli seurauksena tyhjäkäyntikierrosten nousu. Ihmettelin vaan miten matala tyhjäkäynti voi johtua ilmavuodosta, jos kerran letkuja irrottamalla nopeus kasvaa.
Jarrutehostimen letkuun/putkeen vaihdan vielä uuden tiivisteen jarrutehostimen ja putken liitokseen kunhan saan sen, mutta jotenkin en usko sen olevan vikana. Hiilisäiliötä epäilin (mikäli tyhjäkäynnin alhaisuus nyt edes johtuu liiasta ilmasta) koska siitä lähtee letkuja tankkia kohti ja niitä ei pääse oikein näkemään. Poistamalla koko säiliön voisi ainakin yhden mahdollisuuden sulkea pois.
Voihan vika tietysti johtua jostain ihan muustakin, mutta ei oikein tule ideoita mieleen. Kaasuläpän putsailin karstoista, mutta ei silläkään merkittävää vaikutusta ollut mihinkään.
Tuo ilmavuodon epäilys tuli katsastuksessa, kun inssi ihmetteli turhan matalaa tyhjäkäyntiä (vähän alle 700 rpm) ja veikkaili syyksi laihaa seosta. Päästöt olivat myös melkein ylärajalla tyhjäkäynnillä.
Koitin eilen irrotella letkuja koneen käydessä -ensin jarrutehostimen letkun (johon on vaihdettu uusi kumiletku imusarjan ja kovan muoviputken välille) ja sitten hiilisäiliön letkun ennen solenoidia. Molemmista oli seurauksena tyhjäkäyntikierrosten nousu. Ihmettelin vaan miten matala tyhjäkäynti voi johtua ilmavuodosta, jos kerran letkuja irrottamalla nopeus kasvaa.
Jarrutehostimen letkuun/putkeen vaihdan vielä uuden tiivisteen jarrutehostimen ja putken liitokseen kunhan saan sen, mutta jotenkin en usko sen olevan vikana. Hiilisäiliötä epäilin (mikäli tyhjäkäynnin alhaisuus nyt edes johtuu liiasta ilmasta) koska siitä lähtee letkuja tankkia kohti ja niitä ei pääse oikein näkemään. Poistamalla koko säiliön voisi ainakin yhden mahdollisuuden sulkea pois.
Voihan vika tietysti johtua jostain ihan muustakin, mutta ei oikein tule ideoita mieleen. Kaasuläpän putsailin karstoista, mutta ei silläkään merkittävää vaikutusta ollut mihinkään.
Lisäksi tankilla ei varmaan ole muuta tietä huohotukseen kuin tuo säiliö. Eli jos tulppaat tankilta säiliölle tulevan letkun/imusarjaan menevän, on järjestelmä tiivis ja kerää ali/ylipainetta kun lämpötila tai bensan määrä vaihtelee.
Mutta miksi se pönttö tarvitsee testiä varten irti ottaa, eikö riitä että testiksi tulppaa vain sen imusarjan letkunipan mihin normaalisti se tulee?
Mutta miksi se pönttö tarvitsee testiä varten irti ottaa, eikö riitä että testiksi tulppaa vain sen imusarjan letkunipan mihin normaalisti se tulee?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa