Polo 6N takajarruista.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

waltsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.7.2003 11:37

Polo 6N takajarruista.

ViestiKirjoittaja waltsu » 6.4.2006 7:18

Asiaa tässä vaiheessa sen enempää tutkimatta kyselen että missähän mahtaa olla vikaa / kannattaa alkaa vikaa tutkimaan.. ongelma on seuraavanlainen:

Joku aika sitten alkanut ilmetä sellaista ongelmaa että käsijarrunkäytön jälkeen tuntuu että kässäri jäisi jotenkin osittain päälle.. ei niin paljon että se pyörät lukitsisi mutta kahvaa nostellessa tuntuu ettei vaijeri olisi palannut normaaliin asentoon, menee ohi jarrupoljinta pumppaamalla.

Toinen ilmiö tässä on kun normaalisti jarruttaessa tuntuu että takarenkaat tahtovat lukkiutua ennen etummaisia!!!? Varsin mukavaa liukkailla :) Voiko kässäri jumittaa niin paljon että jarru poljinta painettaessa näin voisi tapahtua vai olisiko auton alla olevassa kuormauksen mukaan säätyvässä jarrupaineensäätimessä jotain vialla?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 6.4.2006 8:07

Siellä tod.näk. kiristinkiila jumii. Eli ei muutaku rumpu pois ja osien puhdistus (tarvittaessa uusiminen) ja asennus takasin käyttäen kuparitahnaa.

http://img.photobucket.com/albums/v498/ ... uva002.jpg

Tohon takajarrujen ennenaikaseen lukittumiseen: onko autoasi madallettu?

waltsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.7.2003 11:37

ViestiKirjoittaja waltsu » 6.4.2006 10:29

Jep. Toi kiila kävi vähän kyllä itsellänikin mielessä. Vuosi sitten kun uusin kokonaan noi jarrut/rummut niin juurikin ton kiilan karhennuttu pinta oli mielestäni osin kulahtanut eli se pääsisi livahtamaan tonne pohjaan liian helposti aiheuttaen näin jarrukengän liiallisen kontaktin rumpuun. No, pitänee tutkia asiaa kun vähän säät tästä lämpenee/kuivuu. Auto on kyllä madallettuna ollut jo vuosi mutta ei tälläistä ongelmaa ole aikaisemmin ilmennyt.

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 6.4.2006 18:11

Sama vika löytyi omasta Polosta ja juurikin ko. kiila oli ongelmana. Putsaus, rasvaus ja homma toimii taas!

Keijopoika
-
Viestit: 96
Liittynyt: 12.12.2005 16:33

ViestiKirjoittaja Keijopoika » 10.4.2006 9:57

Nyt kun puhutaan takajarruista niin miten irrotan ton rummun?
Yritin eilen näin: rengas irti -> kumivasaraa joka suunnasta, mitään ei tapahtunut.
Onko jotain kikkaa?
Miksi yritin avata, kun on alkanut vähän rohisemaan (varmaan vaan ruostetta).
Rohina kyllä häviää aina pikku hiljaa.

Autona polo 1.4 -01 55kW Variant

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 10.4.2006 12:58

Ainakin se laakeri on irroitettava siitä keskeltä, jotta rumpu irtoaa. Jos ei sitten lähde, ovat palat kuluttaneet rumpuun kaulan, jonka takana jarruhihnat vielä kinnaavat. Pultin rei'istä voi napsutella sitä käsijarrun kiristintä löysemmälle pienellä ruuvitaltalla.

Laakereiden kunto kannattaa tarkistaa ja vaihtaa ne samalla vaivalla, jos siltä näyttää. Kiristämisessä pitää olla tarkkana, ettei laita liian kireälle.

Keijopoika
-
Viestit: 96
Liittynyt: 12.12.2005 16:33

ViestiKirjoittaja Keijopoika » 10.4.2006 13:40

Jep jep! niin se laakeri irtoo siitä keskeltä ennenku rumpu lähtee.
Oon vaan irrottanu yhestä takatuupparist rummun ja se suurinpiirtein tippu ku irrotti renkaan.

Eli se laakeri on sen hatun alla missä on volkkarin ja audin logot, ja siellä tietysti joku iso mutteri. Taitaa olla tiukassa.

Mites noissa on ne pyörän pulttien kierre osat, ne on ilmeisesti siinä laakerissa jotenki vai?

ps. soitin tossa volkkari huoltoon että mitä maksaa jos ottais noi rummut irti et näkis tarviiko tehä mitää. vastaus 150€!
yritän saada kuntoon ennenku lähetään reissuun. (ilman VW huoltoo)

jse
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.7.2004 11:12

ViestiKirjoittaja jse » 10.4.2006 14:41

Hei

Kun olet avannut sen keskimutterin, kuppi pois, sokka pois, mutteri on "käsillä" väännettässä tiukkuudessa (muuten laakerit menevät sököksi).

Kampea tuota automaattisäädön vipua siten että automaattisäätö "laukeaa" avoimeksi vipuamisen vi tehdä pyöränpultin reiästä. Kts. tuo aikaisemmassa vastauksessa ollut linkkiä sisuskaluista.
Tämän jälkeen rummun ulos vetäminen pitäisi olla helppoa.
Väkisen ottaessa sieltä laukeaa muutama automaattisäädön osa.

-Jukka


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa