Jedin laittoa (vanhojen kuvien palautus ja tilannekatsaus)
Valvoja: ffp jäsenet
tänään tai siis oikeastaan jo eilen (pe) vein nokkapyörän sinipassivointiin lahden sähkösinkitykseen. ensviikolla pitäs saada takasin. eipä mitään sen ihmeellisempää tällä kertaa.
ainii mitkähän ihmeen etusatulat mulla on noi uudet kun ovat merkiltään LUCAS ja motonetissä eivät osanneet auttaa tiivistesarjan ostossa ollenkaan. heidän järjestelmä ei tunne ollenkaan tollasia jarruja. oliskos jollakin antaa vinkkejä. takasatuloihinkaan ei oikeen meinannu löytyä oikeita tivareita.
ainii mitkähän ihmeen etusatulat mulla on noi uudet kun ovat merkiltään LUCAS ja motonetissä eivät osanneet auttaa tiivistesarjan ostossa ollenkaan. heidän järjestelmä ei tunne ollenkaan tollasia jarruja. oliskos jollakin antaa vinkkejä. takasatuloihinkaan ei oikeen meinannu löytyä oikeita tivareita.
No noista materiaaleista en hirveästi tiedä, mutta jos mulla nyt sellanen ajatus tosta on et sen sinkittävän metallin pitää olla epäjalompaa kuin sinkki. Google varmaankin löytää noita sinkitysfirmoja. Lahdessa toimii Lahden Sähkösinkitys. Ton fillarin hinta oli "no kai mä nyt kehtaan tosta vitosen pyytää" eli ei ole kovinkaan kallista hommaa varsinkaan jos sinkittäviä osia on enemmän. Tuossa pyörässä on sinipassivointi "kiiltävä" ja ainakin tuolla lahden sähkösinkityksessä onnistuu myös keltapassivointi. Nii ja ton sinkin paksuudeksi tulee n. 1-5 satkua riippuen kuinka kauan sitä pitää altaassa.
Eiköhän sinkittävän osien pidä olla jalompia, kuin sinkin. Eli kyllä teräkset ja alumiinit on ainakin niitä jalompia. Mietitääs vähän, laivoihinkin laitetaan pohjaa sinkkikatodit, sen takia ettei pohjaruostu eli ensin häipyy sinkki ja sitte vasta pohja. Voi olla et oli taas vähä insinöörin vastaus ja ei satu oleen kemian kirjaakaan lähellä.
jotain ihan pientä tullut näperreltyä
etujarrulevy maalattu
happis ja mittari sille
noh otinpa tästä kuvan taas kun sain sitä vähän kasaan
takajarrukilpi maalattuna
etusatuat sain kasattua kanssa, niihin tuli kaikki uudet tiivisteet, kumit, ilmausruuvit ja toiseen satulaan uusi mäntä kun se oli päässyt jo vähän huonoon happeen.
kuva 1
kuva 2
tulin tossa ajatelleeksi että mitenkähän noilla uusilla jarruilla käy jarrupolkimen liikkeen kun mulla on vielä se originelli pieni jarrupääsylinteri. kun eteen tulee noi G3:n Lucakset mitkä on 54mm männällä ja taakse tulee ne Gti kakkiksen levyt. Jääköhän se nyt ihan auttamatta liian pieneksi se pääsylkkä? kellään kokemuksia / tietoa asiasta?
etujarrulevy maalattu
happis ja mittari sille
noh otinpa tästä kuvan taas kun sain sitä vähän kasaan
takajarrukilpi maalattuna
etusatuat sain kasattua kanssa, niihin tuli kaikki uudet tiivisteet, kumit, ilmausruuvit ja toiseen satulaan uusi mäntä kun se oli päässyt jo vähän huonoon happeen.
kuva 1
kuva 2
tulin tossa ajatelleeksi että mitenkähän noilla uusilla jarruilla käy jarrupolkimen liikkeen kun mulla on vielä se originelli pieni jarrupääsylinteri. kun eteen tulee noi G3:n Lucakset mitkä on 54mm männällä ja taakse tulee ne Gti kakkiksen levyt. Jääköhän se nyt ihan auttamatta liian pieneksi se pääsylkkä? kellään kokemuksia / tietoa asiasta?
Hivenen jotain tapahtunut taas. Nyt työn alla takajarrusatulat. Toisen jo puhalsin, purin ja maalasin. Vielä pitää tehdä rasvanipalle paikka. Toinen satula on vielä puhaltamatta. Oli tuonkin satulan männässä sanomista mutta oli niin pientä että saa kelvata.
kuva 1
kuva 2
kuva 3
Sitä ykköskoppasen kanttakin oon päässy/kerennyt koululla hieman tekemään. Nyt koneistin seetit venturiterällä ja "madalsin" kantta hieman. Kannen venttiilien ympärystöjen avartaminen on vielä hieman kesken kun pitää tehdä erikoisterä sitä varten. Sit vielä venttiilien hionta ja ehkäpä muotoilu niin saakin niputtaa sen. Kuvia ensiviikolla.
kuva 1
kuva 2
kuva 3
Sitä ykköskoppasen kanttakin oon päässy/kerennyt koululla hieman tekemään. Nyt koneistin seetit venturiterällä ja "madalsin" kantta hieman. Kannen venttiilien ympärystöjen avartaminen on vielä hieman kesken kun pitää tehdä erikoisterä sitä varten. Sit vielä venttiilien hionta ja ehkäpä muotoilu niin saakin niputtaa sen. Kuvia ensiviikolla.
Kansihommia päässy taas koululla tekemään. Opin käyttämään kameraanikin ja nyt saa aika paljon tarkempia lähikuvia.
Kanavathan siloittelin jo aikaisemmin, mutten saanut ohjurien ympärystöjä muotoiltua. Onneksi koululta löytyikin siihen ihan oivat vehkeet.
Kanavat viimeistellään vielä hiomalla nyt työstetyt kohdat myös sileiksi.
Pakokanava:
ei käsitelty pakokanava pakosarjan päästä kuvattuna
ei käsitelty pakokanava sylinterin päästä
käsitelty pakokanava sarjan suunnasta
käsitelty pakokanava sylinterin suunnasta
Imukanava:
ei käsitelty imukanava imusarjan suunnasta
ei käsitelty imukanava sylinterin suunnasta
käsitelty imukanava sarjan suunnasta
käsitelty imukanava sylinterin suunnasta
Imukanava noissa kuvissa vielä hieman kesken
imupuolen seeti
kummatkin seetit
ja venttiilit paikoillaan
sekä venttiilit hieman nostettuna
ite työn touhussa
lähikuva työstettävästä kohteesta
Kanavathan siloittelin jo aikaisemmin, mutten saanut ohjurien ympärystöjä muotoiltua. Onneksi koululta löytyikin siihen ihan oivat vehkeet.
Kanavat viimeistellään vielä hiomalla nyt työstetyt kohdat myös sileiksi.
Pakokanava:
ei käsitelty pakokanava pakosarjan päästä kuvattuna
ei käsitelty pakokanava sylinterin päästä
käsitelty pakokanava sarjan suunnasta
käsitelty pakokanava sylinterin suunnasta
Imukanava:
ei käsitelty imukanava imusarjan suunnasta
ei käsitelty imukanava sylinterin suunnasta
käsitelty imukanava sarjan suunnasta
käsitelty imukanava sylinterin suunnasta
Imukanava noissa kuvissa vielä hieman kesken
imupuolen seeti
kummatkin seetit
ja venttiilit paikoillaan
sekä venttiilit hieman nostettuna
ite työn touhussa
lähikuva työstettävästä kohteesta
Laatikkoa pesin tänään koululla ja pahimpia paikkoja vähän puhalsinkin puhtaaksi. Enimpiä nystyröitä ja valuvirheitä jo jonkin verran tasoittelin kovametalliterällä ja porakoneella. Sellasella hiomapaperiterällä vielä vähän tasoittelin työstöjälkiä. Värivaihtoehdot tolle laatikolle ovat sininen, musta ja hopea. Hopeaksi se kaikkein suurimmalla todennäköisyydellä tulee, mutta vielä on vähän harkinnassa, että millä maalilla toi kannattaa maalata. Ehdotuksia? Aloitin myös laatikon stefojen vaihdon poistamalla vetarin laipat ja kytkimen vipuakselin. Kuuluuko noiden vetarin laippojen olla kuinka tiukassa kun ite jouduin näyttämään vasaraa ja ulosvetäjää ennen kuin läksivät pois? Paljonkohan tuossa perässä olevissa laakereissa (käsittääkseni poskilaakerit) saa olla väljää? Nyt liikkuu pari milliä aksiaalisesti ja radiaalisesti noin millin riippuen kumpaan päätyyn akselin on painanut.
yleiskuva laatikosta
Tollaset hilut tulivat ulos kummaltakin puolelta tuolta
Mitähän mahtavat olla? Ilmeisesti osa tota laakeria? Joutuuko tässä nyt perhana soikoon ruveta noita laakereita vaihtamaan? Laatikon kun piti olla täysin kunnossa myyjän mukaan.
kuva painelaakerin päädystä
kuva kytkinkopan suunasta
yleiskuva laatikosta
Tollaset hilut tulivat ulos kummaltakin puolelta tuolta
Mitähän mahtavat olla? Ilmeisesti osa tota laakeria? Joutuuko tässä nyt perhana soikoon ruveta noita laakereita vaihtamaan? Laatikon kun piti olla täysin kunnossa myyjän mukaan.
kuva painelaakerin päädystä
kuva kytkinkopan suunasta
Tai sitten tilaa tämmöisen tilalle: http://peloquins.com/products_40.htm
Ette arvaa mitä toi raato tänään teki!
****Se perhana läks käyntiin****
Siis nyt on hyvä fiilis. Heh oli kyl aikamoista säätämistä tää päivä ennenkuin toi läks käyntiin. Eka laitoin jakopäästä merkit kohilleen. Starttasin ja ei luvanutkaan. Rupesin sit tarkistelee perusjuttuja tarkemmin. venakoppa pois ja totesin et kaikki ei ole kyl kohdallaan. Hoksasin et olin kattonu alahihnapyörästä väärää (ulkoreunassa olevaa) merkkiä, noh sen sain kohdilleen. Sitten lisää ihmettelyä aiheutti nokkapyörä jossa ei tuntunut merkit pitävän paikkaansa. Mäntä kun oli yläkuolokohdassa ni nokan asento oli jotain muuta kuin oikea. Pyörän etupuolella oleva merkki ei jostain syystä pidä paikkaansa vaan oikea kohta oli takapuolella oleva merkki kannen tasoon asetettuna. Ihme juttu sinänsä kun alkuperäisessä ja tossa ykköskoppasen pyörästä tehdyssä säädettävässä pyörässä on merkit ihan identtisissä paikoissa. Kyl se sit viimein läks käyntiin.
Nyt alkaa armoton kasailu katsastusta varten ni sais vihdoinkin ajoon ton vekottimen. Onhan se vuoden verran jo taas seissyt.
Uusi rattikin tuli ja jotain muitakin pikku juttuja oon saanu tehtyä ja niistä kuvia huomenna tai maanantaina.
****Se perhana läks käyntiin****
Siis nyt on hyvä fiilis. Heh oli kyl aikamoista säätämistä tää päivä ennenkuin toi läks käyntiin. Eka laitoin jakopäästä merkit kohilleen. Starttasin ja ei luvanutkaan. Rupesin sit tarkistelee perusjuttuja tarkemmin. venakoppa pois ja totesin et kaikki ei ole kyl kohdallaan. Hoksasin et olin kattonu alahihnapyörästä väärää (ulkoreunassa olevaa) merkkiä, noh sen sain kohdilleen. Sitten lisää ihmettelyä aiheutti nokkapyörä jossa ei tuntunut merkit pitävän paikkaansa. Mäntä kun oli yläkuolokohdassa ni nokan asento oli jotain muuta kuin oikea. Pyörän etupuolella oleva merkki ei jostain syystä pidä paikkaansa vaan oikea kohta oli takapuolella oleva merkki kannen tasoon asetettuna. Ihme juttu sinänsä kun alkuperäisessä ja tossa ykköskoppasen pyörästä tehdyssä säädettävässä pyörässä on merkit ihan identtisissä paikoissa. Kyl se sit viimein läks käyntiin.
Nyt alkaa armoton kasailu katsastusta varten ni sais vihdoinkin ajoon ton vekottimen. Onhan se vuoden verran jo taas seissyt.
Uusi rattikin tuli ja jotain muitakin pikku juttuja oon saanu tehtyä ja niistä kuvia huomenna tai maanantaina.
Taka-akseli tuli hiekkapuhalluksesta ja pohjamaalauksesta ja itse oon maalannu sen jo puoliksi tuolla tutulla miranolin sävyllä, Jos ei muuten ni edes katsastusmiehen päivää piristämään. :)
Purin nuo takalevyt irti navoistaan ja perhana sentään toinen napahan on paskana. PE*K**E. Taas menee rahaa. Myyjälle oikeen lämpimät terveiset.
Purin nuo takalevyt irti navoistaan ja perhana sentään toinen napahan on paskana. PE*K**E. Taas menee rahaa. Myyjälle oikeen lämpimät terveiset.
Päivitystä, laatikkoon oon vaihdellu stefoja ja taka-akselia tullut vähän kasattua, toista takajarrusatulaa olen purkanut, ym. ym.
taka-akseli
Keskikonsoliin tein turkkilevystä vaihdekepin ympärille suojan, vielä pitäs tehdä pussi ja sille kiinnitys. Turkkipellistä valmistin myös paikan seosmittarille ja yhdelle "lentokone"-kytkimelle.
kuva 1
kuva 2
ohjaustehosimen pumpun sain viimein laitettua kiinni. sen kiinnityksen kanssa kun oli aika paljon ongelmia YZ koneen öljypöhjan takia. Tuloksena yksi lohkosta katkennut kiinnike, pari tuntia turhaa työtä ja paljon kirosanoja, mutta lopulta sen sinne sain. Yhden tuen joutuu vielä tekemään tukevoittamaan pumppun kiinnitystä.
kuva pumpusta
taka-akseli
Keskikonsoliin tein turkkilevystä vaihdekepin ympärille suojan, vielä pitäs tehdä pussi ja sille kiinnitys. Turkkipellistä valmistin myös paikan seosmittarille ja yhdelle "lentokone"-kytkimelle.
kuva 1
kuva 2
ohjaustehosimen pumpun sain viimein laitettua kiinni. sen kiinnityksen kanssa kun oli aika paljon ongelmia YZ koneen öljypöhjan takia. Tuloksena yksi lohkosta katkennut kiinnike, pari tuntia turhaa työtä ja paljon kirosanoja, mutta lopulta sen sinne sain. Yhden tuen joutuu vielä tekemään tukevoittamaan pumppun kiinnitystä.
kuva pumpusta
Siihen kytkimeen ei ole vielä yhdistetty mitään, eiköhän siihen jotain keksi.
Juu se on mottorin takakiinnikkeen pultti kun ei sillä hetkellä ollut oikeankokoista pulttia enkä päässyt lyhentämään sitä. eihän tosta muuta haittaa ole kuin et painaa hivenen enemmän.
E: se 4V loota on tos koneen kyljessä kiinni tällä hetkellä, on paikoillaan sen aikaa kun teen tota 5V loottaa ja kun sen joskus pääsen vaihtamaan. samalla vaihtuu 210 kevennetty vauhtis, kytkin ja paineasetelma. Tosin jos ei konepuolelle ole tulossa lisää voimaa niin kytkin ja paineasetelma pysyy vakiona.
Juu se on mottorin takakiinnikkeen pultti kun ei sillä hetkellä ollut oikeankokoista pulttia enkä päässyt lyhentämään sitä. eihän tosta muuta haittaa ole kuin et painaa hivenen enemmän.
E: se 4V loota on tos koneen kyljessä kiinni tällä hetkellä, on paikoillaan sen aikaa kun teen tota 5V loottaa ja kun sen joskus pääsen vaihtamaan. samalla vaihtuu 210 kevennetty vauhtis, kytkin ja paineasetelma. Tosin jos ei konepuolelle ole tulossa lisää voimaa niin kytkin ja paineasetelma pysyy vakiona.
Tänään hinattiin jedi koululle. Pääsee sätämään ja suuntaamaan alusta katsastusta varten ja laitetaan kone vörkkimään.
hinurina toimi mikäs muukaan kuin 1.4 Escorvette
piti tankata jediäkin et pääs perille asti :):)
koululla sit vähän sain puunattua tota ni piti napsia muutama foto
kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4
kuva 5
hinurina toimi mikäs muukaan kuin 1.4 Escorvette
piti tankata jediäkin et pääs perille asti :):)
koululla sit vähän sain puunattua tota ni piti napsia muutama foto
kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4
kuva 5
Elikkäs jotain taas tapahtunut. Lambda-anturin asensin, alustaa oon säätäny oikeaan korkeuteen, takakaaria tuli levitettyä ja kaikennäkösta muutakin pientä tullut näperrettyä.
Tosiaan rupesi tosissaan nyppimään kun kattelin et noilla muovikaarilla takarenkaat jäisi n. 3cm kaaresta sisäänpäin silloin kun ne on tuotu maksimi verran ulospäin. Noh ekaksi sahasin muovikaaresta palasen pois, sitten otin ite peltikaaresta pienen siivun, ajatuksena oli hakata kantti sisään. Eihän siitä mitään tullut kun alkuperäiset alustamassat jäi väliin ja kantti ei kääntynyt nimeksikään. Ei siinä sitten auttanut kun hakea varastosta korisaha ja suveta leikkausopetraatioon. Vedin viiltoja n. 4cm välein ja taittelin kantit ulospäin. Koska olin ottanut peltiosasta jo palasen pois niin ne taittuivat juuri sopivasti muovikaarien suojaan. Hitsasin pisteillä kaaret toisiinsa takaisin kiinni ja vedin koriliimalla sauman ja ympärystän kiinni.
Hitsi kun olisi tajunnut jo silloin kaarien vaihdon aikaan tehdä tuonkin kunnolla. noh nyt mahtuu pyörät pyörimään paljon ulompanakin mukisematta.
kuvia:
kääntövaihe
hitsattu ja liimattu
ulkopuolelta
kuvaa auton korkeudesta (takakaari irti)
takapää (kaari hivenen roikkuu)
etupää (puskuri irti niin roikkuu)
alatukivarsi sojottaa jo aika korkealle
Tosiaan rupesi tosissaan nyppimään kun kattelin et noilla muovikaarilla takarenkaat jäisi n. 3cm kaaresta sisäänpäin silloin kun ne on tuotu maksimi verran ulospäin. Noh ekaksi sahasin muovikaaresta palasen pois, sitten otin ite peltikaaresta pienen siivun, ajatuksena oli hakata kantti sisään. Eihän siitä mitään tullut kun alkuperäiset alustamassat jäi väliin ja kantti ei kääntynyt nimeksikään. Ei siinä sitten auttanut kun hakea varastosta korisaha ja suveta leikkausopetraatioon. Vedin viiltoja n. 4cm välein ja taittelin kantit ulospäin. Koska olin ottanut peltiosasta jo palasen pois niin ne taittuivat juuri sopivasti muovikaarien suojaan. Hitsasin pisteillä kaaret toisiinsa takaisin kiinni ja vedin koriliimalla sauman ja ympärystän kiinni.
Hitsi kun olisi tajunnut jo silloin kaarien vaihdon aikaan tehdä tuonkin kunnolla. noh nyt mahtuu pyörät pyörimään paljon ulompanakin mukisematta.
kuvia:
kääntövaihe
hitsattu ja liimattu
ulkopuolelta
kuvaa auton korkeudesta (takakaari irti)
takapää (kaari hivenen roikkuu)
etupää (puskuri irti niin roikkuu)
alatukivarsi sojottaa jo aika korkealle
Jaahas, Vanteetkin tuli mut tuli väärät ja väärän kokoisena noh nyt korjatan tilanne ja otan vielä vähän erilaisella kumilla kun alunperin piti.
Koululla tossa yritettiin moottoritestiä ja säätöä ruveta suorittamaan niin laturi on jostäin syystä lopettanut toimintansa. Jänitesäädinkin tuli testattua ja se toimii moitteetta. Pitää viedä laturi tutkittavaksi kun sillä ei ole ajettu kuin 2tkm. Ja termostaatti oli ilmeisesti jumittanut kun kerkesi kone nostaa sen verran lämpöjä että sylkäs ylävesiletkun laipan välistä vedet pihalle. Noh sellasta tällä erää. Ja tulihan tuota vaihdettua tuon YZ moottorin alakerta 210mm vauhtikseen ja asetelmaan. Kannenkin sain myytyä samalla kertaa. Punnitsin vauhtipyörän ja se painoi 5125g. Kevennettiin koululla tuota hivenen ja kevennyksen jälkeen se painoi 4495g eli 630g läksi pois. Toi oli sellanen kevyt kevennys vaan kun ajattelin että tolla isommalla vauhtiksella on suurempi hitausmomentti ni sais sen sit ehkä vähän pienemmäksi kuin tolla normivauhtiksella on.
Tässä kuvia:
kuva 1
kuva 2
kuva 3
Koululla tossa yritettiin moottoritestiä ja säätöä ruveta suorittamaan niin laturi on jostäin syystä lopettanut toimintansa. Jänitesäädinkin tuli testattua ja se toimii moitteetta. Pitää viedä laturi tutkittavaksi kun sillä ei ole ajettu kuin 2tkm. Ja termostaatti oli ilmeisesti jumittanut kun kerkesi kone nostaa sen verran lämpöjä että sylkäs ylävesiletkun laipan välistä vedet pihalle. Noh sellasta tällä erää. Ja tulihan tuota vaihdettua tuon YZ moottorin alakerta 210mm vauhtikseen ja asetelmaan. Kannenkin sain myytyä samalla kertaa. Punnitsin vauhtipyörän ja se painoi 5125g. Kevennettiin koululla tuota hivenen ja kevennyksen jälkeen se painoi 4495g eli 630g läksi pois. Toi oli sellanen kevyt kevennys vaan kun ajattelin että tolla isommalla vauhtiksella on suurempi hitausmomentti ni sais sen sit ehkä vähän pienemmäksi kuin tolla normivauhtiksella on.
Tässä kuvia:
kuva 1
kuva 2
kuva 3
hivenen ollut hilajaiseloa viikon ajan kun kesäduunissa joutuu olee niin pitkiä päiviä. Tänään asentelin takaluukun sähköaukaisusarjan ja pelaa hyvin. Sähköisen keskuslukon asennusta aloitin kanssa, koska alkuperäisestä järjestelmästä on pumppu rikki ja se maksaa miljoonia varaosatiskillä.
Vanteetkin tuli reilu viikko sitten. Muuten hyvä mut tuli väärät vanteet ja väärän kokoisina.
Tällaiset vanteet piti tulla 16 tuuman koossa, mutta sainkin tämän näköiset vanteet 17 tumasina. Hyvää palvelua tosiaan. Huomenna testailen vanteita huvikseni alle ja jos ei miellytä silmää niin ne vaihdetaan oikeiksi. tai lähinnä ainakin kartotan et minkä kokoinen fillari mahtuu pyörimään ja kuinka suurella madalluksella.
Vanteetkin tuli reilu viikko sitten. Muuten hyvä mut tuli väärät vanteet ja väärän kokoisina.
Tällaiset vanteet piti tulla 16 tuuman koossa, mutta sainkin tämän näköiset vanteet 17 tumasina. Hyvää palvelua tosiaan. Huomenna testailen vanteita huvikseni alle ja jos ei miellytä silmää niin ne vaihdetaan oikeiksi. tai lähinnä ainakin kartotan et minkä kokoinen fillari mahtuu pyörimään ja kuinka suurella madalluksella.
noniin kokeilin noita vääriä vanteita toiselle puolelle ja tältä ne näytti.
kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4
edessä tuntuis olevan tilaa ruhtinaallisesti
Noi vaihtuu nyt jokataopauksessa niihin toisiin vanteisiin. Silloin kun kaaria laitoin kiinni oli jokin tosi hyvä älynväläys laittaa toi etukaari noin ulos/alas. Etukaaren nousevat oikeaan korkeuteensa niin mahtuu pyörimään fillarit paremmin eikä renkaat jää niin sisään. speicereitä joutuu joka tapauksessa käyttämään. Jo ajoominaisuuksien takia otan ne toiset vanteet alunperin suunnitellussa 16 tuuman koossa. Noi 17 tuumaset on muutenkin omaan makuun vähän liian isot.
toi etupuskuri sit vaan roikkuu paikoillaan et ei tarvii ihmetellä sen asentoa.
kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4
edessä tuntuis olevan tilaa ruhtinaallisesti
Noi vaihtuu nyt jokataopauksessa niihin toisiin vanteisiin. Silloin kun kaaria laitoin kiinni oli jokin tosi hyvä älynväläys laittaa toi etukaari noin ulos/alas. Etukaaren nousevat oikeaan korkeuteensa niin mahtuu pyörimään fillarit paremmin eikä renkaat jää niin sisään. speicereitä joutuu joka tapauksessa käyttämään. Jo ajoominaisuuksien takia otan ne toiset vanteet alunperin suunnitellussa 16 tuuman koossa. Noi 17 tuumaset on muutenkin omaan makuun vähän liian isot.
toi etupuskuri sit vaan roikkuu paikoillaan et ei tarvii ihmetellä sen asentoa.
Viimeksi muokannut Dubsonic, 12.6.2006 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sain hommattua gti:n etupenkit ja orkkis uusien sähköjen kiekkamittarillisen mittariston. Nuo penkit kunnostetan ja verhoillaan uudestaan. Reunoille tulee näillä näkymin mustaa nahkaa ja keskelle jotain sinistä kangasta. Tikkaukset vedetään sinisellä langalla.
kuva toisesta penkistä
noita on joku joskus jo vähän korjaillut. Päätin itsekin vähän tukea ja korjata foameja. istuinosan sivutukirauta oli vähän halkaissut vaahtomuovia. Suihkutin reilusti liimaa ja sitten laitoin tollasta sidettä halkemakohtiin ja koko muuhunkin sivuosaan. päällystän nuo kokonaan tuolla siteellä. Ideana tässä on tukea noita vaahtomuoveja sekä ehkäistä murenemista ja kulumista.
kuva istuinosasta
tässä vielä kuva mittaristosta
vauhtipyörään suihkasin ohimennen vähän maalia
uuden vesipumpun vaihdon aloitin maalaamalla motonetistä hakemani pumpun. saa nähdä miten toi kestää kun en oikeen tollasissa osissa luota noihin tarvikkeisiin.
kuva toisesta penkistä
noita on joku joskus jo vähän korjaillut. Päätin itsekin vähän tukea ja korjata foameja. istuinosan sivutukirauta oli vähän halkaissut vaahtomuovia. Suihkutin reilusti liimaa ja sitten laitoin tollasta sidettä halkemakohtiin ja koko muuhunkin sivuosaan. päällystän nuo kokonaan tuolla siteellä. Ideana tässä on tukea noita vaahtomuoveja sekä ehkäistä murenemista ja kulumista.
kuva istuinosasta
tässä vielä kuva mittaristosta
vauhtipyörään suihkasin ohimennen vähän maalia
uuden vesipumpun vaihdon aloitin maalaamalla motonetistä hakemani pumpun. saa nähdä miten toi kestää kun en oikeen tollasissa osissa luota noihin tarvikkeisiin.
elikkäs verhoilu tähän tyyliin?
http://www.minunauto.com/cars/1290/r_1131114106.jpg
Hienon värinen jetta...[/url]
http://www.minunauto.com/cars/1290/r_1131114106.jpg
Hienon värinen jetta...[/url]
http://album.fotosafe.com/altiapp/isc/i ... 1144347175
Ihan pakko kysyä, mikä toi johto o tos säätimen pulttien välis?
Ihan pakko kysyä, mikä toi johto o tos säätimen pulttien välis?
Juu no katsos kun mä maalasin ton laturin ni aattelin varmistaa tolla johdolla pulttien kautta et säädin saa maita. rapsutin kyllä maalin pois maadoituskohdasta, mut koskaan ei voi olla varma joten laitoin ton lisämaan.
E: niin siis toi toinen pultti oli sen verran tiukka ton säätimen toisen päädyn alla olevaan maadoituslenkkiin et siihen vääntyi oikeen kierteet ni se maadoittaa tuon johdon sitä kautta.
E2: juu ton clion penkkien verhoilujen värit on juuri ne mitä itse olen laittamassa. hivenen eri näköinen siitä tosin tulee.
E: niin siis toi toinen pultti oli sen verran tiukka ton säätimen toisen päädyn alla olevaan maadoituslenkkiin et siihen vääntyi oikeen kierteet ni se maadoittaa tuon johdon sitä kautta.
E2: juu ton clion penkkien verhoilujen värit on juuri ne mitä itse olen laittamassa. hivenen eri näköinen siitä tosin tulee.
Hivenen kuollutta on ollut kesätöiden takia auton suhteen kun työpäivät on 12-15 tuntisia. Nyt on viikon loma ja sit pitääkin lähteä inttiin ja sehän rajoittaa taas kivasti harrastustoimintaa. Laturin kävin korjauttamassa. 2tkm ajettu laturi ja jännitesäädin oli mennyt rikki. Nyt lataa taas ainakin testipenkissä. Nyt kun joutu vedet laskee koneesta veispumpun vauhdon takia niin päätin samalla tehdä nuo vesiletkut vähän paremmin.
uusi ja vanha
kuva 2
kuva 3
eiköhän tässä ensiviikolla jotain saa aikaiseksi, viikonloppu tosin menee kaverin carina kakkosen parissa peltisarjaa ja putkistoa tehdessä.
uusi ja vanha
kuva 2
kuva 3
eiköhän tässä ensiviikolla jotain saa aikaiseksi, viikonloppu tosin menee kaverin carina kakkosen parissa peltisarjaa ja putkistoa tehdessä.
Tänään vein Gti:n penkit verhoilijalle. Kyllähän näidenkin penkkien foameista löyty aika tavalla korjaamista. Noh nyt tulee kuitenkin viimesen päälle kun verhoilija vähän demostroi et mitä kaikkea hän niille tekee ennen verhoilua. Keskelle tulee sininen alcantara, istuinosan ja reunan välikaistaleeseen soiro mustaa keinonahkaa, istuimen reunatuet saa ylleen recaron mustan kankaan, kaikki muut osat tulee mustasta keinonahasta. Tikkaukset vedetään sinisellä langalla ja terenauhat tulee alcantarasta.
Muuten ollut nyt niin paljon muuta tekemista ettei ole projekti paljoa edennyt. Jotain kuitenkin. Maanantaina lähtö inttiin rajoittaa hieman harrastustoimintaa.
Muuten ollut nyt niin paljon muuta tekemista ettei ole projekti paljoa edennyt. Jotain kuitenkin. Maanantaina lähtö inttiin rajoittaa hieman harrastustoimintaa.
Nii joo ja kun jossain kyseltiin mitä verhoilu maksaa niin noiden penkkien verhoilu tulee maksamaan 250-270 euroa vaahtomuovien korjauksineen, materiaaleineen ja töineen.
Jos mulla olisi ylimääräistä rahaa tarpeeksi niin vanne valikoima olisi tietenkin paljon laajempi, mut nyt joudun tyytymään siihen mitä euromasterilla on tarjottavana, kun isä sattui saamaan tuolta edullisesti. Kun kerta tuli mahdollisuus saada edes jotkut alupallot tohon joiden ulkonäkö miellyttää omaa silmää niin pitihän ne ottaa. Sitten kun pääsee sovittaa vanteita alle niin näkee et miten ne tohon luukkiin sopii.
e: oonhän mä toki photarilla ekaks mallaillut, mut ei siitä oikeen saa todellista kuvaa
Jos mulla olisi ylimääräistä rahaa tarpeeksi niin vanne valikoima olisi tietenkin paljon laajempi, mut nyt joudun tyytymään siihen mitä euromasterilla on tarjottavana, kun isä sattui saamaan tuolta edullisesti. Kun kerta tuli mahdollisuus saada edes jotkut alupallot tohon joiden ulkonäkö miellyttää omaa silmää niin pitihän ne ottaa. Sitten kun pääsee sovittaa vanteita alle niin näkee et miten ne tohon luukkiin sopii.
e: oonhän mä toki photarilla ekaks mallaillut, mut ei siitä oikeen saa todellista kuvaa
Terppa vaan pitkästä aikaa. On tuo sotiminen tuolla Vekaralla vienyt hieman rakenteluaikaa. penkit saatiin verhoilijalta pois ja vanteetkin tuli, mutta nyt tuli oikeankokoiset vanteet mutta edelleen väärän kokoisina. Noh huomenissa niitä kuitenkin mallailumielessä sovittelen todennäköisesti alle. Ja penkit pitää tietty heti masentaa paikoilleen. Penkkeihin laitettiin samantein sitten persgrillitkin niin tarkenee sitten talvellakin aurata teitä.
pari fotoa:
Penkki kasaamatta
vanteet
IFI on päättänyt lopettaa kuvapankkipalvelunsa joten suuri ossa tähänastisista kuvistä häviää vuoden lopussa. PERK!!!
mutta nyt tähän väliin parannusjuomaa gineksen jälkeen.
pari fotoa:
Penkki kasaamatta
vanteet
IFI on päättänyt lopettaa kuvapankkipalvelunsa joten suuri ossa tähänastisista kuvistä häviää vuoden lopussa. PERK!!!
mutta nyt tähän väliin parannusjuomaa gineksen jälkeen.
En tiedä kakkosen penkeistä, mutta kolmosessa sporttipenkkien ja normipenkkien jalakset ovat samankorkuiset. Pehmusteissa noissa on eroa, kokeilin päivällä passatin gt -penkkiä kolmoseen ja se oli ihan erilainen istua kuin kolmosen oma gt -penkki -passatin penkissä on vähemmän takakenoa.
Kädiin asensin pari vuotta sitten GSI Kadetin penkit. Etsin -80 vuosimallin golffin rungot, joista irrotin istuinkupin. Jäljelle jää siis jalakset, jotka pulttasin kiinni vieraaseen penkkiin.
Jalakset olivat aivan liian korkeat, joten tein madalluksen siten, että katkaisin keskijalaksessa kiinni olevann putket jalaksen molemmin puolin ja nostin ylöspäin putken vahvuuden verran ja hitsasin kiinni vahvistusten kanssa. Takajalaksista rälläköin pois varmaan kolme senttiä.
Jalasten sovittaminen paikalleen oli sitten oma hommansa, kun tuossa kinnerissä ei ole oikein tilaa heppailla hitsiliimaa. Kovin paljon jalaksissa ei saa olla epäsynkkää, kun jo kanittaa.
Kädiin asensin pari vuotta sitten GSI Kadetin penkit. Etsin -80 vuosimallin golffin rungot, joista irrotin istuinkupin. Jäljelle jää siis jalakset, jotka pulttasin kiinni vieraaseen penkkiin.
Jalakset olivat aivan liian korkeat, joten tein madalluksen siten, että katkaisin keskijalaksessa kiinni olevann putket jalaksen molemmin puolin ja nostin ylöspäin putken vahvuuden verran ja hitsasin kiinni vahvistusten kanssa. Takajalaksista rälläköin pois varmaan kolme senttiä.
Jalasten sovittaminen paikalleen oli sitten oma hommansa, kun tuossa kinnerissä ei ole oikein tilaa heppailla hitsiliimaa. Kovin paljon jalaksissa ei saa olla epäsynkkää, kun jo kanittaa.
Päätinpä sitten madaltaa noita penkkien takajalkoja, ja näin se onnistuu:
1. Siirretään penkin jalassa olevaa uloketta ylöspäin. Itse nostin 15mm. Merkataan ulokkeen asento tarkasti jotta penkki menee vielä takaisin kiskoihinsa. kuva
2. Rälläköidään ulokkeen hitsaussaumat auki ja hepataan uloke uuteen kohtaan merkkien mukaan. Penkin jalasta pitää pätkästä vähän pois. kuva
3. Tässä vaiheessa kannattaa kokeilla, että penkki menee hyvin paikoilleen. Jos mitään ongelmia ei ilmaantunut voidaan ulokkeet hitsata kunnolla paikoilleen. kuva
4. Sitten vaan hieman maalia päälle ja penkit paikoilleen.
Nyt mahtuu istumaan niin ettei ole pää ihan katossa kiinni. Penkin asentokin muuttui juuri mukavasti takakenoksi. Penkissä istuu tukevammin ja se ikään kuin imaisee istujan paremmin kiinni penkkiin.
Muutama foto penkit paikoillaan.
kuva 1
kuva 2
kuva 3
1. Siirretään penkin jalassa olevaa uloketta ylöspäin. Itse nostin 15mm. Merkataan ulokkeen asento tarkasti jotta penkki menee vielä takaisin kiskoihinsa. kuva
2. Rälläköidään ulokkeen hitsaussaumat auki ja hepataan uloke uuteen kohtaan merkkien mukaan. Penkin jalasta pitää pätkästä vähän pois. kuva
3. Tässä vaiheessa kannattaa kokeilla, että penkki menee hyvin paikoilleen. Jos mitään ongelmia ei ilmaantunut voidaan ulokkeet hitsata kunnolla paikoilleen. kuva
4. Sitten vaan hieman maalia päälle ja penkit paikoilleen.
Nyt mahtuu istumaan niin ettei ole pää ihan katossa kiinni. Penkin asentokin muuttui juuri mukavasti takakenoksi. Penkissä istuu tukevammin ja se ikään kuin imaisee istujan paremmin kiinni penkkiin.
Muutama foto penkit paikoillaan.
kuva 1
kuva 2
kuva 3
Pitkästä aikaa tulee taas päiviteltyä. Nyt intin aikana ja varsinkin talvella ei ole autolle tapahtunut oikeastaan mitään. Kun ei tuolla ulkonakaan sitä oikeen viikonloppulomilla viitsi rakentaa. Sitten kun pääsee kurkkusalaattivaatteista eroon niin voi ruveta tämäkin projekti etenemään enemmän. Maalauksen korvauksista tässä on kylläkin koko ajan eedelleen tapeltu. Jokatapauksessa jokin käyttöauto pitää hommata sitten kesällä, että pääsee töissä käymään. Todenäköisesti se tulee olemaan VW Caddy 1.6D. Tallipaikka pitää sitten kanssa hommata että pääsee taas rakentelemaan. Aika paljon on kerennyt intin aikana uusia visioita auton suhteen miettimään, mutta katotaan niitä sitten kun on niiden aika.
Jottei mene kokonaan tarinoinniksi niin tässä muutamia kuvia mitä tänään sain aikaiseksi.
Elikkäs ehostin tulevan 5v lootan vetarinlaipat.
Kuva 1
Hiekkapuhalsin laipat jo aikanaan koululla, mutta pintaruostetta oli ilmennyt.
kuva 2
Ruosteet poistin tämän näköisellä yhdistelmällä eli porakone ja siililaikka.
kuva 3
Tällanen sinkkimali tuli pohjamaaliksi
kuva 4
Osat suojattuna maalarinteipillä
kuva 5
vielä märkä sinkkimaali pinnassa
kuva 6
Pälle suihkin kiiltävää mustaa
kuva 7
ja kiiltävää lakkaa
Eipä sen kummempia tällä kertaa.
Jottei mene kokonaan tarinoinniksi niin tässä muutamia kuvia mitä tänään sain aikaiseksi.
Elikkäs ehostin tulevan 5v lootan vetarinlaipat.
Kuva 1
Hiekkapuhalsin laipat jo aikanaan koululla, mutta pintaruostetta oli ilmennyt.
kuva 2
Ruosteet poistin tämän näköisellä yhdistelmällä eli porakone ja siililaikka.
kuva 3
Tällanen sinkkimali tuli pohjamaaliksi
kuva 4
Osat suojattuna maalarinteipillä
kuva 5
vielä märkä sinkkimaali pinnassa
kuva 6
Pälle suihkin kiiltävää mustaa
kuva 7
ja kiiltävää lakkaa
Eipä sen kummempia tällä kertaa.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 11 vierailijaa