mk2 Gti polttoainepumppu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

mk2 Gti polttoainepumppu

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.3.2006 18:25

Noniin, elikkäs nyt sitten alkaa ilmeisesti polttoainepumppu ilmottelemaan että kohta ollaan kaput. Siis se pumppu mikä löytyy pohjasta siitä tankin edestä. Alkoi sellaista sirinää aina välillä pitämään (Juu tiedän että se surisee normaalistikin, mutta tämä ei ole enää normaalia ääntä) ja vaihdettiin sitten suodatin siihen, jonka jälkeen ei enää lähtenyt päälle ennen kun pikkasen jakoavaimella koputti siihen. Nytten sirinä jatkuu ja toimii muuten mutta tekee ajossa sellaista, että kovempaa vedättäessä alkaa nykimään/sammumaan eli ei taida enää tuotto riittää. Tuota pumppuahan ei voi ilmeisesti purkaa kun on prässätty kasaan(?)
Kysymys kuuluukin mistä tuohon nyt saisi kohtuu hinnalla uuden pumpun ja mistä malleista löytyy vastaava pumppu? G60? Motonetissä ei näyttänyt olevan kun 8v:hen jossa siis ilmeisesti erilainen.
Auto siis on tuo Golf GTI 16V -88

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.3.2006 18:59

Tutkin ite kans justiinsa asiaa ja totesin että missään muussa kun KR:ssä ei oo käytetty samaa pumppua. Helpottaa uuden ettimistä paljon...

Alkuperäinen tais olla jotain 250 € luokkaa.

Ehkä kannattas tarkistaa pumpun sähköt vielä, jos onkin kytkentähäikkää.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.3.2006 19:19

No niimpä tietenkin... :D
Sähköt pitäs kyllä olla kunnossa, mutta voihan niitä vielä tarkastella. Tuosta on jo kerran mennyt pumppu sököksi joskus kolmisen vuotta sitten ja oireet on taas aika samoja. Ja se ääni mitä se pumppu välillä pitää kielii kyllä siitä että viimesiään vetää.
Täytyy nyt etsiä käytettynä tuota osaa. Jos joltain sellainen löytyy niin tarjota saa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.3.2006 20:15

No tuota, onhan se tietysti mahdollista. Mutta aika varma olen että tuo tankin ulkopuolinen pumppu on viallinen kun sitä täytyi koputella jotta saatiin kone käymään suodattimen vaihdon jälkeen.

edit. Niin ja ei tuo jatkuvasti onneksi nyi vaan aina välillä kun vedättää sinne yli 4000 kierroksen. Vielä se toimii ja auto on ajossa, mutta koko ajan odotan että milloin se laukeaa lopullisesti. Viimeksi kun tuo pumppu meni niin lopussa oireilu ole sellaista että aina kun vaihtoi pitkät- tai lyhyetvalot päälle niin pumppu sammui kokonaan hetkeksi alkaen taas muutaman sekunnin päästä käydä. Loppujen lopuksi se sitten ei enää käynnistyt lainkaan.
Viimeksi muokannut Eemeli, 2.3.2006 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.3.2006 21:09

16V:tä on ollut kahdella eri bensapumpulla. Pumpun halkaisija 52mm PL koneisissa ja 60mm KR koneella olevissa. 60mm pumppua on ollut muissakin koneissa.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 2.3.2006 21:11

Sillä ei niin ole väliä onko se KR:n pumppu vai jonkun muun K-jetronicin. Oikeastaan minkä tahansa K- tai KE-Jetronicin pumppu käy, niitähän on ollut Golfien lisäksi Audeissa, Volvoissa, Porscheissa, jne. käytännössä kaikissa saksamerkeissä joskus 80-luvulla.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.3.2006 21:14

Onhan sillä vähän väliä jos meinaa alkuperäiseen koteloon laittaa sen pumpun.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 2.3.2006 21:19

Ei se mulla ainakaan missään kotelossa oo!???

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.3.2006 2:47

Olisko sellanen kiristyspanta tai jotain...

Siis tuota samaa pumppua ei ole muissa kun KR:ssä. Samannäköistä/-oloista voi tietty olla.

Paljonko sulla on ajettu? Mulla on jotain 256 tkm mittarissa ja alkuperäisella vielä porskutellaan. Järjestelmäpainettakin on jonkin verran nostettu eikä se ainakaan pidennä pumpun ikää :(

Tuo pitkien tuoma sähköhäikkä mun mielestä viittais johonkin muuhun kun ite pumppuun. Jännitteensäädin pitää jännitteen suurin piirtein vakiona ja pumppu silloin pitäisi toimia yhtä hyvin joka tilanteessa.

Mika.U
-
Viestit: 95
Liittynyt: 25.7.2003 14:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika.U » 3.3.2006 10:54

Tota jos sitä pumppua pitää kolistella että lähtee päälle ni kyllä alkaa olemaan pumppu finaalissa, uus maksaa jotakuinki 130euroo ku tietää mistä ostaa ja on suhteita. En usko että sähköhäikkä aiheuttaa vian jos pumppu jo pitää omaa mekkalaansa. Sittenku laukee lopullisesti ni siinä sitä sitten ollaan. Been there, done that.

Mulla oli mittarilukema jotain 300tkm kun pumppu sano moro. Ekasta oireesta ei menny kauaa kun loppu laulu.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.3.2006 11:18

Niin siis tuota pitkien sähköhäikkää ei vielä ole ilmaantunut vaan se oli edellisellä kerralla kun pumppu meni. Ja silloin se pumppu tosiaan oli rikki, eikä vika ollut missään sähköissä. Muuten nuo oireet on aika samoja. Tuo nykyinen käytetty pumppu kesti siis n. 40 000km. Silloin mittarissa taisi olla n. 300 000km ja nyt 340 000km, mutta noista kun taas ei tiedä miten ne pitää paikkaansa tekniikanvaihto kun on, vaikkakin mittaristo toki on vaihdettu myös.

uus maksaa jotakuinki 130euroo ku tietää mistä ostaa ja on suhteita.

Kerro ihmeessä mistä ja mitä tekemällä sen tuohon hintaan saa niin käyn samantien hakemassa sieltä yhden ;)
Joo mullakin kesti viimeksi ekan oireen jälkeen n. 150 km ja sitten jäätiin välille Koli-Joensuu klo 23 aikaan ja prkl intiin vielä menossa. Onneksi sattui ystävällinen pariskunta joka hinasi auton lähimmälle huoltoasemalla ja vielä heitti mortin varuskuntaan.

axel
-
Viestit: 341
Liittynyt: 2.8.2003 1:01

ViestiKirjoittaja axel » 3.3.2006 14:21

vähän OT
Asiaa sivuten, niin onko mitään erityisempää mitä pitäs huomioida kun vaihtaa ton pumpun viereisen suodattimen? Irti ja uus kiinni? vai onko siinä jotain "ilmaa pääsee bensaletkuihin hässäkkää? Kaikki muut remontit oon tehny ite autooni, mutta bensansuodattimiin en oo vielä koskenu...

Kysyn tuota myös, koska kaveri vaihto audiin (80 coupe) suodattimen ja melkein saman tien alko pumppu pitää paljon kovempaa sirinää ja sano lopulta sopimuksensa irti. (en siis tiedä voiko edes liittyä toisiinsa)

Mika.U
-
Viestit: 95
Liittynyt: 25.7.2003 14:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika.U » 3.3.2006 14:42

axel:

Voipi olla että jäi kaverillas ilmalukko jonnee ja pumppu pyöri tyhjänä, sitä se ei vissiin kauaa kestä kun ei rattaita voitele mikään.

eemeli:

Mie kävin tutussa paikassa eli entisessä duunipaikassa ja tilasin pumpun boschille ja hain suoraan tukkuvarastosta ilman välikäsiä ja ilman että duunipaikka ois rokottanu välistä. Tämä oli tosin vuonna 2002 muistaakseni. Nykyään en tiedä miten too onnistus.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 3.3.2006 14:42

Eipähän siinä suodattimen vaihdossa mitään ihmeellistä ole. Katsoo vaan ettei pääse roskia avonaisiin bensaputkiin ja ettei liitokset jää vuotamaan.
Siis tuota samaa pumppua ei ole muissa kun KR:ssä. Samannäköistä/-oloista voi tietty olla.

Albumin mukaan EV ja GZ koneisissa on ollu tuo sama pumppu. Minkälaisiahan nuo Bilteman bensapumput ovat? 35€ Golffin painepummppu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.3.2006 17:02

Totta töriset! My bad...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.3.2006 17:21

Mitäs nämä tämmöiset EVja GZ koneet on ja missä niitä on ollut?
Mulle kun ainoastaan on tuttuja KR ja PL, eikä mitkään muut :)
Viimeksi muokannut Eemeli, 4.3.2006 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.3.2006 17:24

EZ on 8V Gti.
Edit EZ on 1.6 ja EV on 1.8 8V Gti

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 3.3.2006 17:29

Jep, tuolta Autowikistä noita voi katsella (ja tietoja saa täydentää, kunhan on faktoja):

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_EV-moottori
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_EZ-moottori

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 3.3.2006 17:54

Mul ois 8vee K-jet pumppu tuliterä et tarvis ?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.3.2006 21:07

Käyköhän tuo 8v pumppu varmasti kun ainakin motonetissä sen kohdalla lukee että ei käy 16v:hen? Motonetistä ei edes löydy 16 venasen pumppua lainkaan...

1,8GTi 87--91 Pumppu (ei 16V). . . . . . . . . . . . . . . 28-1382 194.00 ?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 4.3.2006 21:19

katittoman 8V:een pumppu pitäisi käydä katittomaan 16V.hen ja päinvastoin. Halkaisijassa ero. 52/60mm?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.4.2006 20:02

Joo, pumppu vaivaa edelleen (ja nitrot ei tähän asiaan auta...), eikä vielä ole uutta löytynyt. Nyt sitten tosiaan sain vinkin tuosta Bilteman pumpusta. Onkos kellään mitään kokemusta noista? Uskaltaakohan tuollaisen sinne heittää edes väliaikaisesti, siihen asti että jostain löydän alkuperäisen tilalle. Hintaahan noilla näyttäs olevan vain 35e joten halpoja ne ainakin on, mutta jotenkin tuo Biltema on sellainen asia mitä en tahtoisi välttämättä noihin auton osiin sotkea... ;)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 5.4.2006 20:05

Tuo 35€ bensapumpusta on kyllä aika vähän. Kai noilla on jonkunlainen takuukin, että eiköhän noita uskaltane kokeilla.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 5.4.2006 22:48

Onko noi 35€ pumput muka K-jetin pumppuja? Esitteen kuvassa on sellainen mutta hieman epäilyttää.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 5.4.2006 22:50

Tais katalooki antaa saman tilausnumeron jokaiselle Volkswagenin mallile.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 6.4.2006 11:00

Joo, 35e pumpusta on aika vähän ja epäilyttää noi pumput, mutta kun kerta myyvät niitä oikein "merkkikohtaisina" niin taidanpa sellaisen tilata ja jos ei käy niin kiikutan sen takaisin sinne. Väliaikais ratkaisu tuosta on tulossa.
Samaa pumppua tosiaan tarjoavat kaikkiin volkkareihin joten tuntuu hieman että ei tästä hyvä seuraa kun sen menee tuolta tilaamaan...
Noita Bilteman pumppuja saa 7kpl yhden alkuperäisen hinnalla :)

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 6.4.2006 11:35

No eiköhän niitä pidä vähintään se seitsemän ostaakkin että pärjää yhtä kauan kuin yhdellä alkuperäisellä. :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 6.4.2006 14:42

^Niinhän siinä helposti käy.
Prkl, kun noita 16v:n pumppuja ei meinaa löytää mistään.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 6.4.2006 15:02

Ootko kysynyt Bosch liikkeen hintaa tuolle pumpulle?

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 6.4.2006 15:24

Mää kysyin tässä ehkä vuosi takasinpäin, ja hinta oli Bosch-liikkeessä muistaakseni 270€! Merkkiliikkeessä muutaman kympin halvempi!!

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 6.4.2006 16:19

Joskus viitisen vuotta sitten minulta hajos tuo pumppu, niin laitoin sinne 190 mersun pumpun. Maksoi silloin jotain 900mk. Joutuu vähän niitä letkutuksia soveltamaan, että sen saa sinne. Tuommosella hintaerolla vähän mielellään soveltaakin.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 10.4.2006 17:03

Voihan munaskuukkeli, nyt se pumppu tosiaan vetää viimesiään :D
Ei oikein tuo Biltema homma innosta nyt kun sitä tarkemmin mietin.
Olisi yksi 8v pumppu tiedossa, mutta mitenhän nyt sen sopivuuden kanssa on? Pitäisi melkein olla sellainen että ei tarvitsisi mitään alkaa soveltamaan kun auton ei olisi oikein varaa jäädä seisomaan. Mielellään ostasin ihan ton KR 16V:n oman pumpun niin ainakin varmasti kävisi.
Jos jollain on tiedossa paikkoja esim. purkaamoita mistä noita vois kysellä niin kertokaa ihmeessä.
Miten löytyisköhän benecarsilta tollasta varaosaa? Myykö ne siellä ihan varaosiakin? Varmaankin selviää jos sinne soittaa...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 10.4.2006 20:13

Mittaa sen pumpun halkaisija 52mm tai 60mm. 8V:ssä on ollut samaa pumppua.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.4.2006 11:49

En pääse nyt missään sitä mittaamaan, kun ei ole paikkaa missä pääsis auton alle. Mutta olettaisin että se on se 60mm minkä joku mainitsi KR:ssä olevan.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.4.2006 10:17

No niin, nyt on sen verran tullut tehtyä että kokemukset Bilteman pumpuista on hankittu. Ja senhän tietää miten siinä kävi, eihän se sinne käy ei sitten millään tapaa :D Kiikutan tuon takaisin Biltemaan heti kun ehdin. Täytyy hieman antaa samalla palautetta että eivät ihan merkkikohtaisina niitä kellekkään myy, kun ei niitä sinne kunnolla saa edes patentoimalla.
Kai sitä sitten täytyy niitä 8v pumppuja seuraavaksi testailla, kun niitä on tarjolla.
60mm tuo pumppu tosiaan tuossa oli kun äsken pääsin sitä mittailemaan.
Sellaisen huomion myös tein että pumppu oli siitä päästä hieman kostea bensasta, joten kai tuokin jo viittaa siihen että ei ihan kunnossa ole.

Osaakos kukaan muuten sanoa että mikä se takaa päin katsottuna pumpun oikealla puolella oleva mutikka on. Vasemmallahan on suodatin, mutta lieneekö tuo joku suodatin myös? Mitään virtapiuhoja kun siihen ei näyttäs menevän.
Viimeksi muokannut Eemeli, 19.4.2006 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 13.4.2006 11:52

Se on järjestelmän paineakku/varaaja.
Minkäs laisilla letkun lähdöillä tuo Bilteman pumppu olis ollu?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.4.2006 14:24

Se oli sellasilla muovisilla letkun lähdöillä mihin olis saanut letkut klemmareilla kiinni. Ja tuossa alkuperäisessähän se tulee niillä banjopulteilla (vai mitä nyt onkaan nimeltään) ne metalliset polttoaineputket sinne, joten ei sitä senkään puolesta sinne oikein saa. Ja sähköjen liittimetkin oli vaan kaksi kappaletta sellasia normi abikoliittimiä...
Sen halkaisija oli jotain 40mm.
Katselin jo Biltemalla sitä että ei helev... otin silti ja ajattelin että jos sen jotenkin sinne saisi väliaikaisesti kunnes saa oikeanlaisen, mutta ei sitä sinne kannata alkaa edes yrittämään.
Se olis siis sitä mitä arvelinkin, eli täyttä paskaa :D

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 10.6.2006 15:16

Kävin Jyväskylän Biltemassa kattelee noita pumppuja ja ihan rullakennopumppuja ne oli. Varsinkin volvoon tarkoitettu 49€ pumppu herätti kiinnostusta. Tämä on se isompi versio.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa